Asperger/Autism och KBT

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger/Autism och KBT

Inläggav triggerhappyD » 2017-06-28 10:29:39

antonius skrev:
triggerhappyD skrev:KBT e ju den helige gralen för svenska psykiatrin, fått uppfattningen att dom försöker trycka ner KBT i halsen på många.

Jag tycker det vilar något obehagligt över både KBT och ABA.

Att influera patienter att tro att det skulle vara deras tankar det skulle vara fel på, utan att faktiskt veta om så är fallet eller inte, känns mja...kommer inte på nått bra ord för det ens.

Och ABA känns väl primärt som något slags indoktrinerings verktyg där motbjudande sociala normer och värderingar maskerar sig som korrekta beteenden värda och fullständigt nödvändiga att assimilera.


KBT var väl ett slags revolution inom psykiatrin, nu skulle alla som gått in i väggen snabbt tillfriskna och fort slussas ut i arbetslivet, istället för att gå på dyr utdragen psykoterapi. Men sanningen är väl den med facit i hand, så visst passar det för folk som tillfälligt blivit lite deppiga, men knappast för personer som dragits med depressioner större delen av sitt liv, men lycka till att försöka säga det till dessa KBT-häxor som tycks ha hittat, som du så fyndigt säger, den heliga graalen, för quick fix av krossade illusioner... :-)063


Mjo precis.

Och sure, KBT är säkert hjälpsamt för många, så man ska ju inte helt dissa det såklart.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4816
Anslöt: 2015-06-01

Asperger/Autism och KBT

Inläggav cirkusfreak » 2017-06-28 10:48:53

kiddie skrev:Hoppas det är bra piller iallafall.

Jodå det fungerar, mest för att kunna somna ordentligt.

Det är lite synd bara att jag annars inte är så förtjust i att medicinera bort problem, men visst. Jag måste medge att min ADHD medicin faktiskt har hjälpt mer än vad jag trodde.

Dreamtrance skrev:Precis såhär ska det fungera!

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... lO4THSrbkA


Herregud! ja det är ju precis så det ska vara. Att inte alla kan ge denna hjälp? Jag förstår att alla psykoterapeuter inte kanske har utbildning eller vana att hjälpa folk med Asperger och Autism men då ska man hellre skicka vidare personen till någon som har den vanan istället anser jag.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Återgå till Aspergare och vården



Logga in