Aspergers och medicin för orkeslöshet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergers och medicin för orkeslöshet

Inläggav mrexxex » 2013-10-09 4:12:18

Hej,
går just nu och utreder om jag har någon nivå av Aspergers, är 38 jobbar med just autister och asbergare med ahdh, och just de lite mer högfungerande Aspergers, har jag sätt att jag har endel likheter med dem, inte i den nivån, men ja intresserad av datorer data spel gör musik, när jag kommer in i det så är det typ 200% som gäller, vilket med resulterar i att förhålande har inte funkat så bra, samma där, i början, ger an 200 % i förhållandet, sen går man över till din data, och det som nu var så underdrbart för den man träffat för man gav så mycket uppmärksam het osv blir mindre bra, och man bli fråga satt om man älskar datorn mer, men i alla fall


till min fråga, vet att om man har asperger kan man lida av orkeslöshet, tar ett jävla tag innan man änns kommer upp i sängen, för min del, kan det vara så jag stannar där med min laptop och bara glor serier en hel dag, och allt man planerade på sin lediga dag blir inte av.

kan lägga till att jag har rls med, restlegssyndrom och äter sofril som jag gjort länge men de funkar, utam de hade det inte blivigt någon sömn alls

vad för läkemedel finns det för detta ? som kan kicka gång en, finns ju conserta och ritalina. bara för att kolla så fick jag en conserta av en vän som har adhd, hum ja, vet inte om det var för hög dos, blev lite väll spidad på det, och tyck spände käckmusklerna så man hade on i käcken sen efter, men vist fan vad man kunde hålla igång, men nu var det mer bara kick start.


kan beskriva, är natt jobbare, kan jobba 11 timmar kör 2 -3 nätter, sen när jag går av, och är ledig två dagar går jag inte och såver, får då har jag fått så pass mycket energi så jag kan handla och städa, och lyckas kunna hålla mig uppe i typ 36 timmar, skulle jag gått och lagt mig när jag kom hem, som jag gör annars när jag jobbar en natt till, skulle risken vara att jag inte alls kom upp, utan hade stannat i sängen och glo på serier på laptopen, och inget blir gjort så det är lite dilema, än så länge känner jag inget med min hälsa, börjar bara få lite tjock mage, kan vara folkis ölen och åldern som gör det, bara glad att man får lite hull, alltid varit small, och kunna äta allt. ja mycket jag skriver, kan kanske bero på min outrädda diagnos med, men hoppas på svar.

kan lägga till att jag har rls med, restlegssyndrom och äter sofril som jag gjort länge men de funkar, utam de hade det inte blivigt någon sömn alls
mrexxex
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-10-09

Aspergers och medicin för orkeslöshet

Inläggav marcooleo » 2013-10-09 14:00:27

Voxra ger bra med energi, likaså Lyrica om man inte vill äta centralstimulantia
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Aspergers och medicin för orkeslöshet

Inläggav Moggy » 2013-10-10 22:04:04

Hur lätt är det att få Lyrica utskrivet? Anses det som ett starkt preparat som dom är försiktiga med att skriva ut?

Känner igen mig på mycket av Generaliserat ångestsyndrom men har det inte diagnosticeerat.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Aspergers och medicin för orkeslöshet

Inläggav marcooleo » 2013-10-10 23:57:10

Moggy skrev:Hur lätt är det att få Lyrica utskrivet? Anses det som ett starkt preparat som dom är försiktiga med att skriva ut?

Känner igen mig på mycket av Generaliserat ångestsyndrom men har det inte diagnosticeerat.

De skriver ut det om du inte vill ha Benso, du säger att du är rädd att bli beroende av benso och föreslå Lyrica då du känner en god vän som använder det som dämpar hans ångest.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Aspergers och medicin för orkeslöshet

Inläggav Moggy » 2013-10-11 0:08:17

Upplever folk att Lyrica funkar bra? Att man blir piggare och får lättare att komma igång med saker? Jag har oro som ligger och gnager lågfrekvent och det hindrar mig att komma igång då det lätt blir låsta lägen.

Är Lyrica så att säga en Real-Deal?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Aspergers och medicin för orkeslöshet

Inläggav ajemen » 2013-10-11 0:21:59

Moggy skrev:Upplever folk att Lyrica funkar bra? Att man blir piggare och får lättare att komma igång med saker? Jag har oro som ligger och gnager lågfrekvent och det hindrar mig att komma igång då det lätt blir låsta lägen.

Är Lyrica så att säga en Real-Deal?

Ja Lyrica fungerar och är precis som bensodiazepiner mycket vanebildande, däremot så tror jag att läkare är aningen mindre restriktiva med receptföreskrifterna. Jag upplever hur som helst att jag får mer energi, minskad ångest och bättre aptit.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Aspergers och medicin för orkeslöshet

Inläggav Zokka » 2013-10-11 0:22:31

En del går upp mycket i vikt av Lyrica. Den där "lyriska" känslan som Lyrica är känt för att ge varar bara någon vecka. Det är min erfarenhet.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

Aspergers och medicin för orkeslöshet

Inläggav ajemen » 2013-10-11 0:26:18

Zokka skrev:En del går upp mycket i vikt av Lyrica. Den där "lyriska" känslan som Lyrica är känt för att ge varar bara någon vecka. Det är min erfarenhet.

Jo så är det, men om man endast vill lindra ångest så behöver man nödvändigtvis inte känna sig s.k. "lyrisk".
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Aspergers och medicin för orkeslöshet

Inläggav Moggy » 2013-10-11 0:28:46

ajemen skrev:
Moggy skrev:Upplever folk att Lyrica funkar bra? Att man blir piggare och får lättare att komma igång med saker? Jag har oro som ligger och gnager lågfrekvent och det hindrar mig att komma igång då det lätt blir låsta lägen.

Är Lyrica så att säga en Real-Deal?

Ja Lyrica fungerar och är precis som bensodiazepiner mycket vanebildande, däremot så tror jag att läkare är aningen mindre restriktiva med receptföreskrifterna. Jag upplever hur som helst att jag får mer energi, minskad ångest och bättre aptit.


Borde stå i Fass om det var så pass vanebildande som det går med bensopreparat.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Aspergers och medicin för orkeslöshet

Inläggav ajemen » 2013-10-11 0:50:05

Moggy skrev:
ajemen skrev:
Moggy skrev:Upplever folk att Lyrica funkar bra? Att man blir piggare och får lättare att komma igång med saker? Jag har oro som ligger och gnager lågfrekvent och det hindrar mig att komma igång då det lätt blir låsta lägen.

Är Lyrica så att säga en Real-Deal?

Ja Lyrica fungerar och är precis som bensodiazepiner mycket vanebildande, däremot så tror jag att läkare är aningen mindre restriktiva med receptföreskrifterna. Jag upplever hur som helst att jag får mer energi, minskad ångest och bättre aptit.


Borde stå i Fass om det var så pass vanebildande som det går med bensopreparat.

Det är ganska märkligt att det inte står något om det. Lyrica är nog inte lika starkt vanebildande som benso till en början, men efter tillvänjning så är utsättningssymtomen i princip lika jävliga vilket gör det mycket svårt att avbryta behandlingen.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Aspergers och medicin för orkeslöshet

Inläggav plåtmonster » 2013-10-11 1:40:11

Ät proteiner, socker och träna på morgonen. Bestäm pauser.. och läggdags.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aspergers och medicin för orkeslöshet

Inläggav marcooleo » 2013-10-11 7:39:04

Jag åt 600mg Lyrica i 2 år, trappade ut den på två veckor utan större problem och har aldrig haft något sug efter den. Däremot upplever jag det mycket värre att trappa ut en antidepressiv medicin.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Aspergers och medicin för orkeslöshet

Inläggav marcooleo » 2013-10-11 7:40:12

Lyrica är INTE vanebildande. Det är utsättningsbesvär man får, inte abstinens, precis som när man slutar med en antidepressiv medicin
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Aspergers och medicin för orkeslöshet

Inläggav Tiblan » 2013-10-11 8:47:57

plåtmonster skrev:Ät proteiner, socker och träna på morgonen. Bestäm pauser.. och läggdags.


Testa som sagt den naturliga vägen först tycker jag med dvs kost och träning. Kolla gärna hur det står till med t ex sköldkörteln så du med säkerhet vet att det är AS och inget annat som spökar i bakgrunden. Fästingar kan ju även orsaka sådana symptom.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Aspergers och medicin för orkeslöshet

Inläggav Zokka » 2013-10-11 10:54:26

Det är skillnad på abstinens och reboundeffekt. Alla mediciner som påverkar hjärnan har visst mått av reboundeffekt, dvs kroppen vänjer sig vid tillförseln av ämnet och reagerar när det upphör. Man ska därför alltid trappa ut psykofarmaka långsamt. Då behöver man inte känna av någon reboundeffekt överhuvudtaget.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

Aspergers och medicin för orkeslöshet

Inläggav kiddie » 2013-10-13 2:44:24

Skillnad på abstinens och utsättningssymptom är att abstinens kommer från medicin man inte vill skriva ut och utsättningssymptom från medicin man vill skriva ut. 8)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in