Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav magdalena » 2011-02-06 14:46:21

Jag gjorde testet för empatisering i går tillsammans med min pojkvän.
Jag-25
Han-45
Hur är det ens möjligt att få 45??
Mycket intressant. Oj, vad olika vi tänker... (vad konstigt han tänker :))
Senast redigerad av magdalena 2011-05-04 11:16:19, redigerad totalt 1 gång.
magdalena
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Sammelsurium » 2011-02-06 17:12:52

Empatiseringsförmåga: 12
Systematiseringsförmåga: 25

Jag tyckte att frågorna i det andra testet var oklara och svåra att svara på. Mycket av det som det frågades om hänger på dagsformen anser jag.
Senast redigerad av Sammelsurium 2011-05-04 11:16:19, redigerad totalt 1 gång.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Inläggav Solitaria » 2011-02-07 16:09:57

Empatisering 15, systematisering 26.

Men vilka dumma frågor!

"Jag har som rutin att lyssna på nyheterna varje morgon"

Varför just morgon? Varför just lyssna, inte ta till sig nyheter på något annat sätt?

"Jag är inte särskilt noggrann när jag läser juridiska dokument"

Men hur ofta kommer man i kontakt med juridiska dokument?
Senast redigerad av Solitaria 2011-05-04 11:16:19, redigerad totalt 1 gång.
Solitaria
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-05

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-07 16:14:40

magdalena skrev:Jag gjorde testet för empatisering i går tillsammans med min pojkvän.
Jag-25
Han-45
Hur är det ens möjligt att få 45??
Mycket intressant. Oj, vad olika vi tänker... (vad konstigt han tänker :))


Kvinnor ska tydligen SNITTA på 47 eller något sådant. De måste fan vara utrustade med ett sjätte sinne eller nåt, då måste ju en massa ligga ÖVER det också. Mystiska jäkla NT-människor. Själv fick jag 23 när den gjordes strukturerat under utredningen.
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-04 11:16:19, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Ambient » 2011-02-07 22:18:48

Är väldigt nöjd med mitt resultat på testet!
Fick 57 i systematisering och 26 i Empatisering och de bägge resultaten korrelerar relativt väl med uppmätt IQ samt EiQ (137 respektive 114).

Visst var det lite svårt att svara på somliga frågor, då det ligger på Autismforum hade det varit en höjdare att gå ut med vikten i att tolka frågorna bokstavligt.
Det som skrämmer mig med sådana här test är att jag blir varse om hur konstigt andra tänker. Varför ska man köpa saker som man inte vet vad de är till för? Vad står man och tänker på om man kollar på ett träd om man inte funderar över dess struktur?
Det har alltid varit många som kommit till mig för att prata och dylikt för att jag har en god förmåga att förstå och känna det som de känner samt att dra logiska slutsatser kring problemen. Hur de personerna tänker är dock sällan något jag förstår däremot så det är nog där min empatiseringsförmåga faller.

Sådana här tester visar tydligt på varför man bör avskaffa det demokratiska systemet. :lol:
Senast redigerad av Ambient 2011-05-04 11:16:19, redigerad totalt 1 gång.
Ambient
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-02-07 23:20:56

Safek skrev:
KaosPrinsessa skrev:29/80 på empatiseringsförmåga och 16/80 på systematiseringsförmåga.


KaosPrinsessa skrev:Jag tar iaf sånna här test på allvar, är ju via autsimforum och gjord av en som är känd inom området.
Jag har aldrig anat att jag har dålig empati, att jag inte är logisk eller analytisk visste jag, jag går alltid på känsla.


Enligt min psykologi så är empati något man kan lära sig och även utveckla. Så även om man har dålig empati förmåga i dag- så kan man utvecklas på det området, till att bli lite mer neurotypisk- efter vad jag kan förstå.

Själv betraktas jag av min omgivning som en snäll, kärleksfull och barmhärtig person. Men i grunden handlar det inte om att jag har några känslor- utan att jag handlar utifrån vad jag uppfattar som logisk (t.ex ge kläder till de som inte har råd, ge mat om jag ser en hungrig hemlös etc), kring vänner osv- så uppfattas jag också som mycket förståelsefull- och de vänner jag har vänder sig ofta till mig för att få råd etc- men även här- jag förstår mig inte på deras känslor- däremot förstår jag ju ofta vad de t.ex de tycker är jobbigt, och klart jag ställer upp- det gynnar än själv som andra- att behandla andra såsom man själv vill bli behandlat (precis som de oskrivna som skrivna moral lagarna i vårt samhället- gynnar samhället i stort.)

Själv är jag nog båda och- jag agerar på känslor när jag har tappat kontrollen (vilket alltid får negativa konsekvenser), men till största del- så agerar jag utifrån att analysera- och vad jag själv tycker är mest "vettigt".


Personligen reagerar jag i princip alltid på känslor, logik har jag inte mycket av och det har jag fått höra med. Jag gör alltid det mina känslor säger och logiken är nästan helt bortkoplad.
Jag har inga problem att känna eller förstå vad andra känner, både vänner, familj och främlingar, så jag kan inte förstå hur jag fick så låga poäng. Kanske för att jag har så mkt i huvudet att jag inte alltid reagerar som jag ska även om jag förstår sen är det ju alltid mkt ångest runt folk iom min sociala fobi. Men generellt sätt har jag inget problem med att förstå och känna vad andra känner och jag hjälper de med vad jag känner är instinktivt rätt och inte genom logik eller liknande.

Moderator mnordgren: fixade citatet så det framgår vem som citeras.
Senast redigerad av KaosPrinsessa 2011-05-04 11:16:19, redigerad totalt 1 gång.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Sussietuss » 2011-02-08 11:07:27

Empatiseringsförmåga: 9.
Här blir jag på riktigt lite rädd och ledsen. Är det verkligen så illa??

Systematiseringsförmåga: 31.
Sussietuss
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2010-07-19

Re: Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav Fantasy » 2012-01-09 17:01:46

systematiseringsförmåga 48, empatiseringsförmåga 17... klart vad det är för diagnos här egentligen.
Fantasy
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-05-19

Re: Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav Nihilith » 2012-06-30 21:02:34

Kände mig manad att göra testet (reklampaus på TV och fastnade vid datorn):

E: 0 S: 40

Men, jo, konstigt formulerade frågor. En psykolog sa till mig en gång när vi gick igenom några av diagnostesterna för AS och hon sa: "Ser du inte var du, gör, du tolkar det bokstavligt." Jag svarade: "Huh?! Men, det är inte mitt fel att de formulerar saker så konstigt, de borde ju veta bättre med tanke på vem de skapar testerna för. Jag menar skapa frågor där man måste läsa in saker för att förstå något som AS inte alltid är så bra på är ju bara korkat." Hon brast ut i spontant asgarv :-)005
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav radix » 2012-06-30 21:55:47

Du fick 34 poäng av 80 möjliga.
Enligt detta test har du en genomsnittlig förmåga att förstå hur andra människor känner och tänker. Du vet hur du ska möta människor med omtanke och känsla.

Du fick 26 poäng av 80 möjliga.
Enligt detta test har du en genomsnittlig förmåga att analysera och undersöka system

...förmodar att det gör mig till 'B'

* jag har dock en tendens att ha svårt att ta hård ställning om jag är osäker på vad som menas
** vem tusan bryr sig om vart floden man traskar över tar vägen långt ner i deltat.. och jag skulle ju givetvis kunna lista ut bergart och förveckningstid på himalaya men jag skulle inte 'intressera mig' för det..?
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav radix » 2012-06-30 23:24:05

..och speglar frågorna 'idag', 'snitt för hela livet'... 'när jag mår ok' osv.

Att tolka NT's är väl inte jättesvårt, beror på vilken nivå man talar om. Tolka som i 'se att hen är ledsen' blir ju 'jo absolut, alltid'..
Minns jag gjorde nåt infofficiellt test nån professor kom dragandes med i en psykologikurs där testet ansåg att jag övervärderade min förmåga till empati. Skämma bort tjejer med omvårdnad, stöttning, massage osv (ger ju i regel lön för mödan) brukar tjejer jag har förhållanden med tycka att jag är ganska bra på även om de inte alltid begriper allt jag tänker..

/end brasklapp
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav Aklaim » 2012-06-30 23:45:18

Resultat - Empatiseringsförmåga
Du fick 5 poäng av 80 möjliga.

Resultat - Systematiseringsförmåga
Du fick 43 poäng av 80 möjliga.

Du har enligt testen en hjärna av typ S

många frågor man skulle viljat svarat jag bryr mig inte på. o har nått vagt minne av att vi skrev in det som svar under min neuropsyskia undersökning fast om det var på baron-cohen delen eller nån annan del det kommer jag inte ihåg
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav Eeira » 2012-06-30 23:49:09

radix skrev:** vem tusan bryr sig om vart floden man traskar över tar vägen långt ner i deltat..

Jag bryr mig för tusan om vart floden tar vägen! :-)Happy
Varifrån kommer vattnet? Vart tar det vägen? Vilka nya vägar kommer floden att hitta med tiden? Osv osv.

Vad jag än ser så är det en källa till frågor och grubblerier.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav radix » 2012-07-01 0:23:52

Ja, jo som 'metafor' skulle jag väl också säga att jag 'är nyfiken på saker' isåfall, iaf om jag inte tex är stressad påväg till ett möte på försäkringskassan på andra sidan floden eller så :-)006 .
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav DrPepper » 2012-07-03 5:31:27

MsTibbs skrev:Resultat - Empatiseringsförmåga 8 poäng av 80 möjliga.
Resultat - Systematiseringsförmåga 52 poäng av 60 möjliga.

Enligt detta test har du en mycket hög förmåga att analysera och utforska system. Kvinnor får i genomsnitt 24 poäng och män 30 poäng. Tre gånger så många personer med Aspergers syndrom får 51-80 poäng jämfört med män utan Aspergers syndrom.


Hade nästan identiska poäng!

Resultat - Empatiseringsförmåga 9 poäng av 60 möjliga.
Resultat - Systematiseringsförmåga 52 poäng av 60 möjliga.

Empatiseringsförmåga 9/80 låter ju inte bra men det kanske förklarar varför min mamma trodde jag var psykopat ett tag :?

En del av frågorna var så träffande att jag hade himla skoj: "Tänker du på hur tågsystemet är uppbyggt när du åker tåg"? Hur faaan kunde de veta det?! :D
DrPepper
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-06-28
Ort: Järfälla

Re: Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav Niagara » 2012-07-03 21:32:19

Empatiseringsförmåga: 42
Systematiseringsförmåga: 21
Niagara
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2011-12-27

Re: Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav Varg86 » 2012-07-03 22:26:41

Men wtf!

Empatisering. "Du fick 17 poäng av 80 möjliga"
Ändå gjorde jag om det, eftersom jag tyckte att jag fick för lågt första gången (fick 15 då). Men jag som tycker att jag är väldigt empatisk av mig :cry:

Men vad är det för jäkla konstiga frågor egentligen. "är du en morgonmänniska?" Vad har det med empati att göra ????? :?

Systematiseringsförmåga. "Du fick 33 poäng av 80 möjliga"
Hmm, lite bättre i alla fall, fast inte jättebra.
Varg86
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2012-05-01

Re: Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav kattkvinna » 2012-07-25 17:32:14

empatisering: 31

Genomsnitt för kvinnor 47 och män 42.
Personer med AS och normalbegåvade personer med autism får runt 20.
Ja, rätt väntat resultat. Högt för att ha AS men lägre än genomsnittet eftersom jag har svårt att förstå och läsa av människor alla gånger. Jag har mycket medkänsla med mina vänner och vill inte att andra i min närhet ska fara illa. Inte på grund av mitt beteende i alla fall.

sytematisering: 43

Genomsnitt för kvinnor 24 och män 30.
Personer med AS får ofta mycket högre.
Mitt ointresse för teknik tog ned poängen till viss del. Reagerade på att frågorna var så knutna till teknik.

En hjärna som lutar aningen mot S-hållet.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav kattkvinna » 2012-07-25 18:25:18

Ni som fick lågt på empatisering ska nog inte ta det för hårt. Det behöver inte säga så mycket om er medkänsla för människor och djur. :-)154

Det verkar som testmakaren har blandat ihop förmågan att bry sig om andra/ engagera sig känslomässigt i människor med förmågan att läsa av dem och förutse/förstå deras känslor/tankar. Det är två olika saker! Inte undra på att det råder fördomar om aspergare bland folk när dessa begrepp är sammanblandade i folkmun under benämningen empati. Dessa två förmågor hänger väl vanligtvis ihop, men för mig är det första starkare och kompenserar och hjälper när tolkningen av mimik, outsagda saker brister.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav Zombie » 2012-07-25 18:54:14

kattkvinna skrev:Reagerade på att frågorna [om systematisering, Z:s anm.] var så knutna till teknik.

kattkvinna skrev:Det verkar som testmakaren har blandat ihop förmågan att bry sig om andra/ engagera sig känslomässigt i människor med förmågan att läsa av dem och förutse/förstå deras känslor/tankar.

De båda felen är nog i stort sett allmänna. Särskilt det andra. Även i forskarvärlden tyvärr. Till och med bland NPF-forskare som borde vara särskilt övade i att skilja mellan känslor/affekter/emotioner och deras uttryck, tolkningar och så vidare.

Men sådant där sitter så fruktansvärt djupt i folk så på flera områden gör man säkert samma fel själv.

Just Baron-Cohen lär det också finnas mer kritik mot från folk som har satt sig in.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav SgtArdbeg » 2012-10-12 21:23:30

E: 21
S: 52
Bådar gott inför kommande diagnosmöten...
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav Sammelsurium » 2012-10-12 21:43:06

Empatiseringsförmåga: 27
Systematiseringsförmåga: 24

Jag tror jag fick så låga poäng på den sista pga mitt extrema ointresse för saker jag inte är intresserad av (duh!).
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-12 22:04:32

Emp. 19, Sys. 50
En S-hjärna enligt testet.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Baron-Cohens tester för empatisering och systematisering

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-12 22:07:17

kattkvinna skrev:Ni som fick lågt på empatisering ska nog inte ta det för hårt. Det behöver inte säga så mycket om er medkänsla för människor och djur. :-)154

Det verkar som testmakaren har blandat ihop förmågan att bry sig om andra/ engagera sig känslomässigt i människor med förmågan att läsa av dem och förutse/förstå deras känslor/tankar. Det är två olika saker! Inte undra på att det råder fördomar om aspergare bland folk när dessa begrepp är sammanblandade i folkmun under benämningen empati. Dessa två förmågor hänger väl vanligtvis ihop, men för mig är det första starkare och kompenserar och hjälper när tolkningen av mimik, outsagda saker brister.


Precis. Jag har arbetat inom hälso-/vård- och omsorg, så generell altruism/empati är det inget med. Har inga problem att förstå andras känslospel - inte heller läsa av i specifika arbetsrelaterade fall, utan det är när jag inte är "inne" i sköterske-rollen det ballar ur.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in