Aspergers/add och smink

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergers/add och smink

Inläggav casu51 » 2012-07-28 17:46:39

Hej, jag har nyligen avslutat en neuropsykriatrisk utredning och väntar bara på att få en diagnos. Jag ska på det avslutande mötet den 29/8 och gå igenom allt som vi har gjort. Kan jag ha asperger fast jag har gillat att sminka mej? Vad jag har förstått så gillar inte dom med diagnosen asperger syndrom smink. Jag har varit sådan att jag alltid har tagit efter andra med smink, kläder, och frisyrer. Är det aspit att vara sådan eller ha add?
casu51
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2011-03-02

Re: asperger/add och smink

Inläggav Autismsmurfen » 2012-07-28 17:51:40

Går ju inte att säga "bara så där". Men kan vara aspigt om det är ett specialintresse, och mindre aspigt om du gör det av sociala själ...;)
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Re: asperger/add och smink

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-07-28 18:02:33

casu51 skrev:Hej, jag har nyligen avslutat en neuropsykriatrisk utredning och väntar bara på att få en diagnos. Jag ska på det avslutande mötet den 29/8 och gå igenom allt som vi har gjort. Kan jag ha asperger fast jag har gillat att sminka mej? Vad jag har förstått så gillar inte dom med diagnosen asperger syndrom smink. Jag har varit sådan att jag alltid har tagit efter andra med smink, kläder, och frisyrer. Är det aspit att vara sådan eller ha add?


Oroa dig inte. Det finns t o m aspies med smink som specialintresse. Kolla in den här tjejen, hon är t o m fd modell och mingel-proffs, men jo, hon har AS: http://metrobloggen.se/hannafriden/
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: asperger/add och smink

Inläggav Zombie » 2012-07-28 18:03:04

Och det går alldeles utmärkt att vara aspergare även om man gör det av sociala skäl.
Tro inte på någon av de där förenklingarna.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: asperger/add och smink

Inläggav tahlia » 2012-07-28 18:03:29

Här finns alla varianter, så som det är med AS och andra NPF-diagnoser i stort. Du har allt ifrån människor som skiter fullständigt i smink till människor som har det som ett specialintresse. Du kommer att upptäcka att det är väldigt individuellt och att man inte alls behöver vara speciellt lika varandra bara för att man delar diagnos.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: asperger/add och smink

Inläggav Sheyen » 2012-07-28 18:10:45

casu51 skrev:Hej, jag har nyligen avslutat en neuropsykriatrisk utredning och väntar bara på att få en diagnos. Jag ska på det avslutande mötet den 29/8 och gå igenom allt som vi har gjort. Kan jag ha asperger fast jag har gillat att sminka mej? Vad jag har förstått så gillar inte dom med diagnosen asperger syndrom smink. Jag har varit sådan att jag alltid har tagit efter andra med smink, kläder, och frisyrer. Är det aspit att vara sådan eller ha add?

Om du väntar på en diagnos finns det ingen anledning att fråga oss om du kan ha Asperger... En fråga som vi för övrigt inte kan svara på.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: asperger/add och smink

Inläggav kullan » 2012-07-28 18:16:33

casu51 skrev:Hej, jag har nyligen avslutat en neupsykriatrisk utredning och väntar bara på att få en diagnos. Jag ska på det avslutande mötet den 29/8 och gå igenom allt som vi har gjort. Kan jag ha asperger fast jag har gillat att sminka mej? Vad jag har förstått så gillar inte dom med diagnosen asperger syndrom smink. Jag har varit sådan att jag alltid har tagit efter andra med smink, kläder, och frisyrer Är det aspit att vara sådan eller ha add?


Det där är individuellt. Själv har jag asperger och gillar inte smink. jag känner folk med asperger som gillar smink så det är nog inget man ska gå på direkt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: asperger/add och smink

Inläggav ZeldAlice » 2012-07-28 21:57:27

Spelar ingen roll om man är neurotyp, är AS, ADD eller har någon annan diagnos. Alla har sina intressen och det finns dom med AS som har smink som ett intresse. Jag personligen har inte det intresset plus att jag dåligt. Även om det är kul att måla sig med lite gotisk stil ändå. Men det händer sällan att jag sminkar mig plus att jag orkar inte för att jag vet vilket jobb det är att ta bort allt på kvällen sen, särsilt när man är riktigt trött.
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Re: asperger/add och smink

Inläggav Zima33 » 2012-07-29 0:00:56

Jag provade sminka mig några gånger i tonåren men tyckte jag såg så konstig ut, det var obehagligt. Använder bara puder numera.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: asperger/add och smink

Inläggav Choklad » 2012-07-29 0:17:46

Jag sminkar mig alltid lite till vardags och lite extra om jag ska något speciellt. Har alltid varit intresserad av smink och kläder. Jag har aspergers och adhd så ja du kan ha aspergers även om du tyckt om att sminka dig.

casu51 skrev: Jag har varit sådan att jag alltid har tagit efter andra med smink, kläder, och frisyrer. Är det aspit att vara sådan eller ha add?

Läste i boken Aspergirls (tror jag) att det är vanligt att tjejer med AS imiterar andra lite som en kameleont för att passa in. Det gällde både beteende och utseende.

Tror också sminkvanor beror mycket på hur man är uppfostrad, kvinnorna i min släkt sminkade sig alltid när de skulle någonstans och det tog jag efter.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: asperger/add och smink

Inläggav jojomamma » 2012-07-29 16:17:09

Jag är ju lite senior när det gäller Asperger, fick diagnosen för drygt ett år sedan, snart 50 år gammal.

Jag började sminka mig väldigt sent, väldigt enkelt och bara av sociala orsaker när jag skulle någonstans. På ett jobb sa de att jag var så naturlig....

Jag fick ynnesten att gå en sminkkurs som heter Look Good, Feel better. Orsaken att få gå den är inte så kul - man måste ha cancer (som jag är fri från nu). Man fick lära sig en bra grund makeup och så fick man en väska proppfylld av märkessmink när fyra timmars kursen var slut.

Sedan dess har jag sminkat mig varje dag när jag ska till jobbet, eller om jag ska träffa folk. Det känns dock fortfarande som en befrielse att slippa sminka mig, t.ex. en helg där man inte ska träffa någon.

Som sagt vi är alla olika. Jag har träffat ett gäng kvinnliga Aspergers och jag tyckte att alla var fint sminkade, några härligt modigt och lite vilt sminkade.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Re: asperger/add och smink

Inläggav MsTibbs » 2012-07-29 16:32:39

Jag har oftast smink, åtminstone om jag ska till stan, träffa folk etc. Föredrar skarpa färger framför smink som inte syns.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: asperger/add och smink

Inläggav Thurizas » 2012-07-29 17:41:42

Jag tog bort mitt eget inlägg då jag insåg att jag inte orkar svara upp och ha mig.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: asperger/add och smink

Inläggav Red and green » 2012-07-29 19:40:54

Sminkar nästan aldrig. Orkar inte.
Om jag sminkar så då sparar jag inte färg. Finns bara on eller off.

När jag var yngre då sminkade jag alltid.

Visste inte att det skulle finnas samband mellan smink o AS. Undrar verkligen om det kan stämma.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: asperger/add och smink

Inläggav MsTibbs » 2012-07-29 19:47:27

Exempel... varierar. Just nu är det Vitt-neonrosa-svart på annorlunda sätt än detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: asperger/add och smink

Inläggav sugrövmanövern » 2012-07-29 22:05:32

Jag älskar smink. Har sminkat mig och färgat håret sedan 12 års ålder.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: asperger/add och smink

Inläggav snuggelhund » 2012-07-30 18:03:15

Jag sminkar mig aldrig, har varken ork eller lust till det. Senast jag sminkade mig var på högstadiet.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: asperger/add och smink

Inläggav Milden » 2012-07-30 20:58:56

Jag gillar nagellack


Du kan att vara asperger, ännu om du gillar sminket :D
Milden
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2012-06-26

Re: asperger/add och smink

Inläggav Lilla Gumman » 2012-07-30 21:41:55

Hej!

Jag gillar att sminka mig. Underlagskräm, läppenna, läppstift, mascara, ögonpenna, ögonskugga och nagellack om jag vill vara fin någon gång, ska på fest eller så. Annars är det mest mascara, läppstift och nagellack som gäller. Använder underlack för att nagellacket ska fästa bättre, och överlack för att det ska sitta kvar längre.

Och ja, jag färgar håret emellanåt också.

Och ja, jag har både AS och ADHD. Men man kan gilla smink ändå. Använder gärna klarrött läppstift. Nagellack får gärna vara lila, blått eller nån annan stark färg som jag råkar gilla för tillfället. De flesta tycker att det ska vara rött eller rosa på naglarna, inget annat. Men ska jag färga naglarna ska det vara starka, klara färger. Inte blekrosa som knappast syns.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: asperger/add och smink

Inläggav Red and green » 2012-07-30 22:01:10

Nagelack, pedikyr o manikyr de är grejer det.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: asperger/add och smink

Inläggav casu51 » 2012-07-31 19:08:09

Tack för jätte bra svar. Jag sminkade mej inte så mycket när jag gick i grundskolan, det blev mer sen när jag var 16-17 år. Förr kunde jag nästan inte gå någonstans utan smink det blev nästan som tvång. Nu färgar jag håret ibland det gjorde jag alldrig när jag var ung, men det var inte så vanligt då att man färgade håret. Jag är 52 år.
casu51
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2011-03-02

Re: asperger/add och smink

Inläggav Choklad » 2012-08-01 5:18:24

casu51 skrev: Förr kunde jag nästan inte gå någonstans utan smink det blev nästan som tvång.

Så är det för mig nu, lite puder och mascara annars går jag inte utanför dörren. Även om jag kan visa mig osminkad så känns det lite som en rutin jag måste göra för att förbereda mig på vad jag ska.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: asperger/add och smink

Inläggav Juddy » 2012-08-01 14:13:38

Det är klart att man kan bry sig om sitt utseende - i allra högsta grad - när man har AS. Själv använder jag inte smink - det har något med förnimmelserna från det som gör att det inte funkar. Däremot går jag till frisören var sjunde vecka och låter den fixa, färga och föna bäst hon vill :). Gillar kläder också men inte i den grad så att jag kan lägga ut några tusen på ett par skor, eller vad det nu handlar om.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: asperger/add och smink

Inläggav Flinta » 2012-08-01 14:46:34

Jag tycker själv jag var fin den gången jag blev sminkad av ett proffs men orkar inte sminka mig själv. D tar jättemycket av min energi som jag väljer att lägga på andra saker. Trots detta tycker jag att det är roligt med dom som gör sig fina med smink.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in