Behöver korsordshjälp!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Behöver korsordshjälp!

Inläggav Dagobert » 2023-08-21 20:09:49

Dagobert skrev:Vi vill ha fakta, inte tankeläsning.

Jo, vi (jag) vill förstås ha spekulationer också, det är ju det som gör korsord kul.

Vi spekulerar oss fram till en lösning som nöjaktigt kan beläggas med fakta. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Behöver korsordshjälp!

Inläggav Mats » 2023-08-21 23:39:06

RSD555 skrev:När per står först betyder det genom. Först i en mening eller i ett ord

Ja, så kanske det är? Det är i alla fall en tillräckligt bra förklaring för mig. Tack så mycket! :-)Happy

Och tack till alla andra som har bidragit med tankar och funderingar!

Hur korsordsmakaren har tänkt lär vi aldrig få visshet om.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Behöver korsordshjälp!

Inläggav RSD555 » 2023-08-22 0:49:51

Dagobert skrev:
RSD555 skrev:
Dagobert skrev:Det här låter ju som lösningen om det stämmer.
Betyder per genom endast när det står först?

Och för nyfikenhets skull: vad betyder per när det inte står först?


Korsordsmakaren menar att per, när det står först, betyder genom.

Antingen syftar han på det vanligaste uttrycket där per betyder genom, "per aspera ad astra", eller ord som periskop.

Jag säger inte att det är den bästa ledtråden eller ens en bra sådan men det är så makaren tänkt. Finns ingen annan möjlighet

Det låter som egna tankar snarare än fakta.
Det är möjligt att korsordsmakaren tänkt så, men det är inte säkert.

Huruvida "per aspera ad astra" är det vanligaste vet jag inte. Men "per aspera" är latin, medan "periskop" kommer från grekiskans peri, omkring.

Vi vill ha fakta, inte tankeläsning.


Fakta är att ordet "först" i ledtråden måste syfta på per.

"Är genom först" är ledtråden. Att per betyder genom och är först är enda tolkningen som leder någonstans.

Att "per är först" måste betyda att -ordet per- är först. Ordet per är inte första ordet i tiden så det måste vara första ordet i rummet.

Av detta följer att ordet per antingen är första ordet i en mening eller första delen av ett ord.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Behöver korsordshjälp!

Inläggav Dagobert » 2023-08-22 1:31:15

RSD555 skrev:Fakta är att ordet "först" i ledtråden måste syfta på per.

"Är genom först" är ledtråden. Att per betyder genom och är först är enda tolkningen som leder någonstans.

Att "per är först" måste betyda att -ordet per- är först. Ordet per är inte första ordet i tiden så det måste vara första ordet i rummet.

Av detta följer att ordet per antingen är första ordet i en mening eller första delen av ett ord.

Antingen cirkelbevisning eller en abstraktionsnivå jag inte klarar. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Behöver korsordshjälp!

Inläggav Mats » 2023-08-22 8:37:57

Det är ju lätt att hitta på en mening där PER står först och där det inte betyder "genom", till exempel: "Per bor i Umeå."

Nu kan det kanske hända att det ändå var så korsordsmakaren tänkte - "per" som antingen preposition eller prefix. Då står det före någonting (men inte nödvändigtvis först). Så ledtråden kanske då i stället borde ha varit ÄR GENOM FÖRE?

Jag ser RSD555:s förklaring som möjlig, men är fortfarande osäker på om det är så korsordsmakaren tänkte.

Hur som helst har jag skrivit dit ENE och PER och anser mig klar med det korsordet. :-)Happy
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Behöver korsordshjälp!

Inläggav vanillin » 2023-08-22 10:01:15

Det verkar bli sådär allt oftare i korsord nu, att man hittar det sökta ordet men inte helt förstår hur det ska hänga ihop.
Antingen för svag koppling mellan ledtråd och sökt ord, eller så finns tydlig koppling men som inte känns helt rätt. Som om korsordskonstruktören har slarvat lite, satt dit nåt som verkar passa och tyckt det får duga.

Jag gissar att det beror på ai. Jag läste om det första gången för 2-3 år sen och jag ser att någon i tråden har länkat nåt liknande. Korsordskonstruktörerna klagade på att de inte blir anlitade lika ofta längre för tidningarna använder ai och sätter ihop korsord själva istället. Och att kvaliteten kommer sjunka pga det. (Fast konstruktörerna använder väl också ai som hjälpmedel tänker jag...)

(Ni verkar ha löst PER-fallet så jag har inte så mycket att tillägga där, jag tror på samma lite långsökta förklaring som RSD555)
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Behöver korsordshjälp!

Inläggav RSD555 » 2023-08-22 14:55:22

Dagobert skrev:
RSD555 skrev:Fakta är att ordet "först" i ledtråden måste syfta på per.

"Är genom först" är ledtråden. Att per betyder genom och är först är enda tolkningen som leder någonstans.

Att "per är först" måste betyda att -ordet per- är först. Ordet per är inte första ordet i tiden så det måste vara första ordet i rummet.

Av detta följer att ordet per antingen är första ordet i en mening eller första delen av ett ord.

Antingen cirkelbevisning eller en abstraktionsnivå jag inte klarar. :-)Happy


Mats fråga var vad först har med per att göra. Per betyder inte först och per(i betydelsen genom)
kan inte komma först i några tävlingar eller andra historiska sammanhang.

Ordets enda talang är att komma först när meningar eller ord skapas.

Vad per har med först att göra är
en gåta och gåtor har ofta bara ett svar. T ex gåtan "runt som ett ägg, räcker runt kyrkovägg".

Ett garnnystan är inte runt som ett ägg om man inte formar det som ett ägg men det är ändå rätta svaret på gåtan.

Per kommer först och betyder genom om man placerar det först i en mening eller ord med betydelsen genom. Det är ganska stränga krav som ska uppfyllas
men det finns inga andra situationer där per i betydelsen
genom kommer först
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Behöver korsordshjälp!

Inläggav RSD555 » 2023-08-23 11:20:53

Mats skrev:Det är ju lätt att hitta på en mening där PER står först och där det inte betyder "genom", till exempel: "Per bor i Umeå."

Nu kan det kanske hända att det ändå var så korsordsmakaren tänkte - "per" som antingen preposition eller prefix. Då står det före någonting (men inte nödvändigtvis först). Så ledtråden kanske då i stället borde ha varit ÄR GENOM FÖRE?

Jag ser RSD555:s förklaring som möjlig, men är fortfarande osäker på om det är så korsordsmakaren tänkte.

Hur som helst har jag skrivit dit ENE och PER och anser mig klar med det korsordet. :-)Happy


Ordet PER följer ju av ordet ENE så det kräver egentligen ingen egen ledtråd. I såna situationer är det vanligt att korsordsmakaren gör en långsökt och ologisk ledtråd istället för att inte ge någon ledtråd alls.

Per betyder allt som oftast "för varje" och kommer allt som oftast i mitten av en mening. Det är en lurig och klurig ledtråd
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in