Beteendeterapi för hundar?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Beteendeterapi för hundar?

Inläggav Inger » 2009-05-01 1:45:15

Var och kollade på Valborgbrasa idag. Smällare ska visst inte vara tillåtet längre? Men några hade smällare i alla fall.

Framför oss stod en familj med en halvvuxen labrador som skakade och flåsade av skräck. Familjen brydde sig inte alls utan husse bara sa åt den att lägga sig när den försökte söka skydd hos honom genom att gnida sig mot hans ben.

Greps av en sådan medkänsla med hunden att jag frågade om jag fick klappa den. Det fick jag (men kanske inte så mycket som jag trodde).

Trots att jag var en total främling tryckte den sig hjälplöst mot mig som om jag var dess matte och jag klappade och tröstade så gott jag kunde. Ägarna lät mig hållas - eller visste inte hur de skulle avbryta - för när jag tittade upp blev jag genast vänligt informerad av husse om att detta är det värsta man kan göra med en skotträdd hund. Att man förstärker dess känsla av att rädslan är berättigad om man tröstar den och ö h t uppmärksammar den. Att det bästa är att ignorera den och fortsätta som vanligt för att visa att allt är som det ska. "Jasså, det visste jag inte" sa jag och drog mig undan - till vovvens uppenbara förtvivlan. Kändes så hjärtskärande att behöva lämna den skakande kraken men nu var det ju inte min hund.

Så då är min fråga till ev hundexperter här: stämmer det som han sa eller är det någon form av missuppfattning/modetrend el dyl?

Påminde alltför mycket om den beteendeterapi som används på intet ont anande autister, 'besvärliga barn' etc för att jag skulle känna mig helt bekväm med förklaringen. Å andra sidan vet jag inte mer om just hundar än vad jag sett på enstaka TV-program.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:20:19, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sugrövmanövern » 2009-05-01 2:34:37

Människan du mötte var en klockren idiot. Man släpar inte med sig en hund ut bland raketer. Av en enkel anledning - det kan göra väldigt ont i öronen på dem.

Att sätta hunden i en sådan situation och ignorera den när den blir rädd kallar jag djurplågeri.

Till viss del stämmer det att man ska undvika att ömka en rädd hund. Tex om man råkade vara ute när det smällde, och hunden blev skrämd, och den efter det vägrar gå ut. Då bör man hellre uppmuntra än ömka när man ska locka ut den. Alltså låtsas som ingenting för att lätta upp stämningen.

Däremot ska man ju inte locka ut hunden när det smäller raketer, utan när det är tyst så klart.

Där har folk ofta missuppfattat det hela. De får för sig att man ska utsätta hundarna för allsköns skrämmande ting i någon slags chockterapi.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 19:20:19, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Sam » 2009-05-01 10:28:58

sugrövmanövern skrev:

Till viss del stämmer det att man ska undvika att ömka en rädd hund. Tex om man råkade vara ute när det smällde, och hunden blev skrämd, och den efter det vägrar gå ut. Då bör man hellre uppmuntra än ömka när man ska locka ut den. Alltså låtsas som ingenting för att lätta upp stämningen.

Däremot ska man ju inte locka ut hunden när det smäller raketer, utan när det är tyst så klart.

Där har folk ofta missuppfattat det hela. De får för sig att man ska utsätta hundarna för allsköns skrämmande ting i någon slags chockterapi.



Kan bara instämma. Jag hade gett ungefär samma svar.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:20:19, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav imperativ » 2009-05-01 10:35:14

Hundar är hundar, människor är männskor, hundar är INTE människor.
Behandla aldrig en hund som en människa. (stabil hierarki är allt för en hund, många missar den biten helt)

Extrem chockterapi (som fallet i första posten) är väldigt obra för hunden. Då är det bättre att låta hunden vara instängd i ett mörkt rum vid t. ex nyårsafton då det smälls som värst.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 19:20:19, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Inger » 2009-05-01 11:03:18

Nu sa ägarna att de räknat med att det inte skulle vara några smällare "eftersom det är förbjudet" så därför trodde de att det skulle vara ok att ta med hunden. Och det var inte jättemånga smällare utan nån enstaka här och där. Men tillräckligt många för att skrämma hunden från vettet. Tyckte det var hemskt att se. :(
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:20:19, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav mondo beyondo » 2009-05-01 11:21:32

Ja som de tidigare svarat, vill bara bekräfta, man ska inte ömka en hund om man vill hjälpa den att klara av en jobbig situation. Om du själv hanterar situationen lugnt och avslappnat stödjer du din hund på bästa sätt. Smällare orsakar stort obehag hos många hundar. Mina har alltid varit oberörda som unga men har blivit mer och mer berörda med åldern, ngnting i örat som förändras med åldern undrar jag.

Vill man däremot att en hund ska lära sig att vara rädd/respektfull för tex framhjulet på cykeln så då ska man definitivt göra stort nummer av att den kom nära hjulet. Få stora ögon och utbrista ngt med förskräckt röst och kroppsspråk, det fattar de direkt om man gör det precis när det händer.

Det finns en historia om en man som såg en liten flicka cykla med sin golden retrieverhund och hon cyklar omkull. Flickan störtar upp oskadad som det verkar och börjar skoja och leka med sin hund, allt för att hunden inte ska bli rädd för cyklar efter den händelsen, förstog han sedan.

Kloklippning är en sån situation där många hundägare gör fel för om eller när de råkar klippa i pulpan i misstag så ömkar de hunden sen. Med resultatet en traumatiserad hund som inte litar på dig! Ibland har de redan hållit om hunden tröstande medans de försökt klippa. Var som vanligt istället eller ansträng dig för att vara lugn och avslappnad när du klipper klorna och gör inte stort nummer av att du har klippt i pulpan om det skulle hända så bekommer det inte hunden lika mkt.

Hundpsykologen Anders Hallgren håller på att skriva en bok om stress hos hund, och då bla, om chock och dess effekter och hur man kan mildra den.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Återgå till Intressanta intressen



Logga in