Forumindex
Registrera dig för att få tillgång till hela AspergerForum.

Meny
ForumindexHem
ForumreglerForumregler
PersonalenMedarbetare
Vanliga frågorVanliga frågor
MedlemslistaMedlemslista
Bli medlemBli medlem
ArtiklarArtiklar
ProfilProfil
Vem är online?Vem är online?
Logga inLogga in

Om AspergerForum

Sök
Sökord:

Sök med:

Avancerad sökning

Logga in
Användarnamn:
Lösenord:

Logga in mig automatiskt

Att simma - svårt för barn med AS?
Gå till sidan Föregående  1, 2

Forumindex -> Barn och föräldraskap
InläggPostat: 2010-01-23 20:12:27    Rubrik: Att simma - svårt för barn med AS? Svara med citat

maddox inledde tråden så här:

Min son har varit livrädd för vatten sen han var liten.

När han var fyra år gammal började han på simskola. Han har sen dess haft kontakt med vatten.

Idag är han 9 ½ år gammal och kan crawla, ryggsim. Men inte bröstsim. Och han är väldigt försiktig med djupt vatten. Vatten i sjöar är otäcka. Hav också. Bassängvatten går OK.

Han är och badar varje vecka med sin klass.

Är det vanligt att Asperger-barn har svårt att lära sig simma?

(Inlägget är förkortat men kan citeras i sin helhet)

Författare Meddelande
vadloink

Registreringsdatum:
30 september 2009

InläggPostat: 2010-01-25 23:11:10     Svara med citat

Jag lärde mig att simma själv en sommar. Kollade hur andra gjorde och gjorde likadant.

Vet inte om det finns något generellt att säga om aspergare. En del av oss har väl lite problem med motoriken, men jag det definitivt inte.
Till överst på sidan
vadloink

Registreringsdatum:
30 september 2009

InläggPostat: 2010-01-25 23:13:15     Svara med citat

Lakrits skrev:

I fjärde klass var jag med i skollaget som 25-meterscrawlare under en simtävling mellan skolorna i staden. Det berodde inte på att jag simmade särskilt vackert, bra eller tekniskt korrekt, utan på att jag kunde hålla andan alla 25 metrarna och därmed helt och hållet kunde koncentrera mig på att paddla på utav bara helvete. Årskursen efter var jag omsprungen (el -simmad, el. -vattentrampad) av de övriga i klassen.

Andy Warhol hade således fel när han förutspådde att bl.a. jag skulle vara berömd under 15 minuter. Inte i sak, men i storhet. Jag var berömd under 25 meter.

Hi hi. Jag växte snabbt i sexan och blev plötsligt extremt bra på att springa. Tog några medaljer i skoltävlingar, men tröttnade snabbt när jag insåg att folk ville att jag skulle träna också.
Till överst på sidan
Frida

Registreringsdatum:
26 april 2008

InläggPostat: 2010-01-29 18:50:43     Svara med citat

Jag lärde mig simma sent jämfört med mina klasskamrater. Sen när jag kunde simma tyckte jag att det var väldigt roligt.

Ska utredas för ev autismspektrumstörning nu i vuxen ålder.
Till överst på sidan
sommar
Bannad

Registreringsdatum:
09 januari 2008

InläggPostat: 2010-01-29 20:13:53     Svara med citat

Välkommen Frida!
Till överst på sidan
lar66

Registreringsdatum:
10 februari 2007

InläggPostat: 2010-02-04 9:33:42     Svara med citat

Jag är inget vidare på att simma. Min 13-årige son som också har fått diagnosen är däremot suverän...

I mitt fall så hade jag iofs en ganska misslyckad start, en bassäng som i bästa fall hade en temperatur på 16 grader.
Till överst på sidan
Tecco

Registreringsdatum:
30 januari 2010

InläggPostat: 2010-02-05 13:58:17     Svara med citat

Jag har inte haft några svårigheter med att simma. Lärde mig det när jag var 5 år ca.

Jag levde som en fisk (hehe) ända sedan jag var liten. Älskade att vara i vattnet och bada.
Till överst på sidan
rapchic

Registreringsdatum:
22 februari 2008

InläggPostat: 2010-02-05 14:47:28     Svara med citat

(har ej läst hela tråden)

jag kunde inte simma förrens i 2:an (hur gammal man nu är då) och de flesta i min klass kunde simma i förskolan.

när jag lärt mig simma däremot så älskade jag vattnet, särskilt att vara under det.
en teori jag har ang det är att det var för att jag kände inte av min "motoriska klumpighet" i vattnet.

(jag var sen med mycket sånt tex att hoppa kunde jag inte förns sent, fick hemläxa i att stutsa en boll, cyckla och åka skridskor lärde jag mig i 5:an, hoppa hopprep (själv jämfota) när jag var kanske 18 m.m. men sen jag börjat träna går allt bättre och bättre)
Till överst på sidan
Deep_Space

Registreringsdatum:
13 november 2009

InläggPostat: 2010-02-05 23:31:10     Svara med citat

maddox skrev:
Är det vanligt att Asperger-barn har svårt att lära sig simma?

Är det för övrigt vanligt att barnen är överdrivet försiktiga med att klättra etc också?

AS kan yttra sig på många sätt, och då bland annat i form av problem med motoriken. I Gillbergs diagnoskriterier listas motorisk klumpighet medan ICD-10 respektive DSM-IV utelämnar detta. På Autism- och Aspergerförbundets hemsida finns diagnoskriterierna och här nämns också att barn med AS "kan ha svårt att lära sig att knyta sina skosnören, cykla eller simma."

Själv har jag motoriska problem (har AS-diagnos, är vuxen man), men hade vad jag minns inga problem lära mig simma, utan var tvärtom som en fisk i vattnet. Jag tränade simning i ungdomen och har arbetat som badvakt. Jag var också en bra löpare med goda tider på 100 m (så länge det inte var häcklöpning!), men lärde mig däremot aldrig åka skridskor, hoppa över plintar, studsa bollar, ta lyra i brännboll. Klättring var och är definitivt inte min starka sida. Kullerbyttor lärde jag mig först göra i sjunde klass och då genom att min äldre bror tog sig tid och instruerade mig grundligt.

Jag vill avslutningsvis betona att inte alla med AS har motoriska problem, utan endast somliga av oss.
Till överst på sidan
nano

Registreringsdatum:
20 juni 2008

InläggPostat: 2010-02-06 1:42:33     Svara med citat

stenbock66 skrev:
Hon har AS och jag har märkt tidigt på henne att vissa saker tar längre tid, hon behöver mera tid att mogna och förbereda sig.
Samma med att sova själv, äta med bestick osv.

Hon har mycket rädslor och ångest, snabbt väljer hon att hon inte kan om det är nått som oroar henne men vi jobbar på det Smile
Hon behöver bara lite mera tid...lung och ro...

lycka till!
Just ja det där med rädslor och att göra saker inför andra även om de blir fel tror jag kan botas med att man listar ut vad man kan göra eller svara om/när någon skrattar åt misstaget eller vad det nu må vara.
För min del var det mest oron att inte kunna hantera misslyckandet än misslyckandet i sig.

Att hålla en beredskap för hela skalan av saker som någolunda sannolikt kan inträffa som resultat.
Att lära sig behärska det, tyvärr tror jag inte man lär sig genom att misslyckas utan genom att lista ut i förväg.
veta först, prova sedan.

Men jag kan ha fel Smile
Till överst på sidan
Oculi

Registreringsdatum:
13 februari 2010

InläggPostat: 2010-02-13 22:47:34     Svara med citat

Det brukar ju räknas som ett typiskt särdrag för Aspergers syndrom att just ha svårigheter med motoriken.

Att simma var jag sen med, fast det var ju också att jag var envis med att inte vilja lära mig.
Dock minns jag att jag allt hade svårigheter med att lära mig cykla.
det var den fullkomliga mardrömmen~
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
   Forumindex -> Barn och föräldraskap Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sidan Föregående  1, 2
Sida 2 av 2