AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav adhderic » 2011-07-13 15:28:35

Provade att använda google att leta AS forum på English. Flera av dem hade regler som förvånade mig.

Tydligen finns det en tendens att vissa AS activister ser AS som nästa mänskliga utvekling och att vi med AS ligger ett steg före. Framtidens människa kommer att bli som vi är nu. Nåt! Jag kan inte ge dem rättvisa. Men de berättade att det tydligen finns sådana tankar.

Andra tycker tvärt om att NT folk är helt överlägsna AS så de vill ha regler som gör att dessa NT inte går med och trackar och mobbar oss med AS.

Är det här något ni har skrivit om och finns dessa ideer om hur överlägsna AS är här också eller är det nåt typiskt Amerikanskt kanske?

Jag känner ingen AS så jag har ingen att fråga
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav Savanten Svante » 2011-07-13 15:30:32

Aspies som fungerar med NTs är bakåtkompatibla, som jag läste på ett annat svenskt forum..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav adhderic » 2011-07-13 15:44:44

Jag trodde det bara fanns det här? Jag är helt ny här.

du skrev "Aspies som fungerar med NTs är bakåtkompatibla"

Haha jag funkar varken med NT eller med AS. Men vad vet du om de där som säger att aspies är
nästa utvecklingsfas nåt. Eller som menar att vi är inte bara högfungerande autister men mer
fungerande än NT är?

Hur stor procent av alla aktiva AS som du mött stöder sådana tankar? Har de kanske sina egena forum?

Anledningen till att jag frågar är att jag troligen är relative lågfungerande.
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav Savanten Svante » 2011-07-13 16:05:39

adhderic skrev:Jag trodde det bara fanns det här? Jag är helt ny här.


www.aspieforum.se tänker jag på! :)

adhderic skrev:Hur stor procent av alla aktiva AS som du mött stöder sådana tankar? Har de kanske sina egena forum?


Inga forum jag känner till. Hur många som tänker så? Vet inte. Några som säger så, men det är nog mest på skämt antar jag. Men somliga av oss hade nog funkat bättre i aspiekollektiv än i vårt nuvarande samhälle.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav adhderic » 2011-07-13 17:33:02

Tack, får väl titta på dem också då.

Jo det håller jag med om. Om alla var AS så skulle det vara mindre mobbning av AS :)
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-13 23:15:51

Har hört av två överläkare att Sten Levander uttalat sig i stil med att "om 100 år kommer alla att vara aspergare", fritt citat.

Jag vet inte var eller i vilket sammanhang Dr Levander gjort detta uttalande men det vore sant att se exakt hur han resonerat. Den som roar sig med att leta källor har här en liten uppgift.

Sen är det förstås upp till var och en hur mycket man vill tro på vad Levander säger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav Lakrits » 2011-07-13 23:20:33

Savanten Svante skrev:
adhderic skrev:Hur stor procent av alla aktiva AS som du mött stöder sådana tankar? Har de kanske sina egena forum?


Inga forum jag känner till. Hur många som tänker så? Vet inte. Några som säger så, men det är nog mest på skämt antar jag. Men somliga av oss hade nog funkat bättre i aspiekollektiv än i vårt nuvarande samhälle.

Och somliga av oss hade nog funkat bättre om inte ni andra existerade och tog upp fysiskt och intellektuellt utrymme (även om det sistnämnda inte är något problem, eftersom ni inte har något vidare intellekt att tala om).
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav adhderic » 2011-07-14 11:58:31

KrigarSjäl skrev:Har hört av två överläkare att Sten Levander uttalat sig i stil med att "om 100 år kommer alla att vara aspergare", fritt citat.

Jag vet inte var eller i vilket sammanhang Dr Levander gjort detta uttalande men det vore sant att se exakt hur han resonerat. Den som roar sig med att leta källor har här en liten uppgift.

Sen är det förstås upp till var och en hur mycket man vill tro på vad Levander säger.


Spännande. Den mannen gillar att retas.
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav adhderic » 2011-07-14 11:59:19

Finns det föreningar eller forum för oss som är lågpresterande AS?
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav dirkschneider » 2011-07-14 16:45:48

Lite ot kanske..

Har på det senaste börjat intressera mig för Amishfolket.Har kollat lite dokumentärer och läst lite online,och har kommit fram till att trots att dem lever så långt bak i tiden så är dem så långt före sin tid.
Tror att mer och mer olika grupperingar i samhället i framtiden kommer att börja isolera sig från resten av samhället på detta sätt.
Kanske nångång i framtiden kommer vi npf människor ha våra egna små samhällen där vi slipper rätta oss efter de "normala" sociala reglerna.Och kan istället få vara hur vi är utan att folk
ska behandla en annorlunda.
Har tänkt lite på det här med att bli Eremit och bo för mig själv nånstans ute i en skog men
känner lite att det kanske hade blivit lite för ensamt i längden.
Ett sådant litet samhälle hade nog passat mig mycket bättre.Som ett boende ungefär bara att istället för rum så har man ett eget hus eller lägenhet.
dirkschneider
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2010-11-07

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav LordNelson » 2011-07-16 14:32:59

adhderic skrev:Finns det föreningar eller forum för oss som är lågpresterande AS?


Farligt att avslöja sig som lågpresterande.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav adhderic » 2011-07-17 14:35:35

LordNelson skrev:
adhderic skrev:Finns det föreningar eller forum för oss som är lågpresterande AS?


Farligt att avslöja sig som lågpresterande.


Jo jag misstänkte att det är det. Alltså att avslöja sig som lågpresterande. Är man yngre och beroende av att få jobb så drar de öronen åt sig om man säger att ni får inte förvänta er att jag presterar nåt vidare men jag behöver lönen så anställ mig.

Eller om man vil lbli ihop med nåt kvinna så vill hon att man presterar nåt iallafall.

Men du kanske syftar här på forumet. Har du nåt exempel du kan länka till?
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav LordNelson » 2011-07-20 17:19:49

Aspergaren rangordnar:

Nr 1. Sig själv, där intelligens är värdemätaren med störst betydelse. Hur aspergaren fungerar i samhället för övrigt har mindre eller ingen betydelse.

Nr 2. Personer med normal intelligens och som trots AS-diagnos lever fungerande liv = inga riktiga aspergare.

Nr 3. NT:s
(Gränsen mellan nummer två och tre är liten eller obefintlig.)

Nr 4. Autister. Autisten är illa sedda av alla de överstående kategorier och aspergaren vill inte ha någon kontakt eller sammankoppling med autisten.


En tråd i ämnet:
http://www.aspergerforum.se/dela-upp-as-i-lag-och-hogfungerande-t18072.html

Josef1 startar en diskussion som pågår några sidor:
http://www.aspergerforum.se/post265380.html#p265380

Vi korkade medlemmar sänker nivån och gör forumet outhärdligt.
http://www.aspergerforum.se/post548899.html#p548899

Tahlia ger här uttryck för sitt ogillande angående lågintelligenta forummedlemmar och får medhåll:
http://www.aspergerforum.se/post569937.html#p569937

Aspie Supremacy!??
http://www.aspergerforum.se/aspergerelitism-t19526.html#p519033

http://www.aspergerforum.se/aspie-supremacy-t17916.html


Det finns givetvis undantag.

http://www.aspergerforum.se/post471781.html#p471781

http://www.aspergerforum.se/post265487.html#p265487
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav adhderic » 2011-07-20 20:57:31

LordNelson tack för den. Då är jag inte helt fel ute då.
vad har du för rekommendation till oss som inte lever upp till att vara så där intelligent då?
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav Donan » 2011-07-21 0:31:52

LordNelson: Idioter finns det överallt och det är de som brukar låta mest också. Jag hoppas de flesta här inte tänker som Josef1 mfl. Jag vet iaf att jag inte håller med alls, jag avskyr elitism!

Ang tendenserna på engelska forum så låter det som typisk amerikansk kultur. Alla får lära sig från barnsben att de själva är bäst i världen, deras grupp är bäst (vad det nu kan vara: skolklass, fotbollslag, folk med samma hårfärg osv.) och de själva är förstås bäst i gruppen. Detta skapar självklart en massa konflikter och översittarfasoner.

Här i Sverige ska vi alla vara "lagom" och inte sticka ut istället. Funkar inte heller så bra när man inte är som de flesta andra...
Donan
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2011-07-12

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav adhderic » 2011-07-21 8:36:18

Hej Donan, håller med dig om att båda förhållningssätten har nackdelar.
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav LordNelson » 2011-07-22 23:07:37

adhderic skrev:LordNelson tack för den. Då är jag inte helt fel ute då.
vad har du för rekommendation till oss som inte lever upp till att vara så där intelligent då?


Jag tror inte det är något fel på din intelligens, fortsätt att vara dig själv och låt inte någon Sten Broman-typ diktera villkoren.

Bild
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: AS forum på Engelska. Odd rules them have?

Inläggav adhderic » 2011-07-23 13:25:26

Sten Broman påstås ha hatat dragspel. Kan han ha haft lite AS inom sig kanske. :)
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in