Åskväder - dator etc

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Åskväder - dator etc

Inläggav Debbido » 2010-08-05 15:56:30

Någon som kan ge ett snabbt svar? Åskan är snart rätt över mig! Och jag VILLE surfa just nu! :evil:

Utmed kusterna är de starka åskvädren vanliga. Så vad gör man? Jag har dragit ut strömsladden till datorn och senare kommer jag att dra ur strömsladden till Comhem-modemet. Däremot inte sladden till modemjacket i väggen, för då försvinner inställningarna för trådlöst modem och de är omöjliga att lägga in igen, nästan.

Vågar jag surfa med trådlöst modem, utan strömanslutning till datorn?

Och förresten: Vågar man prata i mobil, eller trådlös telefon (bredbandstelefoni)?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav tveskägg » 2010-08-05 17:03:54

Strömmen följer den lättaste vägen, sitter man en bit bort från modemet (mobilmasten) händer ingenting.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Miche » 2010-08-05 17:08:13

Du riskerar utrustningen (modemet anslutet i väggen och adaptern för trådlösa telefonen) men riskerar knappast några skador på dig själv om du gör som du beskrivit (fast man kan aldrig vara 100% säker i ett åskväder)!

Så vitt jag har förstått bor du i ett större hyreshus och där är riskerna normalt sett mycket lägre än i "vanliga" hus, du har knappast luftledningar in till huset, varken för el, bredband eller telefon, vilket är en bra riskreducering.

De flesta som bor i hyreshus är väldigt bra skyddade mot åskan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Debbido » 2010-08-05 22:33:29

Tack tveskägg och Miche för svaren!

Jo, jag håller med. Och man vill ju inte att utrustningen ska gå sönder.

Jag testade i alla fall (av nyfikenhet) om jag kunde skriva i Windows, med bortkopplat internet och bortkopplad strömsladd. Dock är ju datorn inget collegieblock utan en eletronisk pryl och därmed känslig för det som finns i luften.

Jag skrev på medan åskan dundrade rejält rakt över mig.

Vad hände? Jo, plötsligt var min sida helt tom och det jag skrivit borta. Jag kollade om jag kunde öppna mapp och fann då att det fanns en slags säkerhetkopia eller rekonstruktion av det som försvunnit. Så bra!

Sedan stängde jag snabbt av datorn. Mindes att den hade flimrat och haft sig när jag satt och skrev dagbok i Amsterdam, på gatucaféer. En massa färger på skrämen, tills datorn blev normal igen. Jag beställde en flygbiljett hem på datorn och sedan kollapsade den helt.

Nå, jag fick en helt ny Packard Bell av Elgiganten. Och så åkte jag tillbaks till Holland för att ta om alla foton jag hade förlorat! Lätt som en plätt!

Slutsats: vissa datorer klarar varken av hög elektrisk laddning av luften eller överbelastning av inputs från omgivningen. Right?

:D
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Inger » 2010-08-06 2:43:28

Laddning av luften? Det är väl främst via ledningar den inte tål stora spänningstoppar. Ett överspänningsskydd från Clas Ohlsson skyddar lite mot vanliga spänningsvariationer, men inte mot ett direkt åsknedslag. Ett antal av mina modem och routrar har skickats till de sälla jaktmarkerna av åskan. Jag brukar dra ur kontakterna för säkerhets skull, men jag bor ju i hus.

Att datorer inte mår bra av att resa kan säkert bero på annat... värme, kyla, fukt, luftföroreningar, stötar, fabrikationsfel etc. Eller vad säger it-experterna?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Fredriksam » 2010-08-09 14:22:51

Hade otur med en äldre dator en gång. Åskade som tusan men jag ville ha en fil från DC++, eftersom uppladdaren sällan var online.

I varje fall. det blixtrade och small samtidigt och det börja lukta bränt från datorn. Stängde av snabbt. Fick köpa ny dator senare den veckan.

Så kan det gå. Notera dock att datorn var omkring 5 år och hade en del "hyss" för sig ibland.

Numera drar jag ALLTID ut sladden till både dator och modem, för säkerhets skull. Vi har åskledare i huset men ibland hjälper det inte om åskan är jättenära inpå.
Fredriksam
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Inläggav Parvlon » 2010-08-09 14:33:34

Hade förmodligen räckt att byta nätagg, som kostar nån hundring. 5 år är inte så mycket, medelåldern på alla de datorer jag använt mest dagligen är nog något sådant.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Parvlon » 2010-08-09 16:04:18

Debbido:
Jag såg den här tråden den dagen det var åska, innan jag skulle iväg på ärenden. Jag hade en viktig grejj som var tvungen att göras i datorn på en speciell tid, så jag gjorde ett macro som skulle sköta det automatiskt.

När jag kom fram till tåget, som dessutom var försenat, började det regna som fan och åska. Tänkte gå hem och dra ur kontakten, men seriöst.. hur ofta slår blixten ner i ens hem? Nu klarade jag mig från regnvädret eftersom jag satt i tåget då. Nästa gång kommer jag ordna så att jag kan stänga av datorn med ett SMS, iaf minst dra ut kontakten och köra på batterier, men de räcker inte många timmar.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Inger » 2010-08-09 16:23:41

Jag har fått modem allt från permanent skadade till helt grillade även om det inte slagit ner hos just mig utan bara i närheten.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Miche » 2010-08-09 16:26:57

Du får inget vidare skydd av datorn om du stänger av den med en vanlig brytare, det lilla gapet du har i kontakten har blixten inga som helst problem med att överbrygga. Det är bättre att dra ut kontakterna (och faktiskt lägga dem en bit från uttaget, ju längre avstånd, desto större skydd mot att blixten hoppar över)!

Du kanske ska bygga en SMS-styrd robot som drar ut kontakten ur väggen...

Parvlon skrev:men seriöst.. hur ofta slår blixten ner i ens hem?

Inte ofta, men jag hade en kompis som hade BBS med ett antal ingående linor, han fick ett antal modem sönderslagna av blixten. En av hans grannar var nära att krossas av spisen då blixten slog ner i den och kastade den tvärs över köket (han hade just lämnat köket då det hände)...

Inger skrev:Jag har fått modem allt från permanent skadade till helt grillade även om det inte slagit ner hos just mig utan bara i närheten.

Gissa varför jag inte gillar interna modem...

Kompisen hade någon dator med internt modem, han slutade med det efter åsknedslaget (som även det bara var i närheten...)
Senast redigerad av Miche 2010-08-09 16:36:54, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Parvlon » 2010-08-09 16:30:51

Jo, teleprylar är känsliga. Jag använder trådlöst modem, kostar högst ett par hundra att köpa nytt, så det är tom. risken värt för att bara veta. Om man är hemma dvs..

Om apparaten går sönder är ingen fara egentligen, det finns gott om prylar överallt. Det är om det börjar brinna som det blir allvarligt.

Miche skrev:Du får inget vidare skydd av datorn om du stänger av den med en vanlig brytare, det lilla gapet du har i kontakten har blixten inga som helst problem med att överbrygga. Det är bättre att dra ut kontakterna (och faktiskt lägga dem en bit från uttaget, ju längre avstånd, desto större skydd mot att blixten hoppar över)!

Du kanske ska bygga en SMS-styrd robot som drar ut kontakten ur väggen.
Visst, det kanske är så men då var vi där med sannolikheten igen.. ;) Det är större risk att datorn börjar brinna än att det kommer en blixboll ut ur vägguttaget.

Om man vill vara någorlunda säker på att blixten inte kommer ut hur hål i väggen så bör man nog dra ur propparna i proppskåpet.

Miche skrev:Du kanske ska bygga en SMS-styrd robot som drar ut kontakten ur väggen...
Njae, hade jag kunnat bygga såna robotar, eller iaf haft prylarna, så skulle jag nog byggt en robot som styrs på något helt annat sätt och något helt annat, men SMS för att styra datorn är hur enkelt som helst eftersom jag har ett 3G modem som tar emot SMS. Gratis är det oxå om man skickar från ett Comviq kort, 1 kr kostade det med Telia. :(
Senast redigerad av Parvlon 2010-08-09 16:47:14, redigerad totalt 4 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Miche » 2010-08-09 16:45:57

Min fetmarkering (jag antar att du menar större sannolikhet än större risk).
Parvlon skrev:
Miche skrev:Du får inget vidare skydd av datorn om du stänger av den med en vanlig brytare, det lilla gapet du har i kontakten har blixten inga som helst problem med att överbrygga.
Visst, det kanske är så men då var vi där med sannolikheten igen.. ;) Det är större risk att datorn börjar brinna än att det kommer en blixboll ut ur vägguttaget.

Givetvis, men det jag skrev var även det lilla gapet som en brytare skapar som inte är något större hinder för blixten. Om blixten tar sig in i kontakten så är det ytterst troligt att den även fortsätter vidare förbi gapet.

Det är ytterst sällan blixten hoppar ur vägguttagen och fortsätter in i andra kontakter men man ska vara medveten om att det är extremt svårt att skydda sig fullständigt (det krävs nog ett rejält EMP-skydd...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Debbido » 2010-08-09 21:00:45

Inger skrev:Laddning av luften? Det är väl främst via ledningar den inte tål stora spänningstoppar. Ett överspänningsskydd från Clas Ohlsson skyddar lite mot vanliga spänningsvariationer, men inte mot ett direkt åsknedslag. Ett antal av mina modem och routrar har skickats till de sälla jaktmarkerna av åskan. Jag brukar dra ur kontakterna för säkerhets skull, men jag bor ju i hus.


Jag är teknisk idiot. Har bara lite förnuft. Men luften vi omges av sjuder ju av 3G-signaler och otaliga signaler som rör sig i luften mellan alla master. En mobiltelefon tar ju emot signaler som tagit sig fram via luften? Är det inte därför en del fåglar flyger fel nu för tiden? De får väl hjärnskakning av alla signaler?

Varför började skärmen rulla på datorn i Windows, utan strömsladd, utan internetuppkoppling?

Var sätter man ett överspänningsskydd?

Jag skruvade förra året av Comhem-sladden till routern varje åskväder (många!) och då föll de trådlösa inställningarna bort. De gick inte att lägga in igen eftersom de egentligen redan var inlagda! Levde med en massa kablar ett halvt år innan jag av en slump råkade ominstallera på rätt sätt. COMHEM KUNDE INTE HJÄLPA MIG! FUCK!

Så efter det tar jag bara bort strömsladden till modemet, då är inställningarna kvar. Om modemet ryker så får minsann Comhem ta kostnaden eftersom de är inte ger "åskservice"!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2010-08-09 21:26:30

Miche skrev:Min fetmarkering (jag antar att du menar större sannolikhet än större risk).
Parvlon skrev:
Miche skrev:Du får inget vidare skydd av datorn om du stänger av den med en vanlig brytare, det lilla gapet du har i kontakten har blixten inga som helst problem med att överbrygga.
Visst, det kanske är så men då var vi där med sannolikheten igen.. ;) Det är större risk att datorn börjar brinna än att det kommer en blixboll ut ur vägguttaget.

Givetvis, men det jag skrev var även det lilla gapet som en brytare skapar som inte är något större hinder för blixten. Om blixten tar sig in i kontakten så är det ytterst troligt att den även fortsätter vidare förbi gapet.


Jag känner för att skriva en hel bok om risken med Åskväder! Jag är så vansinnigt trött på att höra hur minimal risken är att något händer. Min erfarenhet är motsatt. Jag har sett så mycket, hört och läst ännu mer.

Idag tror jag det finns en praxis att avbryta fotbollsmatcher om åskan är i närheten. Det är för många som blivit dödade på den öppna planen.

En man sa en gång när det åskade: "Tänk så vackert det är med åskväder!"

Jag stirrade förvånat på honom. :shock: Vackert?
- Men det är ju farligt!
- Nej, det är väldigt liten risk att åskan slår ned.
- Morr, morr, tänkte jag. Vänta så ska du få se! (är ju häxa :wink: )
- PANG! Blixten slog ned i huset mitt framför oss och det började brinna. En TV hade exploderat.

Jo, jag gillar att ha rätt. Jag är ju aspergre!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Miche » 2010-08-09 22:17:46

Debbido skrev:Är det inte därför en del fåglar flyger fel nu för tiden? De får väl hjärnskakning av alla signaler?

Knappast hjärnskakning, men nog blir de som använder magnetfält för navigation förvirrade...

Debbido skrev:Varför började skärmen rulla på datorn i Windows, utan strömsladd, utan internetuppkoppling?

Om det var under åskvädret så var det troligen ganska höga spänningar i luften vid tillfället.

Debbido skrev:Var sätter man ett överspänningsskydd?

Det finns flera olika typer, de flesta ser ut som en liten stickpropp som sätts i vägguttaget och till den sätts sedan utrustningen som ska skyddas.

Man kan inte räkna med att överspänningsskydden skyddar mot åsknedslag, men det minskar riskerna lite grann.

Debbido skrev:Jag skruvade förra året av Comhem-sladden till routern varje åskväder (många!)

Jag misstänker att risken att åskan ska komma in den vägen är ganska liten, signalen till Comhem går i backen (vilket minskar risken), det kan vara en fiberlina (vilket minskar risken rejält) och om blixten ska gå in så krävs det väldigt speciella omständigheter. Det kan vara klokt att ta bort anslutningen mellan modemet och datorn, men att skruva loss modemet från väggen känns väldigt onödigt. Trots allt är ju modemet Comhems ansvar.

Debbido skrev:Jag är så vansinnigt trött på att höra hur minimal risken är att något händer.

Statistiskt sett är risken väldigt liten, men som alla vet så har inte statistik med sanningen att göra (alla känner väl till komparationen, lögn, förbannad lögn, statistik).

Debbido skrev:En man sa en gång när det åskade: "Tänk så vackert det är med åskväder!"

Jag stirrade förvånat på honom. :shock: Vackert?
- Men det är ju farligt!
- Nej, det är väldigt liten risk att åskan slår ned.
- Morr, morr, tänkte jag. Vänta så ska du få se! (är ju häxa )
- PANG! Blixten slog ned i huset mitt framför oss och det började brinna. En TV hade exploderat.

Spännande, det hade jag gärna velat se hur du nästintill förutsåg blixtnedslaget... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Debbido » 2010-08-09 22:47:31

Miche skrev:
Debbido skrev:Är det inte därför en del fåglar flyger fel nu för tiden? De får väl hjärnskakning av alla signaler?

Knappast hjärnskakning, men nog blir de som använder magnetfält för navigation förvirrade...


Det är mitt sätt att skoja - "hjärnskakning" :wink: Jag förstår att det handlar om magnetfält.

Debbido skrev:Varför började skärmen rulla på datorn i Windows, utan strömsladd, utan internetuppkoppling?

Miche skrev:Om det var under åskvädret så var det troligen ganska höga spänningar i luften vid tillfället.


Ja, precis. Det är ju de höga spänningarna i luften som påverkar den batteridrivna datorn, liksom väl även mobiler? Allt elektroniskt?

Debbido skrev:Var sätter man ett överspänningsskydd?

Miche skrev:Det finns flera olika typer, de flesta ser ut som en liten stickpropp som sätts i vägguttaget och till den sätts sedan utrustningen som ska skyddas.

Man kan inte räkna med att överspänningsskydden skyddar mot åsknedslag, men det minskar riskerna lite grann.


NU fattar jag! :-)097

Debbido skrev:Jag skruvade förra året av Comhem-sladden till routern varje åskväder (många!)

Miche skrev:Jag misstänker att risken att åskan ska komma in den vägen är ganska liten, signalen till Comhem går i backen (vilket minskar risken), det kan vara en fiberlina (vilket minskar risken rejält) och om blixten ska gå in så krävs det väldigt speciella omständigheter. Det kan vara klokt att ta bort anslutningen mellan modemet och datorn, men att skruva loss modemet från väggen känns väldigt onödigt. Trots allt är ju modemet Comhems ansvar.


Ja, det är skönt att kunna skjuta över ansvaret på Comhem! Känns lugnande med den faktainformation du gav mig. TACK!

Debbido skrev:En man sa en gång när det åskade: "Tänk så vackert det är med åskväder!"

Jag stirrade förvånat på honom. :shock: Vackert?
- Men det är ju farligt!
- Nej, det är väldigt liten risk att åskan slår ned.
- Morr, morr, tänkte jag. Vänta så ska du få se! (är ju häxa )
- PANG! Blixten slog ned i huset mitt framför oss och det började brinna. En TV hade exploderat.

Miche skrev:Spännande, det hade jag gärna velat se hur du nästintill förutsåg blixtnedslaget... ;)


Hmmm...liknande saker händer mig ofta. Synskhet är ju ett aspiedrag.
Den gången jag övergav min moped och sökte skydd hos främlingar i ett hus möttes tre åskfronter rakt över mig - på ett stort fält! Familjen där trodde jag var galen, men... i det här omfattande åskvädret dog tre personer i Sveriga av blixtnedslag på samma dag. En befann sig på en bro 10 mil bort - med uppfällt paraply!!! Respekt för åska är bra!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav clivia » 2010-08-10 7:31:08

Jag har till datorn och mina modem överspänningsskydd för åska. Det följer med garanti och stöds av hemförsäkring. Finns att köpa på clas ohlsson och andra ställen. Desto dyrare desto mer prylar/watt klarar den att hantera.
Dyrare täcker oftast också dyrare produkter.
Mina grenkontakter är av sådan typ och täcker upp till 5tusen kronor vardera så jag är rätt så trygg även om det åskar.

Dessa dosor är oftast anpassade också för modem och telefoni i ett.
Länk till C.O's hemsida för överspänninsskydd.
CO är inte de enda som har det utan många andra butiker har det.
Clas Ohlson: Överspänningsskydd

Moderator: Kortat länken
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Miche » 2010-08-10 11:28:59

Tänk på att överspänningsskydd (trots garantier och försäkringar) aldrig kan ersätta förlorade dokument så som bilder, så fortfarande är backup ovärderligt!

(Jag har rapporterat clivias inlägg ovan så att någon moderator får ordna till länken.)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav TK » 2010-08-10 13:39:50

I fråga om åskskydd bör man nog också betänka att det ska till rätt avancerade tekniska lösningar för att förhindra att känslig elektronik inte tar skada. Det handlar då inte bara om att något slås ut på en gång utan om att de störande strömmarna medför smärre skador på olika komponenter, som sammantaget förkortar livslängden på utrustningen.

En stor del av det som säljs som åskskydd ute i handeln har verkligen endast mycket marginell effekt, och kan förleda folk att tro att de är skyddade från skadliga strömmar. Det ska som sagt till effektivare anordningar för att undvika skador av det slag som jag nämnt ovan.

Själv har jag skydd i flera led (bland annat ett par UPS:er - batteribackup för strömförsörjningen som också filtrerar bort avvikande spänningar), dock inte i husets fasta gränssnitt för el och tele utan endast i själva dator- och telehörnan. Ändå är det så att jag kopplar ur el- och telekablar när det är åska på gång. Jag ser då också till att hålla isär kablar och uttag med några decimeter, om det nu skulle bli så att åskan kommer rakt över min bostad. (Jag råkar emellertid bo på ett ställe där det är förhållandevis lite åska.)

Har då innan det antingen hört något muller på håll eller följt åskfronterna via DMI (i Danmark) och SMHI, där i synnerhet den danska väderlekstjänsten ger bra information och detaljering i sin radaranimering (där blixturladdningarna är medtagna) med endast så där tio minuters fördröjning.

För den som vill veta lite mer om åska och åskskydd finns det en del rätt lättillgängligt att läsa bland annat på:
http://www.askskyddskonsult.se/
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav clivia » 2010-08-10 18:27:34

Miche skrev:Tänk på att överspänningsskydd (trots garantier och försäkringar) aldrig kan ersätta förlorade dokument så som bilder, så fortfarande är backup ovärderligt!

(Jag har rapporterat clivias inlägg ovan så att någon moderator får ordna till länken.)


Faktiskt så kan de det...numer.
OM man har hemförsäkring och har gjort allt man kan för att skydda sin utrustning men ändå haft oturen så kan man genom hemförsäkring få till att kunna få återfå sina förlorade filer.

Tekniken HAR gått framåt. Förut var det en mycket dyr teknik som endast företag använde sig av, idag så har privatpersoner också den möjligheten utan det kostar något avsevärt mycket. Idag finns det till och med butiker som ägnar sig åt restornering av trasiga hårddiskar eller annan utrustning med förlorat data.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Debbido » 2010-08-10 18:52:14

Angående överspänningsskydd: de ansluts bara till jordade kontakter. Det har jag inga i vardargsrummet. Går det att fixa med en jordad dosa som ansluts tll ojordad kontakt?

En annan fråga: Vågar ni tala i mobiltelefon i åskväder?


Bild

Temperaturen i en blixt kan vara 30 000 grader!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav clivia » 2010-08-10 19:00:15

så vitt jag vet så är det inte bara kontakten som behöver vara jordad utan kablaget vilket är väl lag på det ska vara?
Så, om inte uttaget är "jordat" så kan man byta ut det mot ett som är...
...om det inte går så blir det värre. Tror det finns överspänningsskydd som är till för ojordade uttag men de är mycket dyra.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav TK » 2010-08-10 19:00:31

Debbido skrev:Angående överspänningsskydd: de ansluts bara till jordade kontakter. Det har jag inga i vardargsrummet. Går det att fixa med en jordad dosa som ansluts tll ojordad kontakt?


Det slags fuskkopplingar förekommer det att folk gör, utan att förstå vad som händer. Det är nämligen så att den då inte längre är jordad och "överspänningsskyddet" fungerar inte som överspänningsskydd. Bättre är då att dra en jordad kabel från köket, där du väl har jordade uttag att ansluta till genom stickpropp. Detta kan göras utan att det ser särskilt fult ut, även om alltså ledningen blir synlig fäst med särskilda kabelklämmor.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Miche » 2010-08-10 21:25:53

clivia skrev:
Miche skrev:Tänk på att överspänningsskydd (trots garantier och försäkringar) aldrig kan ersätta förlorade dokument så som bilder, så fortfarande är backup ovärderligt!


Faktiskt så kan de det...numer.
OM man har hemförsäkring och har gjort allt man kan för att skydda sin utrustning men ändå haft oturen så kan man genom hemförsäkring få till att kunna få återfå sina förlorade filer.

Inte alltid, när blixten är framme kan i stort sett vad som helst hända och det finns ingen garanti att data går att rädda från en hårddisk, även om man numera kan rädda mycket mer än vad som gick förut...

Jag skulle dessutom tro att hemförsäkringen knappast ställer betalar de dyrare varianterna av räddning som kan behövas om hårddisken skadats mekaniskt. För det krävs det specialförsäkring till en betydligt mycket högre premie (fy fan vilket jävla ord, vadå premie?)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in