AS påverkar så att hjärnan behandlar info på avvikande sätt

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS påverkar så att hjärnan behandlar info på avvikande sätt

Inläggav Rest is best » 2013-04-14 23:47:55

Asperger är en funktionsnedsättning som gör att hjärnan behandlar information på ett avvikande sätt (vilket spelar roll för det sociala samspelet. Just det här med att min hjärna eventuellt behandlar information på ett avvikande inte "fullständigt kanske" sätt är något jag personligen känner igen mig väl i. Gör ni det med eller inte? Har ni erfarenhet av psykiatrisk medicin som kan kompensera för hjärnans avvikande sätt att behandla information eller andra verktyg som ni utvecklat för att kompensera detta? Något stel frågeställning kanske, men det vore fint med ett svar. I ödmjukhet.

Moderator lillmupp: Modifierade trådtiteln så att den blev både hel och beskrivande
Rest is best
Inaktiv
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2012-11-08

AS påverkar så att hjärnan behandlar info på avvikande sätt

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-15 0:05:40

Rest is best skrev:Just det här med att min hjärna eventuellt behandlar information på ett avvikande inte "fullständigt kanske" sätt är något jag personligen känner igen mig väl i. Gör ni det med eller inte?

Nja inte ofullständigt men eventuellt lite annorlunda än vissa andra. Dock är ju alla unika i hur de behandlar information så helt avvikande upplever jag inte mitt sätt att tänka på.

Rest is best skrev:Har ni erfarenhet av psykiatrisk medicin som kan kompensera för hjärnans avvikande sätt att behandla information eller andra verktyg som ni utvecklat för att kompensera detta?

Alltså när det gäller mitt sätt att tänka lite annorlunda så vill jag inte behandla det med någon medicin även ifall det skulle fungera. När det gäller vissa brister i hur jag för mig socialt så har jag genom att lära mig många regler kunnat framstå inför andra som obehindrad. Det gäller ju mest uppfostran då. När det gäller hur jag själv uppfattar sociala situationer så har ångest blivit ett problem. Det kan jag medicinera mot ibland. Iktorivil fungerar bra mot det. Mot depression har Voxra fungerat väl. Dock skulle jag inte medicinera bort min hjärnas övriga egenheter då de är väldigt värdefulla.

Var det några särskilda funktioner du tänkte på som avvikande? Vad är du intresserad av för medicin?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

AS påverkar så att hjärnan behandlar info på avvikande sätt

Inläggav Kostymhippie » 2013-04-18 5:57:19

För mej är det absolut så att min annorlunda perception är det som gör att jag är mest annorlunda. Har en tendens att se detaljer före jag ser helheter, sätter samman detaljerna till en helhet vilket ibland leder till att jag ser saker ur helt andra vinklar. Uppfattar också ljud, smak och känsel annorlunda. Inget jag vill medicinera bort eftersom det är en del av min personlighet, jobbar istället på strategier att hantera när det blir problematiskt. Min åsikt är att man aldrig ska ta "psykmedicin" om det inte innebär fara för eget eller andras liv om man inte gör det.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

AS påverkar så att hjärnan behandlar info på avvikande sätt

Inläggav Kostymhippie » 2013-04-18 6:00:54

Glömde skriva att den ryska läkaren Olga Bogdashina tar upp just detta fenomen i sin fantastiska bok som heter Sinnesintryck och omvärldsuppfattning vid Aspergers syndrom, som jag rekommenderar allra varmast att läsa. Denna bok har verkligen get mej nyckeln till hur jag själv funkar och i dom fall jag redan anade eller visste hur det låg till har jag nu fått ord och uttryck att beskriva det.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

AS påverkar så att hjärnan behandlar info på avvikande sätt

Inläggav blasmurfens » 2013-04-19 19:14:58

Var kan man få hjälp med tydliga verktyg och dyligt för att hantera sitt språk osv. Några som har några konkreta tips, mottages tacksamt.
blasmurfens
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23

AS påverkar så att hjärnan behandlar info på avvikande sätt

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-19 20:44:47

blasmurfens skrev:Var kan man få hjälp med tydliga verktyg och dyligt för att hantera sitt språk osv. Några som har några konkreta tips, mottages tacksamt.

På vilket sätt menar du med att hantera sitt språk?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

AS påverkar så att hjärnan behandlar info på avvikande sätt

Inläggav kiddie » 2013-04-19 22:25:58

Kastar in en fråga. Får ofta på ett annat forum höra att de med autism tänker med vänster hjärnhalva och viss uppfostran stöttar denna utveckling så höger blir ännu mer underutvecklad. Detta låter ytterst flummigt. Finns det något som stöder detta påstående?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS påverkar så att hjärnan behandlar info på avvikande sätt

Inläggav blasmurfens » 2013-05-17 19:34:22

Det jag menar är ju mitt kroppsspråk och ansiktsutryck, även att uttrycka sig på rätt sätt, man är ju ganska klumpig i det socila livet, så man heller går undan. Finns det något som man kan jobba med eller använda verktyg att lösa saker med.
blasmurfens
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23

AS påverkar så att hjärnan behandlar info på avvikande sätt

Inläggav Schmetterling » 2013-05-17 21:00:03

blasmurfens skrev:Det jag menar är ju mitt kroppsspråk och ansiktsutryck, även att uttrycka sig på rätt sätt, man är ju ganska klumpig i det socila livet, så man heller går undan. Finns det något som man kan jobba med eller använda verktyg att lösa saker med.

Titta på teveserier/film och gå in för att notera deras ansiktsuttryck och kroppsspråk. Plugga in det och öva, kort sagt.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS påverkar så att hjärnan behandlar info på avvikande sätt

Inläggav Rest is best » 2013-05-27 0:18:50

Tack för era givande svar. Min problematik för tillfället är att jag tycker jag har lite sämre uppmärksamhet och minne än jag hade tidigare. Dessvärre har varit sektmedlem i 2,5 till 3 år vilket såklart kan ha påverkat kognitiva funktioner till det sämre, t.ex min uppmärksamhet och mitt minne. Tycker ni det låter realistiskt? Jag har även gått på anti-depressiva medicinen cipralex i snart ett år. Det är möjligt att den medicinen får sådana biverkningar också även om det inte framgår i bruksanvisningen. Medicin som Concerta eller Ritalin har jag funderat på om de kan kompensera för i min upplevelse min försämrade uppmärksamhetsförmåga och minnesförmåga. Ska ta upp detta med en läkare inom Allmänpsykiatrin på tisdag.
Rest is best
Inaktiv
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2012-11-08

Återgå till Aspergare och vården



Logga in