ASD och övning?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

ASD och övning?

Inläggav Jannemanne » 2019-11-21 16:52:25

Jag är en person som inte ser ASD som något som måste vara ett problem.
Alla människor har problem eller svårigheter. Så tänker jag. Självklart att visa med ASD-diagnoser har väldiga svårigheter med vissa saker.
Nu kommer min fråga:
Ibland talar man om att personer med ASD-diagnoser har svårare med automatisering. Ett exempel brukar vara att det blir jobbigare att städa eller duscha. Detta låter väldigt negativt.
Man kan ju öva och bli bättre. Automatisering kräver ju träning.
De gånger jag har svårt för automatisering har det berott på tre saker: jag har ej tränat på det som skall automatiseras, jag har ej tränat på rätt sätt och jag har extremt svårt för vissa saker.
Tränar jag på rätt sätt så kommer auotomatiseringen. ASD behöver inte bara vara någpn hinder för mig.
Träning ger färdighet. Sen så går ju inte allt på automatisering. Jag menar, folk som tex skall stänga enverksamhet eller butik för dagen kanske till och med har en tydlig mall för det skal göras. Folk på hotel städar ju med en instruktion/mall de utgår ifrån.
Varför skulle inte mycket av ASD-problematiken när det kommer till auotomatisering lösas genom träning/övning? Hur annars skulle personer med ASD kunna bli bra på musik, språk, programmering, matlagning osv om inte automatisering gick att öva in?
Är vi olika dvs att vissa med ASD kan lära sig automatisering genom övning medans det inte fungera för andra?
Kan någon ge mig ett bra och tydligt svar på frågan?
Jannemanne
Ny medlem

Anslöt: 2019-11-21

ASD och övning?

Inläggav ShakeItOut » 2019-11-21 18:39:08

Det beror ju på vilket område som man har svårt att automatisera. Att vara begåvad/särbegåvade inom vissa områden omöjliggör inte att det är riktigt svårt att få till saker som anses enklare. Ojämn begåvningsprofil är standard för autism och himla krångligt. Klart att man kan bli bättre med övning men vissa saker som kommer helt naturligt för andra kan vara omöjliga att automatisera.

Jag glömmer stundtals bort hur man går som en vanlig människa, ofta vid stress så jag får fokusera på varje steg... Har gått väldigt mycket korrekta steg i livet så träning är inte problemet. Tror att det är helt beroende på vad som ska automatiseras.
ShakeItOut

Anslöt: 2018-10-19

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in