Bästa julfilmen?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bästa julfilmen?

Inläggav Chrilleb » 2020-12-27 10:45:46

"Tomten är far till alla barnen", gillar jag skarpt.
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Bästa julfilmen?

Inläggav Heidi79 » 2020-12-27 17:22:20

Första Narnia filmen..
The Lion, the Witch and the Wardrobe
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Hur många julfilmer finns det?

Inläggav LordNelson » 2021-12-04 20:51:05

Det har visats julfilmer den gångna veckan. Jag såg nån (tror jag), eller det vet jag att jag gjorde tror jag, men vet inte om det var just då jag tänkte på den här filmen (kommer inte ihåg vilken film det var jag såg då just nu) men kom att tänka på en jag såg förra julen....tror jag det var, eller förrförra, nej förra var det nog. Det var med hon som var med i Titanic (filmen alltså). Jag hade sett den tidigare, inte hela, bara delar (vid eftertanke var det nog bara nån scen) för kanske 5-10 år sen, eller mer. Men nu såg jag alltså mer, kanske inte hela men ändå en hel del vill jag minnas, tror jag. Jude Law (som ingen vet vem han är) var med. Dom möttes en stuga på Engelska landsbygden.

Minns inte om den var bra. Kanske var den det. Men känslan nu är att det var bra då. Kate Winslet heter hon. Jag googlade. Redan i går alltså, eller någon annan dag kanske det var..

Dom brukar vara romantiska. Va fasiken hette filmen jag såg nu i veckan, eller förra helgen? Tror egentligen inte det spelar någon roll (såg en idag också).

Men till frågan: hur många julfilmer finns det?

Skriv namnet på någon ni kommer ihåg om ni vill. Eller någon ni glömt.

En jag inte har glömt är Livet är underbart med James Stewart.

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Bästa julfilmen?

Inläggav Paladinen » 2021-12-05 7:02:55

Spontant tänker jag på ensam hemma 1&2
Ett päron till farsa firar jul
Grinchen
Tomten är far till alla barnen
Klappjakten
Nightmare before Christmas
Miracle on 34:the street
Die Hard 1&2
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Bästa julfilmen?

Inläggav LordNelson » 2021-12-05 12:42:01

Paladinen skrev:Die Hard 1&2

Den såg jag förra julen. Ettan alltså. Ja, jag har ju sett den tidigare, minst en gång iallafall.

Christmas in Hollis spelas i början under limosinefärden.

Man kan ju leka med tanken att det skulle komma en ny Die Hard minst vart tionde år? Die Hard rullstolsburen... kanske.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Bästa julfilmen?

Inläggav Alien » 2022-12-18 14:22:41

Nu såg jag om Love Actually för jag vet inte vilken gång. Såg den första gången med min dotter, sen har jag sett den ensam. Den gick i SVT så man slapp reklampauserna. Den här gången tvingade jag maken att titta på. "Du kan väl iaf se början..."

En sak som irriterade mig denna gång var alla "roliga" skämt om övervikt.
Spoiler: visa
Det poängterades flera gånger om Natalie (som premiärministern spelad av Hugh Grant faller för) har stor bak och stabbiga lår. I slutscenen på flygplatsen hoppar hon upp i hans famn och han säger "vad tung du är". Sedan är det tydligen roligt att portugisiska Aurelias syster är tjock, hennes egen far kallar henne "tjocksmock".
Varför är det så kul med tjockisar? Den delen har inte åldrats väl. Annars är den fortfarande kul att se.

Spoiler: visa
Alan Rickman spelar chefen som ger sin blivande älskarinna ett dyrbart guldhalsband medan frun får en CD-skiva.
Ack åren går, nu är Alan Rickman död. Han som spelade den onde/gode Snipes (är han ond el god?) i Harry Potter-filmerna och den helt gode överste Brandon i Förnuft och känsla (1995).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bästa julfilmen?

Inläggav LordNelson » 2022-12-18 15:38:42

LordNelson skrev:Det har visats julfilmer den gångna veckan. Jag såg nån (tror jag), eller det vet jag att jag gjorde tror jag, men vet inte om det var just då jag tänkte på den här filmen (kommer inte ihåg vilken film det var jag såg då just nu) men kom att tänka på en jag såg förra julen....tror jag det var, eller förrförra, nej förra var det nog. Det var med hon som var med i Titanic (filmen alltså). Jag hade sett den tidigare, inte hela, bara delar (vid eftertanke var det nog bara nån scen) för kanske…


Åhhh….va du svamlar! Holiday heter den väl. Blev lättare att förstå handlingen när jag såg lite mer. Men jo jag jag såg också LoveActully i går men bara slutet, tror inte jag sett den. Men kom efteråt att tänka på The Holliday, och så Livet är underbart. Lustigt när jag klickar in här och ser jag nämt båda. Livet är underbart såg jag förts i vuxen ålder, just före en jul om jag minns rätt, sen har jag nog inte sett den på över tjugo år.

Men Scrooge då, den har jag sett både i en gammal version och så i en nyare, heter visst En Julsaga. Som jag minns som vuxen då också. Den finns som inspelad som Scrooge från -31, kan det vara den som visats på tv.

Är inte Grinchen och En Julsaga samma berättelse?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Bästa julfilmen?

Inläggav Alien » 2022-12-18 18:32:16

Nej, Grinchen är ju modern, En julsaga/A Christmas Carol är ju från Dickens berättelse från 1800-talet. Men kanske Grinchen är inspirerad av den gamla berättelsen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bästa julfilmen?

Inläggav slackern » 2022-12-18 18:33:47

Tomten är far till alla barnen är ju lite smårolig sådär.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bästa julfilmen?

Inläggav antonius » 2022-12-18 19:44:53

festivus for the rest of us



ett annorlunda julfirande
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bästa julfilmen?

Inläggav Chrilleb » 2022-12-18 19:48:52

@slackern


Jovisst... Haha. Roliga scener...
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Intressanta intressen



Logga in