Bensodiazepiner (Stesolid) - olika effekter?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bensodiazepiner (Stesolid) - olika effekter?

Inläggav Truly » 2010-11-04 1:15:04

Ja, Benzo ja. Hur kommer det sig att jag som är så extremt överkänslig för all annan medicin kan tugga i mig 5-6 Stesolid på en gång och bli pigg, glad och få ett underbart härligt och långvarigt tålamod av det?
Borde inte jag däcka direkt?

Jag tar Stesolid ca 2-3 gånger per vecka. EN 5mg-tablett per tillfälle då stressen och ångesten blir för överjävlig.

Men förra veckan hade jag en riktig skitvecka. Stressen var total varedna dag. Jag kände ingen lust alls längre. Allt fallerade på alla plan, inom både jobb, skola, sjukvård, alla möten och även på hemmaplan. Detta resulterade i att jag höll på att få psykbryt då jag skulle bada ungarna och min gubbe säger något som får bägaren att rinna över. Jag fick nog, jag blev impulsiv och exploderade och hällde i mig hela burken Stesolid på en gång (ca 5-6 tabletter).

Jag trodde jag skulle däcka på soffan inom en halvtimma. Men istället blev jag tålmodig och energisk. Jag gick upp på övervåningen, badade barnen, bäddade rent i alla sängar, tvättade massa tvätt, lagade mat och började planera inför julhelgen. Och INGET kändes jobbigt!!!!!!!! :shock:

HUR i helvete är detta möjligt??? Jag som inte ens kan ta en liten, liten flisa Mianserin utan att falla i typ koma?
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Bali » 2010-11-04 19:02:00

Hej på dig, Truly! :)

Ler lite igenkännande här, för även jag är mer än lovligt känslig för olika mediciner ... ångestdämpande ger mig mer ångest, muskelavslappnande gör mig än mer spänd etc... :roll:
Det är ju faktiskt inte roligt precis när man är i skriande behov av nå´n lindring, men sån´t är "livet" tydligen ... :-)064

Har testat en hel del olika medikament genom åren (är en snäll "flicka" som försöker göra som bl.a. vårdgivarna säger), men tyvärr tycks det som "ska fungera" som lindring för de flesta inte göra det på undertecknad stolle.
Mår bara sämre jag och får dessutom se´n stå där med skammen över att inte vara som "andra" ... ja, t.o.m. bli misstrodd, för det står ju i FASS att det ska fungera. :wink: :cry:

Ja, ja ... benzo var det ju och just Stesolid (tar själv en 5 mg per dag) är den enda tablett som jag faktiskt "får ut nå´t av" (men 5-6 st. tror jag faktiskt inte jag skulle palla med :wink: ... har inte testat dock) och jag har också funderat över detta.

Tror själv att det beror på att jag (min kropp/hjärna) på nå´t sätt kan hantera detta nya ämne som tillsätts utan att förlora kontrollen.
Kontroll är nog, minst sagt, ett nyckelord vad gäller Bali :wink: , och med Stesolid kan jag tydligen fortfarande ha kvar det mesta av den, det blir liksom bara som ett glas öl eller vin ... lite avslappnad, men ändå fortfarande "beredd" på "allt eller inget"!?

Gör mig kanske inte förstådd på minsta vis, men kan tyvärr inte förklara bättre än så just nu ... att hitta rätt ord är ingen baggis precis! :wink:

Ser också att du nämner Mianserin, tabletten från "helvetet" ... jösses, vilka biverkningar jag fick och då bara inte "psykiska", utan rent farliga även för kroppen ... och jag som kanske skulle få hjälp med sömn/mardrömmar med denna tablett, men så blev det inte!

Nu ska jag inte svamla mer här :oops: , men jag sänder dig min lilla hälsning,Truly, och även mitt "pepp" inför julen (som jag ser att även du börjar förbereda dig inför), för fy fasiken vad mycket den helgen kräver att man ska fixa!
Åt fanders med julen skriker jag inombords, men kan ändå inte "stöta mig" med familjen utan kommer säkert vara den som "står för det" även detta år, för jag orkar/kan inte göra min familj "illa" hur egoistiska de än är.
Bali=nutcase=sant!

Du skriver så mycket bra här på forumet, Truly (önskar jag kunde vara lika "bra") och jag tackar dig för det!

Ta hand om dig efter bästa förmåga! :-)154
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav tahlia » 2010-11-05 11:11:07

Är inte många som däckar på amfetamin heller.

Vad vill jag ha sagt med det? Jo, när man pratar om Stesolid - tänk inte "lugnande", tänk "hög" - för det är ungefär vad den typ av medicin (alt. narkotika) gör med de flesta personer.

Så det är inte alls underligt att du inte däckar på dem, utan snarare tvärt om - blir pigg och glad (vilket i sig påverkar tålamodet även utan tabletter).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Benzo

Inläggav Altus » 2010-11-05 11:50:39

Truly skrev:Ja, Benzo ja. Hur kommer det sig att jag som är så extremt överkänslig för all annan medicin kan tugga i mig 5-6 Stesolid på en gång och bli pigg, glad och få ett underbart härligt och långvarigt tålamod av det?


Det är för att benso är en supermedicin. :)
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Altus » 2010-11-05 12:01:48

tahlia skrev:Är inte många som däckar på amfetamin heller.

Vad vill jag ha sagt med det? Jo, när man pratar om Stesolid - tänk inte "lugnande", tänk "hög" - för det är ungefär vad den typ av medicin (alt. narkotika) gör med de flesta personer.

Så det är inte alls underligt att du inte däckar på dem, utan snarare tvärt om - blir pigg och glad (vilket i sig påverkar tålamodet även utan tabletter).


Man kan bli piggare av ett lugnande läkemedel. Om hjärnan går på högvarv kan benso hjälpa den att komma ner på en mer normal och funktionell nivå, vilket kan leda till bättre koncentration mm.

För övrigt används benso ibland som sömnmedel.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Re: Benzo

Inläggav Truly » 2010-11-05 20:17:33

Altus skrev:
Truly skrev:Ja, Benzo ja. Hur kommer det sig att jag som är så extremt överkänslig för all annan medicin kan tugga i mig 5-6 Stesolid på en gång och bli pigg, glad och få ett underbart härligt och långvarigt tålamod av det?


Det är för att benso är en supermedicin. :)


:D
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Truly » 2010-11-05 21:04:51

tahlia skrev:Är inte många som däckar på amfetamin heller.

Vad vill jag ha sagt med det? Jo, när man pratar om Stesolid - tänk inte "lugnande", tänk "hög" - för det är ungefär vad den typ av medicin (alt. narkotika) gör med de flesta personer.

Så det är inte alls underligt att du inte däckar på dem, utan snarare tvärt om - blir pigg och glad (vilket i sig påverkar tålamodet även utan tabletter).


OK, men Benzo ska ju vara lugnande, muskelavslappnande och används även som sömnmedel. Jag har fått Stesolid som sömntablett (samt som lugnande vid behov). Och när jag tar EN tablett så blir jag ju lugn och trött, men då jag tar SEX tabletter så blir jag inte trött. Jag blir fortfarande lugn och avslappnad, men orkar mer och blir klarare i skallen.

Är det likadant med amfetamin menar du? Att vid liten dos blir man trött och vid hög dos orkar man mer.

Jag har verkligen noll koll då det gäller dessa olika preparat. Är Benzo i samma liga som narkotika menar du?
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Truly » 2010-11-05 21:20:49

Tack för ditt fina inlägg, Bali! :-)148

Vet inte riktigt vad jag ska svara, hjärnan är seg ikväll. Ville mest bara tacka och visa att ditt inlägg värmde mig! :-)122 :D
Ta hand om dig du med. :-)151
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav matterik » 2010-11-05 22:46:40

Jag har läst om annorlunda kemisk påverkan av psykofarmaka vid autismspektrum. Autismspektrum är en annorlunda konstruerad hjärna och därför kan psykofarmaka också orsaka en annan påverkan och effekt på hjärnan. Vet dock inte om det är relevant i detta fall. Men läste en kommentar om det i boken "Barnet i glaskupan". Var bara liksom en sidokommentar att man skulle vara försiktig med psykofarmaka vid autism för att det är en annorlunda konstruerad hjärna. De kanske mer refererade till att autismspektrum medicinerades med antipsykotisk för att beteendet missbedömdes som psykos. Det kallades ju barndomspsykos förr tror jag.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav AAA » 2010-11-06 1:44:28

Som medicin är benso bra för det mesta, ja! Vet ej om det är medicinskt att ta dem efter egen dosering?

Jag vill inte vara gnällig, tänker bara hur jag resonerar själv (jag kan ägna mig åt självbedrägeri ibland, ta hänsyn till det)

Mycket benso gillar jag också effekten av men jag tar inga pga tidigare missbruk (av allt)

Jag blir trött av centralstimulantia. Tror flera här blir det
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav tahlia » 2010-11-06 11:28:04

Tja.. är man skrupelfri kan man få ruskigt bra betalt för Stesolid bland narkomanerna.

Min poäng är - den är narkotikaklassad och den är beroendeframkallande. Tror inte det är så smart att ta den öht, än mindre att på egen hand öka dosen.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Truly » 2010-11-06 13:29:07

tahlia skrev:Tja.. är man skrupelfri kan man få ruskigt bra betalt för Stesolid bland narkomanerna.

Min poäng är - den är narkotikaklassad och den är beroendeframkallande. Tror inte det är så smart att ta den öht, än mindre att på egen hand öka dosen.


Fast det besvarar ju inte mina frågor.
Jag ökade inte någon inställd dos. Jag ville avsluta mitt liv. Fast jag hade inte tillräckligt många i burken.
Och sen i efterhand blev jag intresserad av effekten, som jag inte hade en aning om, därav mina frågor.

Fast ditt inlägg kanske inte var riktat till mig? Det står ju ingenstans vem du riktar dig till.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav happysad » 2010-11-06 13:49:08

När jag ville avsluta mitt liv tog jag 80 st exanor...det enda som hände mig var att jag sov som en stock i nåra dar + liggsår i ansiktet...

Blir dock inte speedad av några stycken..mer som "torr sprit"..:/
happysad
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav Bali » 2010-11-06 19:27:45

tahlia skrev:Tja.. är man skrupelfri kan man få ruskigt bra betalt för Stesolid bland narkomanerna.

Min poäng är - den är narkotikaklassad och den är beroendeframkallande. Tror inte det är så smart att ta den öht, än mindre att på egen hand öka dosen.

Jag tror nog att vi alla vet att Stesolid inte är "medicin" i vanlig mening, iaf anser jag själv att den är (som tidigare nämnt) typ ett glas vin, öl eller så, men vad fasiken ska man ta till då när de mer "riktiga" medicinerna inte fungerar på minsta sätt utan istället gör "livet" sjuhelsikes värre!?
Man kan ju för fasiken inte pimpla vin hela dagarna och fixa allt som måste fixas och inte heller vilja bli alkoholist förstås!?

Blev ledsen nu när jag läste att du, Truly försökte avsluta ditt liv med detta intag av Stesolid och jag tror faktiskt knappt det är möjligt med just den tabletten om det inte sker i en rent extremt variant!?

Ta så väl hand om dig som du kan Truly!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav AAA » 2010-11-06 21:52:04

Nej, tvärtom med amfetamin för de flesta, lagom leder till ökad kreativitet och snacksalighet. För mycket leder till tomhet och trötthet.

Benzo är väl motsatsen, något som lugnar och tar ned människan till mer normalt sinnestillstånd igen efter till exempel för mycket av centralstimulantia.

(Är ingen expert alls, men uppåt- och nedåt neutraliserar varandra i alla fall.)

Mediciner och droger funkar lite konstigt på mig, så jag skrev ur ett allmänperspektiv.

Håller med, mer Truly i livet! Inte mindre :-(
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Zombie » 2010-11-06 22:14:53

Bali skrev:Ta så väl hand om dig som du kan Truly!
AAA skrev:Håller med, mer Truly i livet! Inte mindre

Ja, om jag håller med!
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Theone » 2010-11-07 2:23:11

Jag är expert men jag tänker inte svara så utförligt då det är sent.

Om man har mycket ångest och problem i tankarna då blir man extremt dämpad, man kan som ni säkert alla vet bli helt handlingsförlamad i mellan åt pga ångest. Tar man då benzo så försvinner mycket om inte allt av detta, vilket resulterar i ett för mig nästan ibland lyriskt tillstånd. Där man orkar allt man inte tidigare gjorde och man vill göra allt, springer till affären och handlar, pratar med alla och ringer till folk man inte pratat med på flera år och är skit glad, går till banken och kollar på nya sparningsalternativ, flörtar med reklam tjejen i telefon.

Så den effekten du upplevde är helt logisk i mina öron, får exakt samma effekt själv. Dessutom känner jag flera st med AS som får den här effekten av benzo, så det är inget ovanligt. Man lär sig med tiden att dosera så det bli optimalt, alltså man tar så allt blir bra men ändå kontrollerat. Samma sak gäller med opiater som många blir väldigt hängiga av, jag bli istället väldigt pigg och gör allt extra noga med stor glädje och njutning. Samma effekt har jag sett hos andra med AS och opiater, det blir uppåt för oss istället. Om man inte tar en riktigt stor dos, då kan det bli så att man somnar med ett halvätet GB packet i famnen och över hela tröjan. Jag själv har dock extremt svårt för att somna av benzo även vid större doser, om jag inte har för avsikt att göra det. Vet folk som börjar vingla av 10 mg diazepam, dock ingen jag känner med AS utan det är folk som redan är lugna och inte har ångest. Effekten blir då att de börjar vingla efter en större dos och prata osammanhängande sedan söker de sig oftast i mot sängen.

Allt som är stimulerar oss som vi intar är droger (narkotiska är slang för olagliga droger) många ser det som något hemskt som man får ett helvete av sedan dör man med en spruta i armen hur man en gör, röker man gräs då får man direkt en livslång psykos osv. Det är dock propaganda för okunniga människor som inte vet vad droger är. Alkohol är en drog kaffe är en drog nikotin är en drog choklad är en drog, allt dessa droger gör är dock bara att öka mängden av de naturliga drogerna vi redan har i hjärnan och i kroppen. En av de mest olagliga drogerna på denna planet förekommer i låga doser naturlig i hjärnan.

Det gäller dock att ta en lagom mängd så det hela blir lite mer sansat och kontrollerat, man ska aldrig blanda alkohol med benzo. Alkohol är en enligt mig dålig drog som bara gör ångesten värre en vad den var tidigare, det är massa bieffekter. Jämfört med benzo är alkohol rena rama giftet och man tänker på levern, 80 % av allt våld i hemmet är alkohol relaterat osv. De 2 drogerna som dödar mest folk i hela världen är alkohol och nikotin, fler folk dör varje år av alkohol och nikotin en av alla andra droger tillsammans.

Sedan är det så här i våran kultur, i andra kulturer kan det vara tvärt om. Olika lagar bestämmer vad som är narkotika eller inte, beroende på vart man befinner sig. Nu är inte jag någon som brukar droger ofta, utan det har hänt förr att jag gjort det, nu för tiden är det helt lugnt på den fronten eftersom jag mår hyfsat bra ändå. Att ta några benzo när man mår riktigt dåligt psykiskt tror jag bara är bra både för kroppen och psyket, det släpper på spänningar och hjälper en att tänka klart.

Jag är helt övertygad om att det är mer ohälsosamt att gå runt med en massa spänningar och överväldigande ångest, än att ta några benzo och få lite klarhet samt avslappning. Man får dock tänka på att benzo som de flesta andra drogerna är beroendeframkallande, därför bör man bara ta det ibland när man verkligen mår dåligt. Det är viktigt att aldrig börja ta det på heltid, känner man att man inte kan låta bli att ta, då bör man söka hjälp för det. Bästa om man behöver benzo men inte kan hantera det själv är att låta någon annan ta hand om det. Jag tror nog att det är bättre om du tar 1 gång i veckan fast mer istället för flera låga doser, diazepam har lång halveringstid och det sitter ändå i en bra stund om man tar en högre dos, eftersom det verkar ha bättre effekt på dig än om du tar 1st 3 gånger i veckan. Man utvecklar snabbt tolerans i mot benzo därför får man även mer ut av att ta mycket på en gång, istället för att ta det dagligen hela tiden, då dosen ständigt måste ökas för att uppnå samma effekt.

När jag tog förr i världen så tog jag en stor dos och efter den kändes det oftast mycket bättre veckovis efteråt, mycket problem som jag hade med stelhet och muskelknutar försvann också. Så för mig hjälpte det både psykiskt och fysiskt. Det är helt enkelt en underbar medicin som tyvärr ersatts av något skit som kallas för ssri, sen kom snri och snart kommer det säkert även nya socker piller. Det är dock bevisat nu att ssri och snri i 80 % är ren placebo effekt, det är även klargjort att den så kallade kemiska obalansen som de först påstod att man hade i hjärnan, inte stöds av några vetenskapliga studier. Så det är rena rama påhitt och falsk marknadsföring, som de nu på senare tid har kasserat när de blev påkomna. Sedan vill jag avsluta med att ritalin är mer likt kokain i sin kemiska struktur en amfetamin. Faktum är att kokainmissbrukare föredrar ritalin framför kokain, då ritalin ger ett kraftigare rus som håller i sig längre en valigt gatukokain. Så där har ni den lilla info som jag orkar bidra med nu, ursäkta om jag skriver slarvigt och osammanhängande jag är jättetrött och ska gå och lägga mig nu.

God natt :wink:

MvH
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav Flawed » 2010-11-08 9:03:18

Ät jättemycket koffein: bli trött och sömnig.
Ät jättemycket imovane: bli hög och speedad.
Ät jättemycket stilnoct: bli speedad och prata med tomtar.

Du är inte unik för att du överdoserar eller missbrukar ett preparat och får omvända eller paradoxala effekter på grund av detta.
Du kommer att få öka dosen snabbt för att få samma effekt och ingen läkare skriver ut två burkar stesolid i veckan åt dig och då får du börja köpa av icke auktoriserade försäljare och tillslut blir man torsk på benzo.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Altus » 2010-11-08 13:06:20

Jag har hittills inte fått någon paradoxal effekt av benso, inte efter jag tagit så pass mycket att hjärnan blivit normaliserad. Så först kan jag bli piggare och mer funktionell (när jag tar hjärnan från högvarv till normalvarv) men efter det, om jag tar mer, blir jag bara tröttare, som förväntat. Iktoviril är ett effektivt sömnmedel för mig.

Samma sak med Imovane, ju mer jag tar desto tröttare blir jag. Har iofs inte provat jättehöga doser.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Hur lång tid varar effekten av Stesolid?

Inläggav TheLooser » 2012-06-26 15:32:12

Ni som äter Stesolid, hur länge varar effekten varje gång ni tar en tablett? Och vilken dos tar ni?
Jag själv tar 10mg och dom gånger jag känner effekt av den varar det i knappt en timma sedan är det borta. Är det så för er också?

Moderator: Slog ihop två trådar om Stesolid.
TheLooser
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-11
Ort: Ödemarken

Re: Effekt av Stesolid?

Inläggav weasley » 2012-06-26 15:46:51

Ja, stesolid har en ganska kort halveringstid, generellt sett är den ute ur kroppen på 12h. Jag upplever samma som du, att effekten börjar avklinga något efter 1,5-2h. Det var ett problem förut, men nu har jag oftast ganska avgränsade attacker som avhjälps helt med stesolid så jag inte behöver ta fler efter någon timme.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Effekt av Stesolid?

Inläggav TheLooser » 2012-06-26 16:01:10

weasley skrev:Ja, stesolid har en ganska kort halveringstid, generellt sett är den ute ur kroppen på 12h. Jag upplever samma som du, att effekten börjar avklinga något efter 1,5-2h. Det var ett problem förut, men nu har jag oftast ganska avgränsade attacker som avhjälps helt med stesolid så jag inte behöver ta fler efter någon timme.


Så du tog fler än en tablett per dag? I räddsla för att bli beroende vågar jag inte ta fler än en tablett per dag. Jag kanske är lite för feg :lol:
Man önskar ju att en tablett kunde ge en effekt som varade över dagen.

För mig funkar det så att när jag gjort uppehåll med Stesolid ett par dagar känner jag en ganska bra effekt. Men efter att ha ätit Stesolid 3-4 dagar i rad försämras effekten successivt och slutligen känner jag inte längre nån effekt och måste återigen göra ett uppehåll.
TheLooser
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-11
Ort: Ödemarken

Re: Effekt av Stesolid?

Inläggav Bali » 2012-06-26 16:11:06

Nej men weasley, nu skrev du väl ändå fel!?
Stesolid har ju en ganska lång halveringstid på cirkus 20-70 timmar, men att den lille rackarn sedan inte ger lindring så länge är ju en annan femma.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Effekt av Stesolid?

Inläggav weasley » 2012-06-27 4:20:04

TheLooser skrev:Så du tog fler än en tablett per dag?

Naturligtvis. Det går att stå ut med ångest, men bara till en viss gräns. Min lekmannauppfattning är att det är bättre att ta stesolid så ångesten försvinner ordentligt istället för att gå runt och småångesta hela tiden.

FASS skrev:Vuxna: som anxiolytikum ges initialt en låg dos t ex 2 eventuellt 5 mg vid behov upp till 3 gånger dagligen. Vid svåra ångest- och orostillstånd kan dock betydligt högre doser vara indicerade.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... ocTypeID=3
(Min fetmarkering)

TheLooser skrev:Man önskar ju att en tablett kunde ge en effekt som varade över dagen.

Det ska tydligen finnas en sådan. Xanor Depot. Har jag fått lära mej.

TheLooser skrev:För mig funkar det så att när jag gjort uppehåll med Stesolid ett par dagar känner jag en ganska bra effekt. Men efter att ha ätit Stesolid 3-4 dagar i rad försämras effekten successivt och slutligen känner jag inte längre nån effekt och måste återigen göra ett uppehåll.

Intressant. Du måste ha en toleransökning som går rekordsnabbt. Eller så är det din rädsla som ger någon sorts placeboeffekt fast tvärtom.... typ.
Samma FASS som tidigare skrev:Beroende förekommer under behandling med bensodiazepiner framför allt vid långtidsbehandling eller höga doser hos predisponerade patienter med tidigare alkoholism, drogmissbruk, personlighetsstörning eller annan allvarlig psykisk störning i anamnesen.


Bali skrev:Nej men weasley, nu skrev du väl ändå fel!?
Stesolid har ju en ganska lång halveringstid på cirkus 20-70 timmar, men att den lille rackarn sedan inte ger lindring så länge är ju en annan femma.

Ja sepåfredrik jag var felpåläst! Erkänner mitt misstag och korrigerar med:
Samma FASS igen skrev:Diazepam distribueras snabbt med en halveringstid i distributionsfasen av ca 40 minuter (tabletter). Därpå följer en långsammare eliminationsfas, längre hos nyfödda, patienter med lever- eller njursjukdom och i allmänhet hos äldre. Kvinnor, äldre samt överviktiga patienter kan ha en längre halveringstid i eliminationsfasen till följd av ökad distributionsvolym (Vd). Vd hos yngre personer är ca 1,2 l/kg, hos äldre ca 2 l/kg. Halveringstiden i eliminationsfasen kan variera mellan 20 och 70 timmar.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Aspergare och vården



Logga in