Behålla fokus när man ska jobba framför datorn

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Behålla fokus när man ska jobba framför datorn

Inläggav Vildsvin » 2012-01-05 23:30:54

När jag var barn programmerade jag mycket, först på C64 och sedan i Qubasic. Jag försöker ta upp det nu igen i vuxen ålder, men jag tycker att det är svårt att jobba framför datorn nu när man har Internet. Det blir lätt att man bara ska kolla något annat och tiden flyter iväg.

Hur brukar ni göra för att behålla fokus framför datorn?
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Behålla fokus när man ska jobba framför datorn

Inläggav Iridia » 2012-01-05 23:53:42

Vildsvin skrev:När jag var barn programmerade jag mycket, först på C64 och sedan i Qubasic. Jag försöker ta upp det nu igen i vuxen ålder, men jag tycker att det är svårt att jobba framför datorn nu när man har Internet. Det blir lätt att man bara ska kolla något annat och tiden flyter iväg.

Känner igen det.

Hur brukar ni göra för att behålla fokus framför datorn?

Frågan utgår från att man kan det... :wink:

Idag lyckades jag faktiskt fokusera i nästan 9 timmar på ett intresse jag skjutit upp i två år, genom att sätta mig i ett annat rum, använda andra datorn och inte öppna några sociala sidor. Men sen blev jag så trött att jag var tvungen att gå och sova i 6 timmar.

Och nu är jag här igen. :roll:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Behålla fokus när man ska jobba framför datorn

Inläggav ca » 2012-01-06 0:38:49

Ryck nätverkssladden eller koppla ur din router. :)

Man kan ofta konfigurera sin router till att blockera internetaccess vissa timmar också. Då kan du ha en nätfri period som är regelbunden t.ex.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Inläggav imperativ » 2012-01-08 3:30:15

Arbetsfokus framför datorn i hemmet? Omöjligt.

Arbetsfokus framför datorn på arbetsplatsen?
Mycket möjligt om man ser till att internetanslutningen är fysiskt bruten eller internet är kraftigt begränsat av arbetsgivaren.

En av mina f.d arbetsplatser har en historia av att konsulter smittat produktionslinjernas nätverk med en trojan som ställde till skada, liten förvisso, tillräckligt för att oroa företagsledningen. Av det lärde man sig att ha dedikerade laptops till just uppladdning av nya programversioner.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Behålla fokus när man ska jobba framför datorn

Inläggav Iridia » 2012-01-08 3:35:52

ca skrev:Ryck nätverkssladden eller koppla ur din router. :)

Man kan ofta konfigurera sin router till att blockera internetaccess vissa timmar också. Då kan du ha en nätfri period som är regelbunden t.ex.

Knepigt om det man jobbar med finns online.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Behålla fokus när man ska jobba framför datorn

Inläggav Miche » 2012-01-08 4:11:17

Iridia skrev:Knepigt om det man jobbar med finns online.

...eller om man sitter och löser problem som man behöver googla...

För mig funkar det om det jag jobbar med är tillräckligt intressant, helst ska det innebära problemlösning som får mig att stanna kvar och göra det jag ska (ibland innebär det att jag behöver ta en paus för att hitta nya infallsvinklar, de pauserna brukar jag ofta använda till att läsa på forumet eller titta på någon film på datorn, fast bäst är en promenad).

Svårast är det om arbetet är för trivialt och därmed ointressant (men då behöver jag sällan nätet).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Behålla fokus när man ska jobba framför datorn

Inläggav Lowas » 2012-01-08 12:18:14

Att hålla fokus när jag programmerar är det enda fokus-problemet jag inte har om jag får sitta ostört.Jag har dock svårare att skifta aktivitet så det kan ta väldigt lång tid att påbörja och avsluta.
Som Miche nämner så hjälper det om man tycker det är tillräckligt intressant.
Ett annat verktyg kan vara att använda en ordentlig klocka och bestämma sig för hur länge man ska jobba innan man tar en paus.
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Re: Behålla fokus när man ska jobba framför datorn

Inläggav ca » 2012-01-08 23:53:42

Iridia skrev:
ca skrev:Ryck nätverkssladden eller koppla ur din router. :)

Man kan ofta konfigurera sin router till att blockera internetaccess vissa timmar också. Då kan du ha en nätfri period som är regelbunden t.ex.

Knepigt om det man jobbar med finns online.


Sant. Det finns iofs ofta en annan funktion som innebär att man kan spärra vissa sajter. För min egen del var IRC (mIRC) ett stort problem, jag fick inte mycket gjort när jag var som mest fast i chattandet. Därför kanske ett tips kan vara att stänga av specifika sajter vissa tider på dygnet... Facebook, Google+, roliga-länk-sajten man alltid besöker, osv.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Behålla fokus när man ska jobba framför datorn

Inläggav Vildsvin » 2012-01-09 0:52:41

Lowas skrev:Som Miche nämner så hjälper det om man tycker det är tillräckligt intressant.


Själva programmeringsintresset är det inte fel på, men jag tänker på mitt "modersmål" BASIC. Det gör att saker och ting blir fel och ineffektivt nu när jag har börjat programmera i Java.

Men det är kanske bara en inlärningströskel att ta sig över, de sista dagarna tycker jag det har gått riktigt bra.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Behålla fokus när man ska jobba framför datorn

Inläggav geocache » 2012-01-09 0:56:35

Vildsvin skrev:Hur brukar ni göra för att behålla fokus framför datorn?


Fokuserar(!) på vad det leder till att/om jag sitter för länge vid datorn istället för att diska, städa, röja bland och göra mig av med saker jag säkert inte behöver, gå ut med katten, sova, motionera, sitta med någon byggmodell...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Behålla fokus när man ska jobba framför datorn

Inläggav ca » 2012-01-09 1:22:58

Vildsvin skrev:
Lowas skrev:Som Miche nämner så hjälper det om man tycker det är tillräckligt intressant.


Själva programmeringsintresset är det inte fel på, men jag tänker på mitt "modersmål" BASIC. Det gör att saker och ting blir fel och ineffektivt nu när jag har börjat programmera i Java.

Men det är kanske bara en inlärningströskel att ta sig över, de sista dagarna tycker jag det har gått riktigt bra.


Absolut. Och har du väl lärt dig den "C-liknande" syntaxen så flyttar du dig ganska lätt till andra besläktade språk. C#, C/C++, Javascript, osv.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Behålla fokus när man ska jobba framför datorn

Inläggav Lowas » 2012-01-09 23:12:52

Vildsvin skrev:
Lowas skrev:Som Miche nämner så hjälper det om man tycker det är tillräckligt intressant.


Själva programmeringsintresset är det inte fel på, men jag tänker på mitt "modersmål" BASIC. Det gör att saker och ting blir fel och ineffektivt nu när jag har börjat programmera i Java.

Men det är kanske bara en inlärningströskel att ta sig över, de sista dagarna tycker jag det har gått riktigt bra.


Det är nog bara att fortsätta på den vägen, när du väl har lärt dig Java bra har du en bra utgångspunkt att utgå ifrån.
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Återgå till IT-forum



Logga in