Backup av gmail

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Backup av gmail

Inläggav Flia » 2012-02-10 21:21:25

För några år sen försvann mina sparade mail i hotmailen, och det kan ju hända var som helst. Nu har jag gmail, och en massa viktiga mail är sparade på deras servrar.

Jag undrar om det finns nåt sätt att spara sina mail från gmail till en fil av nåt slag.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Backup av gmail

Inläggav Parvlon » 2012-02-10 21:42:21

Hämta hem dem till hårddisken via POP eller IMAP med t.ex Thunderbird. Finns massor av email-klienter och de flesta borde klara att dra hem alla mail iofs.

http://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Backup av gmail

Inläggav Flia » 2012-02-10 21:49:36

Jag vill inte ha mina mail på hårddisken, det är ju ännu mer riskabelt än att ha dem på Googles servrar. Jag vill ha en backup bara, eller mina viktigaste mail sparade på min externa hårddisk.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Backup av gmail

Inläggav Parvlon » 2012-02-10 21:59:31

Vad menar du med riskabelt?

Ditt lösenord till Gmail kommer man rätt enkelt åt om man har skrivrättighter (och ev. läsmöjligheter) till din systemhårddisk (om du loggar in i Gmail dvs).

Aja, du kan välja vilka mail som helst i Firebird. Har själv inte använt den men det är ett hyggligt stort program och välanvänt så man kan anta att där även funktioner för att bara välja vilka etiketter osv.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Backup av gmail

Inläggav barracuber » 2012-02-10 22:16:20

5 Best Ways to Backup Gmail

Tips 1 är faktiskt samma som Parvlon gav.

Själv skulle jag satsa på Tips 3 Backupify ifall jag skulle vilja backupa min gmail. (Faktum är att jag - åtminstone hittills - känt tilltro till Google att de inte kommer att sabba mina mail)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Backup av gmail

Inläggav Miche » 2012-02-10 23:16:45

Jag tycker att jag sumpat några mail i Gmail (jag tror inte att det är jag som klantat mig), bl.a. ett mail jag fick i mitten på december, när jag behövde infon från det en dryg månad senare lyckades jag inte hitta det.

Ska nog fundera på det där med backup...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Backup av gmail

Inläggav barracuber » 2012-02-10 23:42:08

Miche skrev:Jag tycker att jag sumpat några mail i Gmail (jag tror inte att det är jag som klantat mig), bl.a. ett mail jag fick i mitten på december, när jag behövde infon från det en dryg månad senare lyckades jag inte hitta det.

Ska nog fundera på det där med backup...


Jag har kommit på mig själv att lägga mail av misstag i papperskorgen när tanken var att arkivera dem. De gånger det har hänt hade jag som tur var inte tömt papperskorgen utan kunde rädda mailen genom att återställa. Alltid lite otäckt att sånt händer trots att man inte känner sig ur balans för övrigt.

Just gmail har ju väldigt generöst med utrymme och jag använder just nu bara 11% men skulle man börja närma sig taket är det ytterligare ett argument för att skaffa en backup. Det skulle isf bli som ett arkiv och man skulle kunna börja rensa i gmail och frigöra utrymme där. Då är det viktigt med enkel åtkomst till arkivet.

I min länk finns några intressant alternativ. Att använda tips 2 Hotmail (numera live) tycker jag låter intressant eftersom jag gillar live-mailens utseende och utrymme.

Tips 3 Backupify skulle jag kunna använda och ändå inte ens fylla halva utrymmet.

Även tips 4 Gmail Backup låter intressant; istället för att lägga backupfilen på hårddisken kan man lägga den på en extern disk om man har en sådan. Överhuvudtaget lägger jag mer och mer externt och mindre och mindre på min dator.

En extern disk är enklare att backupa till YTTERLIGARE en extern disk (om man har turen att äga en sådan). De externa diskarna blir nästan som lokala "moln". På datorn (C: för Windows) ska bara ligga sådant som går att återskapa dvs program. Data ska så lite som möjligt ligga ihop med programmen. EDIT: Ett exempel är på företagsnät där Dokumentmappen (tidigare Mina Dokument) ofta ligger på en nätdisk ofta kallad "hemkatalog" (exempelvis H:) och därmed backupas automatiskt av it-avdelningen; en sådan läsning kan även en privatperson rigga upp relativt enkelt med en extern disk.

Tips 5 Mailstore Home är gratis för hemmabruk verkar intressant även om jag retar mig på att de skriver USB-minne - det låter så himla amatörmässigt. Men men som en extrakopia - varför inte?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Backup av gmail

Inläggav Miche » 2012-02-11 1:15:08

Jag har dålig erfarenhet av externa diskar, har råkat ut för att flera har pajat, några har gått att rädda genom att sätta dem internt i datorn, andra inte.

Hemma skulle jag vilja ha en RAID-lösning, åtminstone för de delar som inte går att ersätta vid en krasch och på nätet en annan sajt som har backupen (det vore smart med två olika molnlösningar som kompletterar varandra).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Backup av gmail

Inläggav Flia » 2012-02-11 2:34:35

Min erfarenhet är att inte allt pajar samtidigt.
Rätt nyligen brann mitt moderkort, och då var jag tacksam att allt sparats på den externa.

För flera år sedan slutade jag ha viktiga filer på C, där har jag bara installerade program. Tack för tipsen.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till IT-forum



Logga in