Asperger/dyslexi

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger/dyslexi

Inläggav Inger » 2006-09-18 18:09:05

KrigarSjäl skrev:
Ren mästare ! skrev:Sen har vi ju idioter oavsett ras och sjukdommar och diagnoser. Allt från sardister till ligister, djurplågare mördare, terrorister mm, listan kan göras lång av psyksjuka eller Demon besatta idioter. I sådana lägen får man säga vad man anser om folk.


Sadister, inte "sardister". Sjukdomar stavas med ett m.
Det heter demonbesatta, inte "Demon besatta".
Särskrivningar undviks i svenska språket. Har utomordentligt svårt för språkliga grodor.

Ett litet påpekande i all vänlighet.


Det tycks finnas två typer av Aspergare: de som har dyslexi (ibland bara mild) och de som är språkentusiaster och språkpedanter ut i fingertopparna. När båda hamnar på samma forum pga den gemensamma faktorn att man har AS-diagnos så blir det ett utmärkt tillfälle att öva sig i tolerans och självkontroll. :wink:

Jag har själv svårt för stavfel och "typos" (särskilt mina egna) och kan ibland inte heller låta bli att komma med vänliga korrektioner. Men om nån är dyslexisk och inte kan rå för det så bryr jag mig inte; huvudsaken att man förstår vad personen menar.

(Huruvida R.M. är dyslexisk eller inte vet jag dock inte. Bara en allmän reflektion över ämnet i största allmänhet.)


Admin:

Denna tråd är en sammanslagning av tre olika trådar i ämnet Dyslexi/Asperger samt en avknoppad diskussion i samma ämne från en annan tråd.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav JFK » 2006-09-18 18:32:53

Själv är jag pedant, jag kollar oftast mina inlägg flera gånger innan jag postar ÄNDÅ missar jag stundtals. :evil:

Ordningen på ord kan bli lite tokig för mig ibland, så jag har nog en mild släng av dyslexi trots allt.

Andras stavfel gör mig inget, men mina egna är jobbiga att behöva se. Mitt tangentbord rasade ihop alldeles nyss, så jag fick köpa ett billigt av en invandrare, så nu sitter man med ett danskt tangentbord tills senare på veckan.

(bara det inte blir gröt i skriften under tiden)
Senast redigerad av JFK 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
JFK
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2006-09-11
Ort: Töreboda

Inläggav Tharx » 2006-09-18 19:37:01

Ordningen på ord kan bli lite tokig för mig ibland, så jag har nog en mild släng av dyslexi trots allt.


Eller hyperlexi? Ett tecken på detta är i vilket fall att meningar liksom upplöses, både i studier och när man själv skall till att författa något. Man har vida mycket lättare för enstaka (ofta komplicerade) ord, än hela meningsföljder i sig och formulerandet av dessa i text. Med andra ord skulle en dyslektiker ha mycket mer problem med ords grammatik i sig, än vad en med hyperlexi skulle ha - varefter den senare då antagligen istället skulle erfara en problematik i att skapa korrekta meningar, etc.
Rätta mig om jag har fel. Information kring hyperlexi är milt sagt bristande, till skillnad från inf. kring dyslexi, som också är mer utbrett.
Senast redigerad av Tharx 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 2 gånger.
Tharx
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2006-08-22

Inläggav JFK » 2006-09-18 19:41:26

Verkar stämma rätt bra det. Tack för informationen, jag visst inte ens att det fanns något som hette hyperlexi.
Senast redigerad av JFK 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
JFK
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2006-09-11
Ort: Töreboda

Inläggav Tharx » 2006-09-18 20:46:38

JFK skrev:Verkar stämma rätt bra det. Tack för informationen, jag visst inte ens att det fanns något som hette hyperlexi.


Jag bör kanske poängtera att det är ovanligt dock. Ett komplementerande uttalande som jag fann kring det hela lyder: "(en hyperlektiker) har lätt för att läsa en komplicerad text men inte (till att) förstå innehållet.". Hyperlexi innefattar (i regel, eller alltid) även en förmåga att inlära sig mängder av data, som sedan kan återupprepas i exakt den ordningen de inlästes - men ej omtolkas i större grad. Dock skulle detta visserligen kunna röra sig om en extremt grav form av hyperlexi, mer besläktad med "Savant Syndrome", exempelvis.
Ytterligare tror jag att en medlem på detta forum har en domän/hemsida där detta omnämns (möjligen Inger). Det kanske vore till hjälp, ifall du är intresserad, dvs.
Senast redigerad av Tharx 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 2 gånger.
Tharx
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2006-08-22

Inläggav Inger » 2006-09-18 20:50:06

Vad jag förstått så är hyperlexi när man lär sig läsa för tidigt, utan att man riktigt förstår vad det står. Övriga "symtom" på hyperlexi brukar ofta vara mer eller mindre identiska med de som förekommer i autism och AS, varför jag misstänker att diagnosen hyperlexi bara är missförstådd AS. Det är ju inte alls ovanligt att överintelligenta människor lär sig läsa, skriva och ibland räkna innan de börjar skolan.

Men möjligen används termen även för vuxna där man har lättare för själva språket än för språkets innehåll? Fast det brukar man kalla "semantic-pragmatic disorder". Förvirrande med alla dessa nya "disorders" som både psykologer och vanligt folk (ofta föräldrar) uppfinner till höger och vänster, eller hur? Särskilt när många står för samma sak och/eller där man totalt misstolkat symtomen.

Och ja, jag har en hemsida där jag tar upp många av dessa övriga saker som ofta förekommer ihop med AS: http://www.creative-minds.info/Lorelei/Home.htm
Skrolla ner lite så finns en lista över "Common co-occurring differences & difficulties" där bl a Hyperlexi finns med. Är dock ingen expert på just hyperlexi, jag är mest bara kritiskt till termens berättigande öht.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Tharx » 2006-09-18 21:16:34

Inger skrev:Vad jag förstått så är hyperlexi när man lär sig läsa för tidigt, utan att man riktigt förstår vad det står. Övriga "symtom" på hyperlexi brukar ofta vara mer eller mindre identiska med de som förekommer i autism och AS, varför jag misstänker att diagnosen hyperlexi bara är missförstådd AS. Det är ju inte alls ovanligt att överintelligenta människor lär sig läsa, skriva och ibland räkna innan de börjar skolan.

Men möjligen används termen även för vuxna där man har lättare för själva språket än för språkets innehåll? Fast det brukar man kalla "semantic-pragmatic disorder". Förvirrande med alla dessa nya "disorders" som både psykologer och vanligt folk (ofta föräldrar) uppfinner till höger och vänster, eller hur? Särskilt när många står för samma sak och/eller där man totalt misstolkat symtomen.


Det var informativt och (sannolikt) mer välgrundat än de exempel jag uppbringade. Att hyperlexi vore missförstådd AS låter mycket rimligt, framförallt i yngre individer (vilket det då i allmänhet verkar gälla för).
Det du säger förklarar också varför de läkare och psykologer jag utfrågat i saken inte har haft förmåga till att förklara det fullständigt.

Så, JFK - "semantic-pragmatic disorder" kanske är det du har? Även om det inryms i en ganska stor del av de med AS/HFA.
Dock tycks inte detta begrepp vara fullt ut accepterat heller:

(Semantic-pragmatic disorder is) a syndrome consisting of the language peculiarities commonly associated with autism; namely adequate grammar and speech yet poor comprehension, echolalia and the typical pattern of hyperlexia.

According to the clinician Lorna Wing, this syndrome is a mistake caused by diagnosticians being overly focused on the communication aspect of autism, and thus missing the greater picture. Others have pointed out that this syndrome coincides with the 'active but odd' interaction subtype of autism.

http://www.elmindreda.org/reflections/glossary.html
Senast redigerad av Tharx 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
Tharx
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2006-08-22

Inläggav JFK » 2006-09-18 21:47:30

Jag hittade också en rätt bra länk om semantic pragmatic disorder när jag kollade runt lite. Jag kan ha någon lindrig form av denna störning. Läsa är inga problem, men det är när jag skriver som jag har lite svårigheter att få till ordföljden rätt märker jag. När jag sedan läser mitt inlägg innan jag skall posta det så hittar jag felet rätt enkelt. Hmmm, jag skall ju föreställa bra på att hantera text, och så har jag ändå någon slags störning, inte kul. Jag skrev redan om kombinationen Dyslexi/Synestesi på synestesiforumet, men så var det tydligen inte dyslexi i alla fall då.

Tack så mycket för informationen Tharx och Inger. :)

http://www.hyperlexia.org/sp1.html
Senast redigerad av JFK 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
JFK
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2006-09-11
Ort: Töreboda

Inläggav Ren mästare ! » 2006-09-18 21:52:16

Det är nog större skillnad än man tror på att skriva och läsa. Samma här ofta känns det toppen under skrivandet. Sen när jag läser det jag skrev ser det konstigt ut och man får justera
Senast redigerad av Ren mästare ! 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
Ren mästare !
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2006-07-06
Ort: Töreboda

Inläggav Inger » 2006-09-18 22:20:43

Jag tycker inte JFK förefaller ha semantic-pragmatic disorder för då kan man ha svårt att förstå innehållet i text och tolkar ofta saker otroligt bokstavligt. Det gör inte JFK.

Om du har anlag för migrän så är det däremot inte omöjligt att du lider av detsamma som jag; kemiskt inducerad temporär dyslexi pga att CNS är påverkat. I det tillståndet så händer det att jag också kastar om ord eller bokstäver fastän jag annars har superkoll på just stavning.

Ibland kan det förstås också bero på trötthet eller annat, att man ser dåligt, eller man är så fokuserad på vad man skriver att man inte tänker lika mycket på hur man stavar.

Sen finns det de som överhuvudtaget har lättare att skriva än att läsa, och tvärtom. Tycker de flesta här skriver tydligt och bra. Och huvudsaken är ju som sagt att det man vill ha sagt går fram.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav JFK » 2006-09-18 22:21:05

Ren mästare ! skrev:Det är nog större skillnad än man tror på att skriva och läsa. Samma här ofta känns det toppen under skrivandet. Sen när jag läser det jag skrev ser det konstigt ut och man får justera


Vi kanske delar samma problem då? Jag har ofta problem med att sätta orden i rätt följd när jag skriver. Även på rätt korta inlägg faktiskt. Till och med när jag pratar så kan jag få till det lite fel ibland.

Jag har en rätt kul sak till att berätta. Jag läser helst nedifrån och upp, så när jag kollar listor till exempel så känns det avsevärt enklare för mig att börja nedifrån och scrolla uppåt medan jag läser av listan. Varför vet jag inte.

Sedan när jag läser så läser jag sällan ord för ord utan tittar istället på hela stycken i taget. Många gånger så läser jag stycket genom att "skumma" snabbt ned, sen läser jag resten texten på vägen upp igen. Jag vet inte varför jag gör så men det känns enklare. Jag antar att varje person har sitt sätt att läsa.
Senast redigerad av JFK 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
JFK
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2006-09-11
Ort: Töreboda

Inläggav JFK » 2006-09-18 22:23:30

Om du har anlag för migrän så är det däremot inte omöjligt att du lider av detsamma som jag; kemiskt inducerad temporär dyslexi pga att CNS är påverkat. I det tillståndet så händer det att jag också kastar om ord eller bokstäver fastän jag annars har superkoll på just stavning.


Där kanske vi har det. Och kanske därför Synestesi/Dyslexi skulle kunna ha något samband. De flesta synesteter lider nämligen av migrän.
Senast redigerad av JFK 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
JFK
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2006-09-11
Ort: Töreboda

Inläggav Inger » 2006-09-18 22:46:22

JFK skrev:De flesta synesteter lider nämligen av migrän.


Intressant! Det visste jag inte.

Jag har en rätt kul sak till att berätta. Jag läser helst nedifrån och upp, så när jag kollar listor till exempel så känns det avsevärt enklare för mig att börja nedifrån och scrolla uppåt medan jag läser av listan. Varför vet jag inte.


Kan ha med hur hjärnan fungerar att göra. Eller att du vant dig av att läsa så på nätet? Eller har du alltid haft den tendensen?

Jag läser inkomna meddelanden i min inkorg ifrån botten eftersom jag har ställt in mitt mejlprogram så att nyaste kommer sist. Men skickatmappen har jag ställt in så att de sista är överst, det kändes liksom logiskt att ha det tvärtom. När jag försökte ändra så kändes det helt fel.

Sedan när jag läser så läser jag sällan ord för ord utan tittar istället på hela stycken i taget. Många gånger så läser jag stycket genom att "skumma" snabbt ned, sen läser jag resten texten på vägen upp igen. Jag vet inte varför jag gör så men det känns enklare. Jag antar att varje person har sitt sätt att läsa.


Jag läser också lite åt det hållet, särskilt om det är en lång text som man läser online; då skummar jag också över texten och hoppas att det viktiga ska hoppa ut av sig självt. Ofta funkar det bra. När jag ligger i sängen och läser däremot så läser jag mer noggrannt. Har mycket svårare att läsa på bildskärm än på papper, trots att text på bildskärm ofta har mer lättläst eller justerbart typsnitt, storlek och färg.

Nåt som i alla fall är viktigt för mig är att ha överblick över hela stycket och kunna läsa hela meningar i taget även när jag inte skummar utan läser noggrant. Jag kan inte läsa ett ord i taget; då skulle jag helt förlora innebörden i texten. Tror att det har med hjärnhalvedominans att göra.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Ren mästare ! » 2006-09-18 23:01:53

Jag är den traditionella tråk läsaren. Jag kan bara läsa på ett sätt och det är att följa raden hela tiden och sen byta till nästa. Så det blir i taltempo typ.
Senast redigerad av Ren mästare ! 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
Ren mästare !
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2006-07-06
Ort: Töreboda

Inläggav JFK » 2006-09-18 23:12:32

1.Jodå, väldigt många synesteter lider av migrän, en del mer, en del mindre. Det tycks vara ett universiellt problem bland folk med synestesi. För mig går det lite i perioder. Under en dålig period så kan jag ha en hel del migrän, ibland flera dagar i sträck (till och ifrån). Som tur är så är inte dessa perioder så vanliga. Annars brukar det väl vara runt 2 gånger per månad som jag får en riktig migrän. Ljus är rena döden för mig under en migränattack, det är bara att släcka ned och gå och lägga sig. Oftast så mår jag väldigt illa också.

2.Jag har nog alltid tyckt att det varit lättare att läsa nedifrån och upp, men fråga mig inte varför.

3.Att vi läser hela stycken i taget kan mycket väl bero på hjärnhalvedominans, som du säger. På tal om hjärnhalvor. När jag var yngre så var höger hjärnhalva väldigt dominerande på mig och det var först när jag blev äldre som jag började att använda vänsterhalvan mer. Men fortfarande så är höger hjärnhalva väldigt dominerande på mig.
Senast redigerad av JFK 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
JFK
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2006-09-11
Ort: Töreboda

Inläggav Inger » 2006-09-19 0:22:42

1 och 3 förvånar mig inte alls. Jag har samma.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav JFK » 2006-09-19 7:31:24

Whaddayanow. :)
Senast redigerad av JFK 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
JFK
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2006-09-11
Ort: Töreboda

Inläggav Ren mästare ! » 2006-09-19 19:49:21

Jag föredrar att läsa text med mörk färgad bakgrund än vitt. Så länge det ej grötar sig .
Senast redigerad av Ren mästare ! 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
Ren mästare !
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2006-07-06
Ort: Töreboda

Inläggav Inger » 2006-09-20 15:05:45

Fin intervju med en dyslektisk glaskonstnär strax i Fråga Doktorn på TV2 som började nyss.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2006-09-20 15:10:50

Ren mästare ! skrev:Jag föredrar att läsa text med mörk färgad bakgrund än vitt. Så länge det ej grötar sig .


Jag tycker också ljust text mot mörk bakrund är mer vilsamt för ögonen (det var därför jag gjorde min hemsida så). Men då får texten inte vara för liten och tunn, för då det svårt att läsa.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2006-09-21 4:42:31

Inger skrev:
KrigarSjäl skrev:
Ren mästare ! skrev:Sen har vi ju idioter oavsett ras och sjukdommar och diagnoser. Allt från sardister till ligister, djurplågare mördare, terrorister mm, listan kan göras lång av psyksjuka eller Demon besatta idioter. I sådana lägen får man säga vad man anser om folk.


Sadister, inte "sardister". Sjukdomar stavas med ett m.
Det heter demonbesatta, inte "Demon besatta".
Särskrivningar undviks i svenska språket. Har utomordentligt svårt för språkliga grodor.

Ett litet påpekande i all vänlighet.


Det tycks finnas två typer av Aspergare: de som har dyslexi (ibland bara mild) och de som är språkentusiaster och språkpedanter ut i fingertopparna. När båda hamnar på samma forum pga den gemensamma faktorn att man har AS-diagnos så blir det ett utmärkt tillfälle att öva sig i tolerans och självkontroll. :wink:

Jag har själv svårt för stavfel och "typos" (särskilt mina egna) och kan ibland inte heller låta bli att komma med vänliga korrektioner. Men om nån är dyslexisk och inte kan rå för det så bryr jag mig inte; huvudsaken att man förstår vad personen menar.

(Huruvida R.M. är dyslexisk eller inte vet jag dock inte. Bara en allmän reflektion över ämnet i största allmänhet.)


Dyslektisk, inte 'dyslexisk'.

Tror att en slarvig språkhantering och slapp språksyn ligger bakom många felstavade inlägg.
Tolerans mot lathet?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nassepuh » 2006-09-21 6:38:59

Krigarsjäl skrev:Dyslektisk, inte 'dyslexisk'.

Tror att en slarvig språkhantering och slapp språksyn ligger bakom många felstavade inlägg.
Tolerans mot lathet?


Jag håller med. Kan du tänka på det i framtiden InGer?
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Inger » 2006-09-21 8:51:28

Tack för påpekandet. Jag vet mycket väl att det heter dyslektisk. Felstavningen beror i detta fall på att jag kommunicerat huvudsakligen på engelska de senaste 4 åren och där heter det tydligen "dyslexic" (det är i alla fall den enda stavning jag sett) sen följde den bara med på svenska av farten. Slarvfel med andra ord. Fy på mig.

Nåt annat som försvårar övergången från ena språket till det andra är att dagar, månader, religioner, nationaliteter och språk börjar med versal i engelskan men inte i svenskan. Nu har jag äntligen fått in vanan att skriva så på engelska och finner då till mitt förtret att den ibland hänger i när jag skriver på svenska (fast de orden sticker ut mer så jag brukar få syn på dem innan jag postar).

Irriterande är det i vilket fall som helst för jag kör till väldigt stora delar på autopilot och den autopiloten är inte så lätt att omprogrammera om när den en gång lärt in ett visst beteende. Som att skifta mellan manuell- och automatväxel. När jag fick låna en bil med automat så försökte högearmen hela tiden dra i växelspaken i kurvorna medan vänsterfoten frenetiskt letade efter den icke existerande kopplingspedalen. Tog ett bra tag innan båda fattade att de inte skulle göra någonting alls.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kaks » 2006-09-21 10:01:22

Inger skrev:Som att skifta mellan manuell- och automatväxel. När jag fick låna en bil med automat så försökte högearmen hela tiden dra i växelspaken i kurvorna medan vänsterfoten frenetiskt letade efter den icke existerande kopplingspedalen. Tog ett bra tag innan båda fattade att de inte skulle göra någonting alls.


OT:
Du gjorde inte klassikern? Jag lyckades på avfarten fr E4an mitt i rusningen i centrala Sthlm. Alltså, när foten av gammal vana vid en tänkt insaktning trycker på "kopplinspedalen" resulteras det i en tvärnit eftersom jag med full kraft klämt ner bromsen i botten :-D

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 16:33:14, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Återgå till Aspergare och vården



Logga in