Asperger och testosteron

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger och testosteron

Inläggav Gräddfil » 2021-05-22 17:00:53

Hej på er. Tråden riktar sig till män med autism och asperger, även ADD.
Jag har börjat fundera på om testosteronnivåer kan inverka på oss positivt och negativt. Någon som mätt sina nivåer tro? Kanske någon som testat anabola steroider eller testosteronbehandling av läkare (TRT). Hur upplevde ni detta?

Jag tror nämligen att låga testosteronnivåer borde kunna öka på våra symptom rejält.
Gräddfil
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2020-08-10

Asperger och testosteron

Inläggav Odal_ » 2021-05-22 18:31:47

Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Asperger och testosteron

Inläggav Gräddfil » 2021-05-22 23:07:55

Odal_ skrev:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25617877/


Kan nog gå åt båda hållen där men borde vara mest renodlad autism detta gäller. Att testosteron ger aggressivitet är annars en seglivad myt. Snarare så att brist på hormonet ger ilska och denna typ av problematik. Även hjärndimma, man drar sig undan osv. Blir mer ängslig och nedstämd.
Gräddfil
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2020-08-10

Asperger och testosteron

Inläggav Liljan » 2021-05-22 23:15:29

I så fall skulle vi tjejer ha grövre symtom än killarna och det har vi inte. Autism och Asperger är för övrigt i princip samma diagnos, det är några småsaker som språkförsening som skiljer.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Asperger och testosteron

Inläggav Gräddfil » 2021-05-22 23:47:25

Liljan skrev:I så fall skulle vi tjejer ha grövre symtom än killarna och det har vi inte. Autism och Asperger är för övrigt i princip samma diagnos, det är några småsaker som språkförsening som skiljer.


Går inte att jämföra tjejer och killar hormonellt på det sättet. Allt måste vara i balans för båda könen och östrogen och testosteron är rent naturligt i olika nivåer.
Vette tusan om det är rätt att sätta rena autister och aspergare i samma klass och det skiljer ju betydligt mer än språkförsening. Många autister reagerar otroligt mycket starkare på intryck och kan sällan ta hand om sig själva. Jag ser autism mer som ett handikapp och Asperger mer som en personlighetstyp.
Gräddfil
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2020-08-10

Asperger och testosteron

Inläggav Odal_ » 2021-05-23 1:48:48

Gräddfil skrev:
Odal_ skrev:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25617877/


Kan nog gå åt båda hållen där men borde vara mest renodlad autism detta gäller. Att testosteron ger aggressivitet är annars en seglivad myt. Snarare så att brist på hormonet ger ilska och denna typ av problematik. Även hjärndimma, man drar sig undan osv. Blir mer ängslig och nedstämd.

Testosterontilskott ger dem som redan har problem med aggression värre.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Asperger och testosteron

Inläggav Dagobert » 2021-05-23 2:18:32

Gräddfil skrev:Tråden riktar sig till män med autism och asperger, även ADD.
AS och ADD, det är jag, det.

Jag har börjat fundera på om testosteronnivåer kan inverka på oss positivt och negativt.
Jag med, tycker att många symtom på testosteronbrist passar in på mig, mest ADD-biten.

Någon som mätt sina nivåer tro?
Ja, för 5 år sen, normalt.

Kanske någon som testat anabola steroider eller testosteronbehandling av läkare (TRT).
Inte jag, än. VC och min psykmottagning befattar sig inte med testosteron, men tipsade om en mottagning som sägs göra det.

Jag tror nämligen att låga testosteronnivåer borde kunna öka på våra symptom rejält.
Jag med.

Undrar också om personer med ADD kan behöva högre nivå än "normalt" för att bli mer företagsamma och aktiva så vi kan göra sånt vi vill göra.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Asperger och testosteron

Inläggav Liljan » 2021-05-23 2:27:39

Gräddfil skrev:
Liljan skrev:I så fall skulle vi tjejer ha grövre symtom än killarna och det har vi inte. Autism och Asperger är för övrigt i princip samma diagnos, det är några småsaker som språkförsening som skiljer.


Går inte att jämföra tjejer och killar hormonellt på det sättet. Allt måste vara i balans för båda könen och östrogen och testosteron är rent naturligt i olika nivåer.
Vette tusan om det är rätt att sätta rena autister och aspergare i samma klass och det skiljer ju betydligt mer än språkförsening. Många autister reagerar otroligt mycket starkare på intryck och kan sällan ta hand om sig själva. Jag ser autism mer som ett handikapp och Asperger mer som en personlighetstyp.

Det är ett faktum (och ingen åsikt) att det nästan bara är språkförseningen som skiljer, det var därför man slog ihop diagnoserna. Perceptionssvårigheter finns varken med i Asperger eller autism diagnoskriterierna i ICD- 10. Det finns endast i den nya autismdiagnosen i DSM- 5.

Diagnoskriterier autism ICD- 10: https://www.autismforum.se/om-autism/di ... nguage:/sv

Diagnoskriterier Asperger ICD- 10: https://www.autismforum.se/om-autism/di ... nguage:/sv
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Asperger och testosteron

Inläggav Gräddfil » 2021-05-23 14:19:41

Odal_ skrev:
Gräddfil skrev:
Odal_ skrev:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25617877/


Kan nog gå åt båda hållen där men borde vara mest renodlad autism detta gäller. Att testosteron ger aggressivitet är annars en seglivad myt. Snarare så att brist på hormonet ger ilska och denna typ av problematik. Även hjärndimma, man drar sig undan osv. Blir mer ängslig och nedstämd.

Testosterontilskott ger dem som redan har problem med aggression värre.


Nej de flesta blir lugna och harmoniska av testosteron. Har man brist blir den effekten ännu större.
Gräddfil
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2020-08-10

Asperger och testosteron

Inläggav Gräddfil » 2021-05-23 14:20:44

Liljan skrev:
Gräddfil skrev:
Liljan skrev:I så fall skulle vi tjejer ha grövre symtom än killarna och det har vi inte. Autism och Asperger är för övrigt i princip samma diagnos, det är några småsaker som språkförsening som skiljer.


Går inte att jämföra tjejer och killar hormonellt på det sättet. Allt måste vara i balans för båda könen och östrogen och testosteron är rent naturligt i olika nivåer.
Vette tusan om det är rätt att sätta rena autister och aspergare i samma klass och det skiljer ju betydligt mer än språkförsening. Många autister reagerar otroligt mycket starkare på intryck och kan sällan ta hand om sig själva. Jag ser autism mer som ett handikapp och Asperger mer som en personlighetstyp.

Det är ett faktum (och ingen åsikt) att det nästan bara är språkförseningen som skiljer, det var därför man slog ihop diagnoserna. Perceptionssvårigheter finns varken med i Asperger eller autism diagnoskriterierna i ICD- 10. Det finns endast i den nya autismdiagnosen i DSM- 5.

Diagnoskriterier autism ICD- 10: https://www.autismforum.se/om-autism/di ... nguage:/sv

Diagnoskriterier Asperger ICD- 10: https://www.autismforum.se/om-autism/di ... nguage:/sv


Mycket märkligt. En renodlad autist går ju inte att föra en konversation med överhuvudtaget. Blir extremt stressade och bara skriker rakt ut.
Gräddfil
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2020-08-10

Asperger och testosteron

Inläggav Gräddfil » 2021-05-23 14:22:21

Dagobert skrev:
Gräddfil skrev:Tråden riktar sig till män med autism och asperger, även ADD.
AS och ADD, det är jag, det.

Jag har börjat fundera på om testosteronnivåer kan inverka på oss positivt och negativt.
Jag med, tycker att många symtom på testosteronbrist passar in på mig, mest ADD-biten.

Någon som mätt sina nivåer tro?
Ja, för 5 år sen, normalt.

Kanske någon som testat anabola steroider eller testosteronbehandling av läkare (TRT).
Inte jag, än. VC och min psykmottagning befattar sig inte med testosteron, men tipsade om en mottagning som sägs göra det.

Jag tror nämligen att låga testosteronnivåer borde kunna öka på våra symptom rejält.
Jag med.

Undrar också om personer med ADD kan behöva högre nivå än "normalt" för att bli mer företagsamma och aktiva så vi kan göra sånt vi vill göra.


Jag ska eventuellt få testosteronbehandling av en privatläkare mot mina lite halvt låga nivåer. Har Asperger och ADD och han hävdar att man ser mycket god effekt av högre testosteron. Hjärndimman/tröttheten försvinner, autistiska symptomen minskar och även depression och sömnproblem. Man blir lugnare och piggare helt enkelt.
Gräddfil
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2020-08-10

Asperger och testosteron

Inläggav Liljan » 2021-05-23 14:46:28

Gräddfil skrev:
Liljan skrev:
Gräddfil skrev:
Går inte att jämföra tjejer och killar hormonellt på det sättet. Allt måste vara i balans för båda könen och östrogen och testosteron är rent naturligt i olika nivåer.
Vette tusan om det är rätt att sätta rena autister och aspergare i samma klass och det skiljer ju betydligt mer än språkförsening. Många autister reagerar otroligt mycket starkare på intryck och kan sällan ta hand om sig själva. Jag ser autism mer som ett handikapp och Asperger mer som en personlighetstyp.

Det är ett faktum (och ingen åsikt) att det nästan bara är språkförseningen som skiljer, det var därför man slog ihop diagnoserna. Perceptionssvårigheter finns varken med i Asperger eller autism diagnoskriterierna i ICD- 10. Det finns endast i den nya autismdiagnosen i DSM- 5.

Diagnoskriterier autism ICD- 10: https://www.autismforum.se/om-autism/di ... nguage:/sv

Diagnoskriterier Asperger ICD- 10: https://www.autismforum.se/om-autism/di ... nguage:/sv


Mycket märkligt. En renodlad autist går ju inte att föra en konversation med överhuvudtaget. Blir extremt stressade och bara skriker rakt ut.

Det är bara fördomar. Läs diagnoskriterierna. Jag är autist enligt ICD- 10 (har alltså inte Asperger)
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Asperger och testosteron

Inläggav StickaOspela » 2021-05-23 15:15:39

Liljan skrev:Det är bara fördomar. Läs diagnoskriterierna. Jag är autist enligt ICD- 10 (har alltså inte Asperger)


Det är det nog en hel del här som inte vill. De vill nämligen inte vara i gruppen Austismspektrum, tillsammans med alla andra. De vill vara i gruppen Asperger, eftersom det är lite 'finare' än att vara Autist.

Jag säger inte att det gäller alla, men att det gäller många.
StickaOspela
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2018-08-08
Ort: Trollhättan

Asperger och testosteron

Inläggav slackern » 2021-05-23 15:45:32

StickaOspela skrev:
Liljan skrev:Det är bara fördomar. Läs diagnoskriterierna. Jag är autist enligt ICD- 10 (har alltså inte Asperger)


Det är det nog en hel del här som inte vill. De vill nämligen inte vara i gruppen Austismspektrum, tillsammans med alla andra. De vill vara i gruppen Asperger, eftersom det är lite 'finare' än att vara Autist.

Jag säger inte att det gäller alla, men att det gäller många.


Inte för att vara den men när ICD-11 släpps på svenska så kommer ju AS som diagnos att fasas ut allteftersom.

6A02.0 Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and with mild or no impairment of functional language


https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/ht ... f120443468

Så blir väl helt enkelt bara att kalla sig för HFA eller högfungerande autist om man vill slippa stigmat med att klumpas ihop med autister med intellektuell funktionsnedsättning, fast å andra sidan tycker jag att det märks på mig själv rätt omgående att jag inte har en intellektuell funktionsnedsättning.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger och testosteron

Inläggav Kentarou » 2021-05-23 17:13:06

Jag förstår inte varför man vill vara en Asperger, han skickade handikappad barn till deras död. Hursomhelst så är Asperger ett handikapp som gör att många inte kan arbeta. Asperger är ett kognitivt handikapp så det syns inte på utsidan. :-)Hug

Jag bryr mig inte om IQ för att det visar inget.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Asperger och testosteron

Inläggav StickaOspela » 2021-05-23 17:24:30

slackern skrev:
Inte för att vara den men när ICD-11 släpps på svenska så kommer ju AS som diagnos att fasas ut allteftersom.



Det började redan innan jag utreddes 2015. Min son fick diagnos för några veckor sedan, och då pratade den äldre läkaren om Asperger, medan den yngre psykologen pratade om autismspektrumdiagnos. Jag tror det sitter i ganska djupt hos de som använt det hela sina yrkesverksamma liv.

Jag har svårt att förstå varför det skulle vara ett stigma. Jag saknar iofs oftast förmågan att sätta mig in i hur andra tänker, vilket är ett av mina problem. Jag tänker närmast att de upplever det som stigma gentemot NT att tillhöra en så diversiv grupp.
StickaOspela
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2018-08-08
Ort: Trollhättan

Asperger och testosteron

Inläggav CalleJ » 2021-05-23 18:42:50

StickaOspela skrev:
Liljan skrev:Det är bara fördomar. Läs diagnoskriterierna. Jag är autist enligt ICD- 10 (har alltså inte Asperger)


Det är det nog en hel del här som inte vill. De vill nämligen inte vara i gruppen Austismspektrum, tillsammans med alla andra. De vill vara i gruppen Asperger, eftersom det är lite 'finare' än att vara Autist.

Jag säger inte att det gäller alla, men att det gäller många.


Jag var nog sån i början. Eller är sån fortfarande. Mina problem är att umgås med människor och även om problemen är stora så är det bara i vissa situationer och oklart vad dom beror på. Har det med min inställning till reciprocitet att göra eller är det något handikapp jag har?

Jag har alltid betraktats som begåvad med "rörligt intellekt" och har inte haft några problem inom några områden förutom det sociala. Jag kanske haft andra problem och det kan diskuteras men inget som uppmärksammats. Fick diagnos på grund av mina sociala problem och att jag ständigt hamnade i ohållbara relationer- i arbetslivet och privat.

Mina sociala problem är dock grava och jag har utvecklat en massa kompensatoriska strategier för att ändå framstå som normal. Men energin det kräver blir för stor med jämna mellanrum. Ett par månader eller år i bästa fall.

Men samma sak kan man kanske säga om "grava autister" också. Har sett grava autister som inte är sämre än jag. Dom kan till och med vara mer sociala än vad jag är.
CalleJ
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2021-03-07

Asperger och testosteron

Inläggav Dalaberger » 2021-05-23 18:55:07

Skulle gissa mina var för höga om något, inte för låga.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Asperger och testosteron

Inläggav Flinta » 2021-05-23 19:22:31

Lågt testosteron associerar jag med stort midjeomfång ("gubbmage"), låg/lägre muskelmassa, impotens etc. hos vanliga män. Tillhör åldrandet men kan förebyggas hos många.

Om autister av manligt kön får ovanstående tidigare än NT-män har det kanske att göra med att man p g a funktionsnedsättningar (i t ex exekutiva funktioner, eller så har man bara försökt leva livet på NTs villkor- kan räcka..) inte klarat eller orkat ta hand om sin egen hälsa? Då är det kanske inte så konstigt att man inte mår så bra och kanske därmed får mer och/eller förvärrade symptom på autism??
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Asperger och testosteron

Inläggav CalleJ » 2021-05-23 19:28:39

Angående testosteronnivåer så borde jag kollat dom. Hade inte mycket muskler som liten men utvecklades tidigt, tidig pubertet alltså.

Sen när jag började träna styrketräning hade jag lätt att få muskler. Konstigt.

Jag har dock ingen aggressivitet och jag känner mig inte som en vanlig man. Vad det nu innebär.

Borde kollat mina testosteronnivåer men jag var inte så smart så jag krävde kromosomanalys istället med avseende på kön. Svaret blev 100% manliga gener, vad det nu betyder.

Har alltså inga svar vad gäller trädens ämne utan bara mer frågetecken.
CalleJ
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2021-03-07

Asperger och testosteron

Inläggav LordNelson » 2021-05-23 20:02:30

Kentarou skrev:Jag förstår inte varför man vill vara en Asperger. Hursomhelst så är Asperger ett handikapp som gör att många inte kan arbeta.

Aspergare ser NTs som anledningen till att dom inte kan arbeta eftersom NTs inte anpassar sig i tillräcklig utsträckning till aspergaren.

Aspergare ser dom med autism som lägst stående sen kommer NTs och överst aspergaren. Det är inte förenat med självbilden hos aspergaren att bli sammanföst med dom uslaste och mest värdelösa.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Asperger och testosteron

Inläggav RapeRegs » 2021-05-23 20:10:03

CalleJ skrev:jag känner mig inte som en vanlig man. Vad det nu innebär.


Om du inte vet vad det innebär kan du kanske inte vara säker på att den saken? Hur vet man att man känner sig som en vanlig man?
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Asperger och testosteron

Inläggav RapeRegs » 2021-05-23 20:12:45

slackern skrev:fast å andra sidan tycker jag att det märks på mig själv rätt omgående att jag inte har en intellektuell funktionsnedsättning.


Vi får helt enkelt vara överens om att vara oense när det gäller den saken.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Asperger och testosteron

Inläggav slackern » 2021-05-23 20:29:43

RapeRegs skrev:
slackern skrev:fast å andra sidan tycker jag att det märks på mig själv rätt omgående att jag inte har en intellektuell funktionsnedsättning.


Vi får helt enkelt vara överens om att vara oense när det gäller den saken.


Det var ju trist att höra att du har så pass lågt självförtroende att du upplever att du uppfattas som obegåvad.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in