Batteritid Sony Xperia Go

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav Lilla Gumman » 2014-01-28 1:59:04

Jag köpte min Sony Xperia Go i augusti 2013.
När smartphonen var fulladdad, hade den en standbytid på en dag och en timme, eller nåt sånt.
Nu har smartphonen en standbytid på 7 timmar när den är fulladdad.

I söndags kväll var jag ute en kort sväng. När jag gick ut, hade smartphonen 53% batteri kvar. Jag gick till ett ställe ungefär 10 minuter bort. Under promenaden dit, fick jag ett samtal och pratade i kanske 2 minuter eller något sådant. Jag var ute i kylan i kanske 5 miinuter på sin höjd. Sedan gick jag hem. Jag väntade ett samtal, så jag fick skynda mig hem. Mot slutet nästan sprang jag. Ändå tog batteret slut innan jag kom hem. Totalt var jag borta i mindre än 30 minuter.

Jag har alltid laddat smartphonen på natten meda jag sover. Förut fick jag även ladda den en stund på eftermiddagen, eftersom jag använde den en del under dagen. Nu måste jag ladda smartphonen på förmiddagen nån gång, för att det inte ska ta slut kring lunch.

Finns det några möjligheter att få ett nytt batteri på garantin, eller måste jag själv köpa ett nytt? Jag tycker att ett smartphonebatteri ska hålla i mer än 5 månader. Iofs har jag haft smartphonen i 173 dagar om jag har räknat rätt, vilket innebär att smartphonen har blivit laddad minst 346 gånger.

Jag begriper att batteriet inte tål kyla. Men i söndags var det omkring -5 grader. Det är inte extremkyla. Min GPS tål inte kyla, batteriet urladdas på nolltid i kyla. Jag virkade ett fodral till den i ullgarn, och nu klarar den kyla hur bra som helst.

Alltså tänkte jag att smartphonen borde få ett fodral i ull. Men nej, det verkar inte vara det som är felet. Smartphonen tappar snabbt laddningen även hemma, och fast den inte används.

Det är inte batterispartips jag behöver, dom känner jag till redan. Vad jag undrar är hur länge ett smartphonebatteri ska hålla innan det börjar tappa laddningen, och om det tappat laddningen efter så kort tid som 5 månader om det går att få det på garantin?

Jag har i och för sig använt smartphonen till geocaching, och använt Runkeeper. GPS:en har varit på nästan dagligen, antingen för geocaching eller Runkeeper. Mellan 3 och 5 dagar i veckan, är min gissning. Och då tar ju batteriet slut fortare. När jag har joggat har jag haft både Runkeeper och musik på samtidigt, jag har dock inte joggat sådär överdrivet mycket sen i augusti men minst en gång i veckan har det nog blivit i genomsnitt.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav Miche » 2014-01-28 2:02:34

Tycker det låter som en garantifråga.

I många mobiler kan man byta batteri, det gäller dock inte alla (så som iPhone), jag vet inte hur det är med din mobil.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav Lilla Gumman » 2014-01-28 2:27:32

Miche skrev:Tycker det låter som en garantifråga.

I många mobiler kan man byta batteri, det gäller dock inte alla (så som iPhone), jag vet inte hur det är med din mobil.


Givetvis kan man byta batterier i smartphonen. Frågan är om jag ska betala, eller om det är en garantifråga. Jag ska kolla med Telia-butiken imorgon.

Beställer jag på nätet så kostar batteriet 299 kr, exempelvis här:
http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/Sony-Ericsson-Xperia-go-batteri,-3.7V-(3.6V),-1250-mAh.html?gclid=CO6V4LDOn7wCFUhb3godP3QAaw

Men som sagt, jag ska inte behöva betala. I så fall blir jag himla sur. Fast jag börjar bli van vid att bufferten ständigt urholkas. Saker går sönder på löpande band här. Nu har alla prylar som kan gå sönder gjort det. Sen i maj i fjol, har vi bytt ut eller lagat alla elektriska/tekniska prylar här hemma, utom geocaches laptop som egentligen också behöver bytas ut innan den kraschar.

Lilla Gumman

Admin: fixade länken
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav Moggy » 2014-01-28 7:59:12

Låter som större försämring än man ska behöva räkna med. Batteriet försämras förstås kontinuerligt men typ första året så ska det inte försämras jättemycket.

Dom kommer ju givetvis vilja att du g;r en rensning av mobilen f;rst.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav Zirre » 2014-01-28 8:49:56

Kan finnas appar som ligger i bakgrunden och drar batteri (tror dock ej det är den enda boven i dramat)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav Lilla Gumman » 2014-01-28 9:07:10

Jag har kollat. Finns inga batterislukande appar. Inte enligt smartphonens egen statistik.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav Zirre » 2014-01-28 9:15:37

Gps:en drar batteri, borde dock ej dra SÅ mycket.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav Kimmelie » 2014-01-28 9:20:12

Det är förmodligen Locations services som drar batterier. Stäng av den när du inte använder den. Gå också in på programhanteraren och stoppa alla processer som det står Google services på.

samsung-galaxy-s2-toms-pa-batteri-efter-uppdatering-till-jb-t36933.html
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav Titti » 2014-01-28 11:42:05

Rent allmänt är chansen större att något går på garantin de första sex månaderna. Då kan man hävda att det är ett ursprungligt fel och det är säljarens sak att visa att det inte är det. Efter sex månader är bevisbördan den omvända.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav antonius » 2014-01-28 12:27:52

Min är likadan, slut power gämt, fast jag bara använder den mest till äggklocka och lyssna på musik när jag tränar, skräp... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav Flatline » 2014-01-28 13:10:33

Lämna in den hos återförsäljaren för garantiservice.
Sony lämnar sex månaders batterigaranti och är telefonen bara 5 månader är det ju isf ett garantiärende.

Lycka till.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav barracuber » 2014-01-28 13:10:57

Skärmen brukar alltid toppa listan på vad som drar mest. Jag får bättre batteritid om jag inte har onödigt starkt ljus. Jag har en smidig knapp där jag kan enkelt höja och sänka styrkan beroende på om jag är inne eller ute, dagljus eller kväll osv.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav Lilla Gumman » 2014-01-28 13:34:59

Ska kolla skärmstyrkan. Brukar alltid ha skärmen avstängd när den inte används, stänger av den själv.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav barracuber » 2014-01-28 13:45:21

Lilla Gumman skrev:Ska kolla skärmstyrkan. Brukar alltid ha skärmen avstängd när den inte används, stänger av den själv.

Det gör jag också, annars kommer skärmsläckaren efter 30 sek.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav Lilla Gumman » 2014-01-28 16:13:19

Jag var och frågade i butiken där.jag köpt smartphonen. Då blev jag rekommrmderad att gå hem och föra över allt jag vill spara till datorn. Sen gör jag en total återställning av telefonen. Om det inte hjälper skickar butiken in telefonen. Fram till den 9 februari är drt ett garantiärende.Men då blir jag utan smartphone i cirka två veckor

Jsg har nu ställt in sä stt ljusstyrkan minskas för att spara batteri. Jag håller på att bli TOKIG! Jag ska ändra tillbaka till max ljusstyrka så snart det här inlägget är skickat. Det är jättejobbigt för ögonen. Jag laddar hellre smartphonen en extra gång, än har det så här.

Jag har alltid alla apparater på så hög ljusstyrka som möjligt.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav Lilla Gumman » 2014-01-28 16:54:52

Ursäkta vrångheten mot att ändra ljusstyrkan. Det blev automatiskt lägsta ljusstyrkan för att spara batteri. Lägsta ljusstyrkan är väldigt mörk. Givetvis kan man välja nåt mitt emellan lägsta och högsta ljusstyrkan, det är inte enbart svart eller vitt som gäller. ;-)
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav Zirre » 2014-01-28 17:22:42

Man kan ställa in ljusstyrkan själv. Har man max ljusstyrka drar det massa batteri.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Batteritid Sony Xperia Go

Inläggav Lilla Gumman » 2014-01-28 18:30:30

Zirre skrev:Man kan ställa in ljusstyrkan själv. Har man max ljusstyrka drar det massa batteri.

Js, jag har upptäckt det.

GPS:en går att använda i ungefär 4 timmar innan smartphonens batteri är helt slut. Vid normal användning, d.v.s. man har telefonen med sig jämt och använder den då och då, behöver batteriet endas laddas två gånger, dels efter lunch, och dels över natten medan man sover.

Efter en rensning av allting i telefonen, är nu strömförbrukningens standby beräknat till 1 dag och 11 timmar. Jippie!
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in