Att prata med andra människor

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att prata med andra människor

Inläggav silent_wings » 2013-01-28 9:56:21

Varför är det lättare att prata med vissa människor och svårare med andra? Jag tycker exempelvis att det är ofta är lätt att prata med min boendestödjare, men svårare att prata med min vän. Min kvinnliga boendestödjare är pratsam och jag känner att jag kan prata avslappnat med henne. Min vän som också är kvinna, har liksom jag AS och ibland kan det vara svårt att prata med henne. Det är inte alltid jag liksom vet jag ska säga till henne. Men jag vill gärna lära mig att bli mer bekväm när jag pratar med henne, även om det är svårt. Jag tror att hon känner att det är lika svårt. Kan det vara för att vi båda har AS som det är svårt att prata med varandra?
silent_wings
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2010-01-20

Att prata med andra människor

Inläggav annorlunda » 2013-01-28 10:45:43

Jag kan inte svara på varför det är lättare att prata med vissa människor men så är det ju. Det är såklart lättare om den man pratar med är ganska pratsam och har lätt att fortsätta att prata utan att hela tiden få frågor. För det kan jag uppleva som ett problem ibland, att vissa väntar på att man ska ställa frågor till dem. Jag har svårt att komma på vad jag ska fråga om.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Att prata med andra människor

Inläggav Someone » 2013-01-28 11:41:48

Simpelt, det är lättare att prata med dem som är som dig själv eller någon som är en bra lyssnare, någon som delar åsikter och beteende mönster samt gillar samma saker. Bara träffat 3 personer någonsin jag kunnat slappna av omkring. De egenskaper de alla hade gemensamt var att de var otroligt lugna i alla situationer, vänliga och ärliga.
Förlorat kontakten med alla eftersom jag aldrig tar initiativ till kontakt och inte behöver det. Kontakt skedde via skola/jobb och det som var på fritid i genom deras initiativ.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Att prata med andra människor

Inläggav TORatANDET » 2013-01-28 16:37:57

I det här fallet är en faktor också att boendestödet har betalt för att tala med dig. När man är i roll som personal skall man mest tänka på den andres behov. Medan den som inte har betalt vill ha sina personliga behov tillgodosedda. Det senare gör det svårare.
Men många andra faktorer spelar in.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Att prata med andra människor

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-29 13:06:22

Så är det.
Att ha boendestöd är inte att ha en kompis, det är att ha hemtjänst, ungefär. Någon får betalt för att åka hem till dig och gör det på uppdrag.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att prata med andra människor

Inläggav lollo_testar » 2013-01-29 13:23:51

Ofta har man svårt att prata och komma på samtalämmnen som aspergare. Då kan samtalet dö bara för att båda har klurigheter. det kan vara svårt att hitta flytet helt enkelt. Oftast är boendestödjare just boendestödjare för att de tycker om att prata med människor och hjälpa.
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Att prata med andra människor

Inläggav slackern » 2013-01-29 14:52:26

KrigarSjäl skrev:Så är det.
Att ha boendestöd är inte att ha en kompis, det är att ha hemtjänst, ungefär. Någon får betalt för att åka hem till dig och gör det på uppdrag.


Boendestöd har också till uppgift att bryta folks isolering om dom behöver det.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in