Att välja e-boksläsare

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att välja e-boksläsare

Inläggav Miche » 2012-10-07 15:06:41

Min svåger fyller snart år och det verkar vara läge att ge honom en e-boksläsare i födelsedagspresent, men det verkar inte helt enkelt att välja en bra läsare så jag tänkte vi kunde diskutera kring ämnet i denna tråd, inte minst eftersom jag tror intresset kan vara rätt allmänt.

Prisjakt har en lista här på samtliga läsare som finns på den svenska marknaden.

Eftersom alla läsare inte verkar klara av alla typer av böcker är det komplicerat att välja rätt läsare. Adobe har en lista här på läsare som ska klara av digitalt signerade böcker (DRM) som man kan låna på svenska bibliotek Jag har dock upptäckt att listan inte verkar vara komplett, så den är inte till speciellt mycket hjälp, dock är det intressant att notera att det finns appar till både Android och iPhone/iPad för att kunna läsa sådana böcker (även om jag anser att varken iPad eller Galaxy Tab verkar vara speciellt idealisk för ändamålet).

Den läsare som jag tror är absolut bäst, dvs Kindle släpps i dagarna i en ny version (pris enligt Prisjakt 990:-) och det är tveksamt om den klarar svenska biblioteksböcker (dock klarar den massor med biblioteksböcker i andra länder eftersom Sverige verkar vara ett u-land i sammanhanget), det verkar dock vara ett överkomligt problem enligt den här bloggen (som verkar vara den mest utförliga sidan när det gäller Kindle i Sverige).

Jag tar gärna emot input i form av egna erfarenheter av e-boksläsare, jag tror att det bästa är elektroniskt bläck och den bör vara lätt att hantera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att välja e-boksläsare

Inläggav barracuber » 2012-10-08 9:35:19

Jag har aldrig hållit i nån läsplatta men skulle gärna vilja äga en. Däremot kan jag mycket om epub, calibre mm. Skriver mer inom kort.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Att välja e-boksläsare

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-10 12:59:09

Hej!

Jag har Aldiko till min smartphone och det fungerat alldeles utmärkt. Jag kan låna e-böcker på biblioteket, eller köpa egna böcker. Den är gratis. Det är en android-app, men den bör även funka att installera på en surfplatta.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Att välja e-boksläsare

Inläggav Miche » 2012-10-10 14:05:34

Jag tror att det är trevligare att läsa böcker på en e-boksläsare med elektroniskt bläck, då liknar texten mer boksidor och blir inte lika ansträngande att läsa för ögonen.

@barracuber, glömde du att du bort ditt löfte ovan?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att välja e-boksläsare

Inläggav barracuber » 2012-10-10 18:51:26

Miche skrev:@barracuber, glömde du att du bort ditt löfte ovan?


E-bläck är säkert bra, har aldrig haft förmånen att läsa en sådan skärm ännu.

Lilla Gumman skrev:Jag har Aldiko till min smartphone och det fungerat alldeles utmärkt. Jag kan låna e-böcker på biblioteket, eller köpa egna böcker. Den är gratis. Det är en android-app, men den bör även funka att installera på en surfplatta.


Aldiko är en väldigt bra ebokläsarapp - faktiskt den enda (ihop med en som heter Bluefire) som klarar att låna svenska eböcker. Jag håller mig till Aldiko eftersom Bluefire tar så himla plats typ 15 MB...

Om jag vill läsa en svensk ebok lånar jag på svenska bibliotek. Även om det bär emot när jag läser att varje lån KOSTAR svenska bibliotek 15:- Då undrar man vad tusan är det fråga om??

Engelska eböcker (vanligtvis epub) är lätta att hitta på nätet i mer eller mindre laglig form. Jag läser väldigt mycket och hittar oftast de böcker jag söker på nätet. En enda gång har jag köpt och betalat en ebok. Det stora problemet med formatet epub tycker jag är att läsbarheten är så dålig. I Aldiko (och även andra läsare jag prövat) blir innehållsförteckningen fruktansvärt ful -- påminner om tidig Word och WordPerfect runt 1990. Tekniken utnyttjar inte hyperlänktekniken till fullo, läsbarheten sjunker kraftigt vilket sänker incitamentet att köpa nya eböcker. Däremot har man full möjlighet att lägga in bokmärken, highlights och även kommentarer i böckerna (det ska tydligen även finnas sätt att metaspara dessa kommentarer om man flyttar till en annan plattform...).

Har hittills läst på bussen med min Xperia Arc S. Det går hyfsat men pga åldern och den lilla skärmen måste jag lyfta upp glasögonen för att kunna läsa. Att skaffa progressiva glasögon blir nästa års projekt. I väntan på det har jag beställt en lite större androidmodell - en 7" Arnova 7G B2 - ett prenumerationserbjudande som jag inte kunde motstå. Visserligen enkel modell - bara 1 GHz processor, avsaknad av SD kort osv. Tänker dock att jag kan ha viss nytta av den. Genom att flytta över flera appar som jag inte använder dagligen kan jag få en större trevligare skärm till exempelvis eböcker, dels kan Arc S flyta på bättre med färre appar. Är man fattig så är man ;-D
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Att välja e-boksläsare

Inläggav Kimmelie » 2012-10-11 7:41:43

Miche skrev:Jag tror att det är trevligare att läsa böcker på en e-boksläsare med elektroniskt bläck, då liknar texten mer boksidor och blir inte lika ansträngande att läsa för ögonen.


Jag såg nån som läste på en sån på T-banan igår, och det såg verkligen behagligt ut för ögonen. Skulle det inte gå att vidareutveckla den tekniken och använda nåt liknande för surfplattor mm? Jag har fått problem med ögonen efter alltför mycket stirrande in i skärmar, som är som att stirra in i lampor...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Att välja e-boksläsare

Inläggav Miche » 2012-10-11 8:59:35

Det som troligen kommer att komma är OLED som syns bättre i bra omgivningsljus (till skillnad från de flesta mobiler/surfplattor/bildskärmar som är helt hopplösa i solljus) vilket jag tror är betydligt mycket bättre för ögonen.

Än så länge verkar inte tillverkarna vara så intresserade av att utveckla tillverkningen av större OLED-skärmar eftersom försäljningen av sämre teknik fortfarande går bra (min gissning), men när framförallt försäljningen av nuvarande TV-modeller sjunker så ökas nog intresset och då tror jag att de även kommer att införa OLED (eller kanske ännu bättre teknik) även på mobila enheter på bred front.

Anledningen till att elektroniskt bläck än så länge lämpar sig bäst för e-bokläsare är att uppdateringen är relativt långsam vilket fungerar bra med böcker men inte så många andra tillämpningar, intressant även att strömförbrukning endast sker då sidan uppdateras så tar man ut batteriet så stannar sista uppdateringen kvar på skärmen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att välja e-boksläsare

Inläggav barracuber » 2012-10-11 15:23:46

barracuber skrev:..Det stora problemet med formatet epub tycker jag är att läsbarheten är så dålig. I Aldiko (och även andra läsare jag prövat) blir innehållsförteckningen fruktansvärt ful -- påminner om tidig Word och WordPerfect runt 1990. Tekniken utnyttjar inte hyperlänktekniken till fullo, läsbarheten sjunker kraftigt vilket sänker incitamentet att köpa nya eböcker.


Jag var lite orättvis mot epub i det uttalandet. Det lät som att det är brister i epub-formatet som gör att vissa av mina innehållsförteckningar blir oläsbara. Kollade nyss några epubfiler ifrån etablerade sajter (bl a http://makeuseof.com): Både ursprungs-PDF:n och den epubfil som jag mha Calibre genererat av PDF:n får snygga fungerande menyer.

De fula oläsliga menyer jag har sett har varit främst på icke-officiella hemladdade filer. Men jag har en diffus känsla - ska dubbelkolla detta senare - att det även har funnits svenska låneböcker.

EDIT: Tittar just i Maria Farms KBT-akuten som jag lånade nyligen och den har snygga menyer. Så det har jag troligen drömt. :roll:

På tal om läsplattor. Dina länkar om Kindle var ju allt annat än roliga att läsa. Det känns just nu som att den dagen jag skaffar en platta så blir det inte en Kindle. 8)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Att välja e-boksläsare

Inläggav Miche » 2012-10-11 16:01:13

Det verkar som om det bara är svenska e-böcker som är skit och inte följer standard, i alla(?) andra länder verkar det funka hur bra som helst med Kindle och alla andra e-boksläsare..
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att välja e-boksläsare

Inläggav Miche » 2012-10-13 0:02:10

Eftersom svågern ska firas imorgon (fast det är ett bra tag tills han fyller år...) så bestämde jag (och syrran) idag för att köpa en Kobo Touch Reader och hoppas att den är bra.

Den uppfyller grundvillkoret jag tyckte var minimikrav med elektronisk bläck, den har hyfsat med minne (1 GB och dessutom utbyggbart till 32 GB) och är inte för tung (221 g) samt lagom stor (6" skärm, 114x165x10 mm).

Mått och vikt är info som står på lådan, hemsidan har lite andra uppgifter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att välja e-boksläsare

Inläggav Iridia » 2012-11-30 20:22:15

Vad betyder elektroniskt bläck?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Att välja e-boksläsare

Inläggav Savanten Svante » 2012-11-30 20:25:09

Att displayen liknar en boksida, snarare än en skärm!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Att välja e-boksläsare

Inläggav Pieohpah » 2012-12-02 0:22:25

Jag läser mycket i iPo/ads Books.., fy tusan vad det är bra!!!
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Att välja e-boksläsare

Inläggav Miche » 2012-12-02 14:30:54

Savanten Svante skrev:Att displayen liknar en boksida, snarare än en skärm!

Exakt, ljuset man använder är omgivande ljus, skärmen i sig har ingen belysning.

Det är i princip samma läsbarhet som vanligt tryck på papper och väldigt bebagligt för ögonen. Skärmen drar inte heller någon ström för att visa sidan, den förbrukar enbart ström då den uppdateras vilket gör att batteritider uppåt en månad är rätt vanliga, lämnar du en sida uppe så kan den vara kvar i åratal, även om du tar ut batterierna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att välja e-boksläsare

Inläggav Alien » 2012-12-16 6:18:37

Läste idag om nackdelen med Kindle (och e-bokläsare generellt, men det verkar hittills bara gällt Kindle och Amazon). Om man köper en e-bok så kan säljaren radera texten.

"I juli 2009 noterade Amazon att två titlar i deras e-bokssortiment laddats upp av ett företag som inte har rättigheterna till dem. Nästa gång de som hade köpt dessa två böcker kopplade upp sina Kindle-läsare till Amazon raderades böckerna och de fick pengar tillbaka. Det väckte en hel del uppståndelse - ironiskt nog handlade det om George Orwells 1984 och Djurfarmen." (UNT 2012-12-15 "Ett klick och e-boken är borta")

Storebror ser dig, indeed. Tur att de åtminstone fick pengarna tillbaka.

"I oktober i år berättade den norske it-bloggaren Martin Bekkelund att en vän till honom, Linn Jordet Nygaaard, upptäckte att hennes Kindle-konto var avstängt och alla köpta böcker raderade - utan förklaring. När hon mailade dem svarade Amazon: 'Vi har funnit att ditt konto är direkt kopplat till ett annat konto som tidigare stängts för brott mot våra regler.' Vilka regler hon skulle ha brutit mot och vad det andra kontot hade med henne att göra fick hon aldrig veta, trots upprepade frågor. Hon var dessutom avstängd på livstid, förklarade Michael Murphy på Amazons kundtjänst: försökte hon öppna ett nytt konto skulle samma sak hända igen."

Alltså man köper böcker men säljaren kan ta tillbaka dem? Då är det tryggare med vanliga tryckta böcker.

Efter viss uppståndelse fick Linn tillbaka sina böcker.

".. sådana här händelser visar att man köper en e-ok på helt andra villkor än man köper en vanlig bok. Om det nu alls kan kallas ett köp."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att välja e-boksläsare

Inläggav Miche » 2012-12-17 11:08:49

Snacka om att bädda för piratböcker (alltså piratkopierade böcker)...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att välja e-boksläsare

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-17 11:39:11

Jag tycker det känns ganska meningslöst att skaffa en elektronisk pryl bara för att läsa texter på, även om jag kan se poängen med elektroniskt bläck.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Att välja e-boksläsare

Inläggav Pieohpah » 2012-12-17 12:18:04

Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker det känns ganska meningslöst att skaffa en elektronisk pryl bara för att läsa texter på, även om jag kan se poängen med elektroniskt bläck.


Inte om man kan ha med sig hundratals böcker. Faktaböcker kan man inte få för många av.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Att välja e-boksläsare

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-17 12:26:24

Pieohpah skrev:Inte om man kan ha med sig hundratals böcker. Faktaböcker kan man inte få för många av.


Visst kanske det men det kan man ha en mobil eller dator till eller någon annan manick som man kan göra lite fler saker med.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Att välja e-boksläsare

Inläggav Pieohpah » 2012-12-17 12:29:56

Bjäbbmonstret skrev:
Pieohpah skrev:Inte om man kan ha med sig hundratals böcker. Faktaböcker kan man inte få för många av.


Visst kanske det men det kan man ha en mobil eller dator till eller någon annan manick som man kan göra lite fler saker med.


Sant, och jag har ingen Kindle. Har en platta som jag är grymt nöjd att läsa på.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Att välja e-boksläsare

Inläggav Miche » 2012-12-17 12:56:49

Pieohpah skrev:Inte om man kan ha med sig hundratals böcker.

Faktiskt tusentals om man har tillräckligt stort minne, en e-boksläsare med 32-GB SD-kort rymmer ca 30000 romaner, troligen något färre faktaböcker eftersom de ofta har fler bilder.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att välja e-boksläsare

Inläggav Titti » 2012-12-29 19:18:10

Jag skulle vilja ha en bokläsare där jag själv kan spara texter jag har - skrivit själv, hämtat från internet, scannat in - och läsa dem i den. Orsak? Främst att det är jobbigt för ögonen att läsa på skärmen och det blir mer och mer kännbart för varje år som går. En läsplatta med flytande bläck, behaglig kontrast, möjlighet att välja storlek på texten och möjlighet att spara stora mängder text är vad jag skulle vilja ha.

Den behöver i första hand kunna läsa pdf och klara sidor stora som en lite större bok - A5 plus marginaler duger för mig. Vad är det då jag skall köpa?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Att välja e-boksläsare

Inläggav Miche » 2012-12-29 22:44:56

Här är alla eboksläsare på svenska marknaden (enligt prisjakt) som klarar av PDF!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sv: Att välja e-boksläsare

Inläggav Titti » 2012-12-29 23:49:59

Kan man själv lägga in pdf-filer i dem? Dum fråga kanske men det här är helt nytt för mig...
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till IT-forum



Logga in