Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav Alien » 2014-05-30 22:01:38

NVP skrev:En elev på Skuru skola har anmälts för misshandel och stängts av. Hon har inte varit i skolan sedan i början på april. Flickan är åtta år.
– Det här en liten person, men ingen verkar bry sig, säger flickans mamma.
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Hennes-at ... av-skolan/

Lärarna kan tydligen inte göra något för att hindra att de blir slagna, det enda de kan göra är att polisanmäla.

I mitten av september slog hennes dotter till en lärare efter en dispyt. Enligt skolans egna minnesanteckningar kom flickan senare och bad läraren om ursäkt, men skolans dåvarande rektor bestämde sig för att polisanmäla flickan för misshandel.

Polisen lämnar förstås över ärendet till socialtjänsten.

Det positiva är att hon då tydliglen utreddes och fick diagnosen ADHD.

Efter polisanmälan fick flickan en ADHD-diagnos med ”bristande impulskontroll och trotssyndrom”. Flickan har svårt med stora grupper


Regelbundna besök på BUP och medicinering.

Efter en händelse i början av april när flickan varit våldsam mot en skolkamrat bestämde sig rektorn på Skuru skola att stänga av henne i en vecka. Sedan dess har hon inte varit där


Mamman ville att dottern skulle få hjälp av en assistent men skolan tycker att hon får nöja sig med de resurser sklan redan ahr. En assistent blir väl för dyr.

Nu får flickan hemundervisning och ska börja i en ny skola atill hösten. Men mamman är missnöjd med skolans agerande att hon vänt sig till media.

Tycker polisanmälan verkar överdrivet. Men kanske hade det inte blivit någon utredning annars. Tror iaf att det bidrog till mammans misstro mot skolan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav slackern » 2014-05-30 22:05:56

Det är ju jätte bra att elever blir avstängda som misshandlar andra elever. Stor eloge ska skolan ha som gjorde det.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav tahlia » 2014-05-30 22:06:51

slackern skrev:Det är ju jätte bra att elever blir avstängda som misshandlar andra elever. Stor eloge ska skolan ha som gjorde det.


Fast nu lät det ju som om det var vuxna hon gav sig på. En lärare och en skolsköterska tydligen.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav slackern » 2014-05-30 22:11:38

tahlia skrev:
slackern skrev:Det är ju jätte bra att elever blir avstängda som misshandlar andra elever. Stor eloge ska skolan ha som gjorde det.


Fast nu lät det ju som om det var vuxna hon gav sig på. En lärare och en skolsköterska tydligen.


Ber om ursäkt läste inte artikeln tillräckligt noga märker jag. Fast vi kan ju inte ha vilda barn som misshandlar lärare och annan personal i skolorna. Finns väl lagar om arbetsmiljö och sådant.

Tydligen har hon även gett sig på en elev. Då ser jag inga som helst problem att hon blev avstängd. Då var det rätt gjort utav rektorn.

Efter en händelse i början av april när flickan varit våldsam mot en skolkamrat bestämde sig rektorn på Skuru skola att stänga av henne i en vecka.

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Hennes-at ... av-skolan/
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav Frimodig » 2014-05-30 22:32:56

8-åriga barn misshandlar inte lärare. Det är helt kokko.

Skulle jag någon gång, i nån märklig verklighet, låta en 8-årig tjej misshandla mig? Hallå! Vart tog tankeförmågan vägen?

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav slackern » 2014-05-30 22:34:07

Frimodig skrev:8-åriga barn misshandlar inte lärare. Det är helt kokko.

Skulle jag någon gång, i nån märklig verklighet, låta en 8-årig tjej misshandla mig? Hallå! Vart tog tankeförmågan vägen?

Frimodig


Hon har tydligen även gett sig på en annan elev så det är inte bara lärare som har fått stryk. Då blir det väl genast rätt allvarligt?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav Huggorm » 2014-05-30 22:44:36

Sådana där våldsamma barn borde sättas i en specialklass där de kan hålla på och slåss med varandra istället och lämna andra barn ifred att ägna sig åt studierna
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav Alien » 2014-05-31 0:13:47

Rektorns beslut att stänga av flickan har stöd i skollagen, som ger skolor tillåtelse att stänga av stökiga elever i väntan på åtgärdsprogram.
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Hennes-at ... av-skolan/

Ja, inget att säga om det tycker jag. Men var det bara en vecka el längre? Blev flickan mindre våldsam/fick färre utbrott efter att ha gått på BUP och blivit medicinerad? Det verkar inte som att hon varit avstängd från skolan i flera månader, utan som att mamman inte vågade låta henne gå tillbaka till skolan av rädsla för att något nytt skulle hända. Hon ville ha en assistent. Men föräldrar kan inte bestämma vilka åtgärder (om ens några) som skolan ska vidta.

Det här med att flickan "har svårt för stora grupper" låter ju som att det bästa vore om hon fick gå i en liten klass. Men det kanske inte skolan heller har råd med.

Hemundervisning låter inte som den ideala lösningen heller uton som en nödlösning. Flickan saknar att få vara med de andra barnen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav slackern » 2014-05-31 0:18:23

Ja det är en curlingmamma som har dragit på stora trumman i socialamedier och spritt sin syn på det hela. Den som skriker högst får uppmärksamhet. Jag skulle då gärna vilja att skolan tog krafttag om min son blev misshandlad och inget djävla daltande med ungen som misshandlar honom.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav Sredna » 2014-05-31 0:26:55

Alien skrev:Men det kanske inte skolan heller har råd med.


Ja det är väl en frågan om kostnaden. Men undrar vad konsekvensen blir om massvis av barn med diagnos eller med sociala problem hemma inte får någon utbildning/ har problem som inte görs mycket åt pga det kostar för mycket.

Vågar man fantisera om den konsekvensen?, en person som aldrig blir en del av samhället? Undrar vad det skulle kosta.

Det är väll i sin ordning att eleven tas ur klassen om eleven använder våld, men vad händer sen?

Ja det är ju en fråga om kostnad men också en fråga om vad en människa är värd, frågan om konsekvenser på sikt.
Sredna
 
Inlägg: 302
Anslöt: 2013-03-09

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav slackern » 2014-05-31 0:31:16

Sredna skrev:
Alien skrev:Men det kanske inte skolan heller har råd med.


Ja det är väl en frågan om kostnaden. Men undrar vad konsekvensen blir om massvis av barn med diagnos eller med sociala problem hemma inte får någon utbildning/ har problem som inte görs mycket åt pga det kostar för mycket.

Vågar man fantisera om den konsekvensen?, en person som aldrig blir en del av samhället? Undrar vad det skulle kosta.

Det är väll i sin ordning att eleven tas ur klassen om eleven använder våld, men vad händer sen?

Ja det är ju en fråga om kostnad men också en fråga om vad en människa är värd, frågan om konsekvenser på sikt.


Om man läser i artikeln så står det att hon har trotssyndrom som kan utvecklas till uppförandestörning som i sin tur kan utvecklas till antisocial personlighetsstörning=psykopati. Så det är ingen liten ängel vi pratar om.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav elle » 2014-05-31 9:09:43

Vad säger flickans pappa ? Hur hanterar han det hans dotter gjorde ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Sv: Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från sko

Inläggav tahlia » 2014-05-31 9:30:56

"Det är ingen ängel vi pratar om".. Det är väl nu jag ska påpeka att social isolering, och speciellt påtvingad sådan, kan leda till drag av eller utvecklandet av antisocial personlighetsstörning.
Här sitter folk i tråden och ser en risk att flickan utvecklar nämnda problem och tycker, likt förbannat, att det är ett skitbra beslut att utestänga tjejen och avvisa förfrågan om extra stöd.
Tro fan vi aldrig lyckas förhindra våldsbrott i det här landet. Så mycket enklare att bara frysa ut folk än att tvingas engagera sig. Det är fan sorgligt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Sv: Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från sko

Inläggav tahlia » 2014-05-31 9:33:49

elle skrev:Vad säger flickans pappa ? Hur hanterar han det hans dotter gjorde ?


Söker vi vatten på kvarnen för "frånvarande fäder"? Keep in mind att det mycket väl kan vara hans gener som är grunden till hennes problematik.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav Myrkr » 2014-05-31 11:01:58

En åttaåring polisanmäld? :roll:
Varför blanda in myndigheter överhuvudtaget? Slå tillbaka, så att hon fattar att det hon håller på med gör ont och släpp saken.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav Huggorm » 2014-05-31 11:03:07

tahlia skrev:
elle skrev:Vad säger flickans pappa ? Hur hanterar han det hans dotter gjorde ?


Söker vi vatten på kvarnen för "frånvarande fäder"? Keep in mind att det mycket väl kan vara hans gener som är grunden till hennes problematik.
Ja, det är ju vad man genast tänker, en ADHD-fader som avlat ett barn och strax dragit vidare igen med sin oroliga läggning.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav elle » 2014-05-31 11:12:03

tahlia skrev:
elle skrev:Vad säger flickans pappa ? Hur hanterar han det hans dotter gjorde ?


Söker vi vatten på kvarnen för "frånvarande fäder"? Keep in mind att det mycket väl kan vara hans gener som är grunden till hennes problematik.


En fars närvaro är viktigt för dotter med diagnos eller utan , man behöver inte ens ha forskning för att förstå det .
Att lida av frånvarande föräldrar kunde enligt studierna leda till att barn uppvisade såväl orolighet och osäkoerhet som fientlighet och agression. Dessa beteendeproblem fanns kvar även upp i vuxen ålder.

Till tidningen Personality and Social Psychology Review säger en av forskarna, Ronald Rohner, University of Connecticut att barn och vuxna, oavsett hud, kön eller kultur reagerar på samma sätt om de upplevde att de blivit övergivna av någon som stod dem nära.

I en del länder finns det i dag en uppfattning om att mammans starka betydelse ibland kan påverka barn i en negativ bemärkelse och därigenom orsaka beteendeproblem längre fram i livet. Genom de nya studieresultaten vill forskarna belysa att en frånvarande pappa, eller överhuvudtaget pappas relation med barn, kan ha en minst lika viktig inverkan på barns personlighet, om inte mer, än mammans.

http://www.doktorn.com/artikel/pappas-k ... utveckling
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav tahlia » 2014-05-31 11:37:04

Men ge dig nu. Håll "pappa är viktig"-diskussionen i tråden där den startade. Man måste som inte leta efter poänger att plocka i alla jäkla trådar.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Sv: Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från sko

Inläggav slackern » 2014-05-31 15:19:37

tahlia skrev:"Det är ingen ängel vi pratar om".. Det är väl nu jag ska påpeka att social isolering, och speciellt påtvingad sådan, kan leda till drag av eller utvecklandet av antisocial personlighetsstörning.
Här sitter folk i tråden och ser en risk att flickan utvecklar nämnda problem och tycker, likt förbannat, att det är ett skitbra beslut att utestänga tjejen och avvisa förfrågan om extra stöd.
Tro fan vi aldrig lyckas förhindra våldsbrott i det här landet. Så mycket enklare att bara frysa ut folk än att tvingas engagera sig. Det är fan sorgligt.


Flickan blev avstängd under 1 vecka. Vad är problemet i det? Om mamman vägrar att låta henne gå i skolan efter det.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav plåtmonster » 2014-05-31 19:18:38

Kanske läge att ordna en klass i en separat byggnad där de som inte kan låta bli andra elever kan undervisas? så kommer man ifrån hemmaisoleringen?

Det finns nog många som har upplevt mobbning här och därmed kanske har rätt låg acceptans får trakasserande beteende generellt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav Zirre » 2014-05-31 19:23:56

Lärarna kanske ska gå kurs om ADHD.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav plåtmonster » 2014-05-31 19:28:07

Glöm inte ADD, Asperger, NPG, Mobbning, Genus, intressediversitet, pedagogisk metoddifferens, fattigföräldrar, teknikuppdatering, dokumentationsregler, betygssystem, ändrad läroplan m.fl ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav FFhansod94 » 2014-05-31 19:45:44

Jag tycker det är jättedåligt att stänga av någon ifrån skolan för det. Att inte ge denna flickan hjälp i tid, den hjälpen hon behöver och har rätt till egentligen så att hon inte skulle slagit en lärare det är säkert missförstånd. Jag slog gymnasiechefen pga missförstånd, jag var förbannad och hade inte fått den hjälp jag behövt och som jag har rätt till egentligen på skolan. Men konsekvensen av att jag slog gymnasiechefen var att det stängde av mig pga att jag misshandlade henne enligt Alströmergymnasiet. Jag var avstängd i 3 veckor, fast gymnasiechefen hade sagt 1 vecka till mig i telefon. Nu får jag inte komma tillbaka till min klass och följa mitt schema jag hade innan avstängningen utan har hankat efter i studier. Jag får sitta i något som kallas "plattformen" och läsa inviduellt med en lärare.
FFhansod94
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2014-05-29

Åttaåring med ADHD polisanmäld och avstängd från skolan

Inläggav Wine » 2014-05-31 21:37:55

Huggorm skrev:
tahlia skrev:
elle skrev:Vad säger flickans pappa ? Hur hanterar han det hans dotter gjorde ?


Söker vi vatten på kvarnen för "frånvarande fäder"? Keep in mind att det mycket väl kan vara hans gener som är grunden till hennes problematik.
Ja, det är ju vad man genast tänker, en ADHD-fader som avlat ett barn och strax dragit vidare igen med sin oroliga läggning.


ADHD i kombination med trotssyndrom är en stor varningsflagga.

Angående våld i skolan läste jag idag om den höga bullernivån i en skola i Uppsala som gjort att personalen drabbats av hörselproblem som tinnitus. Ljudnivåerna ska tydligen en stor del av dagen ligga över gränsvärdet så de är ungefär som inom industrin. Som lösning på detta problem har personalen erbjudits hörselskydd för att slippa konsekvenserna av detta och skyddas från att behöva utstå att utsättas för oljud, buller och skrän dagarna i ända. Dessutom slipper även lärarna med denna lösning att höra eventuella hot och förolämpningar från elever.

Erik Helmerson föreslår i DN åtgärder som skulle kunna lösa andra problem i skolan såsom sena ankomster och skolpersonalens utsatthet när det gäller förekomsten av våld mot personalen. Skollokaler som bemannas med lärare dygnet runt skulle kunna avhjälpa problemet med elevers sena ankomster samt problemet med våld mot skolpersonal genom att all personal utrustas med hjälm och i vissa skolor kanske även riddarrustning.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in