Behöver svar snarast möjligt! (om kattsnuva)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Behöver svar snarast möjligt! (om kattsnuva)

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-12 22:57:13

Är kattvakt medan pappa är bortrest. Tänkte bjuda hem några kompisar (till mig, inte till katten!). Katten har kattsnuva. Kan min kompis föra över smittan till sina katter om hon gosar med min katt?


Admin

Förtydligade rubriken.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Behöver svar snarast möjligt!

Inläggav kullan » 2012-04-12 23:02:33

Ja tyvärr är det så att hon kan det. Det är en av sjukdomarna som kattungar brukar vaccineras mot.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Behöver svar snarast möjligt!

Inläggav Hermione » 2012-04-12 23:16:06

Hur sprids kattsnuva

Det är framförallt dom unga katterna som drabbas och dödligheten kan vara hög hos dom små kattungarna om dom inte får vård fort. Sjukdomen bryter ofta ut och sprids på ställen där många katter möts tex kattuppfödningar, på kattpensionat, utställningar och hos våra förvildade katter. Det är därför viktigt att man vaccinerar sina katter även innekatterna. Innekatterna utsätts inte för en naturlig smitta som utekatterna som kan ge en viss immunitet. Den oskyddade innekatten kan plötsligt exponeras av virus som man kan bära med sig hem via avföring, urin som kan fastna på skorna.

Källa: http://www.fraga-veterinaren.se/kattsnuva/2/
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Behöver svar snarast möjligt! (om kattsnuva)

Inläggav Dandelo » 2012-04-12 23:44:19

Min lilla katt nyser till då och då, kan det vara tecken på kattsnuva? Kanske bara nyser för hon lekt med dammtussar?
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Behöver svar snarast möjligt! (om kattsnuva)

Inläggav kullan » 2012-04-12 23:47:26

Dandelo skrev:Min lilla katt nyser till då och då, kan det vara tecken på kattsnuva? Kanske bara nyser för hon lekt med dammtussar?


Det är nog dammtussarna. Så gjorde min katt oxå. Sen kan ju katter få småförkylningar precis vi människor.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Behöver svar snarast möjligt! (om kattsnuva)

Inläggav Dandelo » 2012-04-13 2:37:53

Tack då vet jag.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Behöver svar snarast möjligt! (om kattsnuva)

Inläggav Red and green » 2012-04-13 9:28:37

Låt inte sjuka katten komma in innan den är frisk.

Hände mig en gång: hade mina katter i kattpensionatet som har till och med på hemsidan nämnt att de har kontakt med veterinären.

Efter min semester hämtar jag katten. Märker i bilen att hon är genomförskyld och det rosslar i lungorna. Körde direkt till veterinären och katten blev frisk så småningom och jag blev instant ungefär 1000 kr fattigare.
Ringde till kattpensionatet och skällde ut dom, ägaren tjafsade mot alltså tog inget ansvar.
Behöver kanske inte nämna att det var sista gången jag hade mina katter i kattpensionatet.

Alla katter ska vara vaccinerade som lämnas dit och de till o med kontrollerar detta, vilket är bra. Men saker och ting kan gå fel ändå. Vi är ju ändå enbart katter och människor :wink:

Katten var så sjuk att jag var rädd att hon skulle dö.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Behöver svar snarast möjligt! (om kattsnuva)

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-13 13:25:44

Tack för hjälpen!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in