Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav kiddie » 2018-12-06 12:48:40

Så är den restnoterad. Till mars.

Det betyder att det som ligger på hyllorna på apoteket är vad som finns. Har ni giltigt recept ni får hämta ut på, så gör det NU. Det finns fortfarande enstaka askar på apoteken. Annars får ni vänta till mars.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav LordNelson » 2018-12-06 18:52:49

Jobbigt för alla pillerknarkare.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav kiddie » 2018-12-06 19:09:49

Japp. Synd att jag själv inte tillåts vara knarkare av sömnisar. Har somnat OK ganska många nätter på sistone men annars är det himla gosigt att bli vaggad till sömn av sömniga knarket. :D Inte för att zopiklon biter på mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-12-06 21:26:12

Det låter ju verkligen anmärkningsvärt. Det är ju en av de allra vanligaste medicinerna som skrivs ut för sömnbesvär.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav cirkusfreak » 2018-12-07 11:58:06

Tur att Zopiklon Pilum som man får istället fungerar bra på mig iaf. Dock är det ju värre för dom som enbart kan somna på riktiga Imovane.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav kiddie » 2018-12-07 13:32:46

Precis. För de andra generikan är också borta. Pilum är direkt inget att hänga i julgranen. Fast det skulle se roligt ut förstås.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav BellaBelle » 2018-12-07 15:37:18

cirkusfreak skrev:Tur att Zopiklon Pilum som man får istället fungerar bra på mig iaf. Dock är det ju värre för dom som enbart kan somna på riktiga Imovane.


Ska inte generika - och olika märken - fungera likadant? :shock:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav sugrövmanövern » 2018-12-07 16:32:13

BellaBelle skrev:
cirkusfreak skrev:Tur att Zopiklon Pilum som man får istället fungerar bra på mig iaf. Dock är det ju värre för dom som enbart kan somna på riktiga Imovane.


Ska inte generika - och olika märken - fungera likadant? :shock:


Det är nog meningen, men tyvärr kan de vara väldigt olika. Från början när alla generika började prånglas ut stod apotekspersonalen fast vid att det är exakt samma, och upplever man annat är det inbillning. Men den attityden är borta upplever jag. Man har förstått nu att det finns bättre och sämre märken, ojämn kvalitet, bindemedel som en del inte tål och så vidare.

Så vet man ett märke som fungerar bra för en gäller det att be läkaren skriva ut det märket och skriva "får ej bytas" så blir det mindre tjafs ifall någon fortfarande skulle bråka om detta när man ska hämta ut medicinen.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav slackern » 2018-12-07 17:02:33

sugrövmanövern skrev:
BellaBelle skrev:
cirkusfreak skrev:Tur att Zopiklon Pilum som man får istället fungerar bra på mig iaf. Dock är det ju värre för dom som enbart kan somna på riktiga Imovane.


Ska inte generika - och olika märken - fungera likadant? :shock:


Det är nog meningen, men tyvärr kan de vara väldigt olika. Från början när alla generika började prånglas ut stod apotekspersonalen fast vid att det är exakt samma, och upplever man annat är det inbillning. Men den attityden är borta upplever jag. Man har förstått nu att det finns bättre och sämre märken, ojämn kvalitet, bindemedel som en del inte tål och så vidare.

Så vet man ett märke som fungerar bra för en gäller det att be läkaren skriva ut det märket och skriva "får ej bytas" så blir det mindre tjafs ifall någon fortfarande skulle bråka om detta när man ska hämta ut medicinen.


Måste man inte betala mellanskilnaden då för den dyrare medicinen? Annars kan väl apoteket specialtillverka medicinen om man är "allergiskt" mot något bindemedel?
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav sugrövmanövern » 2018-12-07 17:10:42

slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:
BellaBelle skrev:
Ska inte generika - och olika märken - fungera likadant? :shock:


Det är nog meningen, men tyvärr kan de vara väldigt olika. Från början när alla generika började prånglas ut stod apotekspersonalen fast vid att det är exakt samma, och upplever man annat är det inbillning. Men den attityden är borta upplever jag. Man har förstått nu att det finns bättre och sämre märken, ojämn kvalitet, bindemedel som en del inte tål och så vidare.

Så vet man ett märke som fungerar bra för en gäller det att be läkaren skriva ut det märket och skriva "får ej bytas" så blir det mindre tjafs ifall någon fortfarande skulle bråka om detta när man ska hämta ut medicinen.


Måste man inte betala mellanskilnaden då för den dyrare medicinen? Annars kan väl apoteket specialtillverka medicinen om man är "allergiskt" mot något bindemedel?


Man betalat väl det pris det märket har, men allt ska gå på högkostnad om det står "får ej bytas", så inget ska hamna utanför förmånen då, det är ett sätt att gardera sig. Om inget ändrats sedan jag körde den metoden, jag är inte 100% säker.

Alltså, jag menade att det kan vara olika bindemedel i olika märken, och vet man att man tål ett speciellt märke kan man ju be om att läkaren skriver ut det varje gång. Visste inte att de specialtillverkar medicin, men det låter ju bra ifall det bara finns alternativ man inte tål på marknaden. Ibland försvinner ju tyvärr "originalmärket" för att andra billigare säljer bättre.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Dagobert » 2018-12-07 17:20:16

Zopiklon har en besk(?) smak som Imovane saknar, men jag tycker den smaken har mildrats nu.
Så nu är Zopiklon ok för mig.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav kiddie » 2018-12-07 18:03:24

Jag betalar mellanskillnaden på mina Xanor eftersom de inte kan skriva att man kan ta alla varianter utom en. Man slipper betala den tror jag om de skriver att det är just ett preparat man ska ta som inte ska bytas.

19 april är senaste budet om när märkesimovane kommer tillbaka.

Vet inte om Pilum också är restnoterat. Eller om det är enda zopikonet på marknaden just nu.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Fretshi » 2018-12-07 22:07:21

Xanor är väl rena giftet?

För mig är det ofta om jag rört på mig under dagen så brukar jag somna lätt annars kan man ligga och vrida sig
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav kiddie » 2018-12-07 23:36:55

Fretshi skrev:Xanor är väl rena giftet?

För mig är det ofta om jag rört på mig under dagen så brukar jag somna lätt annars kan man ligga och vrida sig


Nu nämnde jag bara det beskriva när man måste betala mellanskillnad och inte.

Det är inte en sömnmedicin.

Xanor är knark. Zopiklon är knark. Frågor på det?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Dagobert » 2018-12-07 23:57:20

kiddie skrev:Xanor är knark. Zopiklon är knark. Frågor på det?

Ja. Varför skrev du det?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav kiddie » 2018-12-08 0:00:36

Dagobert skrev:
kiddie skrev:Xanor är knark. Zopiklon är knark. Frågor på det?

Ja. Varför skrev du det?


För att de som behöver mediciner ska känna sig ledsna och rädda. Antagligen samma anledning som varför Fretshi skrev att Xanor var gift.

Så att vi som behöver medicinen ska må ännu sämre.

Men oroa er icke! Xanors dagar är räknade och den dagen de tar bort den från svenska marknaden hoppar jag från en bro. Det blir skitbra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Fretshi » 2018-12-08 0:31:26

Men snälla nån...

Du behöver väl inte hålla på såhär för en lite väl dum kommentar från mig?

Lovar att inte skriva taskiga saker till dig igen.

Men tänk på en sak vi känner ju inte varandra så ta inte åt dig så lätt av vad jag skriver, men jag ska bättra mig men mår heller inte så bra just nu så då slinker en groda ur ibland.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav ShakeItOut » 2018-12-08 1:01:39

Fretshi skrev:
För mig är det ofta om jag rört på mig under dagen så brukar jag somna lätt annars kan man ligga och vrida sig

Om det vore lösningen på alla sömnproblem...

I övrigt: Jobbigt att när det blir produktionsfel på mediciner :(
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav kiddie » 2018-12-08 1:34:07

Fretshi skrev:Men snälla nån...

Du behöver väl inte hålla på såhär för en lite väl dum kommentar från mig?

Lovar att inte skriva taskiga saker till dig igen.


Jag tycker inte illa om dig. Det spelar heller ingen roll egentligen vad du tycker på ett forum. Men det du säger är ju sant, Xanor betraktas nu som något superdumt som vi måste ta bort. Och de kommer ta bort den vare sig du skriver kommentarer eller inte. Det kan ju vara bra att jag får en liten påminnelse då och då hur verkligheten ser ut.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Zima33 » 2019-02-17 11:09:50

Jag fick recept på 100 zopiklon. Det fanns Pilum och Orion och eftersom jag inte tycker att Pilum fungerar så bra valde jag Orion. Fick betala 9 kr. Hoppas den fungerar … lär ju inte få något nytt recept på ett halvår eller så.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Richard » 2019-04-07 15:35:33

Nån som vet om de är tillbaka?

Jag kunde köpa ett 30-pack för ca 3 veckor sen, jag trodde de var slut med frågade o de hade fått in. Dock var det en varningstriangel på asken, o det var längesen de togs bort. Men jag har bara behövt använda 6 st, då jag knappt behöver de sen jag började med Melatonin.

Köpte en ask Stilnoct/Zolpidem istället för typ 5 veckor sen, men de har jag bara behövt 4 st av. De är lite sämre en Imovane/Zopiklon...
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav kiddie » 2019-04-07 17:26:10

De verkar hanka sig fram på import. Importkartongerna ser inte ut som våra. Produktionen av Imovane är framflyttad igen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Solblomma » 2019-04-07 18:03:21

kiddie skrev:Precis. För de andra generikan är också borta. Pilum är direkt inget att hänga i julgranen. Fast det skulle se roligt ut förstås.

Varför inte i påskriset? :wink:

För mig räcker det oftast med Propavan och Mirtazapin. Imovane tar jag bara om jag har fått för mycket intryck under dagen, då brukar tankarna bara snurra runt i huvudet och det blir omöjligt att somna. Testade Melatonin, men fick en massa mardrömmar av det.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Bara så ni vet. (Om Imovane/zopiklon)

Inläggav Fretshi » 2019-04-08 21:09:24

kiddie skrev:
Dagobert skrev:
kiddie skrev:Xanor är knark. Zopiklon är knark. Frågor på det?

Ja. Varför skrev du det?


För att de som behöver mediciner ska känna sig ledsna och rädda. Antagligen samma anledning som varför Fretshi skrev att Xanor var gift.

Så att vi som behöver medicinen ska må ännu sämre.

Men oroa er icke! Xanors dagar är räknade och den dagen de tar bort den från svenska marknaden hoppar jag från en bro. Det blir skitbra.


Är det verkligen så illa?

Då bör du söka hjälp så att du kan få hjälp med dina sömnproblem. För ja sömnproblem går att komma till rätta med även utan medicin.

Medicin är bara ett sätt att göra det lättare på kort sikt. Vill man lösa de på djupet måste man ha hjälp detta är för övrigt psykiatrin väldigt dåliga på och skriver ut mediciner på slentrian för att man inte ska få annan hjälp.

Att hoppa från en bro innan man är 90 är inte okej!
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in