Baka enkelt bröd tips?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Baka enkelt bröd tips?

Inläggav Alexa » 2013-06-19 23:44:20

Jag är riktigt urkass i köket och har precis insett att jag kan baka scones!
Billigt, jättesimpelt och ganska gott. Har man ont om pengar så hittar man lösningar :)

Nu vill jag gärna ha tips på mer bröd och bakverk som är enkla att förstå sig på, smakar gott och är billigt att göra.
Jag är som sagt noob i köket, urusel, kan inte laga mat men bakning känns som något jag kan ge mig på!

Visst kan jag söka omkring på nätet efter recept men är roligare med beprövade :)
Alexa
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2013-04-18

Baka enkelt bröd tips?

Inläggav LostInAForest » 2013-06-20 0:21:50

mitt tips: kika runt på baksidan av påsarna i affären - recepten som finns på mjölpåsen brukar vara skitbra och enkla!

jag brukar ibland köpa mjölet som heter typ "mörkt lantbrödsmjöl", det är lite som ett mellanting mellan brödmix och vanligt mjöl för det är lite andra grejer i typ surdegspulver, och just köra baksidesreceptet, det blir jättegott bröd av det. (jag freestylar iofs en del med extra frön och sånt, när man bakat ett tag är det lätt att testa att ändra lite på sitt "vanliga" recept så man får mer variation.)

och ibland köper jag faktiskt rena brödmixer också, för att jag älskar nybakt men inte alltid har energin att plocka med alla olika ingredienser. på lidl finns en mix för solrosfröbröd (bland annat) som blir god och är jävligt billig dessutom, typ en dryg tia för mix till två limpor. :P
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Baka enkelt bröd tips?

Inläggav radix » 2013-06-20 7:18:45

+1, på just Lidl's solrosbrödmix för ca 13:-, det är en bra sort med jättemycket frö i, borde kosta tre ggr så mycket.
För hemmaexperimenterande finns det på Coop nåt som heter Manitoba Cream som innehåller extra gluten och därför är extra spännande att baka med om man inte råkar vara allergisk ('Vetemjöl Special' är visst nåt liknande ifall den inte finns).
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Baka enkelt bröd tips?

Inläggav kiddie » 2013-06-20 8:00:18

Hahha, vetemjöl special. Vad jag förstår är det importmjöl med högre jäsförmåga än vårt svenska mjöl. Jag köpte det en gång när jag skulle baka en kaka för jag tänkte den blir extra fluffig då.

Om den blev! Det är nog den högsta kaka jag någonsin bakat! :lol:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Baka enkelt bröd tips?

Inläggav Miche » 2013-06-20 8:46:35

Jag har inte vågat köpa brödmixer (kanske trott det varit bättre att gå på recept i kokboken, men det har ju aldrig blivit av...) så det är kanske dax att börja nu då, inte för att vi äter så värst mycket bröd men de gånger man äter är det alltid godare med hembakat.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Baka enkelt bröd tips?

Inläggav antonius » 2013-06-20 8:47:27

Kladdkaka, enkelt, gör en sockerkaka som du tar ut för tidigt, med mycket kakao i.

Eller Cheeskake, med Digestivekex i botten, och Philladelfiaost på.
Då behöver du inte ens använda ugnen, bara frysen en stund, piece of cake.
:-)005
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Baka enkelt bröd tips?

Inläggav Miche » 2013-06-20 8:50:54

Jag bakar morotskaka ganska ofta (det är inget komplicerat, bara vansinnigt gott) och kladdkaka ibland, men de är ju inte att klassa som bröd, bara godis...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Baka enkelt bröd tips?

Inläggav Mymlan » 2013-06-20 9:24:12

Håller med om att det är kanonbra med recept på baksidan av mjölpåsar. Jag som inte kan äta så mycket bröd brukar baka just scones enligt receptet på baksidan av Risentas rismjölspåsar. Vill jag ha söta scones följer jag receptet, och vill jag ha salta tar jag bara bort sockret och vaniljsockret. Hett tips för glutenintolleranta! Funkar oxå att byta ut vetemjölet mot rismjöl, iaf i de kakor jag bakat.
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Baka enkelt bröd tips?

Inläggav antonius » 2013-06-20 9:40:27

Färdig muffinssmet, enklare går ju inte, men dom blir ju goda, smular man i choklad så hör man änglarna sjunga, och vägen till mannens hjärta går genom magen, alla älskar en kvinna som bakar, sådeså. :mrgreen:
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Baka enkelt bröd tips?

Inläggav Alexa » 2013-06-20 13:57:57

Låter inte alls fel med så billig brödmix :o Visste inte ens att det fanns sådant!

Klart därför måste jag lära mig baka åt min karl ;) Synd bara att han är köksmästare :-)004
Alexa
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2013-04-18

Återgå till Intressanta intressen



Logga in