AS och bostadssökande?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS och bostadssökande?

Inläggav undergång » 2009-08-22 10:51:36

Kan man på något sätt utnyttja diagnosen när man söker en bostad?

I olika kommuner kan ju folk med andra handikapp, så som rullstolsbundna t.ex., få vissa fördelar när de ska söka bostad.
Gäller samma sak med aspies?
Har jag några som helst fördelar att nyttja när jag ska söka bostad?
Ekonomiska fördelar vore ju inte fel, haha.
Senast redigerad av undergång 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
undergång
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-01-21

Inläggav msitua » 2009-08-22 13:55:54

Kort svar: Nej

Att ha en aspergerdiagnos är ofta en nackdel när man söker bostad eftersom det finns fördomar om AS och våld. Och hyresvärdar är rädda att ha hyresgäster med psykiatriska diagnoser.
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav Pemer » 2009-08-22 14:48:41

Kort svar: Ja!

Har du AS-diagnos ingår du i personkrets 1 för LSS, och har rätt att söka alla insatser i denna lag som "inte kan tillgodoses på annat sätt".

Till dem hör "särskilt boende" vilket kan vara gruppboende, serviceboende eller "annat särskilt boende" (utan stöd). Så diagnosen ger rätt till hjälp med förmedling av någonstans att bo.

Leta fram hemkommunens vård- och omsorgsförvaltning eller liknande och ansök om insatser enligt LSS, bl a boende!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav MsTibbs » 2009-08-22 20:56:21

Jag känner en som bor på LSS-boende, de har ingen personal där alls, men bor autister i lägenheter bredvid varandra i ett vanligt bostadsområde. De verkar ha en mycket bra gemenskap, jag bor i vanlig lägenhet och kan inte namnet på ett enda ansikte i min trappuppgång (bara sett efternamnen på brevlådorna). Jag trivs dock så bra att jag inte vill flytta till LSS boende, men jag kan tänka mig att man kan leva bra i LSS-boende i exempelvis Stockholm där det är svårt att skaffa bostad själv.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav ford » 2009-08-22 20:57:09

Har man svårt att få bostad pg.a. att man går med aktivitets-/sjukersättning tycker jag det kan vara ok att använda sig av LSS för att få hjälp med att fixa bostad. Om man däremot jobbar och har samma möjligheter att få bostad, som alla andra tycker jag det är att utnyttja systemet, vilket knappast heller vara vad som var tanken, när systemet konstruerades.

Skulle as innebära problem p.g.a fördomar, så är det väl bara att hålla tyst om att man har as., när man söker lägenhet. Det är varken olagligt eller omoraliskt att inte berätta saker som folk varken har frågat om, eller har med att göra.

Med andra ord: har man en vanlig inkomst och håller tyst om att man har as så är chansen att få lägenhet densamma, som för alla andra.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav MsTibbs » 2009-08-22 21:18:34

Bra Forden.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav ford » 2009-08-22 21:20:17

Vadå, nu var jag faktiskt seriös. Tycker du det är rätt att utnyttja gräddfiler bara för att man har en diagnos då?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav msitua » 2009-08-22 21:31:33

Pemer skrev:Kort svar: Ja!

Har du AS-diagnos ingår du i personkrets 1 för LSS, och har rätt att söka alla insatser i denna lag som "inte kan tillgodoses på annat sätt".

Till dem hör "särskilt boende" vilket kan vara gruppboende, serviceboende eller "annat särskilt boende" (utan stöd). Så diagnosen ger rätt till hjälp med förmedling av någonstans att bo.

Leta fram hemkommunens vård- och omsorgsförvaltning eller liknande och ansök om insatser enligt LSS, bl a boende!


Det långa svaret är att du har har rätt till anpassning av bostad enligt LSS men de flesta kommuner i storstäder har lägenhetsbrist, och kommunen kan inte hjälpa en att gå före i kön då det stider mot SoL där alla skall behandlas lika. Du kan pröva att söka hos din LSS handläggare men hoppas inte för mycket.
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav MsTibbs » 2009-08-22 21:40:16

ford skrev:Vadå, nu var jag faktiskt seriös. Tycker du det är rätt att utnyttja gräddfiler bara för att man har en diagnos då?


Jag sa ju att du skrev bra?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav ford » 2009-08-22 21:44:49

Förlåt, jag trodde du var ironisk :oops:
Senast redigerad av ford 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav regnif » 2009-08-22 22:53:28

Jag tycker inte det är sjukt att utnyttja sina rättigheter. Om jag tex. skulle jobba, skulle jag vilja ändå bo som det passar mig. Jag klarar inte av ständiga ljud till exempel. Det hjälper inte någon lön till att fixa (förutom till mer piller som drogar ned en kanske).
Jag tycker sånt där kan vara lite dömande.

Och för vissa av oss verkar man vara "känd" med nån jävla AS så då är det redan liksom kört. Man behöver inte berätta nåt, det måste synas på en, eller så har nåt snack gått runt från annat håll. Så så kan det också vara. Har tex. hört om vilket mongo man är (inte svårt att lista ut vem de menar) från folk som man går förbi (och nu menar jag kanske runt där man har lägenheten) som man inte ens känner eller har pratat med, så så kan det vara. Jag vet inte heller andra namn på mina grannar än de som står på dörrarna. Jag får gissa att det kan vara en granne om jag ser dem nån annanstans än bredvid sin dörr, typ. Tyvärr vet de dock vem jag är. Heh. Jaja.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav ford » 2009-08-22 23:55:28

Tycker det låter som om du hade förföljelsemani. Min erfarenhet är att de flesta människor inte tar någon större notis om en; man är inte värdlens medelpunkt, även om många av oss med as tenderar att tro det ibland.

Sedan kan det finnas medicinska skäl till att man behöver anpassad bostad, något som jag faktiskt inte tänkte på, när jag skrev mitt tidigare inlägg. I sådana fall måste man ju kunna använda sig av LSS.

Det jag menar är att det inte skall vara en gräddfil för as-personer, som endast saknar bostad, men som har en vanlig inkomst och som inte behöver någon form av bostadsanpassning. Som jag ser det är det en ren rättvisefråga: om alla andra som saknar bostad får köa i flera år, så skall diagnosen inte användas som smygväg förbi lägenhetskön. Det skulle vara i högsta grad osolidariskt mot alla andra bostadssökande, om det inte gällde samma regler för alla.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav regnif » 2009-08-23 0:07:24

Jo. Fast tydligen får de fram vissa mupp-ord från namnet på dörren (det är inte svårt när man väl ser och hör det) som står på min lägenhet, så...har hört tom. vissa uttala just namnet som står där, så inte så svårt att veta. Jag vet om att det finns folk som vet vad jag heter utan att jag ens vet vilka det är...så det är ju konstigt om de inte menar mig om de bara råkar skratta åt en samtidigt som man går förbi, med samma namn som de säger (exempelvis då det inte finns nån annan i närheten ens)...ett av exemplen. Märkligt om de inte menar just mig. Och folk som ringer mitt nummer utan att jag ger ut det utan vidare. Också märkligt om de inte kände till...jag VET att det finns folk som gör narr av just mig, men det gör sen att jag inte ser skillnad på vem som säger nåt annat, vem som säger det.

Fast om man blir galen av att bo hemma hos sina föräldrar (och är över 21 sedan ett bra tag iaf) och man vill komma ifrån nån gång, hur gör man då? Alltså, om man råkar behöva bostad till exempel. Om det tex. handlar om att hela dygnet blir fel. Det blir fel med mat, sömn, allt. Inte det att man måste ha en lyxlägenhet för det. Men jag undrar varför är det så svårt just i Stockholm då? Varför skall det vara så svårt just här med boende? Kan man ju flytta om man bara visste vart och hur..

Och varför kan inte alla som inte är ljudkänsliga få gå i en kö, de andra i nån annan kö? Så alla kan söka efter det som funkar. Det är ju onödigt för mig tex. att stå i vanlig kö..
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav ford » 2009-08-23 11:44:57

Det är en tuff bostadsmarknad i stockholm, därför att det är brist på bostäder där, många människor har flyttat in till stockholm och man har inte lyckats bygga nya bostäder i samma takt som befolkningen har ökat.

Jag förstår i överigt din situation; det kan inte vara kul att bo hemma vid 21, men det gäller ju inte bara dig, utan även alla andra ungdomar, som inte får bostad. Tycker du då det vore schysst att du skulle få gå före alla andra, som säkert är precis lika desperata som du själv, efter något eget, bara för att du har as?

Det måste ju faktiskt gälla samma regler för alla, annars är det diskriminering.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav sugrövmanövern » 2009-08-23 15:22:07

Om man har fast aktivitetsersättning eller sjukersättning har man ju en klar fördel. Då har man ju en fast och dessutom kontinuerlig oföränderlig inkomst.

Bostadsbolagen kollar ju ofta upp årsinkomst. Om man då har minimiersättning som de tycker är för låg så säger man bara jo, men jag får bostadstillägg 91% eller vad det nu är, för summor upp till 4500:- utöver årsinkomsten. Då tycker bostadsbolagen att det är grislugnt och vips har man en ny bostad! Funkade utan krångel med stans största bostadsbolag när vi flyttade i sommar iaf.

Samma sak gäller om man vill hyra ett hus. Förnedringskassan har schabloner för uppvärmining osv, så då kollar man med FK innan man pixar huset för hyrning eller köp, så at man vet att man har råd att bo i det.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Pemer » 2009-08-23 15:48:42

ford skrev:Har man svårt att få bostad pg.a. att man går med aktivitets-/sjukersättning tycker jag det kan vara ok att använda sig av LSS för att få hjälp med att fixa bostad. Om man däremot jobbar och har samma möjligheter att få bostad, som alla andra tycker jag det är att utnyttja systemet, vilket knappast heller vara vad som var tanken, när systemet konstruerades.

Ja, precis!

Problemet är förstås att många som är i ett gränsland och kan ha svårare att ta sig fram på den reguljära bostadsmarknaden än kommunens LSS-ansvarige förstår, kan hamna i en jäkla knipa.

Många kommuner kör med egenhändigt formulerade, falska och olagliga, förtydligande påståenden att vissa av rättigheterna enligt LSS bara gäller om man är funktionshindrad över en viss nivå, och så sitter man och tar sig rätten att deklarera att en aktuell sökande inte är tillräckligt funktionshindrad.

Utan att på allvar kunna veta vad man talar om. Det blir ju just vi med osynliga funktionshinder som drabbas, vi som många gånger kan ha mycket större svårigheter än vad den LSS-ansvarige varken kan eller kanske inte ens vill förstå, och samtidigt kan ha väldigt svårt att få fram det och säga ifrån i en sådan sits.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav regnif » 2009-08-23 17:12:08

Fast jag är inte 21, men sak samma. Jag vet inte bara för att jag har as, men de kommer ju oftast överens med sina föräldrar. Eller folk i övrigt vanligen gör väl oftast det? Ja, jag vet inte.

Ja, jag hörde också att min LSS-handläggare inte kände till min situation exakt, fast jag trodde det. Att den kände itll den såsom den var. Men det hade den tydligen inte gjort på hela tiden (som i övrigt var väldigt krångligt att få tag på den) Trodde allt stod i papprena och så vidare.
Ja, jag orkar inte diskutera detta, men tänkte iaf säga det.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav aspiemelly » 2009-08-23 17:22:33

Jag försökte få hyreslägenhet ett tag. Men att ha ersättning från FK var ingen hjälp, tvärtom. Det enda dom bryr sig om är att man har LÖN, inte inkomst. Tycker också att vi ligger "bättre" till för att våran inkomst i de flesta fall är mer stabil, menar vi lär inte får sparken om nån månad direkt. Utan snarare så att vi har garanterad inkomst i något år framåt, eller i vissa fall för alltid. Skulle bra gärna bo i ett område nära mitt, men det verkar gå åt helv...
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav msitua » 2009-08-23 21:30:25

Pemer skrev:
ford skrev:Har man svårt att få bostad pg.a. att man går med aktivitets-/sjukersättning tycker jag det kan vara ok att använda sig av LSS för att få hjälp med att fixa bostad. Om man däremot jobbar och har samma möjligheter att få bostad, som alla andra tycker jag det är att utnyttja systemet, vilket knappast heller vara vad som var tanken, när systemet konstruerades.

Ja, precis!

Problemet är förstås att många som är i ett gränsland och kan ha svårare att ta sig fram på den reguljära bostadsmarknaden än kommunens LSS-ansvarige förstår, kan hamna i en jäkla knipa.

Många kommuner kör med egenhändigt formulerade, falska och olagliga, förtydligande påståenden att vissa av rättigheterna enligt LSS bara gäller om man är funktionshindrad över en viss nivå, och så sitter man och tar sig rätten att deklarera att en aktuell sökande inte är tillräckligt funktionshindrad.

Utan att på allvar kunna veta vad man talar om. Det blir ju just vi med osynliga funktionshinder som drabbas, vi som många gånger kan ha mycket större svårigheter än vad den LSS-ansvarige varken kan eller kanske inte ens vill förstå, och samtidigt kan ha väldigt svårt att få fram det och säga ifrån i en sådan sits.


Hej Pemer, nu har vi förståelse, precis så som du beskriver har jag förstått och i min kommun så har det inneburit JA för personer med AS men reglerna har ändrats så nu betyder det NEJ.

Enligt Omsorgschefen är det likadant i andra kommuner.

MVH
Robert
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav Pemer » 2009-08-24 0:17:25

Det låter som ett säkert sätt att skapa hemlöshet bland aspergare... vilka jävla idioter.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Det här med bostad och AS, vad gäller?

Inläggav Moggy » 2010-06-19 12:27:05

Om man har AS-diagnos, vad är det då som gäller med bostad?

Har man nån slags rätt att få hjälp med att hitta lägenhet? Nån som kan klargöra vad som gäller i ämnet?

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd i ämnet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav opteron » 2010-06-19 12:45:53

Nej, absolut inte, är snarare väldigt svårt att få lägenhet som Aspergare särskilt om man är arbetslös.

Däremot kan du hamna på enskilda Aspergerlägenheter via LSS men det är inte du som äger lägenheten utan det är något behandlingshem eller liknande som hyr ut den till dig.

Det är bostäder anpassade för funktionshindrade, men lägenheter via bostadsbolag kan dock vara väldigt svårt att få om man inte känner privata hyresväärdar.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Moggy » 2010-06-19 12:48:41

opteron skrev:Nej, absolut inte, är snarare väldigt svårt att få lägenhet som Aspergare särskilt om man är arbetslös.

Däremot kan du hamna på enskilda Aspergerlägenheter via LSS men det är inte du som äger lägenheten utan det är något behandlingshem eller liknande som hyr ut den till dig.

Det är bostäder anpassade för funktionshindrade, men lägenheter via bostadsbolag kan dock vara väldigt svårt att få om man inte känner privata hyresväärdar.



Hmmmm. Jag har ju en för dyr lägenhet nu för att soc ska vara villig att pejja för den, om det nu blir så att jag hamnar där.

Inte lätt att hitta ny lägenhet här heller.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Firkraag » 2010-06-19 12:56:16

Vet att min LSS handläggare har satt upp mig på väntelistan för en F100 lägenhet i Göteborg, den fungerar iaf så att man får en normal lägenhet på andrahandskontrakt. klarar man då av att betala hyran, å sköta sig i 18 månader så får man förstahandskontrakt. Vet inte om det finns något liknande annanstans i landet.

Vi har även bokat in möte med boplaneraren på socialkontoret, får se vad han/hon har att säga.

Så visst finns det möjligheter till hjälp.
Senast redigerad av Firkraag 2010-06-19 13:08:47, redigerad totalt 1 gång.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in