Bilförsäkring & Asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bilförsäkring & Asperger

Inläggav Kiaan » 2015-08-23 9:38:31

Tänkte fråga er som har körkort eller tagit körkort nyligen. När ni tecknade en bilförsäkring (trafikförsäkring) var ni tvungna att att berätta om er asperger för försäkringsbolaget?
Kiaan
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2014-11-19

Bilförsäkring & Asperger

Inläggav Huggorm » 2015-08-23 9:41:36

Jag har haft många bilförsäkringar genom åren och de har aldrig någonsin frågat om några sjukdomar eller liknande
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Bilförsäkring & Asperger

Inläggav Kiaan » 2015-08-23 10:20:34

Huggorm skrev:Jag har haft många bilförsäkringar genom åren och de har aldrig någonsin frågat om några sjukdomar eller liknande


Tackar Huggorm.
Kiaan
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2014-11-19

Bilförsäkring & Asperger

Inläggav Julianus » 2015-08-23 14:46:38

Känner inte till ett enda fall där försäkringsbolag skulle ställa en sån fråga.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Bilförsäkring & Asperger

Inläggav marxisten » 2015-08-23 19:36:39

Kiaan skrev:Tänkte fråga er som har körkort eller tagit körkort nyligen. När ni tecknade en bilförsäkring (trafikförsäkring) var ni tvungna att att berätta om er asperger för försäkringsbolaget?


Den enda fråga jag svarat på är hur långt man beräknar att köra per år samt om någon förare under 24 kommer att bruka fordonet.

Eventuella diagnoser struntar de fullständigt i, faktum är att de tom. struntar i om du som ägare och försäkringstagare innehar ett körkort, då de ej vet om det är du eller någon annan som kommer att framföra och bruka fordonet. Så länge fordonets förare innehar körkort så är de nöjda.

De som bryr sig om ifall du har en diagnos är de som har ansvar för att utfärda körkort i Sverige, dvs. Transportstyrelsen.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Bilförsäkring & Asperger

Inläggav Liljan » 2015-08-25 22:45:06

Jag har haft bil men inte körkort. Försäkringsbolaget frågade aldrig efter mina diagnoser eller sjukdomar.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Bilförsäkring & Asperger

Inläggav slackern » 2015-08-25 22:52:21

Liljan skrev:Jag har haft bil men inte körkort. Försäkringsbolaget frågade aldrig efter mina diagnoser eller sjukdomar.


Jag vet inte om du körde själv eller hade en chaufför, men bilförsäkringen gäller väl inte om du inte har körkort och råkar ut för en trafikolycka?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bilförsäkring & Asperger

Inläggav Huggorm » 2015-08-25 22:55:43

slackern skrev:
Liljan skrev:Jag har haft bil men inte körkort. Försäkringsbolaget frågade aldrig efter mina diagnoser eller sjukdomar.


Jag vet inte om du körde själv eller hade en chaufför, men bilförsäkringen gäller väl inte om du inte har körkort och råkar ut för en trafikolycka?
Jo, den gäller delvis, lagen tvingar försäkringsbolagen att betala ändå. Men kanske inte hela summan och kanske blir självrisken högre.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Bilförsäkring & Asperger

Inläggav slackern » 2015-08-25 23:44:19

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Liljan skrev:Jag har haft bil men inte körkort. Försäkringsbolaget frågade aldrig efter mina diagnoser eller sjukdomar.


Jag vet inte om du körde själv eller hade en chaufför, men bilförsäkringen gäller väl inte om du inte har körkort och råkar ut för en trafikolycka?
Jo, den gäller delvis, lagen tvingar försäkringsbolagen att betala ändå. Men kanske inte hela summan och kanske blir självrisken högre.


Även vagnskador om det inte sker några personskador?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bilförsäkring & Asperger

Inläggav Liljan » 2015-08-26 0:16:09

slackern skrev:
Liljan skrev:Jag har haft bil men inte körkort. Försäkringsbolaget frågade aldrig efter mina diagnoser eller sjukdomar.


Jag vet inte om du körde själv eller hade en chaufför, men bilförsäkringen gäller väl inte om du inte har körkort och råkar ut för en trafikolycka?

Kör jag olovligen hade försäkringen inte gällt, nu övningskörde jag med en granne. Jag hade alla papper och tillstånd. I utbyte fick han använda bilen när han ville så han körde till jobbet varje dag med den. Han hade alltså körkort.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Bilförsäkring & Asperger

Inläggav slackern » 2015-08-26 0:23:20

Liljan skrev:
slackern skrev:
Liljan skrev:Jag har haft bil men inte körkort. Försäkringsbolaget frågade aldrig efter mina diagnoser eller sjukdomar.


Jag vet inte om du körde själv eller hade en chaufför, men bilförsäkringen gäller väl inte om du inte har körkort och råkar ut för en trafikolycka?

Kör jag olovligen hade försäkringen inte gällt, nu övningskörde jag med en granne. Jag hade alla papper och tillstånd. I utbyte fick han använda bilen när han ville så han körde till jobbet varje dag med den. Han hade alltså körkort.


OK då förstår jag. Var inte meningen att verka nyfiken bara undrade hur reglerna fungerade mer eller mindre. Men schyst att du löste att övningsköra på det sättet.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bilförsäkring & Asperger

Inläggav Liljan » 2015-08-26 19:45:15

slackern skrev:
Liljan skrev:
slackern skrev:
Jag vet inte om du körde själv eller hade en chaufför, men bilförsäkringen gäller väl inte om du inte har körkort och råkar ut för en trafikolycka?

Kör jag olovligen hade försäkringen inte gällt, nu övningskörde jag med en granne. Jag hade alla papper och tillstånd. I utbyte fick han använda bilen när han ville så han körde till jobbet varje dag med den. Han hade alltså körkort.


OK då förstår jag. Var inte meningen att verka nyfiken bara undrade hur reglerna fungerade mer eller mindre. Men schyst att du löste att övningsköra på det sättet.


Du får gärna vara nyfiken för min del. :-)Happy Jag tyckte också det var en bra lösning, jag hade inga föräldrar som kunde övningsköra med mig och min granne hade precis fått ett nytt jobb och var i desperat behov av en bil fast han inte hade råd med någon.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in