Backup?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Backup?

Inläggav Titti » 2008-01-30 17:05:20

Jag brukar helt sonika lägga kopior av de mappar jag har med dokument, bilder etc på ett externt minne med jämna mellanrum. På en äldre dator jag hade för "hundra år sedan" hade jag ett speciellt backup-program av något slag men det har jag inte nu. Eller så har jag? Använder det i vart fall inte om jag nu har ett någonstans... :?

Det borde gå att göra enklare och mer systematiskt. På det nuvarande sättet har jag tex inga kopior av mail, adresser, inställningar i olika program etc. Hur gör ni? Jag har ett blandat urval program och kör XP.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2008-01-30 17:21:40

Det finns iofs redan en tråd i ämnet, fast det handlar inte bara om backup:
http://www.aspergerforum.se/ordning-pa-filer-sokning-backup-t3671.html

Mitt eget svar har dock inte ändrats sedan den tråden. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Titti » 2008-01-30 18:24:44

Ja, det vet jag och jag borde kanske ha fortsatt där men nu kan jag inte lyfta in tråden dit men någon vänligt sinnad moderator får gärna göra det... ;)

Jag sparar redan data externt. Men som jag skrev så skulle jag vilja ha en komplett kopia med referenser etc på det externa minnet - en spegel möjligen - så att jag kan skicka tillbaka den i ograverat skick till min vanliga dator om jag av någon anledning måste formatera om hårddisken eller om den kraschar utan att behöva ominstallera allting.... Jag tvivlar på att det räcker med att bara kopiera hela hårddisken rakt av fram och tillbaka men det kanske det gör?

Hårddisken är inte stor (med dagens mått mätt), ca 80 GB, och mitt externa minne är på 120 GB så det borde gå. Skulle jag få för mig att samla på mig filmer i stor mängd så är det ju inga problem att spara dem externt separat, de behöver ju inte samverka med något annat och behöver inga referenser kors och tvärs för att fungera.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2008-01-30 18:39:59

Kopierar du disken rakt av eller med backupprogram så får du ju i allmänhet med alla filer. Däremot går det ju inte att bara kopiera tillbaka till en nyformatterad disk och sedan tuta och köra, utan OSet måste installeras om först.

Det alternativ som finns då är program som Norton Ghost, som gör en exakt kopia av hela disken. En sådan går att trycka tillbaka på en formatterad disk och så ska allt fungera omedelbart. Jag vet inte riktigt vad och om det finns några alternativ till Ghost längre. Jag har ett gammalt program som gör samma sak, men det tror jag köptes upp av Norton. Ett freewareprogram för detta ändamål vore guld värt, men jag känner inte till något. Möjligen kan det finnas något för Linux som går att köra direkt från disk, så det funkar även om man inte har Linux installerat. Någon som vet?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav barracuber » 2008-01-30 22:01:46

Kvasir skrev:Det alternativ som finns då är program som Norton Ghost, som gör en exakt kopia av hela disken. En sådan går att trycka tillbaka på en formatterad disk och så ska allt fungera omedelbart. Jag vet inte riktigt vad och om det finns några alternativ till Ghost längre. Jag har ett gammalt program som gör samma sak, men det tror jag köptes upp av Norton. Ett freewareprogram för detta ändamål vore guld värt, men jag känner inte till något.


http://www.osalt.com/ghost

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:28:14, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kvasir » 2008-01-30 22:06:38

barracuber skrev:
http://www.osalt.com/ghost

/Barracuber


Tackar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav barracuber » 2008-01-30 22:36:10

Titti,

Jag skulle gärna vilja ge ett enkelt svar. Men tyvärr vet jag inte om det finns.....vi lever i info-samhället, remember? :shock:

<a target="_blank" href="http://www.bibliotek20.se/2006/09/18/den-forsta-prisvarda-helhetslosningen-for-backup-via-internet/">Den första prisvärda helhetslösningen för backup via Internet?</a>

Det finns naturligtvis flera liknande alternativ för nätbackuper, det här är bara ett exempel, inte alldeles gratis, kanske just därför ett av de bättre. Jag har själv inte testat detta eller andra nätalternativ, men jag tror mycket på själva principen.

Man skulle kunna tro att det går långsamt att backupa på nätet. Och det gör det nog, även med bredband. Men om man tänker efter: hur lång tid tar det att kopiera en 700 MB stor fil från en lokal hårddisk till en annan? Ganska lång tid, ja. Trots att det är lokalt är det ändå långsamt. Därför tror jag inte nätet är speciellt mycket sämre.

Det går ju mer och mer mot att "kontoret" flyttar ut på webben vad man än nu tycker om det. Nu kan man köra ordbehandling, kalkylprogram, chatt, spel, kalender, anteckningar, fotoalbum, dagböcker osv osv på webben. Varför inte även backuperna? Om man nu vill lägga ut sina filer på någon okänd server nånstans vill säga, det här kräver nog tillvänjning för många. Ett skydd vore kanske att kryptera innan man lägger ut.

Jag har genom åren använt en del vanliga backupprogram, bl a ett för Windows som heter Stomp, som var bra. Det fungerade rätt hyfsat ganska länge. Det var egentligen inte själva programmet som var problemet. Att man efter hand får problem beror på två orsaker: 1) när Windows lägger av. 2) när man missar att köra backup av olika anledningar.

När Windows lägger av och jag måste göra total ominstall tappar jag naturligtvis alla inställningar och måste börja om från början om jag inte har tänkt på att spara undan inställningarna någonstans.

Det svåra med backuper är inte att komma igång. Det svåra är att fullfölja och konsekvent få in rutinen att verkligen köra alla dessa backuper, dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad, eller hur ofta man nu vill köra. Hemmet liknar till slut en produktionssajt. Om det ska göras rätt. Det borde finnas smarta lösningar för vanliga dödliga. "Smart" kanske innebär att man inte ska behöva tänka - det ska bara fungera automatiskt. Men att komma dithän kräver en hel del tankearbete. Just nu brottas jag med en väldans röra bland mina filer, försöker komma på hur jag egentligen ska organisera allting, och komma på en bra backupstrategi. Man har ju mer och mer av sitt privatliv i digital form: bilder, fotoalbum, bank, ekonomi, brev, dokument, mail, eböcker, bokmärken, anteckningar, recept, musik, klipp, scanningar osv osv. Är detta klokt eller? Här efterlyser jag smarta principer.

Om det skulle bli lättare med webbaserad lösning vet jag inte. Men det krävs ofta flera försök innan man hittar en lösning som fungerar.

Manuell bränning till CD och DVD är ofta deet mest "streetsmarta". Då tvingas man ofta omvärdera allt man sparar på sig och får lite distans.

Några andra backuplösningar, både gratis och kommerciella:

http://www.osalt.com/search?q=backup

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:28:16, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav mr dishonest » 2008-02-01 11:26:06

Acronis® True Image använder jag till hd-backup, trivs bättre med den än Ghost.
:D http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/
mr dishonest
 
Inlägg: 487
Anslöt: 2007-09-27

Återgå till IT-forum



Logga in