Att söka vård, och vilken hjälp finns det?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att söka vård, och vilken hjälp finns det?

Inläggav Aurvang » 2015-02-08 18:03:55

Hej!

Jag är en man på 23 år som pluggar på Högskola, och misstänker att jag har AS. Jag har inte fått någon diagnos. Tänker inte gå in mer på det här och nu.

Det jag undrar är vilka för och nackdelar det finns med att söka vård. Kommer det att vara nackdel när man söker jobb? Jag klarar ganska mig bra som det är just nu (skulle ljuga om det inte går upp och ner ibland), det känns som att enda anledningen för mig att försöka få diagnos just nu är om jag skulle vilja ha det svart på vitt. Vad finns det för vård att få om jag nu skulle söka efter det? På vilka sätt skulle det underlätta för mig att få diagnos? Är inte min mening att låta negativ, jag har bara ingen aning om vad det finns för hjälp att söka och vilka för/nackdelar det finns med att få diagnosen ställd.

Tack på förhand!
Aurvang
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2015-02-08

Att söka vård, och vilken hjälp finns det?

Inläggav supernova » 2015-02-08 18:38:09

Jag har haft diagnos i flera år och jag har inte varit med om något som är mer luddigt. Jag önskar att det skulle finnas något svar men jag har inte hittat något.
De jag har pratat med har alla olika varianter på hjälp osv.
Det beror på vilka personer du träffar, vad de anser du behöver ha hjälp med. Vad du själv har för möjlighet att fixa till, eller tvinga dem att ge dig...
Vilken kommun och landsting du har. osv
Det går nog inte att veta i förväg. Det finns inga regler.
Vinn eller försvinn.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Att söka vård, och vilken hjälp finns det?

Inläggav 145852 » 2015-02-08 18:46:53

Har du asperger och du får det diagnoserad har du fler rättiheheter (samma som alla andra) plus några andra så som lss. Blir du arbetslös får du aktivitetsersättning utan frägor. Du har rätt till annan medicinering. Det finns några stioendium man kan söka. Klassikern om du gör något fel behöver du endast säga att du har asperger (jag använder den mest för att jag knte orkar komma på en anledning till varför det blev som du blev).. för att göra en diagnosering så går du till en speciallist vad jag gjorde iaf. Sen jag fick diagnosen blev mitt liv bättre och förstår mig själv på ett bätte sätt om någon händer bet jag varför om jag gör något knas vet jag hur jag ska kunna göra så det blir bättre nästa gång. Det ända som är samma är mina vanor med att vara sängbunden sova på dagarna vara uppe på nätterna och att det är stöckigt i rummet samt är min energi nivå samma.
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

Att söka vård, och vilken hjälp finns det?

Inläggav Zima33 » 2015-02-08 19:55:12

145852 skrev: Blir du arbetslös får du aktivitetsersättning utan frägor.

Stämmer inte.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Att söka vård, och vilken hjälp finns det?

Inläggav antonius » 2015-02-08 19:57:32

Aurvang skrev:Hej!

Jag är en man på 23 år som pluggar på Högskola, och misstänker att jag har AS. Jag har inte fått någon diagnos. Tänker inte gå in mer på det här och nu.

Det jag undrar är vilka för och nackdelar det finns med att söka vård. Kommer det att vara nackdel när man söker jobb? Jag klarar ganska mig bra som det är just nu (skulle ljuga om det inte går upp och ner ibland), det känns som att enda anledningen för mig att försöka få diagnos just nu är om jag skulle vilja ha det svart på vitt. Vad finns det för vård att få om jag nu skulle söka efter det? På vilka sätt skulle det underlätta för mig att få diagnos? Är inte min mening att låta negativ, jag har bara ingen aning om vad det finns för hjälp att söka och vilka för/nackdelar det finns med att få diagnosen ställd.

Tack på förhand!


Nackdel, har man körkort kan de krångla och begära att man skickar in ett läkarintyg vartannat år. Fördel, om man mår dåligt och saker fuckar upp sig, så är de skyldiga att ge dig stöd genom LSS: lagen. Finns andra saker med såklart, men det där är väl basic. Men klarar du dig hyffsat och har stöd från släkt och vänner kanske du ska vänta med att göra en utredning, man kan ju lära sig mycket om t ex AS och andra autismspektrumtillstånd genom att läsa på lite, för att komma underfund med sig själv. För en diagnos kan innebära en liten 'stigmatisering' och man är på ett sätt märkt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21875
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att söka vård, och vilken hjälp finns det?

Inläggav Aurvang » 2015-02-08 23:08:23

Tack för alla svaren! Är osäker på om jag blivit något klokare angående valet att göra en utredning, men jag har nog blivit klokare gällande den hjälp som verkar finnas tillgänglig. Kommer nog att att vänta med att försöka få en utredning, antingen till ett tillfälle då jag har mer tid (för närvarande tar mina studier upp den mesta tiden) eller om/när jag känner att jag verkligen behöver hjälp. Oavsett har jag fått en del att tänka på.

Många bra svar. Tack, igen!
Aurvang
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2015-02-08

Att söka vård, och vilken hjälp finns det?

Inläggav Nimoy » 2015-02-09 0:40:05

Zima33 skrev:
145852 skrev: Blir du arbetslös får du aktivitetsersättning utan frägor.

Stämmer inte.


Hur då? Fick du frägor alltså, menar du?

(Och förlåt 145852, det var inte min avsikt att göra mig lustig över eventuell dyslexi...)
Nimoy
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2014-02-02

Att söka vård, och vilken hjälp finns det?

Inläggav MsTibbs » 2015-02-09 22:32:07

Nimoy skrev:
Zima33 skrev:
145852 skrev: Blir du arbetslös får du aktivitetsersättning utan frägor.

Stämmer inte.


Hur då? Fick du frägor alltså, menar du?

(Och förlåt 145852, det var inte min avsikt att göra mig lustig över eventuell dyslexi...)


Man är inte automatiskt arbetsuför bara för man har AS. Man får arbetsprova innan.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Att söka vård, och vilken hjälp finns det?

Inläggav Zima33 » 2015-02-10 0:18:03

Nimoy skrev:
Zima33 skrev:
145852 skrev: Blir du arbetslös får du aktivitetsersättning utan frägor.

Stämmer inte.


Hur då? Fick du frägor alltså, menar du?

Jag fick aktivitetsersättning innan AS-diagnos.

De gör fortfarande en utredning även om man har diagnos, som MsTibbs skrev är man inte automatiskt arbetsoför.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in