Aspergersimulanter?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav JohnNorum » 2008-09-10 15:42:35

Alien, tack för informationen. Det är sådana konkreta inlägg jag uppskattar! Du verkar ha en ansvarstagande och förstående arbetsgivare också, jag har upplevt att arbetsgivare kan reagera tvärtom.
Sam, med "riktig asperger" menade jag någon som inte simulerar.
Inger, anhörigintervjuver är väl inte obligatoriskt? Jag vill ha information om hur många olika typer av utredningar genomförs, en enda räcker inte för att jag ska avgöra vad som är möjligt.
Inger och Sam, beskriv gärna vilka moment ni anser är så vattensäkra att de alltid ger rätt svar.
weasly, (2) jag har angett några skäl tidigare, kommentera gärna varför de är orimliga. Ditt argument med "nörd"-stämpel ger ju tvärtom bara mer trovärdig diagnos? (typ: "ingen kan ju vilja simulera en "nörd"-diagnos, så diagnosen måste ju stämma").
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:51:41, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav Sam » 2008-09-10 18:10:14

JohnNorum skrev:
Sam, med "riktig asperger" menade jag någon som inte simulerar.

Jag vill veta hur du anser man är som aspergare, om man inte simulerar.
du kan även gärna beskriva hur man gör för att simulerar ett funktionshinder som AS.

Du som tycks ha det så klart för dig hur AS ser ut och vad det innebär att leva med det kan väl ge oss din bild av hur ett "riktig Aspergare" är och fungerar.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 15:51:41, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Ganesh » 2008-09-10 18:57:39

Har nu läst tråden.

Utgångspunkten var att det fanns personer som simulereade AS för att få fördelar. Och att detta underförstått var ett stort problem. Det enda belägg för detta jag hittat ät påståendet om att det finns sol- och vårare. Vilket inom parentes är sant. Det finns mycket riktigt sol- och vårare. Men på vilket sätt det faktum att det finns sol- och vårare skulle innebära att det finns asperger-simulerare i så stora mängder att det är ett problem, det är oklart.

Hela JohnNorums argumentaion är i total avsaknad av belägg och grundar sig i exakt 0% på empiri. Det innebär att den är i total avsaknad av substans och värde. Det betyder att hela denna tråd handlar om ingenting, efemärare än så blir det helt enkelt inte.

Den liknar Dag Stålsjös TV-program. Han kastade fram en del fullständigt galna idéer, som att Uppsala låg i Västergötland. Och hans argument var: "Vi får inte veta tills vi gräver (arkoelogiskt grävande)." Dvs nonsens.

Den enda rimliga förklaringen till att JohnNorum alls skrivit alla dessa inlägg är att han leker. Dvs han betraktar debatt och argumentation som skojigt. Och nu leker han leken "Diskutera om aspergare simulerar".

JohnNorum är den seriösa debattens Uri Geller. (Eller möjligen Erich von Däniken.)
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 15:51:41, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Pemer » 2008-09-10 19:04:09

Sam skrev:JohnNorum skrev:
Sam, med "riktig asperger" menade jag någon som inte simulerar.

Jag vill veta hur du anser man är som aspergare, om man inte simulerar.
du kan även gärna beskriva hur man gör för att simulerar ett funktionshinder som AS.

Du som tycks ha det så klart för dig hur AS ser ut och vad det innebär att leva med det kan väl ge oss din bild av hur ett "riktig Aspergare" är och fungerar.

Ja, det är väl trots allt så att hela begreppet "simulera" när det gäller Asperger egentligen troligast hör hemma i en grundsyn att man inte riktigt vill godta premissen att ett funktionshinder kan fungera såpass i praktiken selektivt, precis så att man fixar att göra det man gillar, man har desto svårare just med det man inte "tycker verkar kul".

Har man verkligen förmåga att skärpa till sig och lära sig pina sig igenom även sådant man inte gillar att göra så tror jag man utvecklar den inte utan en viss stolhet, och klarar man det har man knappast alltför mycket av NPF-problematik... eller, visst, det kan man förstås ha ändå på många andra punkter...

Det är nog t o m just då man gärna sätter en ära i att briljera med att man faktiskt har den förmågan, och också utvecklar den där närmast patologiska bristen på förmåga att förstå att några andra människor kan sakna den egenskapen, och därmed bli en mycket trolig NPF-skeptiker... kanske dessutom samtidigt som det är något sådant man har själv...

Bara en gissning, visst, men det känns troligt... får jag för mig?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:51:41, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Glimma » 2008-09-10 19:16:07

JohnNorum skrev:
Alien skrev:
JohnNorum skrev:Det jag har hört - och nu får du rätta mig om jag är ute och cyklar - är att det är ganska vanligt bland asperger-simulanter att de lyckas få en kompis de redan känner sedan tidigare (innan diagnos) att bli kontaktperson. Detta eftersom många kommuner har svårt att hitta kontaktpersoner på vanligt vis.

Först ha en kompis. Sedan få förtidspension. Och hemtjänst som diskar och tvättar kläder. Och sedan ska ens kompis få betalt för att umgås med en, precis som kompisen gjorde innan diagnos.

Är jag för missunsam mot andra människor?


Det förekommer säkert. Men tror du verkligen de simulerar att vara aspergare? Innan man får diagnosen genomgår man en utredning, menar du att man kan simulera sig igenom den?


För guds skull, det finns sol-och-vårare som lurar av gamla tanter pengar, som lyckas jobba som läkare utan utbildning osv osv. Det finns människor som är duktiga på allt möjligt.

Svar på din fråga, ja. Finns det några speciella moment i utredningen du menar skulle vara speciellt svåra att klara sig igenom?


Otroligt dumt att säga något som "Asperger simulant". Testen är såpass bra att jag tror ingen får en falsk diagnos. Man får det man har rätt att få och vill få när det gäller hemhjälp osv. Bara för att de behöver sådant du inte behöver ger dig ingen rätt att kalla dessa för Asperger simulanter. Det är att kränka och förödmjuka människor som har Asperger syndrom diagnosen. Du borde tänka dig för innan du antar att "folk är sol och vårare" om de har fått Aspergers syndrom. SKÄRPNING!!! Mitt stora tips är att du läser på om ditt funktionshinder mera. En Asperger syndrom diagnos är fan inget man bara får. Det är antingen ärftligt belastat eller orsakat av någon form av hjärnskada. Du har inget belägg på detta alls. Håller fullständigt med Ganesh. Du måste verkligen tänka till innan du diskuterar sådana här nonsens saker i forumet!!!!!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 15:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Nilale » 2008-09-10 19:24:47

Glimma skrev:
JohnNorum skrev:
Alien skrev:[quote="JohnNorum"]
Det jag har hört - och nu får du rätta mig om jag är ute och cyklar - är att det är ganska vanligt bland asperger-simulanter att de lyckas få en kompis de redan känner sedan tidigare (innan diagnos) att bli kontaktperson. Detta eftersom många kommuner har svårt att hitta kontaktpersoner på vanligt vis.

Först ha en kompis. Sedan få förtidspension. Och hemtjänst som diskar och tvättar kläder. Och sedan ska ens kompis få betalt för att umgås med en, precis som kompisen gjorde innan diagnos.

Är jag för missunsam mot andra människor?


Det förekommer säkert. Men tror du verkligen de simulerar att vara aspergare? Innan man får diagnosen genomgår man en utredning, menar du att man kan simulera sig igenom den?


För guds skull, det finns sol-och-vårare som lurar av gamla tanter pengar, som lyckas jobba som läkare utan utbildning osv osv. Det finns människor som är duktiga på allt möjligt.

Svar på din fråga, ja. Finns det några speciella moment i utredningen du menar skulle vara speciellt svåra att klara sig igenom?


Otroligt dumt att säga något som "Asperger simulant". Testen är såpass bra att jag tror ingen får en falsk diagnos. Man får det man har rätt att få och vill få när det gäller hemhjälp osv. Bara för att de behöver sådant du inte behöver ger dig ingen rätt att kalla dessa för Asperger simulanter. Det är att kränka och förödmjuka människor som har Asperger syndrom diagnosen. Du borde tänka dig för innan du antar att "folk är sol och vårare" om de har fått Aspergers syndrom. SKÄRPNING!!! Mitt stora tips är att du läser på om ditt funktionshinder mera. En Asperger syndrom diagnos är fan inget man bara får. Det är antingen ärftligt belastat eller orsakat av någon form av hjärnskada. Du har inget belägg på detta alls. Håller fullständigt med Ganesh. Du måste verkligen tänka till innan du diskuterar sådana här nonsens saker i forumet!!!!![/quote]

Varför är det dumt att säga Aspergersimulant? Jag tycker att det är naivt att tro att ingen kan få en AS-diagnos, om han/hon verkligen bestämmer sig för det. Inget test är vattentätt.
Sen tolkade inte jag det som att JohnNorum kallar alla som har hemhjälp för simluanter. Bara de som inte behöver det. Men jag kan ha tolkat det fel.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 15:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Var Är PK-faktorn...har inte sett det förut! Tack!

Inläggav tenderly » 2008-09-10 19:27:07

KrigarSjäl skrev:
JohnNorum skrev:Två kommentarer:

1) Det finns många frågor som är PK-infekterade och ingen vågar ta i tång med offentligt, även om många "vet" att de existerar.

2) Just detta är en fråga som inte har några lobbyister. Vilka företag, religiösa samfund, idrottsföreningar eller andra grupperingar skulle lobba för att undersöka denna fråga?

1) Är det inte lite omoget att skylla på pk-faktorn?

2) Högern med alla dess mer eller mindre rumsrena schatteringar är för neddragningar inom den offentliga sektorn, det trodde jag du visste? :wink:
Sen har vi frireligiösa, scientologer, sociologer mm som går rätt hårt emot det här med NPF överhuvudtaget.





Hej hej alla smarta...var är "PK-faktorn"?
Tacksam för svar!
Må fortsatt riktigt bra alla forumister här!

/ T
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 15:51:42, redigerad totalt 1 gång.
tenderly
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2006-10-14
Ort: Stockholmslän

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-10 19:30:49

PK = politiskt korrekt
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Pemer » 2008-09-10 19:36:38

Jag måste absolut hålla med Nilale här, självklart kan vi inte slå ifrån oss hundraprocentigt att ingen någonsin skulle kunna simulera till sig en diagnos.

Dock tror jag som flertalet övriga att det skulle vara fruktansvärt komplicerat, och absolut ingen säker väg att gå. Men eftersom det verkar som att det förekommer att diagnoser satts inte så mycket genom någon direkt utredning så mycket som ett enda psykologsamtal kan man absolut inte vara säker.

Å andra sidan har vi förstås bara en eller annan forumskribents ord någon enstaka gång på att det förekommer sådana "utredningar". Naturligtvis kan vi ifrågasätta även här - hur vet vi att detta är sant och inte bara är en avancerad märklig "anti-asperger-lobby" som planterat falska aspergare att skriva här och/eller på andra håll på nätet att de minsann fick diagnos så lättvindigt?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lime » 2008-09-10 20:47:44

Kan inte förstå varför man skall simulera en just en AS diagnos, om man är ute efter förtidpension så finns det andra diagnoser man kan simulera, som tex många Hells Angels killar som är förtidspensionerade pga av "depressioner" eller "ryggont".
Fd presidenten i HA, den ökände Thomas Möller uppbär en förtidspension på 17000:- i månaden sen många år tillbaka för "ryggproblem" fast han bara jobbat officiellt några få år som matros och byggare.
Man behöver inte vara konspirationsteoretiskt lagd för att ana att det ligger mer än en hund begraven i ovanstående fall.
(Det har varit flera artiklar om detta i pressen)

Har man en AS diagnos får en stämpel på sig, man kan inte ta liv och sjukförsäkringar.
Visserligen kan man säkert simulera sig till en diagnos (eller muta läkare) men varför just AS och inte nån av de andra sjukdomarna, syndromen eller åkommorna som finns?
Att antalet ev AS simulanter skulle vara så stort att det skulle utgöra ett samhällsproblem tror jag helt enkelt inte på.
Isåfall är samhällsproblemen med myglande politiker, direktörer, företag som fuskar till sig enorma privilegier i form av orättfärdiga pensioner, fallskärmsavtal, skattefusk unt so weiter i all oändlighet ohyggligt mycket större.
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 15:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav Ganesh » 2008-09-10 20:58:52

Nilale skrev:
Varför är det dumt att säga Aspergersimulant?



Helt rätt Nilale. Vill ändå svara på din fråga. Om det är så att JohnNorum tror att det är möjligt att diskutera "Aspergersimulant" utan att först med empiri ha belagt existensen av fenomenet "Aspergersimulant" är det synd om vederbörande. Då tillhör h*n den minoritet av medborgare som har större skostorlek än IQ.

Och det har h*n inte gjort. Alltså är det en meningslös aktivitet att diskutera med J.

Hade det varit så att J belagt existensen av fenomenet "Aspergersimulant" hade läget varit annorlunda. But alas. J initierar ytterligare ett meningslöst projekt för sitt eget nöjes skull.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 15:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav mnordgren » 2008-09-10 21:06:32

De där mc-gangstrarna använder skrämseltaktik för att få läkarna att sjukskriva dem, hot helt enkelt. Det är visst vanligt att de får dispens för hjälmtvånget eftersom de har "problem" med hårbottnen.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 15:51:42, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Zombie » 2008-09-10 21:58:49

Jag instämmer med Lime - naturligtvis! -, Pemer och delvis Ganesh.

Inte med JohnNorum i de utgångspunkter och förutfattade meningar jag tycker mig skönja här - liksom på en del andra håll. Däremot sympatiserar jag med hans intellektuella nyfikenhet. Hoppas den räcker till en fruktbarare angreppspunkt på de här sakerna också.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2008-09-10 22:24:06

Zombie skrev:Jag instämmer med Lime - naturligtvis! -, Pemer och delvis Ganesh.

... och pH, Alien, Inger med flera. Har tydligen skrivits mer än jag kunde läsa igen...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Tack tack Bror Duktig!

Inläggav tenderly » 2008-09-11 8:33:30

Bror Duktig skrev:PK = politiskt korrekt




Tack tack Bror Duktig!

/T
tenderly
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2006-10-14
Ort: Stockholmslän

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in