Att kurera sig från en utbrändhet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att kurera sig från en utbrändhet

Inläggav Appollo30 » 2017-05-25 19:17:17

Jag är en högutbildad person med asperger som blivit utbränd. Vad jag har förstått av den existerande forskningen om stress och utbrändhet så är huvudåtgärderna för att komma tillbaka intensiv fysisk aktivitet flera gånger i veckan samt vila och andra aktiviteter som man får energi utav.

Mina frågor till er andra är följande:
Finns det någon som har liknande erfarenheter och kommit ur en utbrändhet?
Om så är fallet, hur har vederbörande lyckats komma tillbaka från utbrändheten?
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Att kurera sig från en utbrändhet

Inläggav Fretshi » 2017-05-27 0:08:36

Jag har erfarenhet från depression och kanske lite utbrändhet från när jag studerade.

Läste till livsmedelsagronom och började få problem med stress 2013, samma år skrev jag även mitt kandidatarbete och lyckades klara det trots att livet i stort var kaos då och jag hade en del problem med att komma till ro, hade ännu ingen diagnos då. Efter kanditatarbetet var klart kändes det som hjärnan var helt tom och kunde inte koncentrera mig alls, var också lättirriterad och hade mycket ångest. Kort sagt hade svårt att koppla av samtidigt som man kände sig helt tom på energi (kanske inte helt men alla fall i hjärnan).
Då sattes jag upp på psykiatrin för att utreda för om jag hade en diagnos (min pappas fru trodde nämligen på asperger eller något liknande och det var ganska upplyftande när hon pratade om vilka problem man kan ha då).

Utredningen dröjde på tiden och jag sökte jobb på kyrkogård (skogskyrkogården) och fick det, kände mig fortfarande trött och spänd, men ville ändå jobba.