Bekymrad... (infektions- och ljudkänslig dotter)

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bekymrad... (infektions- och ljudkänslig dotter)

Inläggav rosenmamma » 2011-10-08 12:12:36

Hej där ute...
Helt ny på denna sida men har några funderingar angående Asberger då min dotter misstänks har de...
Är de vanligt att ett barn med AS är infektionskänsligare än andra?
Min dotter är mer hemma & sjuk än i skolan. Fått läkare + terapeft har sagt att att byter du skolmiljö försvinner också alla hennes infektioner.
Hon har de tufft i skolan nu,går i vanlig klass men de funkar ibland för henne.
Hon sitter mestadels i en mindre skrubb hon & hennes elevassistent fått.
Hon försöker vara i klassrummet men oljuden där är jobbiga + hon vill som hon säger själv inte vara där då INGEN av hennes klasskompisar vill vara kompis med henne.
Hon är till 99,9% ensam.
De är bara hon & jag (mamman).
Pappan finns men jobbar borta långa perioder.

Vad ska jag göra?
Väntar på att utredningen ska börja så vi ev får en diagnos,men under tiden så får dotter gå till en skola som har svårt att stötta henne & ge de hon behöver.
Har pratats om att hon ska gå om en klass.
Varför inte sätta in de hon behöver??
Lite funderingar har man och hoppas "någon" med mer erfarenhet av AS kan ge mig ett svar.
Vi (föräldrarna) funderar på om de blir en AS-diagnos att sätta henne i en AS-skola.
Var finns de sådana grundskolor.
Vilka för/nackdelar finns de?
Som sagt,hoppas på något svar...

Kram till er alla som kämpar...

Moderator Alien: Kompletterade rubriken.
rosenmamma
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-10-08

Re: Bekymrad....

Inläggav Meppe » 2011-10-08 13:01:08

Infektionskänsligare tror jag inte man är för att man har Asperger, men om skolan tror jag att mina föräldrar hade kunnat skriva samma sak om mig i mellanstadiet.

Orsaken var att jag blev mobbad, skämdes för det och berättade inte hemma. Dessutom blev allt bara värre varje gång jag berättade för någon. Jag kom fram till att om man var sjuk behövde man inte gå till skolan, vilket ledde till att jag antagligen räddade livet på mig genom att göra allt som stod i min makt för att bli förkyld.

Angående AS-skola/klass kan jag inte uttala mig eftersom jag inte bor i sverige.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Bekymrad....

Inläggav Jaina » 2011-10-08 13:04:27

Stress och ångest gör dig infektionskänsligare, oavsett om du har asperger eller ej. Därför kan hennes fysiska hälsa förbättras om hon får en annan skolmiljö. Övriga frågor överlåter jag till andra.
Jaina
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-09-24

Re: Bekymrad....

Inläggav Miche » 2011-10-08 13:34:38

rosenmamma skrev:Väntar på att utredningen ska börja så vi ev får en diagnos,men under tiden så får dotter gå till en skola som har svårt att stötta henne & ge de hon behöver.

Enligt Skolinspektionen så behövs det ingen diagnos för att ge barn det stöd de behöver (sagt av en representant för Skolinspektionen på P1 för en några veckor sedan, tror det var programmet Skolministeriet, jag tror det var det här programmet, hinner inte kolla det nu), det är bara att sätta in stödet och sen kan möjligen en diagnos förfina möjligheterna till ett ännu bättre stöd.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bekymrad....

Inläggav rosenmamma » 2011-10-08 17:37:07

Tack för ditt svar....
Ska lyssna på programmen då dottern somnat ikväll...
rosenmamma
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-10-08

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in