AS och bonde

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS och bonde

Inläggav rapchic » 2012-09-13 9:17:51

Hej
Jag och min man har tänkt att inom några år kunna leva helt från gården dvs bli bonde.
av det arbete vi gör nu är det nått jag klara i mycket större grad än tex alla praktik jag testat, men det finns väl såklatr fällor med detta också och jag tänkte om ni kan komm apå några uppenbara problem som kan kopplas med AS eller om nån av er varit/är bonde och om det gått bra/dåligt skulle vara kul att veta.

Vi har inte tänky nån stor monokultur går utan vi tnker köra efter principen "många bäckar små" så vi kommer intebli "mjölkbonde" eller "potatisbonde" eller så.

Jag ärver ju snart en gård (jag bor där till jag ärver också) med 2 ha "dålig åkermark" och 26 ha skog. Så tanken är blandannat att slå det mesta av åkernarken för hö (använda gamla metoder och på så sätt få bidrag) använda stor del av skogen till skogsbete så att höet inte äta upp innan det slåtts (och man får bidrag för skogsbete med), vi har skaffat bin så honung kommer vi satsa på endel, även om det går förädlade produkter från skog och mark i närheten då det är bra bär/svamp skog här inärheten, getter vill jag skaffa och om det blir så kommer ju getost bli en självklar inkomst, sen vill min man skaffa häst och också hyra ut stallplats (det kan man tjäna mkt på), vi har ju också höns och alla vill ju köpa hönsägg av oss och upp till ett visst antal höns kan man sälja äggen skattefritt och en annan inkomst är stugan på gården som behöver nån enstöring som vill bo billigt :wink:

Vi kommer väl inte leva i lyx (men vilken bonde häromkring gör det) men jag älskar djuren vi har, skogarna och gården m.m., det känns faktiskt nästan som det optimala jobbet :oops:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

AS och bonde

Inläggav slackern » 2012-09-13 9:24:17

Om du har aktivitetsersättning skulle inte jag skriva så pass öppet som du gör.

Någon kanske blir avundsjuk eller tycker att du har arbetsförmåga och anmäler till myndigheterna.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och bonde

Inläggav rapchic » 2012-09-13 9:28:31

slackern skrev:Om du har aktivitetsersättning skulle inte jag skriva så pass öppet som du gör.

Någon kanske blir avundsjuk eller tycker att du har arbetsförmåga och anmäler till myndigheterna.

Jag skriver ju om våra tankar på framtiden inte om hur jag har det nu...
ska jag skriva hur jag har det nu... hmm...

min man jobbar, jag går hemma, jag orkar ibland städa men oftast får han göra det.
Jag matar djuren om jag måste (dom är ju levande djur) men det är inte ovanligt att min man får ta över det. Jag har i ca 1½ år försökt att bygga en kompost, men jag har inte ens byggt klart hela ramen, vi har köpt bin, men jag står mest för att röken ska funka, alla tunga lyft, all kunskap står min man för.
Jag lyckas ibland ta mig ut i skogen och plocka lite svamp... som sen står i kylskåpet tills dom blir dåliga pga att jag inte orkar torka/förvälla dom etc etc

inte så mkt att bli avis på
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

AS och bonde

Inläggav Sheyen » 2012-09-13 9:30:42

slackern skrev:Om du har aktivitetsersättning skulle inte jag skriva så pass öppet som du gör.

Någon kanske blir avundsjuk eller tycker att du har arbetsförmåga och anmäler till myndigheterna.

Håller med helt och hållet.

Om man klarar av att vara bonde på fritiden (vilket kräver enormt mycket tid, slit och engagemang) klarar man lika bra att ha yrket "bonde".
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

AS och bonde

Inläggav rapchic » 2012-09-13 9:31:40

Sheyen skrev:
slackern skrev:Om du har aktivitetsersättning skulle inte jag skriva så pass öppet som du gör.

Någon kanske blir avundsjuk eller tycker att du har arbetsförmåga och anmäler till myndigheterna.

Håller med helt och hållet.

Om man klarar av att vara bonde på fritiden (vilket kräver enormt mycket tid, slit och engagemang) klarar man lika bra att ha yrket "bonde".

men jag är inte bonde än det jag skriver om är vad vi tänker skulle kunna funka som företag flera år bort
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

AS och bonde

Inläggav Sheyen » 2012-09-13 9:33:01

rapchic skrev:
Sheyen skrev:
slackern skrev:Om du har aktivitetsersättning skulle inte jag skriva så pass öppet som du gör.

Någon kanske blir avundsjuk eller tycker att du har arbetsförmåga och anmäler till myndigheterna.

Håller med helt och hållet.

Om man klarar av att vara bonde på fritiden (vilket kräver enormt mycket tid, slit och engagemang) klarar man lika bra att ha yrket "bonde".

men jag är inte bonde än det jag skriver om är vad vi tänker skulle kunna funka som företag flera år bort

Jag vet att du inte är bonde. Men du skriver att du snart ska ärva en gård. Du skriver även att ni redan har skaffat bin. Det verkar ju som att det är "in progress", så att säga.

Kommer du att försöka ha kvar din aktivitetsersättning när du blir bonde?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

AS och bonde

Inläggav slackern » 2012-09-13 9:35:36

rapchic skrev:
slackern skrev:Om du har aktivitetsersättning skulle inte jag skriva så pass öppet som du gör.

Någon kanske blir avundsjuk eller tycker att du har arbetsförmåga och anmäler till myndigheterna.

Jag skriver ju om våra tankar på framtiden inte om hur jag har det nu...
ska jag skriva hur jag har det nu... hmm...

min man jobbar, jag går hemma, jag orkar ibland städa men oftast får han göra det.
Jag matar djuren om jag måste (dom är ju levande djur) men det är inte ovanligt att min man får ta över det. Jag har i ca 1½ år försökt att bygga en kompost, men jag har inte ens byggt klart hela ramen, vi har köpt bin, men jag står mest för att röken ska funka, alla tunga lyft, all kunskap står min man för.
Jag lyckas ibland ta mig ut i skogen och plocka lite svamp... som sen står i kylskåpet tills dom blir dåliga pga att jag inte orkar torka/förvälla dom etc etc

inte så mkt att bli avis på


Sorry var inte menat som någon kritik utan utav välmening. Jag vet inte om FK och andra myndigheter läser här. Eller om någon på ren jävulskap anmäler.

Så jag personligen skulle vara lite försiktig för folk kan ifrågasätta. Personligen tycker jag det låter som mysiga planer och att ni tänker framåt. Jag ser det bara som positivt. Men vissa här verkar vara lita väll rigida när det gäller lagar och regler och anmäler.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och bonde

Inläggav Miche » 2012-09-13 10:28:44

rapchic skrev:Vi kommer väl inte leva i lyx

På sätt och vis blir det väldigt lyxigt i och med att ni får chansen att leva era liv som ni vill, inte som någon annan vill! :-)Happy
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

AS och bonde

Inläggav rapchic » 2012-09-13 10:39:52

Sheyen skrev:Jag vet att du inte är bonde. Men du skriver att du snart ska ärva en gård. Du skriver även att ni redan har skaffat bin. Det verkar ju som att det är "in progress", så att säga.

Kommer du att försöka ha kvar din aktivitetsersättning när du blir bonde?

att ärva en gård är väl inget brott? det är ett hus med lite mark till och en vädigt gammal lagård sen har vi husdjur är det förbjudet? jag har inte hört nått om det. min man tar ju somsagt det största lasset, kanske kommer han at starta företag innan jag klarar av att arbeta i det men det är väl inte heller nått brott?
min amns ka väl kunna jobbamed vad han vill eller?

när jag väl kommer bli bonde kommer jag ju sluta med aktivitetsersättningen såklart, ev att jag pausar aktivitetsersättningen och kollar hur det går (vad jag förstår så går det) men det är låångt framåt jag kommer antagligen förlora min aktivitetsersättning innan. Jag är nämligen inte så naiv att jag tror att jag kan leva på det hela livet (jag vill inte det heller)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

AS och bonde

Inläggav Sheyen » 2012-09-13 10:42:32

rapchic skrev:
Sheyen skrev:Jag vet att du inte är bonde. Men du skriver att du snart ska ärva en gård. Du skriver även att ni redan har skaffat bin. Det verkar ju som att det är "in progress", så att säga.

Kommer du att försöka ha kvar din aktivitetsersättning när du blir bonde?

att ärva en gård är väl inget brott? det är ett hus med lite mark till och en vädigt gammal lagård sen har vi husdjur är det förbjudet? jag har inte hört nått om det. min man tar ju somsagt det största lasset, kanske kommer han at starta företag innan jag klarar av att arbeta i det men det är väl inte heller nått brott?
min amns ka väl kunna jobbamed vad han vill eller?

Tog du illa upp?

Jag har inte sagt att det är brottsligt (och det bör du veta om).

Du svarade inte på min fråga: Kommer du att försöka ha kvar din aktivitetsersättning när du blir bonde?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

AS och bonde

Inläggav rapchic » 2012-09-13 10:43:43

Sheyen skrev:
rapchic skrev:
Sheyen skrev:Jag vet att du inte är bonde. Men du skriver att du snart ska ärva en gård. Du skriver även att ni redan har skaffat bin. Det verkar ju som att det är "in progress", så att säga.

Kommer du att försöka ha kvar din aktivitetsersättning när du blir bonde?

att ärva en gård är väl inget brott? det är ett hus med lite mark till och en vädigt gammal lagård sen har vi husdjur är det förbjudet? jag har inte hört nått om det. min man tar ju somsagt det största lasset, kanske kommer han at starta företag innan jag klarar av att arbeta i det men det är väl inte heller nått brott?
min amns ka väl kunna jobbamed vad han vill eller?

Tog du illa upp?

Jag har inte sagt att det är brottsligt (och det bör du veta om).

Du svarade inte på min fråga: Kommer du att försöka ha kvar din aktivitetsersättning när du blir bonde?

trodde nån annan frågade frågan så jag skickade inlägget, inlägget är däremot editerat nu
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

AS och bonde

Inläggav Sheyen » 2012-09-13 10:45:13

Men man är ju knappast naiv om man tror att man kan leva på det resten av livet...

Men ja, då förstår jag det hela lite bättre. Tack för ditt svar!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

AS och bonde

Inläggav rapchic » 2012-09-13 10:46:03

och ja jag måste erkänna att jag tar illa upp om nån tror att jag medvetet tänker bryta mot lagen sådär :(
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

AS och bonde

Inläggav Sheyen » 2012-09-13 10:47:36

rapchic skrev:och ja jag måste erkänna att jag tar illa upp om nån tror att jag medvetet tänker bryta mot lagen sådär :(

Vem tror det då?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

AS och bonde

Inläggav rapchic » 2012-09-13 10:49:12

Sheyen skrev:
rapchic skrev:och ja jag måste erkänna att jag tar illa upp om nån tror att jag medvetet tänker bryta mot lagen sådär :(

Vem tror det då?

det är flera här som verkar tro att jag tex tänker förvärvsjobba trotts aktivitetsersättning eller tex att jag äger en fullt fjädrad bondgård och driver den trots aktivitetsersättning :(
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

AS och bonde

Inläggav Sheyen » 2012-09-13 10:51:26

rapchic skrev:
Sheyen skrev:
rapchic skrev:och ja jag måste erkänna att jag tar illa upp om nån tror att jag medvetet tänker bryta mot lagen sådär :(

Vem tror det då?

det är flera här som verkar tro att jag tex tänker förvärvsjobba trotts aktivitetsersättning eller tex att jag äger en fullt fjädrad bondgård och driver den trots aktivitetsersättning :(

Vilka då?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

AS och bonde

Inläggav rapchic » 2012-09-13 10:51:38

Miche skrev:
rapchic skrev:Vi kommer väl inte leva i lyx

På sätt och vis blir det väldigt lyxigt i och med att ni får chansen att leva era liv som ni vill, inte som någon annan vill! :-)Happy

faktiskt tycke jag det med, jag tycker att, trots att vi sällan tjänar mer än 13 000/månad (inte från gården utan aktivitetsersättning + min mans lön) att vi är superrika, för att vi kan bo där vi bor, bara gå ut i skogen om vi vill eller gå ut och klappa kaninerna m.m. :-)173
men dom flesta skulle inte kalla det lyxliv
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

AS och bonde

Inläggav rapchic » 2012-09-13 10:52:09

Sheyen skrev:Vilka då?

alla i tråden har ju hitills påpekat det :(
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

AS och bonde

Inläggav Sheyen » 2012-09-13 10:53:22

rapchic skrev:
Sheyen skrev:Vilka då?

alla i tråden har ju hitills påpekat det :(

Menar du att även jag har gjort det, då?

Alltså: Jag ställde frågor till dig. Det gjorde jag för att få veta vad dina avsikter var. Tycker att det är fult att ljuga så där för jag har inte skrivit så som du anklagar mig för ovan.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

AS och bonde

Inläggav rapchic » 2012-09-13 10:54:51

Sheyen skrev:
rapchic skrev:
Sheyen skrev:Vilka då?

alla i tråden har ju hitills påpekat det :(

Menar du att även jag har gjort det, då?

Alltså: Jag ställde frågor till dig. Det gjorde jag för att få veta vad dina avsikter var. Tycker att det är fult att ljuga så där för jag har inte skrivit så som du anklagar mig för ovan.

det kan ju såklart vara ett missförstånd emen det var så det kändes för mig :(
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

AS och bonde

Inläggav slackern » 2012-09-13 10:56:52

rapchic skrev:
Sheyen skrev:Vilka då?

alla i tråden har ju hitills påpekat det :(


Nu tror jag att du har missuppfattat det jag skrev. Jag skrev att jag skulle vara försiktig med att skriva så pass öppet som du gör. För FK kan få för sej att du har arbetsförmåga trotts allt och drar in din aktivitetsersättning.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och bonde

Inläggav Miche » 2012-09-13 10:59:37

rapchic skrev:det kan ju såklart vara ett missförstånd emen det var så det kändes för mig :(

Tänk på att (nästan) alla här har AS och det är lätt hänt att missuppfatta eftersom man sällan läser mellan raderna eller faktiskt tolkar det man läser efter sin egen verklighetsuppfattning.

(Jag tror f.ö. de flesta bråk här på forumet beror på rena missuppfattningar.)

Skönt att det känns utrett nu och hoppas att ni kan stötta varandra i fortsättningen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

AS och bonde

Inläggav rapchic » 2012-09-13 11:03:18

slackern skrev:
rapchic skrev:
Sheyen skrev:Vilka då?

alla i tråden har ju hitills påpekat det :(


Nu tror jag att du har missuppfattat det jag skrev. Jag skrev att jag skulle vara försiktig med att skriva så pass öppet som du gör. För FK kan få för sej att du har arbetsförmåga trotts allt och drar in din aktivitetsersättning.

förstår inte hur FK kan få drömmar till verkliga handlingar
visst jag bor på en gård men det gör väl min 1/3 av kommunens befolkning det gör ju inte en till bonde :/
och som sagt min man är den som ser till att det som faktiskt rullar på rullar på och inte ska han straffas för att han är gift med mig (har inte sett några regler om vad makarna till personer som får aktivitetsersättning får göra)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

AS och bonde

Inläggav slackern » 2012-09-13 11:09:43

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:alla i tråden har ju hitills påpekat det :(


Nu tror jag att du har missuppfattat det jag skrev. Jag skrev att jag skulle vara försiktig med att skriva så pass öppet som du gör. För FK kan få för sej att du har arbetsförmåga trotts allt och drar in din aktivitetsersättning.

förstår inte hur FK kan få drömmar till verkliga handlingar
visst jag bor på en gård men det gör väl min 1/3 av kommunens befolkning det gör ju inte en till bonde :/
och som sagt min man är den som ser till att det som faktiskt rullar på rullar på och inte ska han straffas för att han är gift med mig (har inte sett några regler om vad makarna till personer som får aktivitetsersättning får göra)


Nej det har jag inte heller sagt eller påstått. Men om du går ut i skogen och plockar svamp eller matar djuren på gården. Kan FK få för sej att det är arbetsförmåga. Även om det är terapi för dej och du mår bra utav det.

Jag tänker inte anmäla Som jag skrev tidigare så tycker det verkar vara väldigt positivt en mysig livsstil. Jag har inga problem med det. Men det kan finnas människor som har. Och som kan anmäla till FK.

Så det är bara välmening ifrån min sida. Att du bör tänka på vilka följderna kan bli om du skriver så pass öppet som du gör.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in