AS, ADD och Schizoid

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS, ADD och Schizoid

Inläggav drakcir » 2013-01-09 1:57:06

Hej allesammans. :-)Happy

AS och ADD är egentligen väldigt lika varandra, skulle man kunna säga

att AS och ADD skiljer sig på (Det sociala samspelet och (Koncentrationen)

Effekterna kan kännas lika, ytligt sett i en social situation, en med AS funderar kring vad personen kan mena, och en person med ADD är borta i sin egen värld och måste hitta tillbaka till tråden efter varit i sin egen värld?.

Detta är bara en teori.

Finns det vissa likheter mellan en Schizoid person och en AS person ?

E.x utmattning, individualism,.... :-)063
drakcir
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2012-11-18

AS ADD och Schizoid

Inläggav adddd » 2013-01-09 2:13:00

Intressant teori. Min psykolog förklarade det som att ADD är som ADHD fast utan hyperaktiviteten, vilket låter rimligt med tanke på namnet.

Jag har både AS och ADD. Tror det kan vara min ADD som spökar när jag har svårt att ta in när fler pratar på samma gång, eller när jag kollar någon i ansiktet/har ögonkontakt. Snöar in på gesterna och mimiken och hör inte vad som sägs liksom.

Sen har jag undrat över det här med schizofreni. Min psykolog sa att det inte är möjligt att ha schizofreni och autism på samma gång. Ändå hör man lite titt som tätt om folk som är schizoida och har AS. Syftar man på drag av schizofreni när man säger "schizoid"?
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

AS ADD och Schizoid

Inläggav drakcir » 2013-01-09 2:22:56

adddd skrev:Intressant teori. Min psykolog förklarade det som att ADD är som ADHD fast utan hyperaktiviteten, vilket låter rimligt med tanke på namnet.

Jag har både AS och ADD. Tror det kan vara min ADD som spökar när jag har svårt att ta in när fler pratar på samma gång, eller när jag kollar någon i ansiktet/har ögonkontakt. Snöar in på gesterna och mimiken och hör inte vad som sägs liksom.

Sen har jag undrat över det här med schizofreni. Min psykolog sa att det inte är möjligt att ha schizofreni och autism på samma gång. Ändå hör man lite titt som tätt om folk som är schizoida och har AS. Syftar man på drag av schizofreni när man säger "schizoid"?


Hej ADDD

Det stämmer det du säger om ADD att det är som ADHD utan (H:et = hyperaktiviteten) och det kan nog säkert påverka att försöka utföra 2 saker samtidigt och behålla koncentrationen vid just ADD.

Schizoid och Schizofreni är 2 helt olika saker, vilket jag förstått man inte får blanda ihop ifall man skulle stöta på personer med dessa olika störningar/diagnos, då Schizoid klassas som en personlighets störning och Schizofreni är en väldigt allvarlig sjukdom eller vad jag ska kallat, som inte är lätt att leva med.
drakcir
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2012-11-18

AS ADD och Schizoid

Inläggav Someone » 2013-01-09 2:34:38

Schizoid är samma som antisocial med skillnaden att en antisocial person kan faktiskt vara ensam men drömma/vilja träffa andra. En schizoid vill vara ensam.

Det är vad jag har läst om det i alla fall.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

AS ADD och Schizoid

Inläggav adddd » 2013-01-09 2:38:50

Men antisocial personlighetsstörning är väl synonymt med sociopati?

Alltså, man kan trivas med att vara ensam och då vara asocial. Men också vara typ ond? mot andra, och vara antisocial.

Säger inte att jag har rätt, men det är så jag uppfattat det typ.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

AS ADD och Schizoid

Inläggav Someone » 2013-01-09 2:41:42

Om du har add och tappar glas för att du tappar bort dig mentalt, är det samma sak som Parkinsons då? Skakningarna kan också leda till tappade glas, så samma bieffekt. Add, asperger och schizoid är helt olika saker.

Finns kopplingar att de som har asperger har större risk att också ha add eller adhd, men det är fortfarande olika saker.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

AS ADD och Schizoid

Inläggav drakcir » 2013-01-09 2:45:54

Är inte insatt på den Antisociala biten, det jag läst om den Schizoida biten är att personen i sig trivs bäst med att vara själv, då andra människor känns mer påfrestande.

Typ som att ha ett företag och behöva bekräftelse från 20 personer innan man kan skicka vidare papprena för underskrift av staten och för att sedan kunna fatta ett beslut.

Medans den Schizoide personen driver ett eget företag och skriver på sitt papper själv lämnar sedan kuvertet i en postlåda klockan 12 på natten.

Lite den uppfattningen har jag skaffat mig. :-)005
drakcir
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2012-11-18

AS ADD och Schizoid

Inläggav drakcir » 2013-01-09 2:53:37

Sedan har jag en fundering gällande Aspergers, som rör sig om det sociala samspelet,

säg att Herr X har Aspergers han går förbi ett hus,där han ser stora plakat om att någon tagit studenten och faktiskt råkar ha med sig en choklad låda Alladin.

Herr X känner inte familjen sen tidigare men ser att dörren är öppen och går in för att gratulera, kliver in och ser att 20 personer sitter och äter inne i matsalen och upptäcker att en stol är ledig.

Han överlamnar choklad asken till Hen med student mössan och slår sig ner.

Och undrar vad som gick fel, när allt blev så tyst när det nyligen varit så mycket glädje och skratt ? :-)063
drakcir
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2012-11-18

AS ADD och Schizoid

Inläggav Someone » 2013-01-09 2:57:43

drakcir skrev:Sedan har jag en fundering gällande Aspergers, som rör sig om det sociala samspelet,

säg att Herr X har Aspergers han går förbi ett hus,där han ser stora plakat om att någon tagit studenten och faktiskt råkar ha med sig en choklad låda Alladin.

Herr X känner inte familjen sen tidigare men ser att dörren är öppen och går in för att gratulera, kliver in och ser att 20 personer sitter och äter inne i matsalen och upptäcker att en stol är ledig.

Han överlamnar choklad asken till Hen med student mössan och slår sig ner.

Och undrar vad som gick fel, när allt blev så tyst när det nyligen varit så mycket glädje och skratt ? :-)063


Förmodligen för att alla försöker lista ut vem herr X är. Han måste väll känna någon för att bara glida in i genom en öppen dörr som inte är sin egen?
Personligen tycker jag att man ska meddela i förväg innan man kommer över. Herr x är ovanligt social!
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

AS ADD och Schizoid

Inläggav drakcir » 2013-01-09 3:02:38

Someone skrev:Förmodligen för att alla försöker lista ut vem herr X är. Han måste väll känna någon för att bara glida in i genom en öppen dörr som inte är sin egen?


Jag kanske formulera mig lite dåligt, men tanken bakom min fråga, var att det var lite asperger drag över det hela.

Då Herr X inte kännde någon, men hade passande en chokladlåda med sig och att vara trevlig mot någon har ju aldrig skadat.

Även om tanken är god,så förstod inte herr x att familjen blev chokad då en främling kommer in och sätter sig bland familjen, även om familjen är god hjärtad och låtit herr x stanna.
drakcir
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2012-11-18

AS ADD och Schizoid

Inläggav Neutrino » 2013-01-09 6:49:47

Someone skrev:Schizoid är samma som antisocial med skillnaden att en antisocial person kan faktiskt vara ensam men drömma/vilja träffa andra. En schizoid vill vara ensam.

Det är vad jag har läst om det i alla fall.


Schizoid och antisocial personlighetsstörning är två helt olika saker. Att ha antisocial personlighetsstörning innebär bland annat att man saknar respekt för andra människors rättigheter och har brist på empati. De med antisocial personlighetsstörning är även ofta ganska impulsiva och manipulativa. Lite som en psykopat. Tydligen uppfattas ofta psykopati som en grov variant av antisocial personlighetsstörning.

Schizoid däremot handlar om att inte vara intresserad av sociala relationer. Man väljer ensamhet och väljer aktiviteter man kan göra ensam. Kriterierna för Schizoid personlighetsstörning inkluderar även saker som att känna likgiltighet vid beröm/kritik, inte ha intresse för sexuella relationer, inte finna glädje i särskilt många aktiviteter osv.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

AS ADD och Schizoid

Inläggav earlydayminer » 2013-01-09 7:47:40

Neutrino: Korrekt. :)

---

Det finns dessvärre en liten missuppfattning kring 'asocial' och 'antisocial'. Denna missuppfattning är väldigt stor, vilket inte är helt konstigt eftersom 'antisocial' är ett ungt begrepp i sammanhanget i jämförelse med 'asocial'.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

AS ADD och Schizoid

Inläggav Zima33 » 2013-01-09 17:13:23

drakcir skrev:
Finns det vissa likheter mellan en Schizoid person och en AS person ?

Ja,många som fått schizoid personlighetsstörning-diagnos får senare as-diagnos har jag läst. Så vitt jag vet är enda skillnaden att en med as kan längta efter sociala relationer. :-)063
(Fick själv schizoiddiagnos först men den är väl borttagen nu antar jag).
Zima33
 
Inlägg: 3614
Anslöt: 2011-05-09

AS ADD och Schizoid

Inläggav adddd » 2013-01-09 17:20:15

Neutrino skrev:
Someone skrev:Schizoid är samma som antisocial med skillnaden att en antisocial person kan faktiskt vara ensam men drömma/vilja träffa andra. En schizoid vill vara ensam.

Det är vad jag har läst om det i alla fall.


Schizoid och antisocial personlighetsstörning är två helt olika saker. Att ha antisocial personlighetsstörning innebär bland annat att man saknar respekt för andra människors rättigheter och har brist på empati. De med antisocial personlighetsstörning är även ofta ganska impulsiva och manipulativa. Lite som en psykopat. Tydligen uppfattas ofta psykopati som en grov variant av antisocial personlighetsstörning.

Schizoid däremot handlar om att inte vara intresserad av sociala relationer. Man väljer ensamhet och väljer aktiviteter man kan göra ensam. Kriterierna för Schizoid personlighetsstörning inkluderar även saker som att känna likgiltighet vid beröm/kritik, inte ha intresse för sexuella relationer, inte finna glädje i särskilt många aktiviteter osv.
Men jag har läst någonstans att antisocial personlighetsstörning är detsamma som psykopati/sociopati. Det har bara bytt namn typ.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

AS ADD och Schizoid

Inläggav Neutrino » 2013-01-09 17:42:00

adddd skrev:Men jag har läst någonstans att antisocial personlighetsstörning är detsamma som psykopati/sociopati. Det har bara bytt namn typ.


Det där är inget jag vet så mycket om tyvärr. Googlade det och citerar nu olika texter jag hittade:

Personer med antisocial personlighetsstörning har ofta psykopatiska drag. Skillnaden mellan de båda begreppen ligger i att man vid konstruktionen av kriterierna för personlighetsstörningen betonade kriminellt och asocialt beteende.

I psykopatibegreppet betonas istället det hänsynslöst exploaterande förhållningssättet gentemot andra människor, vilket inte nödvändigtvis är olagligt.

http://www.psykologiguiden.se/www/pages ... &Psykopati

Såsom psykiatrisk diagnos har psykopati aldrig funnits, dock antogs diagnosen antisocial personlighetsstörning av DSM och ICD för att täcka en liknande karaktär.


Psykopati är ett välkänt begrepp inom psykiatrin, men är inte och har aldrig varit en psykiatrisk diagnos. Den närmaste motsvarigheten till psykopati i standardiserade diagnosmanualer anses vara antisocial personlighetsstörning där psykopati ofta ingår i störningen.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

AS ADD och Schizoid

Inläggav earlydayminer » 2013-01-09 21:53:26

En del anser att psykopati är en kombination av personlighetsstörningar, men det där är så väldigt svårt att avgöra. Olika tycker olika.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in