Avslappning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Avslappning

Inläggav Stripes » 2015-07-12 20:08:06

Jag personligen har jävligt svårt att slappna av. Känns jämt som att folk är på mig och tjatar fast de kanske är på övervåningen. Ungefär som att man alltid är under konstant uppsyn på något konstigt vis. Och när jag väl blir avslappnad , då jag är långt från människor och sitter för mig själv så tar den slut alldeles för fort. Att komma till ro är så grymt svårt. Jag har aldrig känt känslan av att andas ut och känt att man är lugn. Kan detta vara för att jag är så extremt lättretad att jag studsar mellan känslolägen och därför inte kan ta det lugnt. Värst är när mina fina dotter inte vill somna på kvällarna förän klockan 10 och då har jag endast 2 timmar till att göra något jag gillar, det är alldeles för lite för min del.

Har alla som har Asperger svårt att slappna av?

Har ni någon gång upplevt att ni har extremt svårt att beskriva hur ni känner för saker och ting samt beskriva hur ni vill ha saker ?
Stripes
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2015-06-07

Avslappning

Inläggav Chrilleb » 2015-07-12 20:24:10

Hej ! Jag känner igen mig i en del av det du beskriver, har oxå svårt att slappna av, men när jag gör det så är det musikens skull och att nån person får mig att komma till ro, jag märker att när jag ligger och vilar på sängen t.ex strax innan jag ska iväg och ta injektion, är jag betydligt lugnare och rofylld än när jag är "speedad" och uppvarvad in i det sista , typ. Musik gör mycket i mitt liv.
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Avslappning

Inläggav plåtmonster » 2015-07-12 20:27:44

Man behöver oftast fysiskt distansiera sig så att man inte kan bli störd och inte heller riskerar att bli det. Utöver det krävs oftast tid.

Fixa stuga på tomten?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Avslappning

Inläggav KrigarSjäl » 2015-07-12 20:52:38

1. Nej. Alla aspies är som bekant inte likadana.
För egen del? Ja, stundtals mycket svårt att finna lugn och själsfrid.
Men det är alltid en fråga om miljö och sammanhang.

2. Nej. Att uttrycka mig har aldrig varit nåt problem.
Tvärtom snarare.
Däremot är det inte alltid lätt att få folk att förstå.
Förstå det här med ljudkänslighet till exempel.
De tror inte alltid på det jag säger.

Man säger inte att vissa ljud är hemska för att det är roligt, utan för att vissa ljud faktiskt är just hemska.
En veritabel plåga att utstå.
Undulater, dansband, reklamfilmer, radioskvalspop - folk kan inte ta in att det faktiskt är nånting jävligt plågsamt de utsätter mig för när de envisas med skiten - och så blir de förvånade över att jag blir förbannad!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Avslappning

Inläggav antonius » 2015-07-12 21:00:35

Stripes skrev:Har alla som har Asperger svårt att slappna av?


Men det är väl så för väldigt många föräldrar att det dom har högt på önskelistan är just egentid, så dom får slappna av, det är kanske inte en aspiegrej direkt. Men många med AS upplever väl stimmiga miljöer som mer utmattande än vad andra kanske tycker och att det tar längre tid att så att säga landa... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Avslappning

Inläggav plåtmonster » 2015-07-12 21:19:37

En annan aspiegrej är väl att det är fler saker som stressar helt enkelt?

KrigarSjäl skrev:Förstå det här med ljudkänslighet till exempel.
De tror inte alltid på det jag säger.

Det folk inte kan relatera till har de oftast svårt att ta till sig på rent intellektuell nivå. Man får markera de som defekta och gå vidare.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Avslappning

Inläggav Stripes » 2015-07-13 9:51:17

KrigarSjäl skrev:
2. Nej. Att uttrycka mig har aldrig varit nåt problem.
Tvärtom snarare.
Däremot är det inte alltid lätt att få folk att förstå.
Förstå det här med ljudkänslighet till exempel.
De tror inte alltid på det jag säger.



Menar inte att uttrycka sig om att jag tycker nåt är fel utan mer i perspektiv till vad jag personligen behöver för att leva. Kanske är så att jag är så fruktansvärt dålig på att sätta fingret på det att det även resulterar i att jag inte kan förklara.
Stripes
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2015-06-07

Avslappning

Inläggav antonius » 2015-07-13 10:20:58

Håll reda på energitjuvarna. De är ofta en stor anledning till ett påfrestande och anspänt liv, där det inte går att slappna av. Det påminner faktisk lite om fågelskådning.

1. Schemalägg gärna hur de rör sig så du kan undvika dem, de har en tendens att dyka upp då man minst vill, är det en idiot till arbetsledare, se till att du har något på gång, som du genast kan ta itu med så hen inte stannar och börjar orera om något oväsentligt som bar gör dig missmodig.

2. Knasiga grannar. Ni vet dom där som påminner om korkade arbetsledare och skall ge alla möjliga råd utan att man bett om det, utan snarare gör en mer orolig och osäker, samt tappar all energi. Försök att göra det som behövs när de är borta eller sover.

3. Grötmyndiga förståsigpåare, som tror sig ha tolkningsföreträde i allt, de här är svåra att bli av med för alla NT:are ger sådana här så stort beröm, samt ser upp till vad de än säger. Ser dem häcka framför allt på "kick-off" tillställningar från helvetet, eller andra samkvämsdjävulskap, har bara ett råd där, lattja med smarfånen och säg högt, -måste ta det här, sen går du lugnt ut som att du fått ett döviktigt samtal, lycka till... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in