Aspies är rationella!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspies är rationella!

Inläggav Akira » 2010-05-19 23:43:01

Tänker aspergare mer rationellt än såna däna neurotyper?

http://lesswrong.com/lw/28l/do_you_have ... _syndrome/
Akira
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-11-24
Ort: Växjö

Inläggav Smokescreen » 2010-05-20 1:06:19

Cool info. Verkligen insiktsfulla inlägg.

Själv så fick jag 16 på AG testet, men som tidigare, men som jag tidigare har nämnt i en annan tråd, så har jag haft högre poäng på just självskattnings tester för AS. Däremot har de sjunkit drastiskt med tiden, möjligheten att kunna "mäta" min aspighet. Om det inte var för min barndom , så skulle jag inte kunna säga om jag va NT eller AS.

Bland efter att få mer värde av desto mer jag fördjupar i stimulerande djup, för att finna det intressant nog att att ägna sig åt. ( PUA = Pick up artist )

Från länken:
For my most recent example, because I didn't understand social cues I took a PUA seminar and within days I could successfully approach and charm people in bars and clubs, a world that I always thought would be inaccessible to me.

This was also my experience; taking a seminar/reading websites on explicit theories of social interaction does make a very large difference. I think it is because once the AS person has a model to work within, they can bring in their strong systematizing ability, and even outperform the innate social instincts of NT people
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in