Aspergers och ADHD

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2008-09-21 19:30:06

Mä bjäng sur!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Chilehead » 2008-09-22 3:16:24

alfapetsmamma skrev:ADHD handlar primärt om problem med att viljemässigt styra sin aktivitetsnivå och uppmärksamhet, samt ibland med problem med impulsivitet. Utbrott handlar om frustration samt för mycket input, så grytan kokar över. Alla med ADHD är inte överaktiva, och är de överaktiva behöver det inte vara på ett utagerande sätt utan att man pratar för mycket eller har en subjektiv känsla av rastlöshet, som alltså inte behöver synas alls.

AS ser ut på många olika sätt. Alla med AS är inte avskärmade, blyga, tysta eller nåt sånt. Många med AS är t ex utagerande och gränslösa, på ett sätt som kunde tas för ADHD.

AS och ADHD hänger ofta ihop. Mycket av det som kännetecknar det ena finns hos det andra tillståndet, som att kunna fastna helt och hyperfokusera. Å andra sidan finns "standarddrag" i ena tillståndet som inte finns alls i det andra, eller t o m har sin motsats. T ex uppskattar många med AS att saker är sig lika från stund till stund och blir inte uttråkade av det, medan standard-adhd-aren gillar nyheter, förändring, spänning osv. (Googla på liking of sameness och novelty seeking för mer info om just det)

Har man båda kan man alltså verka mer "normal", samtidigt som man också är mycket mer förvirrande, för istället för att vara balanserad kanske man är extremt rutinbunden SAMTIDIGT som man är extremt lättutråkad och rastlös ibland. Det gör en svårförstådd för alla, även en själv, och även proffs får svårt att diagnosticera en. Jag vet alltför väl hur det kan se ut...

Jag instämmer med dom andra att du skriver väldigt bra och har mycket kunskap och det som jag markerade i ditt inlägg beskriver mig till 100%
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Lilla Gumman » 2008-09-22 8:14:02

Hej!

Jag har ju både AS och ADHD. Men faktum är att jag nog har mer ADHD än jag har AS, trots att jag fick AS först och ADHD-diagnosen åtta år senara. Och nu när jag medicinerar har många av de klassiska ADHD-dragen försvunnit. Och i dag vet jag inte om jag skulle ha fått diagnosen AS heller, jag har lärt mig att kompensera för mycket och inte många ser mig som annorlunda.

Så tja, AS och ADHD kan ju inte försvinna som genom ett trollslag, men jag tycker att jag inte längre har alla klassiska symptom utan bara några. Inte tillräckligt många för att diagnosen skulle kunna ställas i dag. Kan det verkligen bli så? Kan man lära sig att smälta in och kompensera för sina brister? Eller är det bara ett slags önsketänkande, att ingen tycker att man är onormal på något vis och att man smälter bättre in i NT-världen?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-22 11:37:11

Chilehead skrev:Jag instämmer med dom andra att du skriver väldigt bra och har mycket kunskap och det som jag markerade i ditt inlägg beskriver mig till 100%


Vad gullig du är, tack! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav ragnevi » 2008-09-22 18:56:42

En bland de vanligaste frågor som jag får är just om jag har mest ADHD eller Asperger. Och det är helt omöjligt att svara på det för de går in i varandra så mycket...
Fördelen med att ha Asperger är att jag kan ganska lätt sätta mig in i ett nytt ämne, jag kan också hyperfokusera under kortare stunder men det tar mycket energi.
Fördelen med att ha ADHD är att det hela tiden händer saker, och jag kan tacka ja till att medverka i saker utan att jag hinner tänka genom beslutet för att det verkade vara en bra idé just då.
T.ex. ville jag verkligen vara med i en paneldebatt och sitta och prata om att jag är arbetslös inför 700 personer på en scen, i samband med att jag vill belysa hur många som står utanför arbetsmarknaden.

Jag vet inte om folk förstår det, men det är faktiskt väldigt självutlämnande och varje gång jag gör det så dör lite av min självkänsla. Hade jag tänkt efter så hade jag förmodligen svarat nej, men eftersom jag är så impulsiv och tycker att paneldebatter är fruktansvärt kul så svarade jag ja.

För Attention i Göteborg är det positivt och jag har varit nöjd med mina insatser efteråt. Men en liten bit av mig själv, förmodligen bara mitt eget ego, känner mig offentligt förödmjukad...
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-23 7:33:19

Det var kaxigt gjort, känn dig tuff istället!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Sabina » 2008-10-03 16:04:23

ragnevi skrev:Fördelen med att ha Asperger är att jag kan ganska lätt sätta mig in i ett nytt ämne, jag kan också hyperfokusera under kortare stunder men det tar mycket energi.


Ehh, men att "hyperfokusera" brukar räknas som adhd-drag trodde jag.
:?:

ragnevi skrev:Fördelen med att ha ADHD är att det hela tiden händer saker, och jag kan tacka ja till att medverka i saker utan att jag hinner tänka genom beslutet för att det verkade vara en bra idé just då.
T.ex. ville jag verkligen vara med i en paneldebatt och sitta och prata om att jag är arbetslös inför 700 personer på en scen, i samband med att jag vill belysa hur många som står utanför arbetsmarknaden.

Jag vet inte om folk förstår det, men det är faktiskt väldigt självutlämnande och varje gång jag gör det så dör lite av min självkänsla. Hade jag tänkt efter så hade jag förmodligen svarat nej, men eftersom jag är så impulsiv och tycker att paneldebatter är fruktansvärt kul så svarade jag ja.

För Attention i Göteborg är det positivt och jag har varit nöjd med mina insatser efteråt. Men en liten bit av mig själv, förmodligen bara mitt eget ego, känner mig offentligt förödmjukad...


Jag förstår vad du menar. Du är dock ordförande för Attention i Göteborg och det blir man inte om man inte är duktig. Så det är något du kan vara stolt över! :)
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav mnordgren » 2008-10-03 16:29:32

Asperger är bästa funktionshindret! Yeah! Spöar allt motstånd!

:-)137

(Obs! sarkasm)
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Sabina » 2008-10-03 16:34:58

Hur fungerar förresten "adhd-medicin" - dvs Ritalin etc - när man INTE har adhd? Jag har läst nånstans att det blivit vanligt i USA att använda Ritalin och dylikt som uppiggande medel. T ex av studenter som ska tentaplugga...
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-03 17:58:52

Sabina skrev:Hur fungerar förresten "adhd-medicin" - dvs Ritalin etc - när man INTE har adhd? Jag har läst nånstans att det blivit vanligt i USA att använda Ritalin och dylikt som uppiggande medel. T ex av studenter som ska tentaplugga...


Tror man måste ta mkt mer än föreskriven dos om man ska använda det som folk använder riktigt amfetamin, men jag vet inte, jag är inte så intresserad av knark. I vanliga doser tror jag det varken gör till eller från på normalstörda, de har ju inte samma bekymmer med dopamin, noradrenalin osv som vi andra har.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Sabina » 2008-10-03 18:07:51

alfapetsmamma skrev:
Sabina skrev:Hur fungerar förresten "adhd-medicin" - dvs Ritalin etc - när man INTE har adhd? Jag har läst nånstans att det blivit vanligt i USA att använda Ritalin och dylikt som uppiggande medel. T ex av studenter som ska tentaplugga...


Tror man måste ta mkt mer än föreskriven dos om man ska använda det som folk använder riktigt amfetamin, men jag vet inte, jag är inte så intresserad av knark. I vanliga doser tror jag det varken gör till eller från på normalstörda, de har ju inte samma bekymmer med dopamin, noradrenalin osv som vi andra har.


Jag uppfattade det som att det kunde fungera på samma sätt som koffeintabletter. Alltså uppiggande. Och då används det inte som "riktigt amfetamin" och annat knark - dvs syftet är inte att bli "hög", utan att tillfälligt få bättre prestationsförmåga.

Vet dock inte om jag har uppfattat det hela rätt och tar gärna del av andras synpunkter.
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav Sabina » 2008-10-03 18:08:51

alfapetsmamma skrev:
Sabina skrev:Hur fungerar förresten "adhd-medicin" - dvs Ritalin etc - när man INTE har adhd? Jag har läst nånstans att det blivit vanligt i USA att använda Ritalin och dylikt som uppiggande medel. T ex av studenter som ska tentaplugga...


Tror man måste ta mkt mer än föreskriven dos om man ska använda det som folk använder riktigt amfetamin, men jag vet inte, jag är inte så intresserad av knark. I vanliga doser tror jag det varken gör till eller från på normalstörda, de har ju inte samma bekymmer med dopamin, noradrenalin osv som vi andra har.


Jag uppfattade det som att det kunde fungera på samma sätt som koffeintabletter. Alltså uppiggande. Och då används det inte som "riktigt amfetamin" och annat knark - dvs syftet är inte att bli "hög", utan att tillfälligt få bättre prestationsförmåga.

Vet dock inte om jag har uppfattat det hela rätt och tar gärna del av andras synpunkter.
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav Ann » 2008-10-03 19:41:11

Jag har också ADHD och tycker att det är jobbigt att ha två diagnoser som i min värld krockar. Tycker att jag får det sämsta av två världar på något sätt.

Blir en plåga för mig själv och andra. Att människor inte förstår sig på mig är en underdrift.
Senast redigerad av Ann 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
Ann
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Västsverige

Inläggav MsTibbs » 2008-10-03 20:19:46

Sabina skrev:Hur fungerar förresten "adhd-medicin" - dvs Ritalin etc - när man INTE har adhd? Jag har läst nånstans att det blivit vanligt i USA att använda Ritalin och dylikt som uppiggande medel. T ex av studenter som ska tentaplugga...


Det funkar som uppiggande, dock behöver inte det vara positivt. Jag tänker att en person som har normal vakenhetsnivå (en icke-ADHD:are altså) lär bli hyperaktiv. I små doser lär dock Ritalin/Concerta fungera ungefär som en kopp kaffe, altso positivt skärpande/uppiggande, men inte i ADHD-doser, för då lär normalstörda istället bli hyperaktiva och tappa koncentrationen... det är en avvägningsfråga. 8)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Sabina » 2008-10-04 12:52:26

MsTibbs skrev:
Sabina skrev:Hur fungerar förresten "adhd-medicin" - dvs Ritalin etc - när man INTE har adhd? Jag har läst nånstans att det blivit vanligt i USA att använda Ritalin och dylikt som uppiggande medel. T ex av studenter som ska tentaplugga...


Det funkar som uppiggande, dock behöver inte det vara positivt. Jag tänker att en person som har normal vakenhetsnivå (en icke-ADHD:are altså) lär bli hyperaktiv. I små doser lär dock Ritalin/Concerta fungera ungefär som en kopp kaffe, altso positivt skärpande/uppiggande, men inte i ADHD-doser, för då lär normalstörda istället bli hyperaktiva och tappa koncentrationen... det är en avvägningsfråga. 8)


Ja, de flesta med ADHD beskriver att de blir lugna av Ritalin/Concerta. Jag är dock förvirrad och vet inte riktigt om jag blir sämre eller bättre av Ritalin/Concerta. Jag kan bli hyper av den också. (Precis som jag kan bli av för mycket kaffe.)

Det finns före-detta-amfetaminister med adhd som berättat att de blivit lugnare och kunnat tänka klarare när de tagit amfetamin. Och i det sammanhanget är ADHD-doser små doser.
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-04 14:44:33

Jag läste precis precis i en bok* att folk med dubbeldiagnos Asperger + ADHD oftast behöver mycket lägre doser av CS för att bli hjälpta. Får de "normaldoser" blir de istället stissigare och mer irritabla. Det stämmer bra på min tioåring iaf.

* The ADHD autism connection, av Dianne Kennedy.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Sabina » 2008-10-04 14:51:53

alfapetsmamma skrev:Jag läste precis precis i en bok* att folk med dubbeldiagnos Asperger + ADHD oftast behöver mycket lägre doser av CS för att bli hjälpta. Får de "normaldoser" blir de istället stissigare och mer irritabla. Det stämmer bra på min tioåring iaf.

* The ADHD autism connection, av Dianne Kennedy.


Tack för informationen, alfapetsmamma. :)

Fast det är många som inte har helt "rena" diagnoser. Utan man kan t ex ha asperger med drag av adhd. Eller adhd med autistiska drag. Samt kanske ytterligare någon psykisk pålagring...

Jag har läst också att antideppmedicin kan fungera i mycket lägre doser än normalt när man har npf. Men jag vet inte om det är "bevisat" eller bara en åsikt av många...
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:02:32, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-04 14:55:00

Sabina skrev:
Fast det är många som inte har helt "rena" diagnoser. Utan man kan t ex ha asperger med drag av adhd. Eller adhd med autistiska drag. Samt kanske ytterligare någon psykisk pålagring...


Jag tror t o m det är närmast tvärtom, att man kan ha mycket av många npf-drag, eller lite av många drag, eller lite av få drag osv, men att man ska akta sig som satan för att göra svart-vita uppdelningar. För febrig för att debattera ämnet, men läs gärna boken, den är väldigt spännande.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:02:32, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Sabina » 2008-10-04 14:55:09

alfapetsmamma skrev:Jag läste precis precis i en bok* att folk med dubbeldiagnos Asperger + ADHD oftast behöver mycket lägre doser av CS för att bli hjälpta. Får de "normaldoser" blir de istället stissigare och mer irritabla. Det stämmer bra på min tioåring iaf.

* The ADHD autism connection, av Dianne Kennedy.


Tack för informationen, alfapetsmamma. :)

Fast det är många som inte har helt "rena" diagnoser. Utan man kan t ex ha asperger med drag av adhd. Eller adhd med autistiska drag. Samt kanske ytterligare någon psykisk pålagring...

Jag har läst också att antideppmedicin kan fungera i mycket lägre doser än normalt när man har npf. Men jag vet inte om det är "bevisat" eller bara en åsikt av många...
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:02:32, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav MsTibbs » 2008-10-04 19:31:39

Sabina skrev:Ja, de flesta med ADHD beskriver att de blir lugna av Ritalin/Concerta. Jag är dock förvirrad och vet inte riktigt om jag blir sämre eller bättre av Ritalin/Concerta. Jag kan bli hyper av den också. (Precis som jag kan bli av för mycket kaffe.)

Det finns före-detta-amfetaminister med adhd som berättat att de blivit lugnare och kunnat tänka klarare när de tagit amfetamin. Och i det sammanhanget är ADHD-doser små doser.


Ja precis. Jag blir fokuserad/lugn/positivt uppiggad/vaken av att snusa eller dricka kaffe (eller äta Concerta). Dricker jag för mycket kaffe blir jag däremot ofokuserad/hyper/negativt uppiggad/stressad.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:02:32, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Sabina » 2008-10-05 12:13:23

MsTibbs skrev:
Ja precis. Jag blir fokuserad/lugn/positivt uppiggad/vaken av att snusa eller dricka kaffe (eller äta Concerta). Dricker jag för mycket kaffe blir jag däremot ofokuserad/hyper/negativt uppiggad/stressad.


Tack MsTibbs.

Man kan kanske bli hyper av för mycket Concerta också. Eller "hög". Fast amfetaminister med adhd som "självmedicinerat" med amfetamin har beskrivit att de blivit lugna, och då är det väl oftast inte så små doser...

Men t o m läkare kan tycka att det är en bra idé:

"Kön till adhd-utredning var så lång att läkaren rådde sin patient, en man i 40-årsåldern med ett tidigare amfetaminmissbruk, att ta illegalt amfetamin i väntan på utredningen."


http://www.dagensmedicin.se/nyheter/200 ... /index.xml
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:02:32, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav Aura Lux » 2008-10-05 13:17:35

Chilehead skrev:
alfapetsmamma skrev:ADHD handlar primärt om problem med att viljemässigt styra sin aktivitetsnivå och uppmärksamhet, samt ibland med problem med impulsivitet. Utbrott handlar om frustration samt för mycket input, så grytan kokar över. Alla med ADHD är inte överaktiva, och är de överaktiva behöver det inte vara på ett utagerande sätt utan att man pratar för mycket eller har en subjektiv känsla av rastlöshet, som alltså inte behöver synas alls.

AS ser ut på många olika sätt. Alla med AS är inte avskärmade, blyga, tysta eller nåt sånt. Många med AS är t ex utagerande och gränslösa, på ett sätt som kunde tas för ADHD.

AS och ADHD hänger ofta ihop. Mycket av det som kännetecknar det ena finns hos det andra tillståndet, som att kunna fastna helt och hyperfokusera. Å andra sidan finns "standarddrag" i ena tillståndet som inte finns alls i det andra, eller t o m har sin motsats. T ex uppskattar många med AS att saker är sig lika från stund till stund och blir inte uttråkade av det, medan standard-adhd-aren gillar nyheter, förändring, spänning osv. (Googla på liking of sameness och novelty seeking för mer info om just det)

Har man båda kan man alltså verka mer "normal", samtidigt som man också är mycket mer förvirrande, för istället för att vara balanserad kanske man är extremt rutinbunden SAMTIDIGT som man är extremt lättutråkad och rastlös ibland. Det gör en svårförstådd för alla, även en själv, och även proffs får svårt att diagnosticera en. Jag vet alltför väl hur det kan se ut...

Jag instämmer med dom andra att du skriver väldigt bra och har mycket kunskap och det som jag markerade i ditt inlägg beskriver mig till 100%


Instämmer också, jättebra skrivet och känner igen mig som tusan! Samt mitt kungarike för en Cola! :lol:
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 16:02:32, redigerad totalt 1 gång.
Aura Lux
 
Inlägg: 217
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav Sabina » 2008-10-05 15:09:25

MsTibbs skrev:
Ja precis. Jag blir fokuserad/lugn/positivt uppiggad/vaken av att snusa eller dricka kaffe (eller äta Concerta). Dricker jag för mycket kaffe blir jag däremot ofokuserad/hyper/negativt uppiggad/stressad.


Hittade en tråd om några galningar på Flashback, om att missbruka concerta. Det är både personer med adhd och så kallade normala som delar med sig av tips och erfarenheter. Trist om det blir för mycket sånt, det är väl ändå rätt ovanligt nu?

https://www.flashback.info/showthread.php?t=300166
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:02:32, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav Sabina » 2008-10-05 15:38:48

MsTibbs skrev:
Ja precis. Jag blir fokuserad/lugn/positivt uppiggad/vaken av att snusa eller dricka kaffe (eller äta Concerta). Dricker jag för mycket kaffe blir jag däremot ofokuserad/hyper/negativt uppiggad/stressad.


Som sagt, tack för informationen. :)

Dricker du förresten mindre kaffe nu när du använder Concerta? Eller snusar mindre? Eller har det ingen inverkan på behovet av de substanserna?
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:02:32, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in