Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav sugrövmanövern » 2014-10-27 0:00:09

Azo85 skrev:Jag har hemsjukvård som kommer hem med mina mediciner.
Okej, hur illa sjuk behöver man vara för att få sådan hjälp? Kostar det mycket? Jag får hembesök av kurator, LSS handläggare, sochandläggare och sånt, så jag räknas som tillräckligt sjuk för det iaf, asså att jag har svårt att ta mig till psykiatrin.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav Zima33 » 2014-10-27 1:06:56

sugrövmanövern skrev:
Titti skrev:Kan du inte beställa över internet för hemleverans?
De skickar inte narkotikaklassade preparat. Så Iktorivil och Flunitrazepam är mina problembarn. Tyvärr två viktiga mediciner som de snålar med både mängd och intervall på.

Mina icke narkotikaklassade brukar jag beställa hem med brevleverans.

Jag brukar få narkotikaklassade (Stesolid, Stilnoct, Imovane) med posten så det går men de måste skickas som paket (=hämtas ut med leg), inte som brev.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav sugrövmanövern » 2014-10-27 2:21:52

Zima33 skrev:Jag brukar få narkotikaklassade (Stesolid, Stilnoct, Imovane) med posten så det går men de måste skickas som paket (=hämtas ut med leg), inte som brev.
Hmm okej, synd att det inte finns något postombud i min närhet då. Förmodar att lantbrevbäraren inte kan dela ut mot kvittens utan man måste in personligen så de kan regga det i nån dator.

Alltså jävla bögfittnarkotikapolitik, vore så mycket mindre besvärligt att leva om man kunde få alla mediciner utskrivna för tre månader i taget istället för en månad.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Sv: Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav slackern » 2014-10-27 2:34:46

sugrövmanövern skrev:
Zima33 skrev:Jag brukar få narkotikaklassade (Stesolid, Stilnoct, Imovane) med posten så det går men de måste skickas som paket (=hämtas ut med leg), inte som brev.
Hmm okej, synd att det inte finns något postombud i min närhet då. Förmodar att lantbrevbäraren inte kan dela ut mot kvittens utan man måste in personligen så de kan regga det i nån dator.

Alltså jävla bögfittnarkotikapolitik, vore så mycket mindre besvärligt att leva om man kunde få alla mediciner utskrivna för tre månader i taget istället för en månad.

Jag har alltid fått mina narkotikaklassade mediciner utskrivna för 3 månader i stöten, till och med licens preparat.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav kiddie » 2014-10-27 3:02:06

sugrövmanövern skrev:Förmodar att lantbrevbäraren inte kan dela ut mot kvittens utan man måste in personligen så de kan regga det i nån dator.


Förr kunde man iallafall använda lantbrevbäraren som postkontor. Minns de körde in på gården och tutade. Numer vet jag inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav kiddie » 2014-10-27 3:04:20

slackern skrev:Jag har alltid fått mina narkotikaklassade mediciner utskrivna för 3 månader i stöten, till och med licens preparat.


Jag har haft väldigt många olika läkare. En del skrev ut små recept, men haft två som skrev ut stora och dessutom med flera uttag. Verkar bero på läkaren. Den jag har nu kör tvåmånadersintervall vilket jag tycker är för kort, en månad skulle vara olidligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav Zima33 » 2014-10-27 23:58:23

sugrövmanövern skrev:
Zima33 skrev:Jag brukar få narkotikaklassade (Stesolid, Stilnoct, Imovane) med posten så det går men de måste skickas som paket (=hämtas ut med leg), inte som brev.
Hmm okej, synd att det inte finns något postombud i min närhet då. Förmodar att lantbrevbäraren inte kan dela ut mot kvittens utan man måste in personligen så de kan regga det i nån dator.

Lantbrevbäraren kan väl lämna ut paket?
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav sugrövmanövern » 2014-10-28 0:06:11

Zima33 skrev:
sugrövmanövern skrev:
Zima33 skrev:Jag brukar få narkotikaklassade (Stesolid, Stilnoct, Imovane) med posten så det går men de måste skickas som paket (=hämtas ut med leg), inte som brev.
Hmm okej, synd att det inte finns något postombud i min närhet då. Förmodar att lantbrevbäraren inte kan dela ut mot kvittens utan man måste in personligen så de kan regga det i nån dator.

Lantbrevbäraren kan väl lämna ut paket?
Ja alltså jag får ju i de flesta fallen paket i brevlådan eller lämnade på bron om de är för stora, men rekommenderade brev måste jag åka och hämta, vet inte hur paket med knark i räknas om de har nån märkning som gör att man inte kan få dem levererade... Men jag får väl testa antar jag. Värsta som kan hända är att jag får köra drygt 5 mil till utlämningsstället.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav kullan » 2014-10-28 0:08:25

Här i Dalarna finns det ingen lantbrevbärare. Vill man ha paket eller varor hemkörda får man beställa från postterminalen eller vad det heter och beställa hemkörning mot en ganska så saftig avgift. Och de kör egentligen inte ut varor till byarna utan man ska själv ta sig till postombudet. Kan man inte ta sig dit får man skippa att handla över postorder helt enkelt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav Zima33 » 2014-10-28 0:14:15

sugrövmanövern skrev:vet inte hur paket med knark i räknas om de har nån märkning som gör att man inte kan få dem levererade...

Senast jag hämtade från posten så hade de receptbelagda varorna (stilnoct bla) ett utropstecken på kartongen vid adressen. De icke receptbelagda kom i separat kartong utan utropstecken.
Det lär knappast vara nån märkning för narkotikaklassad medicin för då vore det ju lättare att sno de paketen.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav sugrövmanövern » 2014-10-28 0:20:44

Zima33 skrev:
sugrövmanövern skrev:vet inte hur paket med knark i räknas om de har nån märkning som gör att man inte kan få dem levererade...

Senast jag hämtade från posten så hade de receptbelagda varorna (stilnoct bla) ett utropstecken på kartongen vid adressen. De icke receptbelagda kom i separat kartong utan utropstecken.
Det lär knappast vara nån märkning för narkotikaklassad medicin för då vore det ju lättare att sno de paketen.
Hmm, fast det har aldrig varit något utropstecken på mina brev med receptbelagda grejer såsom alvedon depot, p-piller, astmaspray, kortisonspray mm... Och de skickas i samma brev som tandborstar och icke receptbelagda grejer. Får det i brevlådan.

Vid de narkotikaklassade i onlineshoppen står det: kan ej skickas som brevleverans.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav Zima33 » 2014-10-28 0:34:26

sugrövmanövern skrev:
Vid de narkotikaklassade i onlineshoppen står det: kan ej skickas som brevleverans.

Därför skickas de som paket och man måste legitimera sig. :-)Happy

När jag beställer från apotea.se så skickas receptbelagda separat. Och om det är nakotikaklassade läkemedel i får jag betala 39 kr för MyPack-leverans.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav sugrövmanövern » 2014-10-28 0:49:32

Tack Zima33 och alla andra som har tålamod med mitt trögfattade arsle :mrgreen: . Känner mig klokare nu!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav Flinta » 2014-11-07 18:37:12

KrigarSjäl skrev:Apotek har jag inga problem med, jag tycker apotekardamerna brukar vara trevliga.
Men det yrket kräver en del social hyfs, att de inte ropar ut ens mediciner eller besvär högt.


+1
Jag brukar numera känna mig ganska avslappnad på apotek. Brukar påminna mig själv om att apotekspersonalen inte ser mig som konstig eftersom de lämnar ut t ex psykofarmaka hela dagarna och att de bara gör sitt vanliga jobb.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav plåtmonster » 2014-11-07 20:10:09

Utrop: "Retard, Idiotin och Lössium till GRETA GUSTAVSSON!!"
Jaha.. hit med pengarna nu. :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav Skindancer » 2014-12-14 14:31:44

I min stad har det gått riktigt bra, (Liten stad/kommun) var lite nervös till en början. Men försökt ha en ärlig dialog. T ex de brukar ibland dubbelkolla dosen, receptet har då inte alltid varit uppdaterat utan visat en lägre dos än jag tar i samrådan med min psykiatriker/överläkare. Har rätt höga doser klomipramin/anafranil.

En del är väl AS problematiken, lätt att gå till paranoida tolkningar, iom att det gäller folk man inte känner/vet hur man ska läsa av. Man vet inte vad de tänker, så hjärnan skapar den paranoida bilden av scenariot, att personalen är dömmande. Detta i samband med eventuella tabun kring psykiskohälsa alt narkotikaklassade mediciner man eventuellt tar osv.
Skindancer
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-11-30

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav Chrilleb » 2014-12-14 14:34:58

Skindancer skrev:I min stad har det gått riktigt bra, (Liten stad/kommun) var lite nervös till en början. Men försökt ha en ärlig dialog. T ex de brukar ibland dubbelkolla dosen, receptet har då inte alltid varit uppdaterat utan visat en lägre dos än jag tar i samrådan med min psykiatriker/överläkare. Har rätt höga doser klomipramin/anafranil.

En del är väl AS problematiken, lätt att gå till paranoida tolkningar, iom att det gäller folk man inte känner/vet hur man ska läsa av. Man vet inte vad de tänker, så hjärnan skapar den paranoida bilden av scenariot, att personalen är dömmande. Detta i samband med eventuella tabun kring psykiskohälsa alt narkotikaklassade mediciner man eventuellt tar osv.


Hej ! Jag brukar ha med mig boendestödjare till Apoteket, eller annan person som stöd, det kanske vore nåt


Moderator Alien: Rättade så det framgick vad som var citat och vem som citerades. Det är viktigt att citera korrekt.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-14 17:58:41

Ja, det är obehagligt. Speciellt när jag ska hämta ut narkklassat och/eller antabus. Men jag är såpass van vid proceduren nu. Det som stör mig mest nuförtiden är att apoteken ger falsk legitimitet till kvacksalveri som vitaminvatten och natur"läkemedel". Jag gissar att det är sån skit som de faktiskt går runt på, det kan inte finnas mycket ekonomi i att sälja Enalapril och sånt.
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav Chrilleb » 2014-12-14 18:02:48

@Alien, tack för d.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav sugrövmanövern » 2014-12-14 18:33:47

Löste min skit, har skaffat boendestöd och den hämtar ut knarket åt mig. Eller hämtade, tills plötsligt kurator och läkare bestämde sig för att vägra skriva ut mer knark åt mig.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav antonius » 2014-12-14 18:50:01

sugrövmanövern skrev:Löste min skit, har skaffat boendestöd och den hämtar ut knarket åt mig. Eller hämtade, tills plötsligt kurator och läkare bestämde sig för att vägra skriva ut mer knark åt mig.


Men, hur gör du nu då? handlar på nätet, som spice-ungarna... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav sugrövmanövern » 2014-12-14 18:55:54

antonius skrev:
sugrövmanövern skrev:Löste min skit, har skaffat boendestöd och den hämtar ut knarket åt mig. Eller hämtade, tills plötsligt kurator och läkare bestämde sig för att vägra skriva ut mer knark åt mig.


Men, hur gör du nu då? handlar på nätet, som spice-ungarna... :-)063
Lider och kallsvettas och är vaken flera nätter i veckan sedan några veckor tillbaka. Är för gammal för att experimentera med forskningskemikalier. Blir troligen att försöka lösa detta med en annan läkare typ i februari eller så.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav plåtmonster » 2014-12-14 19:01:49

sugrövmanövern skrev:tills plötsligt kurator och läkare bestämde sig för att vägra skriva ut mer knark åt mig.

Vad fick dom att agera på det sättet?

sugrövmanövern skrev:Blir troligen att försöka lösa detta med en annan läkare typ i februari eller så.

Hitta någon mottagning med massvis staffetläkare så att du kan prova en ny varje gång? :P

Eller åk till något EU land med lite mer friare inställning till att expediera det kunderna vill ha?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att gå till apoteket. En skräckhistoria.

Inläggav sugrövmanövern » 2014-12-14 19:10:19

plåtmonster skrev:
sugrövmanövern skrev:tills plötsligt kurator och läkare bestämde sig för att vägra skriva ut mer knark åt mig.

Vad fick dom att agera på det sättet?
Ingen aning, troligen en manöver för att slippa skriva ut narkotikaklassade preparat och få en klapp på axeln av chefen.

Kuratorn som tvingat mig att träffa läkare, jag ville inte ens det, satt med på mötet och sade att: Nu mår du ju bättre bla bla bla. Han menade ungefär att nu när jag fått boendestöd så mådde jag bättre och behöver inte längre sömntabletter och ångestdämpande medicin.

Mina protester mot detta påstående hörsammades icke. Fick utskrivet en 20-pack flunitrazepam till nedtrappningen och iktorivil fick jag inga alls. Jag grät när jag lämnade rummet men det sket dom i.

plåtmonster skrev:
sugrövmanövern skrev:Blir troligen att försöka lösa detta med en annan läkare typ i februari eller så.

Hitta någon mottagning med massvis staffetläkare så att du kan prova en ny varje gång? :P

Eller åk till något EU land med lite mer friare inställning till att expediera det kunderna vill ha?
Det var en stafettläkare som tog väck medicinerna, så vete fan, har noll förtroende för psykiatrin.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Aspergare och vården



Logga in