Att leva i nuet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att leva i nuet

Inläggav temporary21 » 2010-01-31 15:05:09

Jag har kommit fram till att jag har väldigt svårt för att "leva i nuet". Antingen oroar jag mig för vad som kommer att ske (eller snarare vad som KAN ske) i framtiden, eller så sitter jag hopplöst och tänker tillbaka på det förflutna. Varför ska det vara så svårt att bara kunna ta tillvara på stunden för vad den är? Någon som känner igen sig?

Sedan så tänker jag om detta har något att göra med AS, eller om det bara är symptom på ett depressivt tillstånd?
Senast redigerad av temporary21 2011-05-05 0:17:17, redigerad totalt 1 gång.
temporary21
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2009-10-20

Re: Att leva i nuet

Inläggav Glimma » 2010-01-31 15:32:07

temporary21 skrev:Jag har kommit fram till att jag har väldigt svårt för att "leva i nuet". Antingen oroar jag mig för vad som kommer att ske (eller snarare vad som KAN ske) i framtiden, eller så sitter jag hopplöst och tänker tillbaka på det förflutna. Varför ska det vara så svårt att bara kunna ta tillvara på stunden för vad den är? Någon som känner igen sig?

Sedan så tänker jag om detta har något att göra med AS, eller om det bara är symptom på ett depressivt tillstånd?



Nej då du är inte ensam om det. Jag tror att det i mitt fall beror på att jag har så kass tidsuppfattning från början. Fastnar på tok för mkt i dåtid och framtid och oroar mig ständigt för min framtid. Och mår dåligt över mitt förflutna med alla misstag man har gjort. Jag tränar stenhårt på att bevara mig själv i nutiden. Men det är en ständig kamp! Som med allt annat.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:17:17, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Re: Att leva i nuet

Inläggav Aspergerkille » 2010-01-31 16:05:19

temporary21 skrev:Jag har kommit fram till att jag har väldigt svårt för att "leva i nuet". Antingen oroar jag mig för vad som kommer att ske (eller snarare vad som KAN ske) i framtiden, eller så sitter jag hopplöst och tänker tillbaka på det förflutna. Varför ska det vara så svårt att bara kunna ta tillvara på stunden för vad den är? Någon som känner igen sig?

Sedan så tänker jag om detta har något att göra med AS, eller om det bara är symptom på ett depressivt tillstånd?
Tja man känner igen sej alltför väl, har också haft svårt att leva just nu för stunden, antingen tänker man bakåt på det tragiska eller så oroar man sej framåt och inte vet man hur man ska få nåt stopp på det och glädjas av nuet istället men men bara att kämpa på som man brukar säga :D
Senast redigerad av Aspergerkille 2011-05-05 0:17:17, redigerad totalt 1 gång.
Aspergerkille
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2007-04-09

Inläggav Tecco » 2010-01-31 17:21:01

Jag är likadan. Oroar mig för framtiden väldigt mycket.

Ororar mig för att prata med mamma om vad jag vill planera och göra under året. Oroar mig för vad som skall hända med allt det där jag itne kan påverka (pengar, sjukskrivning osv).

Ja så det är alltid nått...
Senast redigerad av Tecco 2011-05-05 0:17:17, redigerad totalt 1 gång.
Tecco
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-01-30
Ort: Upplands Väsby

Inläggav vallesmamma » 2010-01-31 19:22:41

Samma här! Har jättesvårt att glömma hemska saker som hänt mig för många år sedan. Oroar mig för framtiden. Har väldigt svårt att leva här och nu!
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in