Asperger och ömhet (förhållande NT och aspie)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav ufo » 2007-12-30 1:37:34

rdos skrev:Vissa autistiska barn gillar kramar. Min dotter kramas hjärna fast hon är 13 år.
Och jag börjar märka att min tvååring vill ha mindre och mindre kroppskontakt. Fortfarande 100% social men allt oftare blir man behandlad som om man sticks.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-30 1:39:18

ufo skrev:Du missade början på denna ordväxling va?
Alien skrev:Jag hade försökt trösta henne med en kram när hon var ledsen men hon bara fräste åt mig. Då försvann lusten att krama henne.

En kram i ett sådant här läge är ett övergrepp. Det är destruktivt motsats till konstruktivt.
Så tro inte att du kan lura i mig att kramar är viktiga. De är ett djävla satyg.(ibland)


Om du syftar på kramar enbart i ett sådant läge kan jag förstå dig. Det har också förts diskussioner om kramar i allmänhet. Ledsen om jag blandade ihop det.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav ufo » 2007-12-30 1:42:27

Bjäbbmonstret skrev:Om du syftar på kramar enbart i ett sådant läge kan jag förstå dig. Det har också förts diskussioner om kramar i allmänhet. Ledsen om jag blandade ihop det.
Kan ju också vara jag som blandade ihop, jag bara reagerade på att det är offatbart att inte vilja krams.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav mitzerl » 2007-12-30 2:12:23

ufo skrev:En kram i ett sådant här läge är ett övergrepp. Det är destruktivt motsats till konstruktivt.
Så tro inte att du kan lura i mig att kramar är viktiga. De är ett djävla satyg.(ibland)


Att krama en människa ser du som rysligt, men att penetrera en hund eller katt går bra?! Och du skall prata om "övergrepp"??!!! JAG HÄPNAR!!! :shock:
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav ufo » 2007-12-30 2:44:17

mitzerl skrev:Och du skall prata om "övergrepp"??!!! JAG HÄPNAR!!! :shock:
Den diskussionen tar vi i vald tråd. Här är det trolleri.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav ufo » 2007-12-30 2:45:46

ufo skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Om du syftar på kramar enbart i ett sådant läge kan jag förstå dig. Det har också förts diskussioner om kramar i allmänhet. Ledsen om jag blandade ihop det.
Kan ju också vara jag som blandade ihop, jag bara reagerade på att det är offatbart att inte vilja krams.

Läste igenom korren en gång till. Jag uttryckte mig lite väl generaliserande. Så det är inte konstigt om det blandades ihop en del. :oops:
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-30 2:56:38

ufo skrev:Läste igenom korren en gång till. Jag uttryckte mig lite väl generaliserande. Så det är inte konstigt om det blandades ihop en del. :oops:


Och jag kommenterade utan att läsa särskilt noga så det är nog jämnt :-)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Anonymous » 2007-12-30 12:09:29

Ihålig skrev:
Alien skrev:Hon kramar mig när hon reser bort längre tid och när hon kommer hem igen. Helt ok för mig, men jag tar aldrig initiativ själv till kramar längre.


Jag blir bitter av att läsa sådant där. Ofattbart för mig hur man inte kan vilja ta initativ att krama sin egen dotter. Hur kan en sådan isolation till känslolivet ö.h.t. leda till att man skaffar sig ett barn, undrar jag.

Undrande skrev:Livet är inte lätt! Just nu vet jag inte om jag längre orkar vara en jojokvinna!


Lev inte som en jojokvinna då. Hitta på saker och träffa nya människor. Slösa inte bort ditt liv att bry dig om någon som inte vet vad han vill. Om han fortfarande tror att han förtjänar dig - då kan han gott väl anstränga sig lite. Asperger är ett handikapp, ja, men det är ingen ursäkt för att inte vilja utvecklas som person.

Se det som en god erfarenhet och gå vidare. Stanna inte i en relation som upperbart inte kommer att fungera. Du är bättre än så.


AS. är Inget handikapp utan FUNKTIONSNEDSÄTTNING. (senaste o. gällande benämningen).
Ett handikapp är inte en egenskap hos en individ utan beskriver förhållandet mellan personen och omgivningen (enligt Socialstyrelsen)
Likaså funktionshinder.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Anonymous » 2007-12-30 12:12:11

Moggy skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Jag har själv fått träna mig att uppskatta kramar som hälsningsceremoni. Det fanns inte i min släkt där vi tog i hand men var mycket frekvent i min förra pojkväns släkt och umgängeskrets. Det var dock inte fråga om


Har inget emot kramar, det är riktigt trevligt. Men jag har svårt för månniskor som villkramas jämt så fort man ses som en hälsningsgest.

Ja, det är ruggigt hemskt många ggr. :(
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav tahlia » 2007-12-30 16:50:34

caroline78 skrev:
AS. är Inget handikapp utan FUNKTIONSNEDSÄTTNING. (senaste o. gällande benämningen).
Ett handikapp är inte en egenskap hos en individ utan beskriver förhållandet mellan personen och omgivningen (enligt Socialstyrelsen)
Likaså funktionshinder.


AS kanske inte är ett handikapp för dig, men för mig är det helt solklart ett handikapp (eller funktionshinder om man föredrar det), och då med definitionen av förhållandet mellan personen (jag) och omgiviningen.

Den här diskussionen har vi haft tidigare och vissa med AS ser AS som ett handikapp, medan andra protesterar hej vilt.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Anonymous » 2007-12-30 17:17:53

tahlia skrev:
caroline78 skrev:
AS. är Inget handikapp utan FUNKTIONSNEDSÄTTNING. (senaste o. gällande benämningen).
Ett handikapp är inte en egenskap hos en individ utan beskriver förhållandet mellan personen och omgivningen (enligt Socialstyrelsen)
Likaså funktionshinder.


AS kanske inte är ett handikapp för dig, men för mig är det helt solklart ett handikapp (eller funktionshinder om man föredrar det), och då med definitionen av förhållandet mellan personen (jag) och omgiviningen.

Den här diskussionen har vi haft tidigare och vissa med AS ser AS som ett handikapp, medan andra protesterar hej vilt.


Ok. isåf måste det har varit innan jag blev medlem den 9/12-07 Var o. en får naturligtvis tyckasom den vill, men det jag skrev är faktiskt tom. Socialstyrelsens version. Å andra sidan kan de säkert oxå ha fel, men inte just i det.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav ufo » 2007-12-30 17:48:24

caroline78 skrev:
tahlia skrev:
caroline78 skrev:
AS. är Inget handikapp utan FUNKTIONSNEDSÄTTNING. (senaste o. gällande benämningen).
Ett handikapp är inte en egenskap hos en individ utan beskriver förhållandet mellan personen och omgivningen (enligt Socialstyrelsen)
Likaså funktionshinder.


AS kanske inte är ett handikapp för dig, men för mig är det helt solklart ett handikapp (eller funktionshinder om man föredrar det), och då med definitionen av förhållandet mellan personen (jag) och omgiviningen.

Den här diskussionen har vi haft tidigare och vissa med AS ser AS som ett handikapp, medan andra protesterar hej vilt.


Ok. isåf måste det har varit innan jag blev medlem den 9/12-07 Var o. en får naturligtvis tyckasom den vill, men det jag skrev är faktiskt tom. Socialstyrelsens version. Å andra sidan kan de säkert oxå ha fel, men inte just i det.

Båda har rätt
AS är en funktionsnedsättning.
En funktionsnedsättning kan vara ett handikapp. Men inte nödvändigtvis.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Anonymous » 2007-12-30 18:09:55

ufo skrev:
caroline78 skrev:
tahlia skrev:[quote="caroline78"]

AS. är Inget handikapp utan FUNKTIONSNEDSÄTTNING. (senaste o. gällande benämningen).
Ett handikapp är inte en egenskap hos en individ utan beskriver förhållandet mellan personen och omgivningen (enligt Socialstyrelsen)
Likaså funktionshinder.


AS kanske inte är ett handikapp för dig, men för mig är det helt solklart ett handikapp (eller funktionshinder om man föredrar det), och då med definitionen av förhållandet mellan personen (jag) och omgiviningen.

Den här diskussionen har vi haft tidigare och vissa med AS ser AS som ett handikapp, medan andra protesterar hej vilt.


Ok. isåf måste det har varit innan jag blev medlem den 9/12-07 Var o. en får naturligtvis tyckasom den vill, men det jag skrev är faktiskt tom. Socialstyrelsens version. Å andra sidan kan de säkert oxå ha fel, men inte just i det.

Båda har rätt
AS är en funktionsnedsättning.
En funktionsnedsättning kan vara ett handikapp. Men inte nödvändigtvis.[/quote]

Skulle i såf. vara när man är ute i samhället o. blir förhindrad av det på ngt. sätt.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav rdos » 2007-12-30 18:53:28

ufo skrev:Och jag börjar märka att min tvååring vill ha mindre och mindre kroppskontakt. Fortfarande 100% social men allt oftare blir man behandlad som om man sticks.


Du kanske skulle prova med "hårda" kramar då istället?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav tahlia » 2007-12-30 20:10:56

caroline78 skrev:
ufo skrev:Båda har rätt
AS är en funktionsnedsättning.
En funktionsnedsättning kan vara ett handikapp. Men inte nödvändigtvis.


Skulle i såf. vara när man är ute i samhället o. blir förhindrad av det på ngt. sätt.


Ja, för att jobba lär du ju behöva vara ute i samhället. Jag klarar inte det, och kan därför inte jobba heller, och är således handikappad.

MEN jag är även handikappad i mitt hem. Jag öppnar t.ex inte dörren om jag inte känner igen personen utanför, eller om jag helt enkelt inte orkar med folk. Samma sak med telefonen. Jag svarar aldrig om jag inte känner igen numret. Det är i sig också handikappande.

Sedan har vi ju hela den här biten med kontakt med vårdpersonal, socialnämnd, skola etc. etc.

Så ja, jag anser mig vara handikappad.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav andyl » 2007-12-30 20:35:56

Jag har flickvän och det funkar bra, då jag är väldigt mycket för att gosa o så där så för mig är ömhet inget problem utan snarare ett behov. Jag är generellt mycket kramig o så där så.. Visserligen jag är i ett extremt långdistans förhållande men vi tröffades i sverige och så vidare och hon bor i Latinamerika...
Senast redigerad av andyl 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
andyl
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2007-12-03
Ort: Uppsala

Inläggav Anonymous » 2007-12-30 21:33:39

tahlia skrev:
caroline78 skrev:
ufo skrev:Båda har rätt
AS är en funktionsnedsättning.
En funktionsnedsättning kan vara ett handikapp. Men inte nödvändigtvis.


Skulle i såf. vara när man är ute i samhället o. blir förhindrad av det på ngt. sätt.


Ja, för att jobba lär du ju behöva vara ute i samhället. Jag klarar inte det, och kan därför inte jobba heller, och är således handikappad.

MEN jag är även handikappad i mitt hem. Jag öppnar t.ex inte dörren om jag inte känner igen personen utanför, eller om jag helt enkelt inte orkar med folk. Samma sak med telefonen. Jag svarar aldrig om jag inte känner igen numret. Det är i sig också handikappande.

Sedan har vi ju hela den här biten med kontakt med vårdpersonal, socialnämnd, skola etc. etc.

Så ja, jag anser mig vara handikappad.


Ok Återigen; var o. en får ha sin syn på saken. Jag ser mig som funktionsnedsatt.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Pemer » 2007-12-30 21:46:12

andyl skrev:Jag har flickvän och det funkar bra, då jag är väldigt mycket för att gosa o så där så för mig är ömhet inget problem utan snarare ett behov. Jag är generellt mycket kramig o så där så.. Visserligen jag är i ett extremt långdistans förhållande men vi tröffades i sverige och så vidare och hon bor i Latinamerika...

Wow, ja det får man nog kalla rätt extrem långdistans! Själv är jag för låst vid att avstånd inte funkar, och skulle inte vilja ha någon för långt ut åt fel sida om stan ens, och jag tror inte jag skulle kunna tänka mig att ändra uppfattning (fler gånger - har trots allt försökt). Men jag beundrar alla långdistansare! Lycka till!!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:29:04, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Parvlon » 2007-12-31 11:22:28

Handikappad är väl ett ord som tas i ett rumsperspektiv, alltså ta tex om man behöver glasögon för nära håll och glömmer dem när man ska läsa kvällstidningen så är man troligen ganska handikappad o får leta rätt på sina handikappsglasögon.

En människa med en protes, ser jag inte heller som handikappad. Rullstolar och metadon e dock handikappshjälpmedel
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

NT + AS = SANT?

Inläggav silvercloud » 2010-02-16 16:51:17

Nykomling på forumet, men hoppas på lite tankar och hjälp...

Är sedan 6-7 år tillsammans med en kille som antagligen har Aspergers syndrom, dock är han högfungerande och det är egentligen inte så noga huruvida han skulle uppfylla alla kraven i en diagnos eller ej, för det är tillräckligt mycket som stämmer.

Det stora problemet för oss är våra olika behov av ömhet, närhet och gemenskap. Han har betydligt mindre behov av sällskap, närhet och samtal än vad jag har, och det skapar otroligt mycket frustration och får mig att må dåligt. Jag blir ju ledsen av att han aldrig vill krama mig, och jag känner mig ofta osynlig hemma.

Det verkar vara ett klassiskt problem i den här typen av relationer, så det kanske finns fler med liknande erfarenheter:

Ni som lever i AS - NT-förhållanden där ni har olika syn på närhet och förhållandet - hur får ni det att fungera? Går det? Vad kan man göra för att få det att gå så smidigt som möjligt?

Moderator: Slog ihop med tidigare liknande tråd.
Senast redigerad av silvercloud 2011-05-05 0:36:58, redigerad totalt 1 gång.
silvercloud
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2010-02-16

NT + AS = SANT?

Inläggav svartamolnet » 2010-02-16 16:56:24

Här är en NT och en med autismliknande tillstånd (nästan AS med uppfyller inte alla kriterierna). Det är jag som har autism.
Jag är ganska kramig av mig ändå, så det är nog väldigt olika. Kanske kunde du tala om för honom att du vill kramas oftare? Det gäller att tala klarspråk, för det är inte säkert att han alltid förstår underförstådda budskap (också individuellt).
Senast redigerad av svartamolnet 2011-05-05 0:36:58, redigerad totalt 1 gång.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

NT + AS = SANT?

Inläggav silvercloud » 2010-02-16 16:58:50

svartamolnet skrev:.... Kanske kunde du tala om för honom att du vill kramas oftare? Det gäller att tala klarspråk, för det är inte säkert att han alltid förstår underförstådda budskap (också individuellt).

Tack för svar!

Jag har talat om det och han är medveten om det, men jag antar att eftersom han inte känner behovet själv så blir det helt enkelt inte av. Själv har jag svårt att förstå varför det inte blir det, för för mig är det relativt enkelt att bara bestämma mig för något och sedan komma ihåg att göra det och på så vis lära mig ett nytt beteende, men jag antar att det inte är det för honom.

Vi har pratat om det, massor, men jag känner inte att det hjälper alls. :(
Senast redigerad av silvercloud 2011-05-05 0:36:58, redigerad totalt 1 gång.
silvercloud
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2010-02-16

Re: NT + AS = SANT?

Inläggav sommar » 2010-02-16 17:06:50

silvercloud skrev:Nykomling på forumet

Välkommen! :)
Senast redigerad av sommar 2011-05-05 0:36:58, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

NT + AS = SANT?

Inläggav vallesmamma » 2010-02-16 19:06:39

Jag har AS, min man är NT. För oss fungerar det bra men ibland går jag med på kramar fast jag inte själv har behovet. Jag brukar göra andra till lags, har alltid varit så, vet ej om det hör till min diagnos.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 0:36:58, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in