Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav rapchic » 2014-08-28 15:32:10

Vi håller ju på att pö om pö köpa/samla in barn/bäbis grejer tills det är dags.

Vi vet ju lite vad vi vill ha och inte vill ha (tex vill vi inte ha en barnvagn till att börja med eftersom man inte kan använda den säkert härikring men vi vill ha/testa en bärsjal och det är redan införskaffat).
Men är de någonting som hjälpt just er när ni hade småbarn? (ni som har diagnos). Almenacka gissar jag tex att jag måste skaffa en bättre.

Är det något som var totalt överflödigt så får ni gärna säga det med.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav Titti » 2014-08-28 17:32:55

Jag har inte heller någon barnvagnsterräng hemma men har haft vagn hela tiden. Långa perioder har jag haft två - minst... Det är praktiskt att slippa bära allting som följer med ett litet barn när man ska någonstans.

Jag har haft dem som flyttbara sovplatser hemma på båda våningarna i huset och i trädgården. När barnet är litet har det sovit i en tyglift som jag lyft i och ur vagnen men det är bra att inte behöva ställa på golv eller möbler.

Jag har köpt begagnade vagnar av lite äldre modell. Stora och rymliga kan användas länge. Vindtäta ger bättre skydd mot väder och en riktig liggvagn har huvudskydd och är regntät med dito sufflett. Stora, ganska smala hjul är bra.

Kan hittas för någon hundralapp begagnad om du har tur. Tillhör det jag haft allra mest nytta av, tillsammans med en bärbar lift som enkelt kan flyttas mellan olika platser. Kan också ställas i spjälsängen så blir den lite mer ombonad den första tiden.

Jag har fem barn så jag har provat mig fram men det som passat ett barn och en situation funkar inte alltid nästa gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav rapchic » 2014-08-28 19:06:23

Fast bilen står ju bara några meter från huset så att ha en barnvagn som man lastar i nedanför bron, kör ca 2 meter och sen lastar i bilen känns lite onödig.

Vi kommer ju att köpa en om vi märker att vi måste men som det är nu verkar det inte vara någon anledning till det.

Babylift tänker däremot min man göra, i alla fall "skalet" (han är läderhantverkare och såg mina kusiners babylift för ett tag sen och bestämde sig att göra en egen)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav finodino » 2014-10-12 21:47:47

Hörselkåpor!
finodino
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-11-30

Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav Miche » 2014-10-13 8:32:30

rapchic skrev:Fast bilen står ju bara några meter från huset så att ha en barnvagn som man lastar i nedanför bron, kör ca 2 meter och sen lastar i bilen känns lite onödig.
Ofta är det både praktiskt och avslappnande att ta en promenad med barnet i barnvagnen (vilket funkar bra på ojämna vägar, det är väldigt sövande för barnet) och om ni är inne i stan och handlar är det praktiskt att ha barnet i barnvagnen och varor i korgen undertill (vi hade en period barnvagn utan korg undertill, det var bökigt att både bära saker och att köra barnvagnen).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav rapchic » 2014-10-13 9:57:39

Miche skrev:
rapchic skrev:Fast bilen står ju bara några meter från huset så att ha en barnvagn som man lastar i nedanför bron, kör ca 2 meter och sen lastar i bilen känns lite onödig.
Ofta är det både praktiskt och avslappnande att ta en promenad med barnet i barnvagnen (vilket funkar bra på ojämna vägar, det är väldigt sövande för barnet) och om ni är inne i stan och handlar är det praktiskt att ha barnet i barnvagnen och varor i korgen undertill (vi hade en period barnvagn utan korg undertill, det var bökigt att både bära saker och att köra barnvagnen).

Det är ju inte det att vägen är ojämn som gör den farlig, det är det att det är en smal skogsväg som timmerbilar m.m kör som tokar efter. Kommer det en bil, lastbil m.m så måste vi hoppa ner i diket som det är nu och det blir svårt med en barnvagn.

Vi vill ju båda bära så vi har bestämt oss för att inte köpa barnvagn förrens vi ser att vi faktiskt behöver det.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav finodino » 2014-10-19 21:39:47

rapchic skrev:
Miche skrev:
rapchic skrev:Fast bilen står ju bara några meter från huset så att ha en barnvagn som man lastar i nedanför bron, kör ca 2 meter och sen lastar i bilen känns lite onödig.
Ofta är det både praktiskt och avslappnande att ta en promenad med barnet i barnvagnen (vilket funkar bra på ojämna vägar, det är väldigt sövande för barnet) och om ni är inne i stan och handlar är det praktiskt att ha barnet i barnvagnen och varor i korgen undertill (vi hade en period barnvagn utan korg undertill, det var bökigt att både bära saker och att köra barnvagnen).

Det är ju inte det att vägen är ojämn som gör den farlig, det är det att det är en smal skogsväg som timmerbilar m.m kör som tokar efter. Kommer det en bil, lastbil m.m så måste vi hoppa ner i diket som det är nu och det blir svårt med en barnvagn.

Vi vill ju båda bära så vi har bestämt oss för att inte köpa barnvagn förrens vi ser att vi faktiskt behöver det.


Jag och min sambo köpte inte heller barnvagn från början. Vi skaffade en ergonomisk sele (en Manduca) och en bärsjal och det gick hur bra som helst! Manducan är vi jättenöjda med och den använder vi fortfarande ibland. (Vårt barn är 14 månader.)
finodino
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-11-30

Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav rapchic » 2014-10-20 8:23:00

finodino skrev:
Jag och min sambo köpte inte heller barnvagn från början. Vi skaffade en ergonomisk sele (en Manduca) och en bärsjal och det gick hur bra som helst! Manducan är vi jättenöjda med och den använder vi fortfarande ibland. (Vårt barn är 14 månader.)

Sele kommer vi nog också att köpa men jag vet inte om det blir först eller sen för man kan väl inte ha dom i sele då dom är som minst? Det är i alla fall så jag förstått det.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-20 10:15:21

Det värsta med första barnet var sömnen för min del. Jag helammade honom och såhär i efterhand tycker jag nog att vi skulle ha gett även ersättning så att pappan hade kunnat ta några nätter emellanåt. Jag är jättekänslig för sömn, har sömnproblem, kan inte heller somna på beställning. Jag höll på att avlida av sömnbrist och trötthet. Dom två andra ungarna som kom senare sov bra och då var det inga problem. Skaffa öronproppar och nappflaskor och dela på nattmatningen om ungen inte vägrar att ta flaska. Man kan ju även pumpa ut mjölk för hand eller med en apparat i förväg om ni inte vill ge ersättning.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav rapchic » 2014-10-20 10:28:33

PMS-monstret skrev:Det värsta med första barnet var sömnen för min del. Jag helammade honom och såhär i efterhand tycker jag nog att vi skulle ha gett även ersättning så att pappan hade kunnat ta några nätter emellanåt. Jag är jättekänslig för sömn, har sömnproblem, kan inte heller somna på beställning. Jag höll på att avlida av sömnbrist och trötthet. Dom två andra ungarna som kom senare sov bra och då var det inga problem. Skaffa öronproppar och nappflaskor och dela på nattmatningen om ungen inte vägrar att ta flaska. Man kan ju även pumpa ut mjölk för hand eller med en apparat i förväg om ni inte vill ge ersättning.

Jag övar just nu på att ha sömnbrist, ungen (eller ja fostret) väcker mig flera gånger per natt med sparkar eller indirekt genom att sparka på min urinblåsa men jag har börjat lära mig att sova/vila mitt på dagen tack vare detta.

Jag vill ju helamma men man ska visst till och med kunna frysa in bröstmjölk så jag tror jag ska öva på att mjölka ur och frysa in ganska tidigt även om bebisen skulle sova mycket.

Vi har också en vuxensäng i "barnrummet" så att i alla fall en av oss kan få sova bra och vi kan köra i skift :-)Happy (även öronproppar har vi alltid hemma eftersom min man är lite som du när det gäller sömnen tror jag.

Mamma har också erbjudit sig att ta några nätter då och då eftersom hon vet att vi (särskilt min man) inte sover så bra.
Så jag hoppas det kommer att gå relativt bra men det är ju bra att påminnas ändå.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-20 11:12:47

Det låter ju bra, att du har stöd :-)Happy Man blir ju galen av sömnbrist till slut... Mina ungar gillade inte nappflaskor när dom var relativt nyfödda så det var skitsvårt att få tid för sig själv och för att få vila. Jag helammade dom två mindre med men dom sov ovanligt bra och länge för att vara bebisar (bråddes kanske på sin mor :wink: ) Lycka till :-)Happy
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav Nefarious » 2014-10-20 11:33:48

Vuxensäng i barnrummet, köra skift? Om du ska helamma så kommer du ju behöva ha barnet hos dig på natten.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav rapchic » 2014-10-20 15:14:44

PMS-monstret skrev:Det låter ju bra, att du har stöd :-)Happy Man blir ju galen av sömnbrist till slut... Mina ungar gillade inte nappflaskor när dom var relativt nyfödda så det var skitsvårt att få tid för sig själv och för att få vila. Jag helammade dom två mindre med men dom sov ovanligt bra och länge för att vara bebisar (bråddes kanske på sin mor :wink: ) Lycka till :-)Happy

Man ska kunna ge med hjälp av en liten kopp enligt boken amning i vardagen så jag kan ju testa det (det ska visst också vara bättre för amningen) så jag kan testa med det också, nu säger jag inte att det kommer att funka bara att jag kan testa, man vet ju inte hur det blir med just ens eget barn i förväg.


Vuxensäng i barnrummet, köra skift? Om du ska helamma så kommer du ju behöva ha barnet hos dig på natten.

Det blir ju kanske lite längre fram då amningen funkar bättre men även om jag vill amma så finns det ju inget som säger att jag kommer att kunna det heller, för vissa funkar det ju inte hur mycket man än vill. Vi vill mest ha ideer man kan testa ifall vi behöver testa det.

Sen kan jag ju sova lite mitt på dan medan min man vaktar barnet också, sen så måste ju min man kunna få sova även om jag inte kan det i perioder, jag vill ju inte straffa honom om han inte kan faktiskt göra nått.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav Meliza » 2014-10-25 22:49:57

rapchic skrev:Sele kommer vi nog också att köpa men jag vet inte om det blir först eller sen för man kan väl inte ha dom i sele då dom är som minst? Det är i alla fall så jag förstått det.


Iaf Beco Butterfly (II, har jag för mig att den hette) har en insats så att man kan bära även små bebisar. Vi bar vår dotter från dess att hon var någon vecka gammal bara. Vi varvade med att bära i trikåsjal.

Vi hade ingen liggvagn, bar enbart det första dryga halvåret och var jättenöjda med det! Mysigt och enkelt och inget bök med vagnar på bussar och i affärer. På vintern hade vi halkbroddar och bärjacka (alltså en jacka som är stor nog att ha utanpå en bebis. När hon var stor nog för en sittvagn så köpte vi en sådan. Hon var en stor bebis, och då var det skönt att inte alltid bära, speciellt när man började vilja ha henne på ryggen och då inte kunde ha ryggsäck. Oftast blev det dock så att barnet blev buret och vagnen användes för att transportera alla grejer vi hade med oss :D

Om jag skulle ha gjort om någonting så hade jag satsat på en riktigt skötväska, en som alltid stod packad och redo när man skulle iväg eftersom det var en av mina stressiga stunder, när jag behövde göra i ordning på mig och bebisen och packningen och dessutom ha en liten som samtidigt som man skulle packa krävde uppmärksamhet. Så det är mitt tips. Och att även sänka ambitionerna till en få-det-att-funka-nivå. Det är viktigare att föräldrarna orkar än att bebisen får hemmalagad bebismat, att man bara använder tygblöjor, att hellre äta mikrad mat än att behöva laga mat till sig själv etc...

Ang sömnbrist så sover man ju ofta bättre då man ammar, iaf om man ammar mycket (ja förutom att sömnen uppenbarligen blir störd då, man det är vanligt att man lättare somnar om, och att man slumrar till medan man ammar) så det kan du ju hoppas på :-)Happy
Meliza
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2013-05-30

Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav rapchic » 2014-10-26 9:50:20

Meliza skrev:
rapchic skrev:Sele kommer vi nog också att köpa men jag vet inte om det blir först eller sen för man kan väl inte ha dom i sele då dom är som minst? Det är i alla fall så jag förstått det.


Iaf Beco Butterfly (II, har jag för mig att den hette) har en insats så att man kan bära även små bebisar. Vi bar vår dotter från dess att hon var någon vecka gammal bara. Vi varvade med att bära i trikåsjal.

Vi hade ingen liggvagn, bar enbart det första dryga halvåret och var jättenöjda med det! Mysigt och enkelt och inget bök med vagnar på bussar och i affärer. På vintern hade vi halkbroddar och bärjacka (alltså en jacka som är stor nog att ha utanpå en bebis. När hon var stor nog för en sittvagn så köpte vi en sådan. Hon var en stor bebis, och då var det skönt att inte alltid bära, speciellt när man började vilja ha henne på ryggen och då inte kunde ha ryggsäck. Oftast blev det dock så att barnet blev buret och vagnen användes för att transportera alla grejer vi hade med oss :D

Om jag skulle ha gjort om någonting så hade jag satsat på en riktigt skötväska, en som alltid stod packad och redo när man skulle iväg eftersom det var en av mina stressiga stunder, när jag behövde göra i ordning på mig och bebisen och packningen och dessutom ha en liten som samtidigt som man skulle packa krävde uppmärksamhet. Så det är mitt tips. Och att även sänka ambitionerna till en få-det-att-funka-nivå. Det är viktigare att föräldrarna orkar än att bebisen får hemmalagad bebismat, att man bara använder tygblöjor, att hellre äta mikrad mat än att behöva laga mat till sig själv etc...

Ang sömnbrist så sover man ju ofta bättre då man ammar, iaf om man ammar mycket (ja förutom att sömnen uppenbarligen blir störd då, man det är vanligt att man lättare somnar om, och att man slumrar till medan man ammar) så det kan du ju hoppas på :-)Happy

Nu blir nog min man glad, tack :-)Happy han vill helst slippa att bära i sjal men han vill bära barnet.

Skötväska blir det nog men en vanlig tygkasse eller liknande (eller att man syr eget). För min man och min skull behöver det inte följa mode eller liknande i alla fall.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav Abbreviation » 2014-10-29 21:30:43

Barnvagn är överflödigt. Använde vår barnvagn ett par gånger när skrutten var liten och lite förra sommaren (då han var 1,5). Har använt vagnen såpass lite att jag tycker det var bortslösade pengar, om jag inte haft vagn hade jag inte saknat det. Först nu, när sonen börjat förskolan, fyller den en funktion eftersom han gärna åker vagn till förskolan på morgonen.

Han har eget rum nu sedan några månader men har alltid sovit i min säng.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Barnsaker ni har haft extra nytta av som NPF förälder?

Inläggav napoleon78 » 2014-10-29 22:15:14

Jag tyckte BLW (baby-led weaning)var jättebra, vet inte vad den rätta termen är på svenska. Fast den tiden är ju först senare, och handlar inte så mycket om grejer. Kom liksom att tänka på det via detta med bärsjalar och selar och att få det att funka.

För oss funkade det bäst, inget klott och klet med puréer och glasburkar överallt utan riktig mat i bitar. Det lär ju också vara bra för munmotoriken och finmotoriken, och självklart tycker barnen om att välja bitar själv.

Och jo, vi har både burit, ammat och samsovit. Onödiga prylar var barnvagn, napp, nappflaskor, babysitter, vagga, alla babysängkläder, lyckligtvis köpte vi aldrig nån spjälsäng! Och det har varit enklast så... bärandet och samsovandet har fått många att höja på ögonbrynen :roll: men ingen av dem har försökt lugna ner mitt barn mitt i natten...
napoleon78
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2014-10-13

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in