Att göra rätt för sig [delad tråd]

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav nallen » 2013-01-01 15:08:19

Nej.
Men om nåt är en annan diskussion så är det det.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-01-01 15:32:46

Jaja. Man kan inte vara alla till lags. Alltid är det någon som gnäller.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Schmetterling » 2013-01-01 16:37:46

Frimodig skrev:Det är intressant med Schmetterling och Bjäbbmonstret, de som talar om för mig vad jag får skriva. Kära nån, Lieber gott. De tror de kan bestämma vad jag skall skriva. Hur kan någon komma på en så hjärndöd idé i det här landet? Jag gissar att de lever under andra regler. De har nån privat dagordning, där de bestämmer vad som får sägas.

Men som fenomen, intressant. Och mycket långväga.

Lennart Frimodig

Jag har inte försökt bestämma vad du får och inte får skriva, var fick du det ifrån? Jag uttryckte en önskan om att du ska ha den goda smaken att inse att du är för högfungerande för att ha någon plats att mästra människor med riktiga funktionshinder. Sen är det uppenbart att du lider brist på den goda smaken, men jag har all rätt att uttrycka att det du gör är smaklöst, nedlåtande och oempatiskt.
Precis som du har rätt att skriva det du gör har jag rätt att klargöra att det du skriver inte är uppskattat.
Jag har ingen privat dagordning och jag bestämmer självklart inte vad som får sägas.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav nallen » 2013-01-01 16:47:55

Schmetterling skrev:[till Frimodig:] du är för högfungerande för att ha någon plats att mästra människor med riktiga funktionshinder.

Varför ska allting alltid anpassas till de som fungerar sämst?
Varför tillåts de alltid stå i vägen för för de som kan och faktiskt gör saker?
Det är väl bara att inse att olika saker kräver olika förmågor och har man inte adekvata förmågor så kan man helt enkelt inte delta.
Det är inte diskriminering - det är bara så världen fungerar.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Frimodig » 2013-01-01 16:57:48

Schmetterling skrev:
Frimodig skrev:Det är intressant med Schmetterling och Bjäbbmonstret, de som talar om för mig vad jag får skriva. Kära nån, Lieber gott. De tror de kan bestämma vad jag skall skriva. Hur kan någon komma på en så hjärndöd idé i det här landet? Jag gissar att de lever under andra regler. De har nån privat dagordning, där de bestämmer vad som får sägas.

Men som fenomen, intressant. Och mycket långväga.

Lennart Frimodig

Jag har inte försökt bestämma vad du får och inte får skriva, var fick du det ifrån? Jag uttryckte en önskan om att du ska ha den goda smaken att inse att du är för högfungerande för att ha någon plats att mästra människor med riktiga funktionshinder. Sen är det uppenbart att du lider brist på den goda smaken, men jag har all rätt att uttrycka att det du gör är smaklöst, nedlåtande och oempatiskt.
Precis som du har rätt att skriva det du gör har jag rätt att klargöra att det du skriver inte är uppskattat.
Jag har ingen privat dagordning och jag bestämmer självklart inte vad som får sägas.


Det räcker att läsa de gamla inläggen.

Därför raderar jag aldrig några gamla inlägg.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-01-01 16:59:05

nallen skrev:Varför tillåts de alltid stå i vägen för för de som kan och faktiskt gör saker?

Jag står inte i vägen för någon. Jag överlåter arbetsmarknaden till dem som faktiskt kan arbeta.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Schmetterling » 2013-01-01 17:09:33

nallen skrev:
Schmetterling skrev:[till Frimodig:] du är för högfungerande för att ha någon plats att mästra människor med riktiga funktionshinder.

Varför ska allting alltid anpassas till de som fungerar sämst?
Varför tillåts de alltid stå i vägen för för de som kan och faktiskt gör saker?
Det är väl bara att inse att olika saker kräver olika förmågor och har man inte adekvata förmågor så kan man helt enkelt inte delta.
Det är inte diskriminering - det är bara så världen fungerar.

Eh? Det är ju det Frimodig vägrar acceptera. Frimodig vill få folk i arbete som inte har adekvat förmåga att arbeta.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Schmetterling » 2013-01-01 17:10:04

Frimodig skrev:
Schmetterling skrev:
Frimodig skrev:Det är intressant med Schmetterling och Bjäbbmonstret, de som talar om för mig vad jag får skriva. Kära nån, Lieber gott. De tror de kan bestämma vad jag skall skriva. Hur kan någon komma på en så hjärndöd idé i det här landet? Jag gissar att de lever under andra regler. De har nån privat dagordning, där de bestämmer vad som får sägas.

Men som fenomen, intressant. Och mycket långväga.

Lennart Frimodig

Jag har inte försökt bestämma vad du får och inte får skriva, var fick du det ifrån? Jag uttryckte en önskan om att du ska ha den goda smaken att inse att du är för högfungerande för att ha någon plats att mästra människor med riktiga funktionshinder. Sen är det uppenbart att du lider brist på den goda smaken, men jag har all rätt att uttrycka att det du gör är smaklöst, nedlåtande och oempatiskt.
Precis som du har rätt att skriva det du gör har jag rätt att klargöra att det du skriver inte är uppskattat.
Jag har ingen privat dagordning och jag bestämmer självklart inte vad som får sägas.


Det räcker att läsa de gamla inläggen.

Därför raderar jag aldrig några gamla inlägg.

Lennart Frimodig

Vad menar du?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Frimodig » 2013-01-01 17:16:24

Schmetterling skrev:
Frimodig skrev:
Schmetterling skrev:Jag har inte försökt bestämma vad du får och inte får skriva, var fick du det ifrån? Jag uttryckte en önskan om att du ska ha den goda smaken att inse att du är för högfungerande för att ha någon plats att mästra människor med riktiga funktionshinder. Sen är det uppenbart att du lider brist på den goda smaken, men jag har all rätt att uttrycka att det du gör är smaklöst, nedlåtande och oempatiskt.
Precis som du har rätt att skriva det du gör har jag rätt att klargöra att det du skriver inte är uppskattat.
Jag har ingen privat dagordning och jag bestämmer självklart inte vad som får sägas.


Det räcker att läsa de gamla inläggen.

Därför raderar jag aldrig några gamla inlägg.

Lennart Frimodig

Vad menar du?


Läs de gamla inläggen i vår konversation. Allt framgår där.

Sen låter du som en brud som redan vet. Jag är inte intresserad av såna. Min beskrivning av dig och bjäbbmonstret var mer som en identifiering.

Lennart Frimmodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav nallen » 2013-01-01 17:37:39

Mats skrev:Jag står inte i vägen för någon.

Schmetterling skrev:Det är ju det Frimodig vägrar acceptera.

Vem är det som betalar för de som inte försörjer sig själva?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav LordNelson » 2013-01-01 17:45:01

Vem försörjer vem, när och var.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-01-01 17:47:15

nallen skrev:Vem är det som betalar för de som inte försörjer sig själva?

I Sverige är det samhället. I andra länder kan det vara släktingar.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Frimodig » 2013-01-01 17:50:11

LordNelson skrev:Vem försörjer vem, när och var.


Vi som jobbar och betalar skatt, försörjer de som lever på bidrag och så. Sen bidrar företag mkt till försörjningen av de som lever på bidrag i olika former.
I Sverige 2013.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav LordNelson » 2013-01-01 17:51:41

Försörjer du och nallen mej?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Frimodig » 2013-01-01 17:55:22

LordNelson skrev:Försörjer du och nallen mej?


Om du lever på bidrag från stat och kommun, så försörjer antagligen jag och nallen dig. Till nån del. Vi är en massa människor som betalar skatt. Och företag.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-01-01 18:00:06

Frimodig skrev:
LordNelson skrev:Försörjer du och nallen mej?


Om du lever på bidrag från stat och kommun, så försörjer antagligen jag och nallen dig. Till nån del. Vi är en massa människor som betalar skatt. Och företag.

Lennart Frimodig

Så det är det som är din agenda, du vill betala mindre skatt?

Du bryr dig egentligen inte ett dugg om mig. Du bryr dig bara om din egen plånbok.

:?:

/Mats
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Frimodig » 2013-01-01 18:08:32

Mats skrev:
Frimodig skrev:
LordNelson skrev:Försörjer du och nallen mej?


Om du lever på bidrag från stat och kommun, så försörjer antagligen jag och nallen dig. Till nån del. Vi är en massa människor som betalar skatt. Och företag.

Lennart Frimodig

Så det är det som är din agenda, du vill betala mindre skatt?

Du bryr dig egentligen inte ett dugg om mig. Du bryr dig bara om din egen plånbok.

:?:

/Mats


Alltså, jag försökte tala om hur det är. Jag har noll problem med att betala skatt.
Jag skickar pengar, via Barnfonden, till två tjejer i Afrika, Benin och Uganda. Jag skickar pengar till röda korset och amnesty och sånt. Nåt projekt i Östersjön.

Min tanke är att alla skall vara med. Och att människor skall känna självrespekt.

Sen har jag det här axiomet att alla kan bidra, på något sätt.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav sugrövmanövern » 2013-01-01 18:33:07

Frimodig skrev:
Sen har jag det här axiomet att alla kan bidra, på något sätt.

Lennart Frimodig
Behöver inte vara via lönearbete dock.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Fortytwo » 2013-01-01 18:36:25

sugrövmanövern skrev:
Frimodig skrev:
Sen har jag det här axiomet att alla kan bidra, på något sätt.

Lennart Frimodig
Behöver inte vara via lönearbete dock.


+1
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-01-01 19:15:58

Frimodig skrev:Min tanke är att alla skall vara med. Och att människor skall känna självrespekt.

Sen har jag det här axiomet att alla kan bidra, på något sätt.

Jag har noll problem med att jag inte är med och arbetar. Det påverkar inte min självrespekt och är ingenting som behöver fixas för min skull.

Därför tar jag för givet att de som envisas med att jag borde arbeta gör det utifrån ett egenintresse, inte av omsorg om mig.

Vi kan kalla det ett axiom om du vill, att de som vill att jag ska arbeta gör det för att de ser en vinst för sig själva i det. När det gäller nallen är det tydligt.

Vad du ser för personlig vinst i att till varje pris få mig i arbete är lite mer oklart. Det kan ju vara så enkelt att jag inte passar in i ditt axiom, och att du tror att det är lättare att ändra på mig än att ändra på ditt axiom.

/Mats
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav mayflower » 2013-01-01 19:19:35

nallen skrev:Varför ska allting alltid anpassas till de som fungerar sämst?
Varför tillåts de alltid stå i vägen för för de som kan och faktiskt gör saker?

Logiken som genomsyrar hela ditt resonemang är sannerligen slående, Hitler och Mengele hade varit stolt över dig.
mayflower
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-01-01

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav nallen » 2013-01-01 21:26:34

Ah, Mr. Goodwin I presume.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav Charlie72 » 2013-01-01 21:35:05

Varför ska man göra rätt när staten inte behöver göra det?
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Att göra rätt för sig [delad tråd]

Inläggav rapchic » 2013-01-01 22:17:42

jag anser på ett sätt att man ska göra rätt för sig (men inte på samma sätt som endel i tråden verkar tycka)
på det sättet att jag tycker att man som människa ska sträva till att göra världen bättre.

däremot förstår jag inte varför man måste göra det genom jobb, det finns så många andra sätt man kan bidra/göra världen bättre.

Jag tror mig ha läst om folk på forumet som är förtidspensionerade men tex hjälper bostadslösa (samtalsstöd tror jag det var) och sånt tycker jag är viktigt också. Inte bara att betala skatt (fast jag som går på aktivitetsersättning betalar då iallafall skatt, jag vet inte hur det är med sjekpensionerer men jag gissar att det är samma)

Jag vet för att vara ärlig inte om jag kommer kunna arbeta, men jag strävar ju såklart åt det hållet. För jag är (var) iallafall i gränslandet där mellan att kunna och inte kunna arbeta men även om jag inte kommer kunna arbeta i framtiden så kommer jag ju ändå på ett eller ett annat sätt kunna bidra, det är jag säker på.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in