Bästa boendeformen för vuxna AS-personer ca 20+??

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Parvlon » 2008-02-03 23:48:16

manne skrev:Man ska aldrig tacka nej till egen lägenhet för då så får man vänta många år istället på nästa chans..

Har du testat eller är det bara som det verkar?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:30:20, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav manne » 2008-02-03 23:56:25

Parvlon skrev:
manne skrev:Man ska aldrig tacka nej till egen lägenhet för då så får man vänta många år istället på nästa chans..

Har du testat eller är det bara som det verkar?


tackade nej och blev erbjuden en egen lägenhet när man var 21 år fyllda
för ett par år sedan skulle precis lämna skåne och tackade nej till en
egen lägenhet i Tomelilla andra hand som jag inte fick åka och kolla på och det misstaget gör man inte om igen. :idea:
Direkt efter det så hammnade man här på detta ställe under 4,5 års tid.
så att tacka nej till saker kan få stora konsekvenser och kan påverka framtiden. :cry: :cry: :cry:

har även via en polare kunnat lokalisera lägenheten i efterhand ..!
hade en polare som bodde där i stället för mig.. :cry: :cry:

http://www.boservicesyd.se/Pages/Lagenh ... 0#Resultat
Fabriks-gatan..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:30:20, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18625
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Parvlon » 2008-02-04 0:05:35

Det är mycket möjligt att du hade otur då, det är ju aldrig kul men ifall man nu inte kan/vill söka lägenhet själv eller med hjälp utav någon på den öppna marknaden(och orkar stå i en ev. bostadskö) så måste man ändå inte ta det som blir över alltid och/eller som verkar komma som brev på posten.
Det är inte sällan man blir lurad/testad ifall man tror att man måste ta första chansen som kommer. Utav egen erfarenhet så kan jag säga att det har blivit mycket bättre när jag vågat vara mer kritisk/krävande.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:30:20, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav manne » 2008-02-04 0:16:57

Parvlon skrev:Det är mycket möjligt att du hade otur då, det är ju aldrig kul men ifall man nu inte kan/vill söka lägenhet själv eller med hjälp utav någon på den öppna marknaden(och orkar stå i en ev. bostadskö) så måste man ändå inte ta det som blir över alltid och/eller som verkar komma som brev på posten.
Det är inte sällan man blir lurad/testad ifall man tror att man måste ta första chansen som kommer. Utav egen erfarenhet så kan jag säga att det har blivit mycket bättre när jag vågat vara mer kritisk/krävande.


jag har lärt mig en sak av erbjudandet de gav mig i skåne skriv-under pappret och ta lägenheten eller bli stekt och chans med ditt liv,framtid.

ta alltid första bästa erbjudandet och säg absolut aldrig nej till en bra
Har redan nu tackat ja till en 2 a kungsängen en lyx 2 a yes.. :D :D 8)
..

kollade på den under 5 sek sedan bara så klart man tar den direkt.
kanske väntar familj och barn eller fru och framtiden ser ljusare ut.
personligen så tycker jag att alla 20 åringar har rätt till eget boende.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:30:20, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18625
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Parvlon » 2008-02-04 0:39:05

manne skrev:första bästa..

Vill du ha min cykel? Du får den gratis, skriv under med ditt liv som pant bara. :)

manne skrev:personligen så tycker jag att alla 20 åringar har rätt till eget boende.

Där håller jag med dig
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav manne » 2008-02-04 0:44:38

Parvlon skrev:
manne skrev:första bästa..

Vill du ha min cykel? Du får den gratis, skriv under med ditt liv som pant bara. :)

manne skrev:personligen så tycker jag att alla 20 åringar har rätt till eget boende.

Där håller jag med dig


unga personer gör bästa i att alltid tacka ja till egen lägenhet .! :idea:
Eftersom bristen på hyres-rätter är väldigt stor i dag.. :cry:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18625
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Titti » 2008-02-04 0:57:51

manne skrev:unga personer gör bästa i att alltid tacka ja till egen lägenhet .! :idea:
Eftersom bristen på hyres-rätter är väldigt stor i dag.. :cry:


Det beror alldeles på var du vill bo. Bristen är inte lika stor och finns inte ens överallt.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Lilla Gumman » 2008-02-04 1:01:24

Hej!

manne skrev:
Parvlon skrev:
manne skrev:första bästa..

Vill du ha min cykel? Du får den gratis, skriv under med ditt liv som pant bara. :)

manne skrev:personligen så tycker jag att alla 20 åringar har rätt till eget boende.

Där håller jag med dig


unga personer gör bästa i att alltid tacka ja till egen lägenhet .! :idea:
Eftersom bristen på hyres-rätter är väldigt stor i dag.. :cry:


Hyresrätter är en bristvara i Stockholm och andra storstäder. Kan man tänka sig att bo på en mindre ort, är det oftast rätt lätt att få en lägenhet. Man behöver oftast inte stå i kö, är man inte så nogräknad med vilket område man bor i utan kan tänka sig även ytterområdena till den lilla staden kan man oftast flytta rätt omgående. Är det väntetid, är det max ett halvår eller nåt.

Den bästa boendeformen är en egen lägenhet, med eller utan stöd. Den som har behov av att bo i ett gruppboende ska givetvis göra det, men ingen ska tvingas att bo där.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav manne » 2008-02-04 1:05:37

Titti skrev:
manne skrev:unga personer gör bästa i att alltid tacka ja till egen lägenhet .! :idea:
Eftersom bristen på hyres-rätter är väldigt stor i dag.. :cry:


Det beror alldeles på var du vill bo. Bristen är inte lika stor och finns inte ens överallt.


kommer att flytta om 3 månader och egen lägenhet i kungsängen. :lol:
Äntligen på tiden det.. :D :D :D
har väntat nu under 5 års tid sedan fhsk..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18625
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-02-04 1:09:46

Lilla Gumman skrev:Hej!

manne skrev:
Parvlon skrev:
manne"]
första bästa..

Vill du ha min cykel? Du får den gratis, skriv under med ditt liv som pant bara. :)

[quote="manne skrev:personligen så tycker jag att alla 20 åringar har rätt till eget boende.

Där håller jag med dig


unga personer gör bästa i att alltid tacka ja till egen lägenhet .! :idea:
Eftersom bristen på hyres-rätter är väldigt stor i dag.. :cry:


Hyresrätter är en bristvara i Stockholm och andra storstäder. Kan man tänka sig att bo på en mindre ort, är det oftast rätt lätt att få en lägenhet. Man behöver oftast inte stå i kö, är man inte så nogräknad med vilket område man bor i utan kan tänka sig även ytterområdena till den lilla staden kan man oftast flytta rätt omgående. Är det väntetid, är det max ett halvår eller nåt.

Den bästa boendeformen är en egen lägenhet, med eller utan stöd. Den som har behov av att bo i ett gruppboende ska givetvis göra det, men ingen ska tvingas att bo där.

Hälsningar

Lilla Gumman[/quote]

lägenheter i stor-städerna är ingen brist-vara om du kan betala för den
alltså bostads-rätt eller har kontakter mm..
kan du slägna upp än tre-hundratusen kr svart så fixar det sig ska du se.
känner till flera folk i dag i 23 års åldern som alla har köpt sina egna lägenheter.
cash funkar alltid.. :lol: :lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18625
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Panika » 2008-02-04 1:16:36

manne skrev:vadå hur gammal är din dotter då 20+..??
hur gammal är du då stjälv...??
och är det inte bättre om din dotter får bo i egen lägenhet eller i ett service-boende om hon nu är 20 +..???
minns stjälv när morsan min var 40 och jag var 19 och då så blev det ingen egen lägenhet för mig utan det blev behandlingshem i stället. :cry:
Är 26 i dag och skulle mycket väl ha tagit en egen lägenhet när man var 19 år om man hade blivit erbjuden en sådan.. :x icon :twisted:
Man ska aldrig tacka nej till egen lägenhet för då så får man vänta många år istället på nästa chans..


Ditt svar visar på total okunskap vad gäller antroposoferna.
Och du blandar in så mycket, dina egna antaganden - som inte har något med mig eller min verklighet att göra - att jag tyvärr inte ens kan svara konkret på frågorna du ställer.
Leta upp antroposoferna på nätet, och vad de skriver om sig själva, så förstår du nog lite bättre vad Rdos och jag menade.
Min dotter är fyra år. Hon behöver ingen egen lägenhet.
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Titti » 2008-02-04 1:18:09

manne skrev:
Titti skrev:
manne skrev:unga personer gör bästa i att alltid tacka ja till egen lägenhet .! :idea:
Eftersom bristen på hyres-rätter är väldigt stor i dag.. :cry:


Det beror alldeles på var du vill bo. Bristen är inte lika stor och finns inte ens överallt.


kommer att flytta om 3 månader och egen lägenhet i kungsängen. :lol:
Äntligen på tiden det.. :D :D :D
har väntat nu under 5 års tid sedan fhsk..


Det har du berättat och det är roligt för dig. Men jag vänder dig mot att du förutsätter att det är mycket svårt för alla unga att få hyreslägenheter överallt - så ser det ut när du skriver. Att det varit svårt för dig och att det kan vara svårt för andra - både yngre och äldre - att få hyreslägenheter i Stockholm och i vart fall de mer centrala delarna av andra större städer har jag aldrig betvivlat.

Men jag tycker du uttrycker dig alltför generellt och svepande. Det är inte så överallt bara för att det är så i Stockholm. Sverige består till största delen ännu av Icke-Stockholm även om man ibland inte tror det när man följer nyheter och debatter. För att inte tala om resten av världen... men nu begränsar vi oss till vårt eget land för enkelhetens skull.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav manne » 2008-02-04 1:18:24

Panika skrev:
manne skrev:vadå hur gammal är din dotter då 20+..??
hur gammal är du då stjälv...??
och är det inte bättre om din dotter får bo i egen lägenhet eller i ett service-boende om hon nu är 20 +..???
minns stjälv när morsan min var 40 och jag var 19 och då så blev det ingen egen lägenhet för mig utan det blev behandlingshem i stället. :cry:
Är 26 i dag och skulle mycket väl ha tagit en egen lägenhet när man var 19 år om man hade blivit erbjuden en sådan.. :x icon :twisted:
Man ska aldrig tacka nej till egen lägenhet för då så får man vänta många år istället på nästa chans..


Ditt svar visar på total okunskap vad gäller antroposoferna.
Och du blandar in så mycket, dina egna antaganden - som inte har något med mig eller min verklighet att göra - att jag tyvärr inte ens kan svara konkret på frågorna du ställer.
Leta upp antroposoferna på nätet, och vad de skriver om sig själva, så förstår du nog lite bättre vad Rdos och jag menade.
Min dotter är fyra år. Hon behöver ingen egen lägenhet.


ok ska göra så sorry..!!
ok hon är 4 år då fattar jag.. :D :D :D hur gammal är du då 27 år..??
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18625
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Panika » 2008-02-04 1:23:59

Jag är 39 och har en dotter till som blir 23 ...
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav manne » 2008-02-04 1:26:59

Panika skrev:Jag är 39 och har en dotter till som blir 23 ...


ok så tidigt åh fan inte bra alls..mina föräldrar var farsan 20 morsan 21.

nhä men ärligt talat hade du sagt 47 år som min morsa då hade jag garvat som fan... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

personligen så tycker jag att föräldrarna bör vara 22-25 år när första barnet kommer till världen..sedan så kan det andra komma 7 år senare.

Är jävligt glad över att farsan är 46 och morsan är 47 i dag..!! :!: :!:
skulle fan inte vilja ha föräldrar i 60 års åldern.. :evil: :evil: :evil:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18625
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav MsTibbs » 2008-02-04 3:29:51

manne skrev:Är jävligt glad över att farsan är 46 och morsan är 47 i dag..!! :!: :!: skulle fan inte vilja ha föräldrar i 60 års åldern.. :evil: :evil: :evil:


Du får lugna dig lite Manne, folk kan ta illa upp om du kommer med pekpinnar på det där viset. Jag är 23år och min far är 70år. Det fungerar utmärkt, jag har ändå en ytterligare yngre syster.

Barn är inte alltid något man planerar in, de kommer ibland av sig själva mer. Jag har en mor som fick sista barnet vid 41års ålder ungefär (far var då 51år), det funkade utmärkt. Jag har även syskon som var under 20 år då första barnet föddes, det fungerar det också. Det mesta i livet blir inte som man hade tänkt.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav manne » 2008-02-04 10:33:00

MsTibbs skrev:
manne skrev:Är jävligt glad över att farsan är 46 och morsan är 47 i dag..!! :!: :!: skulle fan inte vilja ha föräldrar i 60 års åldern.. :evil: :evil: :evil:


Du får lugna dig lite Manne, folk kan ta illa upp om du kommer med pekpinnar på det där viset. Jag är 23år och min far är 70år. Det fungerar utmärkt, jag har ändå en ytterligare yngre syster.

Barn är inte alltid något man planerar in, de kommer ibland av sig själva mer. Jag har en mor som fick sista barnet vid 41års ålder ungefär (far var då 51år), det funkade utmärkt. Jag har även syskon som var under 20 år då första barnet föddes, det fungerar det också. Det mesta i livet blir inte som man hade tänkt.


41 år och få¨barn ja jävlar det var faktiskt sent..!! :!: :!: :!: :!:
när min morsa var 41 så var jag 20 och när farsan var 41 då var jag 21.
ps jag känner många polare som har föräldrar i samma ålder som mina.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18625
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kvasir » 2008-02-04 10:38:36

Clint Eastwood fick ett barn när han var över 70. Det du manne. ;)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Panika » 2008-02-04 10:40:24

Manne: Vad har dina föräldrars ålder med boende att göra?
Jag förstår verkligen inte... :roll:
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav ford » 2008-02-04 12:06:14

Panika skrev:
rdos skrev:
Panika skrev:Det finns ju magiker här på forumet, som säkert fått det också - av FK... :?

Antroposoferna har iofs sådana boenden, men jag vet inte vem som egentligen finansierar det.


Jag ringde dem faktiskt häromdagen...
Och kommer att så göra igen, när diagnos är erhållen. Främst då för LillPanikas skull.


Antroposofernas verksamhet är bra, trots inslag av andlighet och ockultism. Ignorerar man deras sätt att uttrycka sina teorier och skiftar vy till ett mera sociologiskt/naturvetnskapligt perspektiv ser man att de flesta av deras ideer håller, trots flummigt teoretiserande.
Det enda jag vägrar köpa är deras ibland moralkonservativa grundsyn, samt deras delvis dogmatiska övertro på naturmediciner.

Vill klart rekommendera antroposoferna, och har själv goda erfarenheter av att ha gått på waldorfskola i 8:an - 9:an (ett av de undantag, som bekräftar regeln, vad gäller min syn på friskolor)
Det enda jag har att kritisera vad gäller waldorfskolan är inslag av moralkonservatism och brist på uppmuntrande av kritiskt tänkande.
Här är det alltså viktigt att vara vaken som förälder, och se till att lära ut vidsynthet och kritsikt tänkande till sina barn.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Panika » 2008-02-04 12:21:01

ford skrev:Här är det alltså viktigt att vara vaken som förälder, och se till att lära ut vidsynthet och kritsikt tänkande till sina barn.


Fast vilken skola lär ut kritiskt tänkande och vidsynthet?
Mig veterligen ingen...
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav manne » 2008-02-04 12:23:21

ford skrev:
Panika skrev:
rdos skrev:[quote="Panika"]Det finns ju magiker här på forumet, som säkert fått det också - av FK... :?

Antroposoferna har iofs sådana boenden, men jag vet inte vem som egentligen finansierar det.


Jag ringde dem faktiskt häromdagen...
Och kommer att så göra igen, när diagnos är erhållen. Främst då för LillPanikas skull.


Antroposofernas verksamhet är bra, trots inslag av andlighet och ockultism. Ignorerar man deras sätt att uttrycka sina teorier och skiftar vy till ett mera sociologiskt/naturvetnskapligt perspektiv ser man att de flesta av deras ideer håller, trots flummigt teoretiserande.
Det enda jag vägrar köpa är deras ibland moralkonservativa grundsyn, samt deras delvis dogmatiska övertro på naturmediciner.

Vill klart rekommendera antroposoferna, och har själv goda erfarenheter av att ha gått på waldorfskola i 8:an - 9:an (ett av de undantag, som bekräftar regeln, vad gäller min syn på friskolor)
Det enda jag har att kritisera vad gäller waldorfskolan är inslag av moralkonservatism och brist på uppmuntrande av kritiskt tänkande.
Här är det alltså viktigt att vara vaken som förälder, och se till att lära ut vidsynthet och kritsikt tänkande till sina barn.[/quote]

moral-konservatism ..??
är inte antroprosoferna lite vänster inriktade eller natur-inriktade..??
har inte antroprosoferna en liberal syn på sex, bögar ,minoriteter osv.
jag har hört att anto-prosoferna ska ha en ganska vänster-präglad skol syn och synen på utbildning och lärande ,demokrati,elev -uppfostran..??

antroprosoferna ja del felsta av de personerna där röstar väl lite vänster på tex s eller Mp eller vp..??
antroprosoferna förespåkar väl inte direkt någon 1800 tals skola eller av de gammla sorten där av-saknaden av elev-demokratin också var stor..
Är det inte fd vänster folk i från 70 talet som startade denna rörelse.?
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18625
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Panika » 2008-02-04 12:33:23

manne skrev:moral-konservatism ..??
är inte antroprosoferna lite vänster inriktade eller natur-inriktade..??
har inte antroprosoferna en liberal syng på sex bögar ,minoriteter osv.
jag har hört att anto-prosoferna ska ha enn ganska vänster-präglad skol syn och synen på utbildning och lärande ,demokrati,elev -uppfostran..??

antroprosoferna ja del felsta av de personerna där röstar väl lite vänster på tex s eller Mp eller vp..??
antroprosoferna förespåkar väl inte direkt någon 1800 tals skola eller av de gammla sorten där av-saknaden av elev-demokratin också var stor..


:-)056 Aja baja, Manne - inte fuska nu!
Nu har du inte läst på som du lovade att göra.

Waldorfedagogik
Antroposofi

Varsågod.
Återkom sedan.
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav manne » 2008-02-04 12:36:07

Panika skrev:
manne skrev:moral-konservatism ..??
är inte antroprosoferna lite vänster inriktade eller natur-inriktade..??
har inte antroprosoferna en liberal syng på sex bögar ,minoriteter osv.
jag har hört att anto-prosoferna ska ha enn ganska vänster-präglad skol syn och synen på utbildning och lärande ,demokrati,elev -uppfostran..??

antroprosoferna ja del felsta av de personerna där röstar väl lite vänster på tex s eller Mp eller vp..??
antroprosoferna förespåkar väl inte direkt någon 1800 tals skola eller av de gammla sorten där av-saknaden av elev-demokratin också var stor..


:-)056 Aja baja, Manne - inte fuska nu!
Nu har du inte läst på som du lovade att göra.

Waldorfedagogik
Antroposofi

Varsågod.
Återkom sedan.


så det sklijjer saker dem åt..??så de är inte samma sak då..??

jag kollade in
http://www.antroposofi.nu/aktuellt/
Waldorfedagogik

måste säga att det luktar 70 tals vänster socialist rörelse till 100 %.. :)

coolt jag antar att det är bättre för en efterbliven ung person eller mongolid osv att hamna i denna rörelse än att hamna på ett mental-sjukhus eller behandlingshem under ung ålder..!!

vad sklilljer antroposofi mott waldorf då..??
kan detta vara något för mig som gammal rkuare..??
var ju med i rku.nu en gång i tiden..

är nog mycket bättre för psykiskt handikappade alltså denna rörelsen än att bli idiot förklarad av psykvården och bli behandlad som en idiot på något hem någonstans..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:30:22, redigerad totalt 3 gånger.
manne
 
Inlägg: 18625
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in