Att leva ett meningsfullt liv

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav Stolpskott » 2013-10-18 16:25:45

Hur har ni andra burit er åt för att göra era liv mer meningsfulla trots eran asperger? Ni som inte kan arbeta osv.

Jag har nämligen själv ett stort problem att hitta någonting att fästa mig vid som ger mening åt allting, och studier/arbete är inte säkert att det kommer bli tillgängligt för mig. Förut hade jag datorn som jag använde för att få världen hållbar, men det känns inte som ett bra alternativ att gå tillbaka till det.
Husdjur har jag funderat på men vet inte. Kom gärna med förslag!
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav kiddie » 2013-10-18 16:36:51

Har du en bra DV-plats? Finns ju massa DV som är rätt neutrala medan andra är mycket meningsfulla.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav Stolpskott » 2013-10-18 16:40:28

Jag har haft ett bra ställe som jag trivits på men ska flytta nu i december så blir nytt ställe som jag inte vet hur det är. Jag sägs vara "understimulerad" med på min nuvarande dagliga verksamhet
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav KrigarSjäl » 2013-10-18 16:45:53

Jag försöker skala bort så mycket som möjligt av oväsentligheter, sånt som är jobbigt eller som är ointressant från mitt liv.
Kompromisser, måsten, stress och jäkt. Nej tack.

Jag går hellre min egen väg än springer i flock och så länge jag kan göra det är jag tacksam; jag gillar inte att verka kollektivt, det tenderar alltid att bli boskapsartat med en domptör och folk som går i takt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav Natten » 2013-10-18 16:48:37

KrigarSjäl skrev:Jag går hellre min egen väg än springer i flock och så länge jag kan göra det är jag tacksam; jag gillar inte att verka kollektivt, det tenderar alltid att bli boskapsartat med en domptör och folk som går i takt.


Och ändå så förespråkar du kommunism?
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav KrigarSjäl » 2013-10-18 16:51:07

...för att nå en större själsfrid läser jag ibland filosofi och just nu erinrar jag mig en aforism av Arthur Schopenhauer som lyder: gentemot dumskallar och narrar finns bara ett sätt att ådagalägga förstånd, och det är, att man ej talar med dem.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav rapchic » 2013-10-18 16:56:57

För mig har allt sånt (man, hus, djur m.m.) bara ramlat in i mitt liv så jag vet inte vad jag kan hjälpa med förutom att påminna om att bara för att folk tror att personer med AS inte kan betyder det inte att vi inte kan.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav kiddie » 2013-10-18 17:00:24

Husdjur är ju bra om man gillar djur alltså. För mig skulle det kännas tomt utan. Vill man verkligen ha husdjur finns ju hur många sorter som helst på olika nivåer. Funderar själv på att skaffa möss och sälja pinkisar men det funkar inte för alla iom att vissa tycker det är läskigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav plåtmonster » 2013-10-18 17:05:21

@Stolpskott, Vad har du för intressen?, utbildningsnivå?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav Stolpskott » 2013-10-18 17:10:59

Jag har inga intressen, väldigt aspigt att inte ha specialintresse :roll:. Gått ut gymnasium men var deprimerad så gick ut med 12,35 i snittbetyg. Räcker inte på lång väg till någon utbildning.

Jag har funderingar kring socionom och sjuksköterska. Fast jag är stresskänslig och lite långsammare än normen, så det passar inte enligt min utredning. Socionom passar men då måste jag få 0,8 på högskoleprovet och även om jag får det så måste jag ha körkort för 75% av jobben sen så det skiter sig det med(mr doktor matar mig med antipsykotiska för depression så blir helt seg/okoncentrerad).
Känns som jag måste fästa framtidshoppet vid någonting, även om det är litet bara någonting som ger det allt mening.
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav plåtmonster » 2013-10-18 17:25:55

Plocka fram kursplanen för socionom och sjuksköterska samt kolla vilka kursböcker som används. Låna dessa på universtetsbiblioteket och kanske du finner något intressant i dessa?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav Stolpskott » 2013-10-19 11:37:16

bump, ingen annan med mer förslag?
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav Feline » 2013-10-19 12:09:02

Hur jag än har vridit och vänt på frågor i och om livet, så tycks lyckan vara svaret på frågorna.

Min ide är att lyckan är meningen med livet och för att hitta den måste man leda sig själv genom att ifrågasätta sig själv, sedan får man vänta på svaret.
Livet är fullt med meningslösa saker som tar energi, hemligheten är att ha ett positivt antal meningsfulla saker som ger en överskott på lycka. :-)Happy

Kanske inte det svaret du önskar, men du har fått flera tips på frågor att ställa dig själv för att börja resan mot svaret. :-)Happy Jag önskar dig lycka till!
Feline
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2013-09-03

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav Sjuckert » 2013-10-19 12:20:18

Jag har också svårt att hitta något som ger mening åt livet i det stora hela, och jag vet inte om jag har några direkta förslag. Jag hanterar det i alla fall genom att försöka göra saker som jag mår bra av och som känns rätt för mig. Att läsa, lära mig något nytt, teckna, pröva nya saker, utmana mig själv... det är sådant som känns bra för mig och kan skapa lite mening, även om det bara är för stunden.

Nu menar jag inte att jag är en egoist som bara tänker på mig själv, så jag hoppas att det inte låter så. :-)Happy Att umgås med snälla och trevliga människor är också något som får mig att må bra, men jag har inte så många sådana i mitt liv, och därför blir det mycket egentid som jag försöker fylla ut med annat.

Men i alla fall. Det jag vill säga är väl att man inte ska underskatta de små sakerna här i livet. Kanske kan det rentav vara bättre att hitta mening i många mindre saker än i några få stora? Låter det vettigt eller bara flummigt?
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav radix » 2013-10-19 13:02:08

Specialintressena funkar ju alltid.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav Stolpskott » 2013-10-19 16:05:27

Om man ändå bara hade specialintressen :(
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav antonius » 2013-10-19 17:03:00

''Det finns egentligen ingen mening med någonting, vi är bara några löjliga primater som skuttar omkring på en planet som gett oss resurser att utvecklas, men som vi sen gjort vårat ''bästa'' för att förgifta ytan på, så den snart blir obeboelig. Så kära vänner ät, festa, partaja och knulla för snart är det över''

:mrgreen:
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Sv: Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav kullan » 2013-10-19 18:49:57

Frågan är, vad är ett meningsfullt liv?

skickat via app
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav plåtmonster » 2013-10-19 18:51:55

Ibland känns det som man borde bygga ett ordentligt rymdskepp och bosätta sig på någon närliggande planet. Medan man kan se på spektaklet på hemmaplaneten på behagligt avstånd.

Meningsfullt liv är väl som grund att man får bestämma över sitt eget liv och sekundärt att man kan utveckla de intressen man har.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav Stolpskott » 2013-10-19 19:05:06

Hm är inte säker ni förstår min fråga, jag pratar inte om det filosofiska "vad är meningen med livet" utan snarare om att ha ett syfte med vad man gör så att allt inte känns meningslöst/värdelöst.

Många "normala" människor arbetar/studerar osv för att göra sitt liv meningsfyllt, men om man inte kan det vad kan man då göra?
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav nescio » 2013-10-19 19:10:29

Stolpskott skrev:Många "normala" människor arbetar/studerar osv för att göra sitt liv meningsfyllt, men om man inte kan det vad kan man då göra?
Vänta på att det tar slut antar jag.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav plåtmonster » 2013-10-19 19:12:50

Böcker, tillställningar (t.ex provsmakningar), föreningar, bygga något, osv. Eller så får du helt enkelt prova lite av varje tills du hittar din grej.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav Miche » 2013-10-19 19:20:49

Många engagerar sig i någon frivilligorganisation som gör någon form av samhällsnytta och därmed får uppskattning och en skön känsla av att man faktiskt gör något vettigt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att leva ett meningsfullt liv

Inläggav kiddie » 2013-10-19 19:52:29

Fast meningen med livet har ju med saken att göra. Vill man göra något bara för sin egen skull eller för ett högre mål?

Är det så att man har svårt att bli intresserad av saker kan det mesta bli kul för en. Tycker man det mesta är tråkigt är man ju i ett helt annat läge. Många som jobbar har ju inte det som meningen med sitt liv utan en försörjning och skulle sluta jobba om de kunde. Alla jobb är ju inte roliga.

Så vill man bara leva ett svenssonliv kan man ju likagärna ha en DV som man halvtrivs med. För så har ju ganska många det på jobbet. Många är egentligen inte så stimulerade av sina jobb utan passar på att njuta när de är hemma och eftersom de är trötta så blir det middag, fredagsmys och filmkväll som blir njutningen.

Känns det inte som det är tillräckligt? Då handlar det nog iallafall om att man vill ha en större mening.

Som skrivet så finns det organisationer man kan ansluta sig till, hjälpcentraler. Då får man hjälpa människor som inte grejar saker själva men som klassas som överkurs av typ hemhjälpen. Det finns väldigt många äldre som har ett behov av denna sorts hjälp. Jag skulle själv vilja göra detta om jag hade mer ork.

Är du uppriktigt intresserad av djur så finns det oxo massa du kan hjälpa till med. Har du ingen kunskap alls så kanske det är svårt men det finns de som har smågårdar som är jätteglada om de får hjälp med lite mockning, utsläpp i hage och insläpp. Har man ingen transport så bli det ju svårt och måste man ta buss kostar det pengar men man kan få en sådan sak som DV och iaf få DV-ersättningen.

Jag tror du måste testa lite olika saker som finns att göra därute. För när man är ung kan det tyckas mer begräsat än vad det är. Sedan kan det just vara att en antipsykotisk medicin dämpar så att man inte blir lika glad av att göra saker.

Sedan älskar jag studiecirklar för det finns om allt möjligt! Där harman verkligen chansen att upptäcka om man tycker om något, kan vara allt från matlagning till språk till hantverk och sedan en massa nischade grejer. Jag tror när man lär sig något nytt så utvecklas hjärnan och man blir en gladare människa.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in