Avskyr manualer och nya tekniska prylar

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Avskyr manualer och nya tekniska prylar

Inläggav Debbido » 2012-09-29 0:27:35

Min gamla dator är död! Den var sju år gammal. :cry:

Vi kände varandra väl och liksom växte ihop. Så nu sitter jag här med en ny laptop - en Samsung. Sonen köpte den på Expert-rean. Så, då finns inte tryggheten i att gå till en affär och ställa frågor. Visst borde jag läsa manualen, men de säger oftast inte det jag vill veta, så jag håller nu på med trial and error.

Den del av datorn där jag drar runt med pekfingret är stor och har tydligen flera funktioner inbyggda, så rätt som det är försvinner allt jag skrivit eller så förändras textstorleken - allt utom min kontroll. Försöker bara peka längst ned för att inte behöva skriva om alla inlägg tio gånger.

Min mobil pajade samtidigt. Men förutom att jag inte vill lära mig mer teknik just nu så har jag inte heller råd.

Någon mer som har en 13,5 Samsung med 4 Gig och matt skärm?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Avskyr manualer och nya tekniska prylar

Inläggav Miche » 2012-09-29 9:05:21

Om vi ska kunna hjälpa dig så måste vi veta mer om datorn, Samsung tillverkar massor av datorer som kan stämma in på din torftiga beskrivning.

Kan du leta rätt på en modellbeteckning, det står troligen tryckt undertill i rätt liten stil, troligen står det Model: och det som står efter det är det som behövs för att komma vidare.

På många moderna apparater finns det inbyggd bruksanvisning som ger möjlighet att prova funktioner utan att det går åt pipsvängen, leta på skrivbordet och i startmenyn så kanske du hittar något.

Även jag avskyr manualer, men oftast står det inte särskilt mycket användbart i dom för moderna apparater, en del saker hittar man bara om man googlar...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Avskyr manualer och nya tekniska prylar

Inläggav kullan » 2012-09-29 10:02:27

Jag kan inte med en sådan där platta man har istället för en mus. jag köpte en mus med bluethoothanslutning. Den blev då trådlös och väldigt smidig.Och navigeringsplattan står orörd.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Avskyr manualer och nya tekniska prylar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-29 10:14:25

Jo man kan köpa en mus i stället om man är van vid det. Fast plattan är enligt min erfarenhet bättre ergonomiskt. Jag brukade få mer ont under den tiden jag använde mus. Men man kan gärna ha en mus att byta med om man Om du köper en mus skaffa en vanlig trådad med USB-anslutning. Mycket mer pålitligt och du behöver inga batterier i den. Du kanske kan prova lite med musen till den gamla datorn om du har den kvar?

Det kan vara lite knepigt att få Windowsdatorer att hitta möss ibland men kör man inte trådlöst slipper man i varje fall batteriproblemet.

Det blir oftast bara krångligare av att försöka läsa manualer för just hanteringsfrågan. Det bästa är att sitta och prova i något av de program du brukar använda så märker du snart hur den reagerar.

Ibland kan det vara så att man kan klara sig med plattan när man gör vissa saker (typ surfar) men gärna vill ta fram musen om man ska göra vissa saker. Det finns också saker som är lättare att göra med platta än med mus - typ rita något om man skulle vilja göra det :wink:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Avskyr manualer och nya tekniska prylar

Inläggav Iridia » 2012-09-29 13:04:57

Debbido skrev:Någon mer som har en 13,5 Samsung med 4 Gig och matt skärm?

Ja, tyvärr. Den är på reparation just nu...

Jag gillar tekniska prylar men avskyr också manualer. Jag gör som du och provar mig fram.

Vad är det du vill veta?

Och vad hade du för mobil?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Avskyr manualer och nya tekniska prylar

Inläggav jonsch » 2012-09-29 13:37:25

När texten försvinner kan man ju alltid pröva att trycka ångerkombinationen Ctrl + Z.

Billig IT-support för vilka frågor som helst - kan ingen fixa lönsam sån? Särskilt för nybörjarfrågor?

Men vi nybörjare frågar ju ibland så dumma och ibland så smarta saker, det är svårt att veta hur många detaljer man ska dra. Fast det borde väl bara vara en intressant utmaning?
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Avskyr manualer och nya tekniska prylar

Inläggav Debbido » 2012-10-06 1:42:55

Hej alla svarare! :-)Happy

Jag har en Samsung Notebook 530U3B-A01.

Jo, det finns en "komma igång-ikon". Det är snart dags för den gissar jag. Ville bara försöka upptäcka någon logik i grejer den gör - som att ständigt ställa markören vart som helst när jag rediger text eller om min paus är 3 sekunder för lång.

Den ändrar teststorlek när som helst. I Firefox kunde jag välja på 100 och 200 % så jag har gått över till Explorer eftersom jag där kan välja 125 % - lagom på en så liten dator.

Upptill är det flera centimeter av skrivbordet som syns och jag kommer inte på hur jag kan öka skärmen.

Tack Grodan för rådet om ångra-knapparna! De ska jag verkligen använda.

Iridia - din Samsung har kollapsat - är det en modern, tunn sak som är supertyst? Jag är rädd för Samsung och touchmetoder på whatever. Deras touch-mobil höll inte länge.

Plattan behöver jag. En mus är för svårt för min högerhand att hantera. Jag älskar plattor - men inte denna knäppa diktaturplatta, som lever sitt eget liv.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Avskyr manualer och nya tekniska prylar

Inläggav Debbido » 2012-10-06 1:45:32

Jaha! Nu lärde jag mig hur man skapar en helskärm! Men markör-problemen fixar jag kanske inte.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Avskyr manualer och nya tekniska prylar

Inläggav Miche » 2012-10-06 9:40:11

Om du istället för Explorer (som jag tycker är tvättäkta skräp) istället installerar Google Chrome som är en briljant och snabb webbläsare så kan du väldigt enkelt zooma till den textstorlek som passar för just den sajt du är inne på för tillfället och behålla samma storlek nästa gång du besöker samma sajt, helt av sig själv (jag tycker inte att samma förstoringsgrad passar till alla sajter).

I nästan alla webbläsare kan du zooma genom att hålla ner Ctrl-knappen och sen röra scrollhjulet (vilket på pekplattor ofta befinner sig i ena kanten), du kan i inställningarna för musen hitta en flik som ställer in din pekplattas funktioner där du kan styra exakt hur din pekplatta ska fungera.

I Chrome kan du även zooma genom att hålla ner Ctrl-knappen och trycka plustecknet (för att zooma in) eller minustecknet (för att zooma ut) samt nollan (för att zooma till 100%), det är möjligt att de funktionerna finns även i andra webbläsare, det har jag ingen koll på.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Avskyr manualer och nya tekniska prylar

Inläggav marxisten » 2012-10-09 15:56:34

Debbido skrev:Plattan behöver jag. En mus är för svårt för min högerhand att hantera. Jag älskar plattor - men inte denna knäppa diktaturplatta, som lever sitt eget liv.


Har två modellförslag då.

Antingen köper du en extern musplatta, ex. denna modellen: http://www.dustinhome.se/product/501061 ... ider_dacsa
Bild

Eller denna modellen där du styr med enbart tummen: http://www.dustinhome.se/product/501047 ... ider_dacsa
Bild

Båda är nog bra för dig som har svårt att röra på handen.

Dessa två kostar en del och det finns med säkerhet betydligt billigare på ex. Tradera. Jag tog enbart de två första som jag fann. Men det finns bra externa musplattor som du kan köpa och som inte kostar en halv förmögenhet. Tradera, Blocket osv är att rekommendera du kollar på.

Tekniker: Bilderna som länkades till hade enormt usla laddningstider så jag har bytt ut länkarna till dessa.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Avskyr manualer och nya tekniska prylar

Inläggav Miche » 2012-10-09 17:35:32

Ytterligare ett förslag, installera appen WiFi Mouse i smarta mobilen (jag har för mig att du skrev någonstans att du numera har en smart mobil) samt programvaran som du får en länk till i appen så kan du styra musen med mobilen på samma sätt som på en musplatta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Avskyr manualer och nya tekniska prylar

Inläggav Debbido » 2012-10-14 15:55:06

Miche skrev:Ytterligare ett förslag, installera appen WiFi Mouse i smarta mobilen (jag har för mig att du skrev någonstans att du numera har en smart mobil) samt programvaran som du får en länk till i appen så kan du styra musen med mobilen på samma sätt som på en musplatta.


Tja, min mobil var inte direkt smart - det var en Samsung, en liten touch-mobil, inte Iphone. Jag har bara dumma frågor eftersom jag är IT-idiot: Hur har folk råd att ha en Iphone med internetuppkoppling och ett fast internet i lägenheten + ev. en sticka för utomhusbruk? Det blir ju extremt dyrt.

Jag kan inte ersätta datorn med en Ihpone, måste använda hela vänsterhanden när jag skriver + pekfingret på högerhanden. Höger är på väg mot förlamning men jag orkar inte med de svåra operationerna så jag vill använda pekfingret sparsamt.

Samsungmobilerna, min och sonens, gick sönder efter ett tag. Jag ska försöka hitta en Prat-mobil med knappar!

Detta med separat mus innebär ju att jag måste ha en stor bricka i knäet när jag skriver, eftersom jag måste sitta i soffan, för axlarnas skulle. Klumpigt.

Ni ska veta att jag är mycket tacksam för alla goda råd och jag använder dem en i taget! Ctr Z har blivit en favorit! :-)Happy

Min gamla AS-vän, 76 år, fick en Toshiba laptop av en vän - och mardrömmen började - inte bara för honom utan också för dem som läser Järnvägsfrämjandets tidning. Text i fel storlek, avklippta stycken och allmänt kaos. Dessa pekplattor är ingenting för äldre människor eller tekniska dummies. :-)051
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till IT-forum



Logga in