Bildfrågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bildfrågor

Inläggav Iridia » 2013-01-14 8:49:14

Godmorgon! Kul att forumet funkar igen! :)

Ursäkta att jag numera bara kommer hit när jag har datortekniska frågor. :oops:
(Har i alla fall lyckats bryta forumberoendet. :-)Happy)

Det jag undrar nu är om någon känner till hur man:

a) klistrar ihop två bilder så att de blir en enda (för uppladdning på blogg t ex)?

b) sparar bilder, diagram och tabeller som man gjort i Pages eller Open office som separata bildfiler utan att behöva spara hela dokumentet?

Det jag har gjort hittills är screenshots av både a) och b) men det ger en tydlig kvalitetsförsämring, i alla fall med Skitch (som är det enda screenshotprogram jag lyckats lära mig använda).

Jättetacksam för tips!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Bildfrågor

Inläggav Miche » 2013-01-14 11:26:07

Jag brukar använda Paint (i Windows) för att slå ihop bilder, öppna den ena bilden, markera allt och välj kopiera, öpnna sedan den andra bilden, väl klistra in och flytta den dit du ska, sedan kan du spara den under ett nytt namn (jag är övertygad om att det går att göra på motsvarande sätt i Mac).

I Windows kan man högerklicka på sådana bilder och antingen spara direkt eller kopiera (och då i så fall klistra in i Paint), du kan säkerligen göra på motsvarande sätt i Mac.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bildfrågor

Inläggav Iridia » 2013-01-14 12:19:01

Tack! :-)154
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Bildfrågor

Inläggav barracuber » 2013-01-14 14:02:03

Iridia skrev:b) sparar bilder, diagram och tabeller som man gjort i Pages eller Open office som separata bildfiler utan att behöva spara hela dokumentet?

Det jag har gjort hittills är screenshots av både a) och b) men det ger en tydlig kvalitetsförsämring, i alla fall med Skitch (som är det enda screenshotprogram jag lyckats lära mig använda).

Kör OO ibland men inte Pages.
En tvåstegsmetod i OO (kanske lite omständligt) är:

Vad gäller Pages: extract images from pages
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bildfrågor

Inläggav Iridia » 2013-01-14 15:27:56

Ojdå, inget enkelt alltså? Men bara för att man omvandlar pdf så betyder det väl inte att man får varje bit grafik som en särskild bild?

Bra att veta om Pages i alla fall. Synd att jag inte gjorde tabellerna där från början.

Tyvärr lyckades jag inte med Miches tips heller. OO Draw jäklas något fenomenalt bara av att man försöker lägga till bilder!

Då verkar det faktiskt mindre krångligt att fortsätta göra en screenshots.

Men tack i alla fall!

:-)154
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Bildfrågor

Inläggav barracuber » 2013-01-14 15:35:25

Iridia skrev:Ojdå, inget enkelt alltså? Men bara för att man omvandlar pdf så betyder det väl inte att man får varje bit grafik som en särskild bild?

Nej det blir på en högre nivå dvs hela pdfdokumentet omvandlas till en jpg.

Att fånga alla enskild bilder/diagram osv från Open Office verkar inte finnas när jag sökte. Men om du först gör om Open Office dokumentet till Microsoft Officeformat så blir det lättare.
The Easy Way to Extract Images from a Word Document in Windows 7 [Office 2007/2010]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bildfrågor

Inläggav Kimmelie » 2013-01-14 20:31:24

Det borde väl gå att fixa i Gimp... Slå ihop 2 bilder i alla fall. Eller var frågan hur du får loss bilderna från nånstans där de är "inbakade"?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Bildfrågor

Inläggav Iridia » 2013-01-17 19:58:05

Lyckades få ihop bilderna i Pages.

barracuber skrev:
Iridia skrev:Ojdå, inget enkelt alltså? Men bara för att man omvandlar pdf så betyder det väl inte att man får varje bit grafik som en särskild bild?

Nej det blir på en högre nivå dvs hela pdfdokumentet omvandlas till en jpg.

Att fånga alla enskild bilder/diagram osv från Open Office verkar inte finnas när jag sökte. Men om du först gör om Open Office dokumentet till Microsoft Officeformat så blir det lättare.
The Easy Way to Extract Images from a Word Document in Windows 7 [Office 2007/2010]

Nej, jag har försökt det. Då sabbas tabellformateringen och det var just den jag ville ha kvar.

Men det är lugnt, jag kan göra screenshots. Tänkte bara om det fanns något enklare sätt. men tydligen inte då... Men det känns ändå lite bättre än om man misstänkte att det fanns något bättre sätt.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till IT-forum



Logga in