Asperger- autism

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger- autism

Inläggav MR » 2009-09-11 13:27:00

Har fått veta att asperger är en form av utvecklingsstörning men som i jämförelse med autism inte upptäcks i tidig ålder. Man kan leva ett bra liv, bilda familj och ha jobb etc. men har lite svårt inom vissa områden. I min yrkeskrets är det accepterat med min diagnos och vanligt att man har diagnoser(jag är konstnär). Jag är högpresterande och har genomfört högstadie, gymnasium och folkhögskola med toppbetyg(gymnasiet inte högskolan gick dock något sämre).
Senast redigerad av MR 2011-05-04 21:32:31, redigerad totalt 1 gång.
MR
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2009-09-07

Inläggav MsTibbs » 2009-09-11 13:45:31

Var noga med att ddet inte är "utvecklingsstörning" som i låg IQ, Aspergare ska ha normal eller högre IQ. Däremot är det ju en "störning i utvecklingen" kan man nog säga.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:32:31, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Assperger- autism

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-11 13:59:01

MR skrev:Har fått veta att asperger är en form av utvecklingsstörning men som i jämförelse med autism inte upptäcks i tidig ålder.

Jupps, stämmer. Jag blev utredd av barnpsykolog som *fyraåring och då friskförklarad. Det fanns ingen Assburgers då, bara kylskåpsmammor.

*Anledningen till utredningen var att jag låtsades vara en hund vilket förargade en tant på barnavårdcentralen, varpå hon skickade mig till psykolog.

Fick sedan Aspergerdiagnos när jag sökte hjälp som 24-25 åring typ.

Och nog fan är jag utvecklingsstörd, ligger decennier efter andra jämnåriga, jag tycks ha stannat i 12-20 årsåldern för evigt. Varför bli vuxen när man kan vara en mongoloid individ på glid :!:

Men bra liv kommer jag aldrig att få då jag utöver Aschpenbärgers lider av andra defekter såsom damp, någonting Tourettesliknande, ångest, depression, och skojfriska eller låt säga jävligt otäcka psykotiska episoder med som tär på mitt liv och gör det förbannat svårt för anhöriga att orka med mig.

Dagens stressiga samhälle gör det svårt för en stjärtburgare att orka fungera. Stjärtburgarna blir sjuka. All error and no play makes stjärtburgarna dull girls/boys :idea: .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in