Aspergers och dålig hygien?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav honeypie81 » 2016-08-24 19:18:30

Huggorm skrev:
honeypie81 skrev:Jag väger normalt, även trots att det är svårt o uppskatta så ser jag bra ut (har fått höra att jag liknar Sandra Bullock, skådespelerska född 1964 :lol: ).

:shock: Hoppas vi får se dig i någon av bildtrådarna så småningom


Nej, jobbigt, tänk om ni säger, Du ser ut som en fet gris och inte som en filmstjärna :oops: :wink:
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav honeypie81 » 2016-08-24 19:20:30

Flinta skrev:
honeypie81 skrev:En sak som man kan göra ifall man tycker att det är omständigt att duscha är att, på morgonen och kvällen tvätta av sig under armar och i ansiktet.


Använda deo eller liknande samt ev kräm för ansiktet kan vara lämpligt efter tvätt. Du menar väl tvätta och inte enbart skölja av sig?


Skölja av sig brukar brukar fungera för mig men jag svettas inte så mycket.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav slackern » 2016-08-24 19:26:11

honeypie81 skrev:
Huggorm skrev:
honeypie81 skrev:Jag väger normalt, även trots att det är svårt o uppskatta så ser jag bra ut (har fått höra att jag liknar Sandra Bullock, skådespelerska född 1964 :lol: ).

:shock: Hoppas vi får se dig i någon av bildtrådarna så småningom


Nej, jobbigt, tänk om ni säger, Du ser ut som en fet gris och inte som en filmstjärna :oops: :wink:


Det tror jag inte att vi gör. :)
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav Flinta » 2016-08-24 19:30:00

honeypie81 skrev:
Flinta skrev:
honeypie81 skrev:En sak som man kan göra ifall man tycker att det är omständigt att duscha är att, på morgonen och kvällen tvätta av sig under armar och i ansiktet.


Använda deo eller liknande samt ev kräm för ansiktet kan vara lämpligt efter tvätt. Du menar väl tvätta och inte enbart skölja av sig?


Skölja av sig brukar brukar fungera för mig men jag svettas inte så mycket.


De flesta svettas mycket utan att dom märker det. Det kommer lite hela tiden även när vi sitter eller ligger stilla. En halv liter per dag. Även om vi eller våra kläder inte är blöta. Rör man sig mer, t ex promenader, kan det bli några liter om dagen.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2016-08-24 20:19:14

Jag svettas jättelite men stinker på nolltid. Jag tror de som svettas mer luktar mindre, det spolas bort. Jag blir lite rädd när det talas om aspergare och dålig hygien för jag kan bli väldigt varm av ansträngning och måste kasta av mig ytterkläder för att inte ånga bort. Så har jag alltid varit. Om jag då verkar slemmig eller stinkig inbillar jag mig att alla som vet att jag har aspergers tror att jag struntat i att rengöra mig innan jag gått ut. Och så är det aldrig. Ska jag ut och träffa folk så är jag ren från början. Det är alltid trixigt vad jag ska ha för deo, för ska jag träffa min kompis som jag gör oftast, så kan jag inte ha en väldigt effektiv (såvida det inte är antiperspirant men då blir jag varmare inombords), eftersom hon är jätteallergisk.

Jag ser inte framemot klimakteriet och hur man kan svettas då. Då blir man väl klassad som lortgris.

Jag kan vara lite grisig om jag bara är hemma. Jag kan vara så trött att jag nästan inte orkar något alls en hel dag. Om det är aspergers eller något annat eller kombination kan jag inte riktigt säga.

Alla aspergare har naturligtvis inte problem med hygien men jag tror att vissa har det, när man blir tonåring så brukar folk bli mer hygieniska av sig naturligt. Men flera aspergare går inte igenom en normal tonårstid. Sedan om man har problem med rutiner och automatik överhuvudtaget så klart det kan påverka hygien precis som det kan påverka annat.

Tycker det är jobbigt om vi ska skambelägga just detta och acceptera andra saker aspergare kan ha jobbigt med. Folk som skriver listor och är ljudkänsliga kan anses konstiga, men skammen finns inte där. Kan man inte diskutera hygien som man diskuterar andra problem?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav nallen » 2016-08-24 21:24:26

Dagobert skrev:Bortsett från att de inte bodde i kolmilan utan i kolarkojan.

Fruarna bodde nog normalt hemma på torpet. Kolarna bodde bara i kojan de veckor man eldade milan.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav nallen » 2016-08-24 21:29:06

honeypie81 skrev:[...] tänk om ni säger, Du ser ut som en fet gris och inte som en filmstjärna

Det finns flera bildtrådar, bland annat en där det inte är tillåtet att kommentera bilderna. Läs rubrikerna noga.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav Huggorm » 2016-08-24 21:35:44

nallen skrev:
Dagobert skrev:Bortsett från att de inte bodde i kolmilan utan i kolarkojan.

Fruarna bodde nog normalt hemma på torpet. Kolarna bodde bara i kojan de veckor man eldade milan.
Jag har resterna av en kolmila i änden på tomten, så alla kolare hade inte någon koja
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav slackern » 2016-08-24 21:47:18

Huggorm skrev:
nallen skrev:
Dagobert skrev:Bortsett från att de inte bodde i kolmilan utan i kolarkojan.

Fruarna bodde nog normalt hemma på torpet. Kolarna bodde bara i kojan de veckor man eldade milan.
Jag har resterna av en kolmila i änden på tomten, så alla kolare hade inte någon koja


Då tänker vi såhär, träden på tomten räckte till hur många kolmilor? Du vet väl att dom bara var provisoriska? När skogen tog slut flyttade man milan till nästa ställe.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav Huggorm » 2016-08-24 21:48:51

slackern skrev:
Huggorm skrev:
nallen skrev:Fruarna bodde nog normalt hemma på torpet. Kolarna bodde bara i kojan de veckor man eldade milan.
Jag har resterna av en kolmila i änden på tomten, så alla kolare hade inte någon koja


Då tänker vi såhär, träden på tomten räckte till hur många kolmilor? Du vet väl att dom bara var provisoriska? När skogen tog slut flyttade man milan till nästa ställe.
Det finns fler inom gångavstånd.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav nescio » 2016-08-24 21:50:52

honeypie81 skrev:Nej, jobbigt, tänk om ni säger, Du ser ut som en fet gris och inte som en filmstjärna :oops: :wink:
Om du väger normalt borde du väl inte se fet ut?
nescio
 
Inlägg: 3838
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav Fenren » 2016-08-24 21:58:50

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Jag har resterna av en kolmila i änden på tomten, så alla kolare hade inte någon koja


Då tänker vi såhär, träden på tomten räckte till hur många kolmilor? Du vet väl att dom bara var provisoriska? När skogen tog slut flyttade man milan till nästa ställe.
Det finns fler inom gångavstånd.


De förbrukade fler än ett par träd, du vet... De skövlade skog på en nivå som gjorde större delen av europa skogslöst.... Allt norr om italien/spanien var ju skog tidigare.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav honeypie81 » 2016-08-25 12:41:17

kiddie skrev:...

Alla aspergare har naturligtvis inte problem med hygien men jag tror att vissa har det, när man blir tonåring så brukar folk bli mer hygieniska av sig naturligt. Men flera aspergare går inte igenom en normal tonårstid. Sedan om man har problem med rutiner och automatik överhuvudtaget så klart det kan påverka hygien precis som det kan påverka annat.

Tycker det är jobbigt om vi ska skambelägga just detta och acceptera andra saker aspergare kan ha jobbigt med. Folk som skriver listor och är ljudkänsliga kan anses konstiga, men skammen finns inte där. Kan man inte diskutera hygien som man diskuterar andra problem?


Jag håller verkligen med här. Bra skrivet.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav Flinta » 2016-08-25 12:48:32

Stress, oro, hög hjärnaktivitet osv påverkar också svettning. Så man kan hålla sig ganska stilla och ändå svettas en hel del.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav honeypie81 » 2016-08-25 12:51:53

Men flera aspergare går inte igenom en normal tonårstid

Just det. Jag var 'sen i utvecklingen' (både psykologiskt och kroppsligt). När tjejerna i min klass runt 6e klass, började sminka sig etc. och spruta ner sig i parfym etc., gick jag fortfarande i mina stora byxor och fleecetröjor. Jag andvänder/andvände aldrig parfymerad tvål för jag är och var överkänslig mot parfym. Min tonårstid var jobbig för jag hade en stor känsla av att jag var annorlunda. Jag försökte "klura ut" världen. Det var en hård tid. Jag förstod inte alls spelreglerna. Ett exempel var att jag fick en jätteskön tröja en gång. Min mamma hade köpt utomlands. Eftersom jag över känslig gällande tyger så var det inte många kläder jag kunde ha. Men den här var av någon andledning super skön mot huden. På tröjan stod det något med TuPac. Jag visste inte vem det var men det är en rapstjärna (man kan läsa mer här:https://sv.wikipedia.org/wiki/Tupac_Shakur). Det tuffare gänget i skolan mobbade mig för den här tröjan och började kalla mig Hiphoparen. För dom visste att jag bara lyssnade på klassisk musik så det var som något elakt skämt. Så till slut kastade jag den trots att den var så skön. Men ett exempel på att jag var ganska "udda"
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav Flinta » 2016-08-25 13:08:04

Hur ska man förklara för NT när de undrar varför vissa aspergare har svårt med hygien t ex tvätta håret, byta till rena kläder "regelbundet"? Vi har funktionsnedsättningar pga Aspergers syndrom.

Är det exekutiva förmågar som brister? T ex vårt att planera in, svårt att "känna på sig när det är dags", svårt med rutiner, att vardagen tar all energi.. Så som jag förstått det har de flesta med AS problem med ADL, Aktiviteter i det Dagliga Livet, i vissa eller många former.

Tar ni illa upp när t ex boendestödjare eller andra professionella lär ut hur ofta det kan vara lämpligt att duscha, tvätta håret, klippa naglar osv när de ser att det brister? Det är säkert jättesvårt att veta om man ska bry sig eller inte eftersom de inte kan räkna med att alla de jobbar med uppskattar förslagen.

Vissar verkar prioritera bort hygien för de tycker att de har viktigare saker att hålla på med. Fastnar i specialintressen.

Var och en väljer själv men ska man träffa andra människor, t ex söka jobb eller börja en utbildning kan det vara avgörande beroende på om man har fett hår eller inte.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav honeypie81 » 2016-08-25 13:15:55

Var och en väljer själv men ska man träffa andra människor, t ex söka jobb eller börja en utbildning kan det vara avgörande beroende på om man har fett hår eller inte.

Dem borde se till andra kvaliteer dem som anställer!!!Men nu ser "samhället" ut som det gör, man ska vara en glad utåtriktad "typ" med fräsch klädstil och inte "för konstiga intressen"... Sedan finns det arbetsgivare som ser förbi saker som fettigt hår eller konstig gångstil/mimik och ser till KOMPETENSEN, och det är en (förlåt) JÄVLA tur det!
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2016-08-25 13:45:42

Flinta skrev:Tar ni illa upp när t ex boendestödjare eller andra professionella lär ut hur ofta det kan vara lämpligt att duscha, tvätta håret, klippa naglar osv när de ser att det brister? Det är säkert jättesvårt att veta om man ska bry sig eller inte eftersom de inte kan räkna med att alla de jobbar med uppskattar förslagen.


Man brukar göra upp en plan med boendestödet vad de ska hjälpa till med. Det kan t ex vara någon som klarar det mesta men inte morgnar, då kan stödet vara skrivet som att, hjälpa personen vakna, se till att den får i sig lite frukost. Står det i planen att boendestödet ska stötta i hygien så ska de ju göra det. Man ska ha bestämt från början hur det ska göras (Man får ju självklart göra om planen om saker ändras eller det inte funkade bra). Har man bestämt t ex att det ska gå ut på att BS alltid frågar "Har du tvättat dig och borstat tänderna idag?"... ja då kör man på det. Det är svårt att bli sur över saker man själv suttit med BS och planerat.

Det blir bara fel om de börjar prata om saker man inte har planerat in ska vara med i stödet. När man går igenom vilket stöd som behövs tar man alltid upp hygien, precis som man tar upp matlagning, inhandling, städning osv.

Vissa kan dock snöa in på hygien. Minns mina första BS, innan det blev bra med bra personal, så tyckte de jag skulle "byta kläder oftare". Jag blev naturligvis ganska förvånad eftersom vi sågs så sällan och de inte hade en aning om vilka kläder jag hade på mig. Men sedan löste jag mysteriet. Jag hade just då väldigt få kläder som inte var för utslitna (hade inte råd att köpa nytt just då), så när jag träffade folk hade jag de mest hela och finaste kläderna. Jag kunde alltså ha samma kläder en måndag och nästa måndag samma igen. De drog slutsatsen att jag haft på mig dem från måndag till måndag!!! :-)051 Men i själva verket hade jag haft andra mer slitna kläder när jag varit för mig själv och naturligtvis hade de kläder jag hade haft på mig, tvättats emellan.

Jag hade inte ens tänkt så, att det kunde se illa ut om man hade samma kläder, jag minns ju inte oftast ens vad folk hade på sig om de bara ar något helt vardagligt. Mm, så går det när man försöker göra sig till för andra... :-)002
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav slackern » 2016-08-25 14:12:29

honeypie81 skrev:Var och en väljer själv men ska man träffa andra människor, t ex söka jobb eller börja en utbildning kan det vara avgörande beroende på om man har fett hår eller inte.

Dem borde se till andra kvaliteer dem som anställer!!!Men nu ser "samhället" ut som det gör, man ska vara en glad utåtriktad "typ" med fräsch klädstil och inte "för konstiga intressen"... Sedan finns det arbetsgivare som ser förbi saker som fettigt hår eller konstig gångstil/mimik och ser till KOMPETENSEN, och det är en (förlåt) JÄVLA tur det!


Du kan ju alltid vira in håret i en knut eller skaffa dreads så slipper du det bekymret. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav honeypie81 » 2016-08-25 14:14:06

slackern skrev:
honeypie81 skrev:Var och en väljer själv men ska man träffa andra människor, t ex söka jobb eller börja en utbildning kan det vara avgörande beroende på om man har fett hår eller inte.

Dem borde se till andra kvaliteer dem som anställer!!!Men nu ser "samhället" ut som det gör, man ska vara en glad utåtriktad "typ" med fräsch klädstil och inte "för konstiga intressen"... Sedan finns det arbetsgivare som ser förbi saker som fettigt hår eller konstig gångstil/mimik och ser till KOMPETENSEN, och det är en (förlåt) JÄVLA tur det!


Du kan ju alltid vira in håret i en knut eller skaffa dreads så slipper du det bekymret. :lol:



Vissa arbetsgivare med skulle nog inte acceptera dreads.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav slackern » 2016-08-25 14:15:47

honeypie81 skrev:
slackern skrev:
honeypie81 skrev:Var och en väljer själv men ska man träffa andra människor, t ex söka jobb eller börja en utbildning kan det vara avgörande beroende på om man har fett hår eller inte.

Dem borde se till andra kvaliteer dem som anställer!!!Men nu ser "samhället" ut som det gör, man ska vara en glad utåtriktad "typ" med fräsch klädstil och inte "för konstiga intressen"... Sedan finns det arbetsgivare som ser förbi saker som fettigt hår eller konstig gångstil/mimik och ser till KOMPETENSEN, och det är en (förlåt) JÄVLA tur det!


Du kan ju alltid vira in håret i en knut eller skaffa dreads så slipper du det bekymret. :lol:



Vissa arbetsgivare med skulle nog inte acceptera dreads.


Det har du i och för sig rätt i.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-08-25 15:48:02

Mycket tröttsamt om AS i allmänhetens ögon skulle associeras med dålig hygien.

-Vill man ha en sån image?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav honeypie81 » 2016-08-25 15:51:28

KrigarSjäl skrev:Mycket tröttsamt om AS i allmänhetens ögon skulle associeras med dålig hygien.

-Vill man ha en sån image?


Nej dålig hygien är inte det första människor skulle kunna få för sig att associera "oss" med snarare att vi alla gillar att samla frimärken, har IQ 160, "nerdiga" kläder och allmännt humorbefriade.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-08-25 20:02:42

honeypie81 skrev:
KrigarSjäl skrev:Mycket tröttsamt om AS i allmänhetens ögon skulle associeras med dålig hygien.

-Vill man ha en sån image?


Nej dålig hygien är inte det första människor skulle kunna få för sig att associera "oss" med snarare att vi alla gillar att samla frimärken, har IQ 160, "nerdiga" kläder och allmännt humorbefriade.

-Också fördomar som bör motverkas, brytas ner och krossas.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in