Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Toblerone » 2016-05-27 9:40:03

Liljan skrev:En liten uppdatering.

Strax efter mitt inlägg här hittade jag en tjej, vi skrev långa meddelanden på nätet och jag kände att allt klickade. Hon hade skrivit i sin pressentation att hon ville ta det lugnt så jag kände ingen stress att träffas direkt, jag tänkte att vi skulle lära känna varandra lite bättre och jag valde att bara prata med henne. Det var ett gigantiskt misstag. Nu har hon tydligen träffat någon annan. Hon hade inte ens tänkt berätta det för mig tror jag, hon slutade bara skriva och jag frågade varför flera gånger innan jag fick svar.

Nästa gång tänker jag vara mer beredd och träffas hyfsat fort och fråga om personen pratar med fler, jag tänker vara tydlig med vad jag känner och står också.


Jag tror inte du har gjort något fel där. Det är bara helt normalt att det kan bli så. Det är ju så IRL också. Även i vardagen kan man träffa nya människor eller det kan hända att man plötsligt märker att man trivs bra med en person och så fördjupar man den kontakten.

Jag tror snarare att det finns en fara med att fråga om personen pratar med flera. Det kan se desperat ut eller så kan hon misstänka att du är en kontroll-freak, svartsjuk eller liknande. Det är inget fel med att visa intresse förstås, men försök inte kontrollera andra, det gör inget bra intryck.

Det är bättre om du kan vara avslappnad och tänka att det väl inte var meningen och att det finns andra.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Liljan » 2016-05-27 10:17:42

Toblerone skrev:
Liljan skrev:En liten uppdatering.

Strax efter mitt inlägg här hittade jag en tjej, vi skrev långa meddelanden på nätet och jag kände att allt klickade. Hon hade skrivit i sin pressentation att hon ville ta det lugnt så jag kände ingen stress att träffas direkt, jag tänkte att vi skulle lära känna varandra lite bättre och jag valde att bara prata med henne. Det var ett gigantiskt misstag. Nu har hon tydligen träffat någon annan. Hon hade inte ens tänkt berätta det för mig tror jag, hon slutade bara skriva och jag frågade varför flera gånger innan jag fick svar.

Nästa gång tänker jag vara mer beredd och träffas hyfsat fort och fråga om personen pratar med fler, jag tänker vara tydlig med vad jag känner och står också.


Jag tror inte du har gjort något fel där. Det är bara helt normalt att det kan bli så. Det är ju så IRL också. Även i vardagen kan man träffa nya människor eller det kan hända att man plötsligt märker att man trivs bra med en person och så fördjupar man den kontakten.

Jag tror snarare att det finns en fara med att fråga om personen pratar med flera. Det kan se desperat ut eller så kan hon misstänka att du är en kontroll-freak, svartsjuk eller liknande. Det är inget fel med att visa intresse förstås, men försök inte kontrollera andra, det gör inget bra intryck.

Det är bättre om du kan vara avslappnad och tänka att det väl inte var meningen och att det finns andra.

Jag tycker mer att det är hon som har gjort fel än mig. Hon borde ha berättat direkt att hon hade börjat dejta någon annan och ville se vart det ledde, framförallt borde hon inte bara ha slutat skriva hux flux. Men grundproblemet var att vi inte kommunicerade tillräckligt vad vi ville och vart vi hoppades att det skulle leda. Vi har uppenbarligen tänkt olika saker.

Jag försöker såklart inte kontrollera andra. Vad får du den idéen ifrån? Jag vill bara veta hur det ligger till, inte säga hur personen ska göra. Hade jag velat att vi bara pratade med varandra hade jag sagt det, nu ska jag bara fråga. Jag kommer lägga till att det givetvis är okej att det är så och att jag bara vill veta. Eller så berättar jag bara hur jag själv gör (då brukar personen berätta hur de gör automatiskt).

Visst finns det andra, men jag tänker ändå inte göra om samma misstag igen. Att dejta är en process man måste lära sig, precis som då man lär sig matte eller att köra bil. Nu har jag gjort ett misstag och tar lärdom av det.

Dessutom gillade jag den här tjejen, vi skrev till varandra några timmar i veckan i tre månader och lärde känna varandra rätt bra under den tiden.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Toblerone » 2016-05-27 18:10:02

Tjaaa.... kan hända. Om man skriver så här länge till varandra kan man förstås göra det. Men gör det inte direkt i början! Då kan det se ut som om man vill kontrollera andra. Jo, efter en längre tid, då kanske man ska berätta sånt.

Men kanske ska du inte heller vänta så länge med att träffa personen? Jag har också gjort det nån gång och det var konstigt på nåt sätt. Personen är alltid annorlunda än vad man har tänkt sig. Så - bättre att man inte har så mycket föreställning runt det än.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav colaflaska » 2016-05-27 18:34:46

Liljan skrev:
Toblerone skrev:vara avslappnad och tänka att det väl inte var meningen och att det finns andra.

Jag tycker mer att det är hon som har gjort fel än mig. Hon borde ha berättat direkt att hon hade börjat dejta någon annan och ville se vart det ledde, framförallt borde hon inte bara ha slutat skriva hux flux.

Nja, även om det kanske vore schysst av henne har hon egentligen inte några som helst skyldigheter till dig eftersom ni inte ens hade träffats ännu.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav nallen » 2016-05-27 19:20:46

Liljan skrev:[...] jag kände ingen stress att träffas direkt, jag tänkte att vi skulle lära känna varandra lite bättre och jag valde att bara prata med henne. Det var ett gigantiskt misstag. Nu har hon tydligen träffat någon annan.

Toblerone skrev:Det är bara helt normalt att det kan bli så. Det är ju så IRL också.

:shock: "Helt normalt"?!? Det är för fan bedrägeri!
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Liljan » 2016-05-27 20:35:03

Toblerone skrev:Tjaaa.... kan hända. Om man skriver så här länge till varandra kan man förstås göra det. Men gör det inte direkt i början! Då kan det se ut som om man vill kontrollera andra. Jo, efter en längre tid, då kanske man ska berätta sånt.

Men kanske ska du inte heller vänta så länge med att träffa personen? Jag har också gjort det nån gång och det var konstigt på nåt sätt. Personen är alltid annorlunda än vad man har tänkt sig. Så - bättre att man inte har så mycket föreställning runt det än.

Ja, precis. Jag kommer ju inte fråga direkt, men efter 2-3 månader tycker jag man borde kunna fråga och som du säger tänker jag inte vänta så länge med att ses. Jag föreslog att vi skulle prata i telefon efter två månader, men det ville hon inte, det var därför jag väntade.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Liljan » 2016-05-27 20:39:01

colaflaska skrev:
Liljan skrev:
Toblerone skrev:vara avslappnad och tänka att det väl inte var meningen och att det finns andra.

Jag tycker mer att det är hon som har gjort fel än mig. Hon borde ha berättat direkt att hon hade börjat dejta någon annan och ville se vart det ledde, framförallt borde hon inte bara ha slutat skriva hux flux.

Nja, även om det kanske vore schysst av henne har hon egentligen inte några som helst skyldigheter till dig eftersom ni inte ens hade träffats ännu.

Jag pratar om vanlig hyfs, jag har ingen skyldighet att be om ursäkt om jag tappar ett glas hos någon eller stöter till någon på tåget heller, men jag gör det ändå. Man slutar väl inte bara skriva till någon man pratat intensivt i flera månader med utan att förklara varför. Jag blev orolig och trodde det hade hänt något.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in