AS och synskhet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS och synskhet

Inläggav Debbido » 2008-04-19 0:21:01

Att över huvud taget diskutera begreppet synskhet förutsätter vidynthet. Du som inte har erfarenhet av detta kan ju avfärda det som vidskeplighet och rent bluffmakeri. Jag vet att det finns oseriösa människor som försöker tjäna pengar på sin "synskhet", men det jag vill diskutera är mest sådat som "varsel", intuition, att känna på sig, att "veta" vad som kommer att ske fast man inte borde kunna veta det, att ha klardrömmar angående framtiden etc.

Alla är vi synska i någon mån, fast oftast inte lika radikalt som elefanterna i Thailand. De sprang ju mot bergen innan sunamivågen kom. Människorna sprang till havet, de dårarna.

Jag har opererats otaliga gånger i lederna och blivit van, beviljats narkos och blivit av med rädslan för länge sedan. Kvällen före min operation den 14 april överrumplades jag av en katatastrofkänsla, som var irrationell. Något skulle gå fel. Men vad? Det visade sig att operationsteamet svek sitt löfte om narkos (besparingar) och därmed utsatte mig för ett, för mig, ohanterbart lidande.

För några år sedan bröt jag benet i en mopedolycka. På väg ut kom en stor skräck över mig och en visshet om att det skulle ske en trafikolycka. Dum som jag var åkte jag iväg trots känslan. Jag borde ha tagit den på allvar, men vi västerlänningar är lärda att ha ett rationellt och logiskt tänkande. Tiden är för oss linjär, men är den det?

Min mamma hade förmodligen AS. En dag såg hon en bild; faster kom in och sa: "Ge mig en kopp kaffe, och starkt ska det va!" Några dagar senare kom faster in och sa: "Ge mig en kopp kaffe, och starkt ska det va!" exakt de ord mamma hade hört i sin klardröm. Sedan sa hon: "Jag har cancer och kommer snart att dö."

Mamma fick uppleva varsel i flera allvarliga lägen, liksom jag har gjort. Vi har haft olika tro men liknande upplevelser. Handlar detta med synskhet om hjärnfunktion? En överaktiv höger hjärnhalva?

Genom höger hjärnhalva snappade väl Mozart upp sina symfonier? Vissa autister kan spela allt de hört eller teckna med fotografisk exakthet. Kanske kan vissa se in i framtiden?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Parvlon » 2008-04-19 2:52:44

Jag tror på att tiden inte är linjär, intressant men flummigt ämne o ska jag blanda in mina egna tankar som jag inte riktigt vet vart dem är så blir jag snart klassad som shizo.

Tror på att det finns dom som är synska men när det handlar om pengar så är det med stor sannolikhet bluff.

Fast hjärnan kan spela ett spratt med en även om man är icke-synsk tror jag, blanda ihop händelser med tankar i efterhand typ.
Iallafall är det så jag kommer fram till en del gånger, speciellt då jag inte agerat "konstigt" o bara har att 'vad jag tänkte på', att gå efter. Deja Vu känslor kan oxå vara inblandat iofs.

Naturkatastrof-varning-överlevnadsteknik som den i Thailand tror jag att det till viss del kan förklaras i att i marken så skapades vibrationer en tid innan vågorna nådde land, t.ex Elefanter då har extremt känsliga fotsulor.

Men det kan inte vara enda förklaringen dock, det skulle väl isåfall vara något undermedvetet hos elefanterna som gör att de "vet om" vad som kommer hända när de får de känningarna i fötterna o att just identifiera detta till havsvågor borde betyda att de ser en bild.. +Att Elefanterna kan "veta något" inte är vetenskapligt belagt av fashisterna än..

Att människorna o speciellt turisterna gör tvärtom än vad naturen(å djuren) sa åt dem tycker jag inte är så konstigt. Stadsbor vet knappt vad årstider är för något mer än olika former av nederbörd o temperaturförändringar. Det kan inte skyllas på tjocka skosulor.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Inger » 2008-04-19 5:27:07

Jag har haft en del upplevelser/märkliga sammanträffanden (som jag beskrivit tidigare i någon gammal tråd) men jag skulle knappast kalla mig synsk.

Har däremot utvecklat en hyfsat bra intuition som jag har praktisk nytta av i alla möjliga sammanhang.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Parvlon » 2008-04-19 6:13:49

Undra om ryssen är synsk

Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Micke » 2008-04-19 18:28:21

En artikel angående detta att se in i framtiden:
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech ... uture.html

"We're satisfied that people can sense the future before it happens," says Professor Bierman, a psychologist at the University of Amsterdam.

Det är alltså mycket som pekar på möjligheten att vi kan få information till oss direkt om framtiden.

Sen har jag en egen erfarenhet som känns relaterad:

Den 11/9 2001 låg jag och sov en stund på dagen. Det verkar som att jag då fångade upp lite utav det som samtidigt utspelade sig i New York (terrorattacken).
Jag har aldrig tidigare drömt om en stor byggnad som plötsligt rasar och
begraver en massa människor, och som får mig att vakna upp mitt på dagen med skräck i kroppen trots att jag i drömmen endast var åskådare till det hela. Mardrömmar är sällan jag drömmer överhuvudtaget så det känns lite svårt att förklara denna händelse som en ren tillfällighet.


Men någon mer sådan här dröm har jag inte haft dessbättre.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Moggy » 2008-04-19 19:44:20

Micke skrev:En artikel angående detta att se in i framtiden:
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech ... uture.html


Intressant artikel. Har läst en bok om det dätr StarGate-projektet.

Onekligen verkar det ju som att det ligger nåt i det här med varsel och intuition där man får en känsla av när nåt ska hända som man inte kan förklara.

Jag är väl generellt sett skeptisk till "övernaturliga fenomen" men just de här händelserna är svåra att bortförklara helt.


Kanske dags för att vetenskapen börjar ta itu med det här på allvar, för jag är helt övertygad om att det kan förklaras vetenskapligt utan alltför stora korrigeringar av rådande modeller.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav lost » 2008-04-19 21:41:25

Mänsklig natur. Hjärnans vägar äro ogrundliga.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Debbido » 2008-04-19 22:03:36

Ja, det var en intressant artikel. Jag är fortfarande groggy efter narkosen så jag fattade inte riktigt vad den paranormala forskningen hade lyckats bevisa? Någon som kan förenkla rönen för mig?

Parapsykologin har inte tagits riktigt på allvar bara för att ALLA experiment inte går att genomföra i ett laboratorium. Men mycket går att kolla upp och bevisa. Ett erkännande av parapsykologin skulle kunna föra oss framåt i en raskare takt, kanske t o m bevara det mänskliga släktet från undergång.

Tiden är jordebunden, utanför jorden gäller andra lagar. Information om framtiden blir inte så konstig om vi förstod dessa lagar. Om vi insåg att vi är mer än en kropp och inte helt bundna till våra kroppar skulle vi kunna göra sådant som det gamla heliga folket aboriginerna gjorde: förflytta oss i ett nafs, utan att gå, göra oss osynliga om vi angrips av fiender. Bra va?!

En gång försökte jag hjälpa en kille i separationskris. Han beslöt sig för att dränka sig i Medelhavet, varifrån han kom. Tabletter, alkohol och simma ut i havet. Jag bad honom inte göra det, men han var envis, så jag följde honom till bussen, vinkade av honom och sa: "Res du, men du ska veta att jag och Gud kommer att följa med dig till Medelhavet och vi vill inte att du ska dö!"

Några dagar senare väcktes jag mitt i natten av plaskande, gurglande ljud och rop på hjälp. Jag åkallade Gud och bad honom skicka skyddsänglar till min vän. Så skedde. Tungt drogad lyckades han simma till land och skickades hem av resebolaget.

Ljudet kom liksom ur ett hål i luften till vänster om fotändan på sängen. Jag såg ingenting men hörde allt. Jag var faktiskt i Medelhavet med min vän, på något konstigt vis.

Jag tror det finns lagar som styr universum, som ligger på ett plan dit vi inte nått ännu. Vi kan räkna ut gravitationkraft och annat, men det finns andra lagar som väntar på att utforskas!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-04-19 22:59:55

Fattar inte riktigt Aspergerkopplingen...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Moggy » 2008-04-19 23:11:53

Debbido skrev:Ja, det var en intressant artikel. Jag är fortfarande groggy efter narkosen så jag fattade inte riktigt vad den paranormala forskningen hade lyckats bevisa? Någon som kan förenkla rönen för mig?


Dom har inte bevisat eller motbevisat något.

Undersökningen gav resultat som enligt artikeln ger indikationer på att människor skulle kunna känna av framtiden.

Intressant undersökning och artikel men Daily Mail verkar vara en sensationsblaska i värre stil än Aftonbladet.

"For the results - released exclusively to the Daily Mail"


Om undersökningen verkligen är vetenskapligt hållbar, varför skulle dom släppt nyheten exklusivt till en sån tidning? Varför inte låta nån vetenskaplig tidskrift skriva om den?


Debbido skrev:Parapsykologin har inte tagits riktigt på allvar bara för att ALLA experiment inte går att genomföra i ett laboratorium. Men mycket går att kolla upp och bevisa. Ett erkännande av parapsykologin skulle kunna föra oss framåt i en raskare takt, kanske t o m bevara det mänskliga släktet från undergång.


Parapsykologin tas inte på allvar för att INGA experiment går att genomföra på ett kontrollerat sätt och ge resultat som andra kan återupprepa.

Ett erkännande av parapsykologin blir aktuellt när NÅN kan presentera vetenskapligt hållbara resultat.

Säger inte att parapsykologiska fenomen inte existerar men samma regler för vetenskaplig korrekthet måste gälla även för den. Eventuellt kan det vara så att nuvarande vetenskpliga modeller inte går att tillämpa men då måste man kunna presentera hållbara modifieringar av den modellen som vetenskapsvärlden kan acceptera. Annars är det noll och intet värt.

Att modifiera den vetenskapliga modellen för att passa in vissa experiement är något som inte görs utan vidare. Av goda skäl.


Debbido skrev:Tiden är jordebunden, utanför jorden gäller andra lagar.


Nuvarande uppfattning om tid och rum är tillämpbart nästan överallt i universum. Undantag är innanför händelsehorisonten i svarta hål och på mycket små skalor nere på kvantnivå.

Sen är det ju så som sägs i artikeln att fysiken idag inte nån förklaring av vår mentala indelning av tid i dåtid, nutid och framtid.


Debbido skrev:skulle vi kunna göra sådant som det gamla heliga folket aboriginerna gjorde: förflytta oss i ett nafs, utan att gå, göra oss osynliga om vi angrips av fiender. Bra va?!


Visst, skulle inte tacka nej till det. Dock knappast troligt att nån människa nånsin skulle kunna göra nåt sånt.


Debbido skrev:"Res du, men du ska veta att jag och Gud kommer att följa med dig till Medelhavet och vi vill inte att du ska dö!"

Några dagar senare väcktes jag mitt i natten av plaskande, gurglande ljud och rop på hjälp. Jag åkallade Gud och bad honom skicka skyddsänglar till min vän. Så skedde. Tungt drogad lyckades han simma till land och skickades hem av resebolaget.

Ljudet kom liksom ur ett hål i luften till vänster om fotändan på sängen. Jag såg ingenting men hörde allt. Jag var faktiskt i Medelhavet med min vän, på något konstigt vis.



För det var inte så att du var orolig för honom och tänkte mycket på det han sagt om att dränka sig, och du råkade drömma om det? Och killen ångrade sig och och lyckades samla krafter och förnuft till att ta sig i land igen?


Debbido skrev:Jag tror det finns lagar som styr universum, som ligger på ett plan dit vi inte nått ännu. Vi kan räkna ut gravitationkraft och annat, men det finns andra lagar som väntar på att utforskas!


Det tror jag med, men jag tror att vetenskapen kommer att kunna förklara även dessa fenomen på ett hållbart sätt.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2008-04-19 23:37:10

http://forums.randi.org/showthread.php?t=83744

Tråd där han som gjorde undersökningen diskuteras.

http://www.quantumconsciousness.org/vie ... etina.html
Rätt intressant artikel som har varit med och skrivit.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Debbido » 2008-04-20 0:10:47

Bjäbbmonstret skrev:Fattar inte riktigt Aspergerkopplingen...


Jag förutsätter att synska människor har en annorlunda hjärna, som kan ta in bilder etc på ett klarare sätt än andra.

Såg ett TV-program om två autister för länge sen. Den ene kunde spela avancerade pianostycken som han hört en gång. Den andre kunde teckna av London från flygplan, superexakt, supersnabbt. Båda var utvecklingsstörda med låg intelligens på flera plan. Här var väl höger hjärnhalva överaktiv? Trodde länge att detta var signifikativt för autister.

Intuition och kreatvitet har sitt säte i höger hjärnhalva.

Själv har jag AS, är starkt intuitv, något medial, musikalisk och konstnärlig. Började höra låtar i nioårsåldern. Har på senare år diagnosticerat vissa personer (rätt!) genom meditation och det jag då "tagit in". Hjälpte en väninna till rätt partnerval genom min mediala förmåga. Har den med AS att göra?

Den som förnekar att synskhet finns kan (vill) förstås inte svara på frågan.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2008-04-20 0:33:30

Moggy skrev:
Om undersökningen verkligen är vetenskapligt hållbar, varför skulle dom släppt nyheten exklusivt till en sån tidning? Varför inte låta nån vetenskaplig tidskrift skriva om den?

Parapsykologin tas inte på allvar för att INGA experiment går att genomföra på ett kontrollerat sätt och ge resultat som andra kan återupprepa.

Ett erkännande av parapsykologin blir aktuellt när NÅN kan presentera vetenskapligt hållbara resultat.

Säger inte att parapsykologiska fenomen inte existerar men samma regler för vetenskaplig korrekthet måste gälla även för den. Eventuellt kan det vara så att nuvarande vetenskpliga modeller inte går att tillämpa men då måste man kunna presentera hållbara modifieringar av den modellen som vetenskapsvärlden kan acceptera. Annars är det noll och intet värt.

För det var inte så att du var orolig för honom och tänkte mycket på det han sagt om att dränka sig, och du råkade drömma om det?

Och killen ångrade och och lyckades samla krafter och förnuft till att ta sig i land igen?


De parapsykologiska experimenten utförs enligt vedertagna vetenskapliga principer. T ex kan man sätta personer framför maskiner där bollar med olika siffror ramlar ned. Enligt statistska principer bör det falla ned lika många bollar av varje siffra. Frågan är: om en kontrollperson får uppgiften att tänka: 5 en lång stund - kan detta då påverka maskinen så att boll nr 5 kommer ned oftare än de andra siffrorna? Svaret är: JA! Människan kan via tankekraft påverka maskiner och statistiska utfall.

Mycket kan testas i laboratorier, men sådan som spöken t ex faller ju utanför ramarna. De dyker ju upp när det passar liksom.

Beträffande min paranormala upplevelse av ljud från Medelhavet. Jag drömmer varje natt och vet hur det är att drömma. Detta var ingen dröm!
Jag väcktes av plaskandet och gurglandet. Jag hoppade förskräckt upp ur sängen. Jag satte mig - alldeles vaken - på sängkanten och bad, formulerade ord med läpparna i vaket tillstånd. Sedan la jag mig ned och somnade om.

Som jag ser det: vännen och jag hade en stark telepatisk kontakt. Hans tankar och känslor nådde mig i dödskampen. De blev så starka därför att han kämpade för sitt liv.

Talade med min kurator om saken för ett tag sedan. Mannen i fråga hade varit hennes patient och berättat för henne, i detalj, vad som hände. Hon betraktade (liksom jag) hans räddning som ett mirakel. Han hade tagit rejält med droger och simmat långt ut. Plånboken var verkligen genomdränkt.

Jag mediterade ofta på den tiden och detta gjorde mig extra mottaglig för telepati etc.

Att försöka finna rationella bortförkaringar av allt märkligt som sker ser jag som rädsla inför ett Universum vi inte kan behärska. Människan vill ha kontroll över allting, men det har hon inte...
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2008-04-20 0:38:38

PS. Jag stämde av med min vän vilken tid han hade simmat ut i havet nere i Turkiet. Klockslaget (inberäknat tidsskillnad) sammanföll med den tid då jag hade väckts av ljuden i min sommarstuga på Orust.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Moggy » 2008-04-20 1:51:38

Debbido skrev:
De parapsykologiska experimenten utförs enligt vedertagna vetenskapliga principer. T ex kan man sätta personer framför maskiner där bollar med olika siffror ramlar ned. Enligt statistska principer bör det falla ned lika många bollar av varje siffra. Frågan är: om en kontrollperson får uppgiften att tänka: 5 en lång stund - kan detta då påverka maskinen så att boll nr 5 kommer ned oftare än de andra siffrorna? Svaret är: JA! Människan kan via tankekraft påverka maskiner och statistiska utfall.


Slumpen gör att det kommer att skillja väldigt mycket i hur ofta olika nummer ramlar ned. Du kommer att behöva göra oändligt många bollutsläpp för att det ska bli lika många av varje siffra.

Finns statistik på Lotto och alla nummer som kommer på hela tiden som Lotto har funnits. Vissa tal är vanligare än andra och det skilljer rätt mycket.

Men om en människa skulle kunna påverka en sån där maskin, så skulle det alltså om det du påstår stämmer gå att filma kulorna i behållaren innan dom ramlar ned och då skulle man se hur bollar med en 5:a skulle börja flytta sig magiskt närmare utmatningsmekanismen?

Nu beror det på hur den är konstruerad men är det enkaslt möjliga konstruktion utan några avancerade slumpmekanisker så kommer den att bestå av en behållare och en mekanism som pluppar bollarna. Maskinen kommer alltså i stort sett vara deterministisk när man bollarna ligger i behållaren och enda sättet att påverka resultater är att fysiskt flytta bollarna och görs det så kan de detekteras med någon form av detektor.

Jag tvivlar skarkt på att det finns något som helst experiment som uppfyller kraven på vetenskaplighet som visar att en människa på minste vis skulle ha påverkat resultatet med tankekraft.

Debbido skrev:Mycket kan testas i laboratorier, men sådan som spöken t ex faller ju utanför ramarna. De dyker ju upp när det passar liksom.


Ja. Ofta när folk är trötta och utmattade.



Debbido skrev:
Att försöka finna rationella bortförkaringar av allt märkligt som sker ser jag som rädsla inför ett Universum vi inte kan behärska. Människan vill ha kontroll över allting, men det har hon inte...



Att ständigt tro på mystiska krafter, varelser och liknanade saker ser jag som en rädlsa inför ett universum och en tillvaro som ibland kan verka hård och kall och där en djupare mening kan tyckas saknas.


Jag vill tillägga att jag inte på nåt sätt förnekar att det existerar som vi idag skulle benämna som övernaturligt, men är det så så är jag lövertygad om att det finns en vetenskaplig förklaring som inte innefattar tomtar och troll.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Ensamflickan » 2008-04-20 11:00:18

"Den, som bara tror på det som vetenskapen kan bevisa, lever i en värld, som begränsas av hur effektiva mätinstrument vi lyckas framställa."
_____________________________________________________________

Jag anser mig inte vara särskilt synsk, eller ha några övernaturliga förmågor, men jag hade en märklig upplevelse när min syrra dog, för 7 år sen. Vi stod inte varann särskilt nära, men "blod är tjockare än vatten", som det heter; hon var ändå min syrra...

Jag var då på en veckolång kurs, och sov över där, i ett rum med flera andra tjejer. En natt, i mitten av veckan, så vaknar jag av att jag står vid sängen närmast min, och rycker i täcket. Jag vaknar av min egen röst, hör mig själv säga "Ursäkta, men är inte den här filten min?" Hon vaknade inte, tack och lov, för jag kände mig hemsk! (Att jag kunde vara så självisk...) Det var varmt i rummet, jag hade lagt filten som låg på min säng i en fåtölj bredvid, för jag behövde den inte, (så om hon nu frös hade hon gärna kunnat behålla den - om det nu varit den hon tagit, vilket det inte var!)

Jag har aldrig gått i sömnen förut, och var helt chockad över det som hänt under natten. Vågade inte säga nånting, bara hoppades på att ingen märkt nåt... Mådde så dåligt under dan, så jag avbröt kursen och åkte hem. När jag kom hem på kvällen såg jag mina föräldrars tel.nr. på nummerpresentatören. (Jag hade sagt upp kontakten med dem ett halvår tidigare, och var livrädd för att ha någon som helst kontakt med mamma.)

Väntade tills nästa morgon innan jag lyssnade av telefonsvararen. Det var mamma, som lät allvarlig och gråtfärdig på rösten, och sa att nåt hade hänt, och bad mig att ringa, oavsett vad jag tyckte om henne... Så jag samlade ihop mig, tog ett antal djupa andetag, och ringde... Hon berättade då att min syrra hade dött - den natten då jag gått i sömnen!
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Micke » 2008-04-20 11:32:47

Debbido skrev:En gång försökte jag hjälpa en kille i separationskris. Han beslöt sig för att dränka sig i Medelhavet, varifrån han kom. Tabletter, alkohol och simma ut i havet. Jag bad honom inte göra det, men han var envis, så jag följde honom till bussen, vinkade av honom och sa: "Res du, men du ska veta att jag och Gud kommer att följa med dig till Medelhavet och vi vill inte att du ska dö!"

Några dagar senare väcktes jag mitt i natten av plaskande, gurglande ljud och rop på hjälp. Jag åkallade Gud och bad honom skicka skyddsänglar till min vän. Så skedde. Tungt drogad lyckades han simma till land och skickades hem av resebolaget.

Ljudet kom liksom ur ett hål i luften till vänster om fotändan på sängen. Jag såg ingenting men hörde allt. Jag var faktiskt i Medelhavet med min vän, på något konstigt vis.

En fascinerande berättelse. Kul att du delar med dig utav dina sådana erfarenheter.
Jag tror på Gud (vars kropp då utgörs utav allt som existerar) men jag ber ytterst sällan till honom/henne. Kan bero på att jag i grunden är dominant i vänster hjärnhalva och gärna vill förstå det som jag håller på med? Men jag har precis börjat läsa boken "bönens mysterium" utav Martinus så jag har vissa förhoppningar om att det skall klarna för mig på den punkten. Jag är övertygad om att bön kan fungera men jag vill veta lite mer exakt hur så man inte får överdrivna förhoppningar om man börjar praktisera det, och så att det man sänder iväg blir relevant.
(Men ber man för någon annan från sitt hjärta så är det väl bara positivt. Men det känns ändå flummigt för mig om jag inte samtidigt förstår mig på det.)

Jag tror det finns lagar som styr universum, som ligger på ett plan dit vi inte nått ännu. Vi kan räkna ut gravitationkraft och annat, men det finns andra lagar som väntar på att utforskas!

Instämmer.

Ensamflickan:
Du kan säkert ha blivit påverkad där på något sätt vilket skapade det ovanliga beteendet. Den möjligheten tror jag också på.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Micke » 2008-04-20 11:54:13

Debbido skrev:Själv har jag AS, är starkt intuitv, något medial, musikalisk och konstnärlig. Började höra låtar i nioårsåldern. Har på senare år diagnosticerat vissa personer (rätt!) genom meditation och det jag då "tagit in". Hjälpte en väninna till rätt partnerval genom min mediala förmåga. Har den med AS att göra?

Dom dragen du nämner här känner jag inte igen bland AS-kriterierna.
Jag tror inte heller dom är särskilt vanliga bland Aspergare(?)
Det är väl snarare så att en vänster hjärnhalvedominans är det vanligare bland oss, och ibland/ofta en närmast överdriven sådan. Någon annan kanske vet mer om detta?
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Inger » 2008-04-20 14:03:33

Jag tror det finns olika typer - vilket också visar sig i fördelningen mellan INTJ (vänsterhjärnor) och INFP (högerhjärnor). Vänsterhjärnorna leder med 44 mot 12. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Micke » 2008-04-21 10:04:51

Ok. Simon Baron-Cohen menar ju att autister har nedsatt empati men intakt eller suverän systematiseringsförmåga. Är inte det samma sak som att han menar att autister är vänsterhjärnedominanta? Men det stämmer ju uppenbarligen inte isåfall.

http://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Baron-Cohen
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Inger » 2008-04-21 11:13:27

Det stämmer väl visst eftersom INTJ (den vetenskapliga, logiska typen) förefaller vanligare än INFP (den empatiska, receptiva typen) enligt min högst ofullständiga statistik. Kanske det också spelar in att fler män än kvinnor får diagnosen?

Det viktigaste är i alla fall att båda typerna (+ säkert flera typer) existerar och inte bara den stereotype datornörden/blivande professorn.

Själv vet jag inte riktigt vilken kategori jag ska räkna mig till. Jag är hyfsat empatisk men det finns inget jag är så bra på och tycker är så roligt som just att sortera och systematisera.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2008-04-21 13:59:50

*den här känsloflummaren kan känna sig väldigt ensam bland alla dessa hypercerebralister... (obs. polariserar nu med flit. och känner sig inte precis feldiagnosticerad inom ramen för nuvarande diagnosmeny)
och kan inte heller se att forskningsfronten har nått i närheten av fronten*
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Micke » 2008-04-21 15:01:27

Inger skrev:Det stämmer väl visst eftersom INTJ (den vetenskapliga, logiska typen) förefaller vanligare än INFP (den empatiska, receptiva typen) enligt min högst ofullständiga statistik. Kanske det också spelar in att fler män än kvinnor får diagnosen?

Jo om man generaliserar grovt så stämmer det ju. Men man kan inte förklara autism med något som inte stämmer på i stort sett alla autister, det var det jag åsyftade. Ifall Mr Baron-Cohen nu försöker göra detta (vilket jag fått för mig).

Och att flest män får diagnosen gör det ju bara än mer naturligt att vänsterhjärnorna dominerar i statistiken.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Inger » 2008-04-21 15:18:55

Ja, och därför tror jag herr B-C har en poäng men inte hela sanningen. Om någon seriös forskare ville börja undersöka personlighetsskillnader så tror jag man skulle hitta flera distinkta undertyper, precis som inom ADHD.

Förresten nu när jag nämner det så har jag ett vagt minne av att någon på näst sista online-autismkonferensen sa något om att de höll på att hitta genetiska eller andra mätbara skillnader mellan olika typer inom autism (inte nödvändigtvis AS då). Tyvärr minns jag inga detaljer, kanske nån annan vet?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:54:11, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in