Asperger och LVU

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och LVU

Inläggav Manar » 2008-03-27 1:25:57

Jag är ensamstående far till två barn, en flicka på 5 år och en pojke på 8 år . Då barnen var på dagis och i skolan noterade personalen att dem inte betedde sig som andra barn. De isolerade sig, hade svårt med vänner, ville inte motivera sig, drömde mycket osv. Socialen fick snart reda på det och startade en utredning då dom utgick från att barnen for illa hemma. Efter många turer bad vi (jag och barnen mor) att barnen skulle psykologutredas, just eftersom misstanke om asperger fans. Utredningen visade att min son hade AS och min dottern hade drag av AS. För fullständighetens skull lät vi även göra en ny undersökning på mig. Den visade att även jag uppfyllde kriterierna för AS.

Vidare skrev psykologen att "På grund av sin funktionsnedsättning är XXXX föräldraförmåga nedsatt. Han har ett annorlunda sätt att uppfatta omvärlden och det finns risk att han inte förstår barnen primära behov eller har förmåga att lära dom rätt avvägning beträffande mat, kläder, hygien etc, alt eftersom de växer upp." ... "Trots att han älskar sina barn och vill dem väl är det tveksamt om han kan tillfredställa deras emotionella behov."

Allt detta i en undersökning som enbart riktade sig mot Asperger och inte föräldraförmåga. Soc sade också att dom ville göra ett LVU och tvångsomhänderta barnen just därför. De gav mig dock en nådatid på 8 veckor under hård bevakning då alt jag gör ska utvärderas, men som dom även sa "vi tror inte att han klarar det."

Är det någon här som har liknande erfarenheter eller kan ge några råd om hur jag ska hantera dethär. Jag och mina barn har ett bra liv tillsammans, särskillt nu när sonen har fått en assistent. Det vore katastrof om vi blev isärryckta!
Senast redigerad av Manar 2011-05-04 12:04:22, redigerad totalt 1 gång.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav manne » 2008-03-27 1:56:04

LVU och SOl lagen är två lagar som inte borde tillämpas alls tycker jag.!
Men då ändast i nödfall typ.. :!:

LSS lagen är mycket bättre den utformad och så vidare.:!!
LSS lagen ska eller bör i alla fall vara väldigt mera demokratiskt styrd..!

LVU och SOL tillämpas ofta på tex folk som hammnar på sådana hära ställen som tex behandlingshem och andra totalitära värdelösa slutna instutioner och så.. :!:

http://www.rosersbergsviken.se/

nhä fy fan och ush för LVu ,sol lagen.. :cry: :cry:

Men visst om man kanske har missbruks problem eller väldigt stora psykiska problem så kan denna lag vara bra men problemet är att den också kan missbrukas av socialen ,anhöriga och så vidare.. :!:

Sedan så har ju LSS också en skyldighet att följa upp sina klienter och ärenden ..!!

ska försöka att kolla upp lite och så senare och försöka att hjälpa till. :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 12:04:22, redigerad totalt 2 gånger.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Re: Asperger och LVU

Inläggav Ganesh » 2008-03-27 2:06:13

Manar skrev:
Utredningen visade att min son hade AS och min dottern hade drag av AS. För fullständighetens skull lät vi även göra en ny undersökning på mig. Den visade att även jag uppfyllde kriterierna för AS.

Vidare skrev psykologen att "På grund av sin funktionsnedsättning är XXXX föräldraförmåga nedsatt. Han har ett annorlunda sätt att uppfatta omvärlden och det finns risk att han inte förstår barnen primära behov eller har förmåga att lära dom rätt avvägning beträffande mat, kläder, hygien etc, alt eftersom de växer upp." ... "Trots att han älskar sina barn och vill dem väl är det tveksamt om han kan tillfredställa deras emotionella behov."



Detta är nonsens. Först måste man ju fundera på om det som psykologen uppfattar som udda i barnens beteende beror på att de har AS resp drag av AS, eller om det beror på dig. Med all sannolikhet på att de har AS. Vidare så måste det vara så att om psykolog och soc tycker att du inte lever upp till deras bild av den goda föräldern så måste deras förstahandsåtgärd vara att ge dig dig det stöd de tycker att du behöver. Alltså åtgärder enligt LSS och SoL.

När det gäller deras emotionella behov så finns det ingenting, repeterar ingenting, som säger att en pappa eller mamma med AS inte kan fixa det. Vi har flera mammor och flera pappor här på forumet som lever som ensamstående föräldrar med sina barn. Och gör ett jättebra jobb som föräldrar. Alltså, det finns inget som helst samband mellan att vara förälder som har AS, och att inte kunna "tillfredsställa deras emotionella behov". Psykologens påstående är privat tyckande och saknar empiriskt stöd.

Jag är själv ensamstående pappa till två döttrar, 13 och 15. Och det har ju sina sidor. Men ingen kan påstå att flickorna inte fått sina emotionella behov tillfredsställda.

Du har både vår kollektiva erfarenhet på din sida och vårt helhjärtade stöd.

Att påstå att någon är en dålig förälder just pga att de har AS är både upprörande och diskriminerande. Tag kontakt med Handikappombudsmannen och Diskrimineringsombudsmannen.

http://www.ho.se/
http://www.do.se/

Välkommen förresten.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 12:04:22, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Pemer » 2008-03-27 2:16:42

Ja, den här psykologen verkar snarast ha fel- och/eller övertolkat åtskilliga bitar av AS... och resultatet har blivit en ren förolämpning mot såväl dig som andra föräldrar med AS. Usch!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 12:04:22, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Manar » 2008-03-27 2:17:50

Tack för välkomnandet. :)

Jag bör kanske förtydliga att psykologen inte var samma som utredde barnen, hon har aldrig träffat dom och vi diskuterade dom inte ens.

Testet gick ut på ett jätteforumlär (580 frågor!) om hur man såg på sig själv och andra, samt ett antal tester där man skulle återberätta de centrala delarna i en historia. Det var också en del från Mensas inträdesprov samt en massa sifferserier man skulle memorera och återberätta på olika sätt.
Barn och uppfostran fanns det inget om.
Senast redigerad av Manar 2011-05-04 12:04:22, redigerad totalt 1 gång.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav manne » 2008-03-27 2:19:29

Ja denna är fan toppen visste inte äns att det fanns en sådan..!!

http://www.ho.se/Tpl/NewsPage____1048.aspx

Handikappombudsmannen, HO skrev:Den nya diskrimineringslagen kommer inte att ge större möjlighet att anmäla bristande tillgänglighet än dagens lagstiftning. Där går lagrådsremissen som lades fram i dag emot Diskrimineringskommitténs förslag.

En person som använder rullstol och inte kommer in i exempelvis en affär kommer alltså inte heller i fortsättningen att kunna få upprättelse med stöd av diskrimineringslagstiftningen.

– Jag anser att ett diskrimineringsförbud utan krav på skäliga stöd- och anpassningsåtgärder inte ger ett effektivt skydd mot utestängning av människor med funktionshinder. Jag beklagar därför att tillgänglighet inte finns med. Det är en stor brist, säger vik handikappombudsman Torbjörn Andersson i en kommentar.

Handikappombudsmannen, HO, är dock positiv till att människor med funktionshinder nu får skydd mot diskriminering inom exempelvis hälso- och sjukvården, socialtjänsten och socialförsäkringssystemet.

– Det innebär till exempel att en person med funktionshinder som upplevt sig bli diskriminerad under en resa med färdtjänsten kommer att kunna anmäla det, säger vik handikappombudsman Torbjörn Andersson.

HO är också positiv till förslaget om en ombudsman mot diskriminering.


– En ombudsman i stället för fyra blir en starkare kraft mot diskriminering, säger vik handikappombudsman Torbjörn Andersson.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 12:04:22, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Titti » 2008-03-27 2:21:59

Moderator:

Flyttad hit till Föräldraforum på trådskaparens begäran.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 12:04:22, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Ganesh » 2008-03-27 2:31:38

Dessutom är det ett faktum att psykologen inte har någon som helst stöd från forskning för sitt påstående om att personer med AS är definitionsmässigt kassa föräldrar. Det finns nämligen ingen sån forskning. Nånstans. Det enda som finns är personliga erfarenheter. Och 100% av mina erfarenheter säger mig att föräldrar med AS är utmärkta föräldrar, och det gäller särskilt som föräldrar till barn som har AS eller drag av AS eller andra NPF. Kolla bara här på forumet. Vi är skitbra föräldrar!!! :lol:
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 12:04:22, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Asperger och LVU

Inläggav weasley » 2008-03-27 3:16:18

Manar skrev:Vidare skrev psykologen att "På grund av sin funktionsnedsättning är XXXX föräldraförmåga nedsatt. Han har ett annorlunda sätt att uppfatta omvärlden och det finns risk att han inte förstår barnen primära behov eller har förmåga att lära dom rätt avvägning beträffande mat, kläder, hygien etc, alt eftersom de växer upp." ... "Trots att han älskar sina barn och vill dem väl är det tveksamt om han kan tillfredställa deras emotionella behov."

Allt detta i en undersökning som enbart riktade sig mot Asperger och inte föräldraförmåga. Soc sade också att dom ville göra ett LVU och tvångsomhänderta barnen just därför. De gav mig dock en nådatid på 8 veckor under hård bevakning då alt jag gör ska utvärderas, men som dom även sa "vi tror inte att han klarar det."


VAFAN!!

Allvarligt talat; det där är rättsövergrepp och borde anmälas! Var anmäler man sånt? Jag hjälper gärna till, har hyfsad koll på byråkratsvenska, sådär får man fan inte bete sej!! W¤%"#¤%"#¤TWER¤#

Jesus vad arg jag blir! Nån som har ett brännbollsträ? Sådär får man ¤#%"#¤%"¤& i min låda inte göra! GRRRRRRRRRRRR!!!

:-)178
:-)096 :-)096 :-)096 :-)096

:-)240

:-)192 :-)192 :-)192 :-)192
:-)198
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 12:04:22, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Asperger och LVU

Inläggav Jonte » 2008-03-27 7:55:16

weasley skrev:
Manar skrev:Vidare skrev psykologen att "På grund av sin funktionsnedsättning är XXXX föräldraförmåga nedsatt. Han har ett annorlunda sätt att uppfatta omvärlden och det finns risk att han inte förstår barnen primära behov eller har förmåga att lära dom rätt avvägning beträffande mat, kläder, hygien etc, alt eftersom de växer upp." ... "Trots att han älskar sina barn och vill dem väl är det tveksamt om han kan tillfredställa deras emotionella behov."

Allt detta i en undersökning som enbart riktade sig mot Asperger och inte föräldraförmåga. Soc sade också att dom ville göra ett LVU och tvångsomhänderta barnen just därför. De gav mig dock en nådatid på 8 veckor under hård bevakning då alt jag gör ska utvärderas, men som dom även sa "vi tror inte att han klarar det."


VAFAN!!

Allvarligt talat; det där är rättsövergrepp och borde anmälas! Var anmäler man sånt? Jag hjälper gärna till, har hyfsad koll på byråkratsvenska, sådär får man fan inte bete sej!! W¤%"#¤%"#¤TWER¤#

Jesus vad arg jag blir! Nån som har ett brännbollsträ? Sådär får man ¤#%"#¤%"¤& i min låda inte göra! GRRRRRRRRRRRR!!!

:-)178
:-)096 :-)096 :-)096 :-)096

:-)240

:-)192 :-)192 :-)192 :-)192
:-)198


Instämmer med Weasley men skulle kanske inte använt lika milda ordalag.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 12:04:22, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav rdos » 2008-03-27 9:06:45

Din historia är långt ifrån ovanlig. Det är iofs vanligare att man helt och hållet struntar i NPF-utredningar och istället tolkar in dragen i omsorgsbrister utan att bry sig om att alltsammans kan förklaras bättre genom en NPF-diagnos än genom bristande föräldraförmåga. Det är ju så att mycket i prejudicerande domar och centrala formuleringar i LVU-lagen är rena NPF-drag som omtolkats till bristande föräldraförmåga. Jag har länge försökt trycka på diverse etablerade organisationer typ RFA så att de börjar öppna ögonen inför vad som sker inom socialtjänsten idag, men det verkar trögt.

Jag har själv ett barn som "vårdas" med LVU sedan 3,5 år tillbaka + två tonåringar som man inte lyckades omhänderta. Fast numera heter det från socialens och förskolans sida att den LVU-omhändertagne sonen "utvecklas bra" trots att han uppvisar precis samma symptom som våra andra barn gjorde i den åldern. Tydligen så är det bara föräldrar som ska misstänkliggöras i det här landet, och inte familjehem. :roll:

Vi har oxå varit på HVB-utredning under 12 veckor 2004. Tydligen gick utredningen "för bra" så soc var tvungen att sabotera den genom påtryckningar om att man skulle skriva in ospecificerade "omsorgsbrister".

Jag skulle nog rekommendera dig att ta kontakt med Stulen Barndom http://www.stulenbarndom.se
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 12:04:22, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Asperger och LVU

Inläggav rdos » 2008-03-27 9:10:34

Manar skrev:Vidare skrev psykologen att "På grund av sin funktionsnedsättning är XXXX föräldraförmåga nedsatt. Han har ett annorlunda sätt att uppfatta omvärlden och det finns risk att han inte förstår barnen primära behov eller har förmåga att lära dom rätt avvägning beträffande mat, kläder, hygien etc, alt eftersom de växer upp." ... "Trots att han älskar sina barn och vill dem väl är det tveksamt om han kan tillfredställa deras emotionella behov."


Det är just sådana här motiveringar som är livsfarliga för alla NPF-familjer och som måste bekämpas med alla medel.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 12:04:22, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Asperger och LVU

Inläggav jonsch » 2008-03-27 16:07:41

Manar skrev:Allt detta i en undersökning som enbart riktade sig mot Asperger och inte föräldraförmåga. Soc sade också att dom ville göra ett LVU och tvångsomhänderta barnen just därför. De gav mig dock en nådatid på 8 veckor under hård bevakning då alt jag gör ska utvärderas, men som dom även sa "vi tror inte att han klarar det."

Helt spontant först: Soc! Soc sade?! Hur fan kan en domstol av 10 socionomer sitta och bestämma livet för en eller om möjligt värre, tre personer för mer än 15 år framåt? På grundval av deras egna personliga bedömningar? Som de fattar under nonchalerande av mer välutbildade människors utredningar?

Nå. Det är ju vansinne men mer användbart för dig att tänka på tror jag är ett råd du fått i tråden: Begär stöd, genast, folk i tråden och andra på forumet har koll på vilka rättigheter du har. Jag har noll koll, mitt förslag är bara att du försöker få åttaveckors-"utredningen" avbruten genom att först påbörja utredning om och sedan beviljas stöd. När du kommit så långt så torde du klara soc-"utredningen", inte minst tack vare att stödpersonerna torde vara på er sida - se till att de blir det. Se till att, gärna m.h.a. de rättighetskunniga härinne, skaffa sådana stödpersoner som dels verkligen kan stödja er och som dels hamnar på er sida gentemot åttaveckors-utredarna.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 12:04:22, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav rdos » 2008-03-27 19:27:27

Jag tror inte man bör avbryta utredningen. Det skulle ses som misstänkt och kommer sannolikt att användas emot dem rätten. Tro mig, jag vet hur dessa människor opererar. Sammarbetsvilja är mycket viktigt i dessa ärenden. Ett av kriterierna för att LVU ö.h.t. ska kunna användas är nämligen att frivilliga insatser antingen inte anses kunna fullföljas (sammarbetsvilja) eller inte kan sättas in.

Man ska inte acceptera frivilliga insatser från soc heller, speciellt inte när barnen har diagnoser som berättigar till LSS. Istället ska ni säga åt soc att ni vill ha alla insatser via LSS. Insatser via LSS är inte ämnade att samla in bevismaterial inför omhändertagande som t.ex. familjeassistenter (acceptera inte sådant utom i nödfall) är utan de är genuint användbara och avsedda dels för att hjälpa barnen och dels för avlastning.

Alltså, fullfölj utredningen (om det inte är uppenbart att det går åt helvete), och tala om för soc. gång på gång att ni vill ha hjälpinsatser via LSS. Då ses ni som samarbetsvilliga och då kan de inte ta några barn med LVU.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 12:04:25, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-27 20:08:55

Det du beskriver är ingenting annat än strukturell diskriminering, stå på dig och lycka till!!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 12:04:25, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Ganesh » 2008-03-27 20:25:18

Manar, det rdos pratar om är en knivig teknisk fråga som har att göra med bland annat hur socialförvaltningen är organiserad.

Rdos, det du menar är att man inte skall acceptera insatser enligt SoL (Socialtjänstlagen). Du menar inte att man inte skall acceptera insatser från soc. Det är nämligen kommunens socialförvaltning som beviljar insatser enligt BÅDE SoL och LSS (Lagen om Stöd och Service ...). Och ibland är det tom samma tjänsteman som handlägger både insatser enligt SoL och insatser enligt LSS.

En del sorters behov finns i gränslandet mellan SoL och LSS. Men om Manars kommun har socialförvaltningen uppdelad mellan en del "Handikappomsorg" och en del "Individ- och Familjeomsorg". Då bör han prata med dom om att få sitta ner med en LSS-handläggare på Handikappomsorgen och eventuellt nån från landstingets vuxen- och barn-habilitering för att få hjälp med det han behöver hjälp med. (Vilket oftast innebär att den LSS-handläggaren inte kan besluta om insatser enligt SoL, eftersom verebörande i de flesta fall inte kommer att ha delegation på det.)
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 12:04:25, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav rdos » 2008-03-27 21:56:21

Ganesh skrev:Manar, det rdos pratar om är en knivig teknisk fråga som har att göra med bland annat hur socialförvaltningen är organiserad.


Jo, jag vet. Vår kommun har helt separerad LSS och familjeomsorg. Detta är väl optimalt, men om det inte är så så ska man ändå begära att få insatser via LSS istället för SoL, även om det är delvis samma personal som beviljar dem. Det är iaf milsvid skillnad i service & förståelse mellan de som handhar LSS och SoL i vår kommun, och det skulle inte förvåna mig om det är likartat på andra ställen.

Ganesh skrev:Rdos, det du menar är att man inte skall acceptera insatser enligt SoL (Socialtjänstlagen). Du menar inte att man inte skall acceptera insatser från soc. Det är nämligen kommunens socialförvaltning som beviljar insatser enligt BÅDE SoL och LSS (Lagen om Stöd och Service ...). Och ibland är det tom samma tjänsteman som handlägger både insatser enligt SoL och insatser enligt LSS.


Det varierar nog. Vi sa t.o.m. åt LSS att de inte fick ha något som helst samråd med socialtjänsten. Detta för att det inte skulle kunna förekomma något spionerie dem emellan.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 12:04:25, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Manar » 2008-03-27 22:03:19

Tack alla för alla råd. Nu är det tyvärr så att det är lite sent att tacka nej till hjälp från Soc. När dom först upptäckte beteendestörningarna hos mina barn på dagis så erbjöds jag så snällt och vänligt att Råd och Stöd här i Linköping skulle komma ibland och hjälpa till med allmänsysslor ifall jag ville. Eftersom jag inte ville stöta mig med dom (och jag dessutom var ganska naiv) tackade jag ja. Ett par tjejer kom sedan ett par gånger och var faktiskt riktigt hjälpsamma, sen drog Soc igång sin utredning och R&S fick nya direktiv från dom. Allt sedan dess har R&S kommit till mitt hem en eller ett par gånger i veckan och raporterat vad dom sett, allt från hur ofta min dotter tvättar händerna till ifall vardagsrumsmattan verkar nydammsugen. Det verkade som om R&S kommer fasas bort nu, men utredningsgruppen kommer då istället, fast bara oftare och mer kritiskt.
Senast redigerad av Manar 2011-05-04 12:04:25, redigerad totalt 1 gång.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav Ganesh » 2008-03-27 22:13:24

Det finns två intressanta rapporter:

"Samverkan kring ungdomar med Asperger Syndrom" utgiven av Länsstyrelsen i Stockholms Län

och

"Strategi för samverkan
-kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa" utgiven av Myndigheten för skolutveckling, Rikspolisstyrelsen och Socialstyrelsen.

Intrerssant läsning.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 12:04:25, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav rdos » 2008-03-27 22:13:44

På sikt måste du fasa ut dessa "hjälpinsatser". Det är inga hjälpinsatser utan rent spioneri inför framtida LVU-ansökningar. Tänk som sagt dock på att det är känsligt att tacka nej till hjälpinsatser, men om man begär nya, mer adekvata, från LSS bör de inte kunna klaga, egentligen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 12:04:25, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Manar » 2008-03-27 22:27:07

Som jag sa verkar dom fasas ut av sig själv när proffsen tar vid. Hur är det med Vuxen hab ? Kan Soc gå in och direktera dom med ifall jag ber dom om hjälp ?

Soc har också gett mig numret till en samtalsterapeut som jag ska kunna diskutera min situation med. Jag antar att jag borde lyssna på varningsklockorna där med (har inte kontaktat henne än )
Senast redigerad av Manar 2011-05-04 12:04:25, redigerad totalt 1 gång.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav Ganesh » 2008-03-27 23:57:40

Ur Linköpings Kommuns Övergripande mål:


Familjer i en utsatt situation
Kommunen ska aktivt medverka till att familjer i utsatta situationer har kunskap om och tillgång till stöd för barn, kvinnor och män som befinner sig i en utsatt situation.


Ur Linkpings Kommuns Politiska Sociala mål

”Alla medborgare med någon form av funktionshinder ska utifrån sina förutsättningar ha möjlighet att leva ett likvärdigt liv med andra medborgare.”

”Medborgarna ska uppleva att de har inflytande och medansvar.”

”Barn och unga i utsatta situationer ska ges samverkande stödinsatser utifrån en helhetsyn.”

”Familjer och enskilda som befinner sig i en utsatt och svår situation ska stödjas på ett värdigt och utvecklande sätt.”

Av ovanstående framgår att I Linköping skall de sociala myndigheterna STÖDJA familjer och enskilda. Om man har ett funktionshinder skall få sånt stöd att man kan fungera på ett sätt som är likvärdigt med andra medborgare. Och det är ju det som LSS är till för.


Nedanstående text är hämtad direkt ur förvaltningslagen.. Det gäller alla myndigheter.

"Myndigheternas serviceskyldighet
4 § Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt. Om någon enskild av misstag vänder sig till fel myndighet, bör myndigheten hjälpa honom till rätta.
5 § Myndigheterna skall ta emot besök och telefonsamtal från enskilda. Om särskilda tider för detta är bestämda, skall allmänheten underrättas om dem på lämpligt sätt. Myndigheterna skall också se till att det är möjligt för enskilda att kontakta dem med hjälp av telefax och elektronisk post och att svar kan lämnas på samma sätt. En myndighet skall ha öppet under minst två timmar varje helgfri måndag-fredag för att kunna ta emot och registrera allmänna handlingar och för att kunna ta emot framställningar om att få ta del av allmänna handlingar som förvaras hos myndigheten. Detta gäller dock inte om en sådan dag samtidigt är midsommarafton, julafton eller nyårsafton. Lag (2003:246)."

Denna text betyder att socialnämndens tjänstemän skall hjälpa dig och dina barn att ta till vara era intressen. Till exempel om du har behov hjälp för att kunna fungera i din föräldraroll och hjälp med att fixa en del praktiska saker hemma, så är det myndighetens (socialnämndens) skyldighet att hjälpa dig att få den hjälpen. Dom skall alltså vara serviceinriktade i detta avseende. Det är givetvis inte så att dom inte har skyldighet att ge dig allt du begär. Men dom skall hjälpa dig att till exempel söka det som du behöver. Om dom inte följer Förvaltningslagen är det en fråga för Justitiekanslern. Om du blir diskriminerad/särbehandlad/illa behandlad pga dit funktionshinder, tex inte får hjälp du behöver, så är det möjligt att få hjälp av Handikappombudsmannen och/eller Diskrineringsombudsmannen.

Och sen kan man ju alltid prata med massmedia. Man kan ju alltid hota med Janne Josefsson. Och att ha skrivit en insändare är alltid bra. Om myndigheten som trilskas vet att man har skrivit/kan skriva insändare så blir de oftast litet lättare att tas med.

Hållna tummar
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 12:04:25, redigerad totalt 2 gånger.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav weasley » 2008-03-28 3:11:52

Manar skrev:Tack alla för alla råd. Nu är det tyvärr så att det är lite sent att tacka nej till hjälp från Soc. När dom först upptäckte beteendestörningarna hos mina barn på dagis så erbjöds jag så snällt och vänligt att Råd och Stöd här i Linköping skulle komma ibland och hjälpa till med allmänsysslor ifall jag ville. Eftersom jag inte ville stöta mig med dom (och jag dessutom var ganska naiv) tackade jag ja. Ett par tjejer kom sedan ett par gånger och var faktiskt riktigt hjälpsamma, sen drog Soc igång sin utredning och R&S fick nya direktiv från dom. Allt sedan dess har R&S kommit till mitt hem en eller ett par gånger i veckan och raporterat vad dom sett, allt från hur ofta min dotter tvättar händerna till ifall vardagsrumsmattan verkar nydammsugen. Det verkade som om R&S kommer fasas bort nu, men utredningsgruppen kommer då istället, fast bara oftare och mer kritiskt.


Jag håller med rdos! Försök bli av med de där spionerna. Inte nog med att de kan tänkas rapportera saker ur sitt eget von oben-perspektiv, det finns också en chans att det perspektivet har märkliga prioriteringar, tex att mattan måste dammsugas minst en gång om dagen och gör du inte det så är du inte värdig att bo själv, typ.

Fy satan vilken jävlig sits du sitter i!

Behöver du någon som hjälper dej skriva insändare så är det bara skicka PM. Så här får man inte göra!

:-)137 :-)137 :-)137
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 12:04:25, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rdos » 2008-03-28 7:35:56

Manar skrev:Som jag sa verkar dom fasas ut av sig själv när proffsen tar vid. Hur är det med Vuxen hab ? Kan Soc gå in och direktera dom med ifall jag ber dom om hjälp ?


Jag har iaf dålig erfarenhet av barn-hab och utbyte av information mellan dem och soc. Däremot vet jag inget om vuxenhab. Rimligen har soc inget med dem att göra, och du borde kunna skriva en lapp åt dem att de inte får utbyta information med soc utan ditt medgivande om du inte känner att man kan lita på att de håller på sekretessen.

Manar skrev:Soc har också gett mig numret till en samtalsterapeut som jag ska kunna diskutera min situation med. Jag antar att jag borde lyssna på varningsklockorna där med (har inte kontaktat henne än )


Definitivt, det skulle ringt en varningsklocka för mig oxå. Sådan hjälp brukar inte vara speciellt adekvat för aspergare om inte personen har "läst in sig" på AS.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 12:04:25, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in